Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Avantaje acordate salariatilor

04-Nov-2010
7121


Intrebare:

Privind avantajele acordate salariatilor
Concret: energia termica- oferita gratuit- sub forma contravalorii unei G/cal. Avantajul evaluat se cumuleaza cu celelalte venituri salariale din luna respectiva in vederea impozitarii. Contributiile obligatorii sunt datorate atat de salariat la venit brut realizat, cat si de catre anagajator la fondul de salarii realizat, in care vor fi incluse si avantajele acordate?

Raspuns:

Raspunsul la intrebarea dvs. este afirmativ. In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate. Avantajele in natura pot fi definite ca fiind cheltuieli efectuate de catre angajator materializate in bunuri sau servicii, suportate integral sau patial de catre acesta pentru nevoi personale ale salariatului.

Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, prevad la pct. 106 ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator.

In temeiul pct. 70 lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, cum ar fi acordarea de energie termica pentru salariati. Evaluarea avantajelor in natura primite cu titlu gratuit sub forma energiei termice se face la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului.

Prin urmare, in situatia in care angajatorul acorda avantajele in natura primite cu titlu gratuit sub forma energieie termice, contravaloarea acesteia este considerata, din punct de vedere fiscal, avantaj impozitat prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite in luna respectiva. Contravaloarea acestui avantaj oferit angajatilor se include asadar in venitul brut din salarii si se impoziteaza potrivit prevederilor art. 57 din Codul fiscal.

De asemenea, asupra acestor sume se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale obligatorii aferente veniturilor salariale:

- in ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale, OMMSS nr. 340/2004 precizeaza ca in venitul brut lunar realizat asupra caruia se calculeaza contributia individuala in cota de 10,5% cuprinde totalitatea veniturilor in bani sau in natura realizate de salariat. Intrucat baza lunara de calcul a contributiei datorate de catre angajator o constituie suma veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, rezulta pe cale de consecinta ca se va datora si contributia angajatorului la asigurarile sociale (in cota de 20,8% pentru conditii normale de munca, de 25,8% pentru conditii deosebite de munca, de 30,8% pentru conditii speciale de munca).

- in ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate, art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 obliga angajatorul la calculul, retinerea si virarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% aplicata la veniturile din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.

Angajatorul are obligatia sacalculeze, sa retina si sa vireze lunar contributia datorata de angajator in cota de 5,2% asupra fondului de salarii realiazat. Temeiul il reprezinta art. 3 alin. (2) din OPCNAS nr. 617/2007, potrivit caruia fondul de salarii realizat cuprinde totalitatea sumelor constituite si utilizate de persoanele fizice si juridice pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite in Codul fiscal, coroborat cu art. 55 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal, potrivit caruia avantajele de natura salariala sunt considerate venituri asimilate salariilor in vederea impunerii.

- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj, atat cea individuala de 0,5%, cat si cea a datorata de angajator in cota de 0,5% se calculeaza, retine si vireaza de angajator asupra venitului brut realizat lunar care include si orice sume platite din fondul de salarii (art. 14 din Hotararea Guvernului nr. 174/2002)

- in ceea ce priveste contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25%, aceasta se datoreaza de angajatori, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006, doar asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca. Prin urmare, angajatorul va datora contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25% asupra avantajelor in natura, intrucat aceasta se cuprind in baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj.

- pentru contributia de concedii si indemnizatii, sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 158/2005, precum si art. 9 alin. (2) din Ordinul nr. 60/32/2006, potrivit carora angajatorii au obligatia de a calcula contributia de concedii si indemnizatii asupra fondului de salarii realizat, cu respectarea prevederilor financiar fiscale. In aceste conditii intrucat aceste prevederi includ in baza de calcul a contributiei sumele astfel cum sunt considerate drepturi salariale sau de natura salariala potrivit legislatiei fiscale, angajatorul va calcula si vira contributia pentru concedii si indemnizatii stabilita in cota de 0,85%;

- in ceea ce priveste contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, sunt aplicabile prevderile Legii nr. 346/2002, precum si cele ale art. 20 din Legea bugetului asigurarilor sociale pe anul 2010 nr. 12/2010. Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc, potrivit prevederilor Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, se stabilesc de la 0,15% la 0,85%, aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Studiu de caz: Avantaje acordate salariatilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016