Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Avantaje acordate salariatilor

04-Nov-2010
7090


Intrebare:

Privind avantajele acordate salariatilor
Concret: energia termica- oferita gratuit- sub forma contravalorii unei G/cal. Avantajul evaluat se cumuleaza cu celelalte venituri salariale din luna respectiva in vederea impozitarii. Contributiile obligatorii sunt datorate atat de salariat la venit brut realizat, cat si de catre anagajator la fondul de salarii realizat, in care vor fi incluse si avantajele acordate?

Raspuns:

Raspunsul la intrebarea dvs. este afirmativ. In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate. Avantajele in natura pot fi definite ca fiind cheltuieli efectuate de catre angajator materializate in bunuri sau servicii, suportate integral sau patial de catre acesta pentru nevoi personale ale salariatului.

Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, prevad la pct. 106 ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator.

In temeiul pct. 70 lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, cum ar fi acordarea de energie termica pentru salariati. Evaluarea avantajelor in natura primite cu titlu gratuit sub forma energiei termice se face la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului.

Prin urmare, in situatia in care angajatorul acorda avantajele in natura primite cu titlu gratuit sub forma energieie termice, contravaloarea acesteia este considerata, din punct de vedere fiscal, avantaj impozitat prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite in luna respectiva. Contravaloarea acestui avantaj oferit angajatilor se include asadar in venitul brut din salarii si se impoziteaza potrivit prevederilor art. 57 din Codul fiscal.

De asemenea, asupra acestor sume se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale obligatorii aferente veniturilor salariale:

- in ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale, OMMSS nr. 340/2004 precizeaza ca in venitul brut lunar realizat asupra caruia se calculeaza contributia individuala in cota de 10,5% cuprinde totalitatea veniturilor in bani sau in natura realizate de salariat. Intrucat baza lunara de calcul a contributiei datorate de catre angajator o constituie suma veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, rezulta pe cale de consecinta ca se va datora si contributia angajatorului la asigurarile sociale (in cota de 20,8% pentru conditii normale de munca, de 25,8% pentru conditii deosebite de munca, de 30,8% pentru conditii speciale de munca).

- in ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate, art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 obliga angajatorul la calculul, retinerea si virarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% aplicata la veniturile din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.

Angajatorul are obligatia sacalculeze, sa retina si sa vireze lunar contributia datorata de angajator in cota de 5,2% asupra fondului de salarii realiazat. Temeiul il reprezinta art. 3 alin. (2) din OPCNAS nr. 617/2007, potrivit caruia fondul de salarii realizat cuprinde totalitatea sumelor constituite si utilizate de persoanele fizice si juridice pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite in Codul fiscal, coroborat cu art. 55 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal, potrivit caruia avantajele de natura salariala sunt considerate venituri asimilate salariilor in vederea impunerii.

- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj, atat cea individuala de 0,5%, cat si cea a datorata de angajator in cota de 0,5% se calculeaza, retine si vireaza de angajator asupra venitului brut realizat lunar care include si orice sume platite din fondul de salarii (art. 14 din Hotararea Guvernului nr. 174/2002)

- in ceea ce priveste contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25%, aceasta se datoreaza de angajatori, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006, doar asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca. Prin urmare, angajatorul va datora contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25% asupra avantajelor in natura, intrucat aceasta se cuprind in baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj.

- pentru contributia de concedii si indemnizatii, sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 158/2005, precum si art. 9 alin. (2) din Ordinul nr. 60/32/2006, potrivit carora angajatorii au obligatia de a calcula contributia de concedii si indemnizatii asupra fondului de salarii realizat, cu respectarea prevederilor financiar fiscale. In aceste conditii intrucat aceste prevederi includ in baza de calcul a contributiei sumele astfel cum sunt considerate drepturi salariale sau de natura salariala potrivit legislatiei fiscale, angajatorul va calcula si vira contributia pentru concedii si indemnizatii stabilita in cota de 0,85%;

- in ceea ce priveste contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, sunt aplicabile prevderile Legii nr. 346/2002, precum si cele ale art. 20 din Legea bugetului asigurarilor sociale pe anul 2010 nr. 12/2010. Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc, potrivit prevederilor Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, se stabilesc de la 0,15% la 0,85%, aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Studiu de caz: Avantaje acordate salariatilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarile

    • ANAF a pus, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la modificarile aduse Codului Fiscal prin OUG 34/2024. Schimbarile au intrat in vigoare din 12 martie 2024. Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024 TITLUL V - Contributii sociale obligatorii Forma Codului fiscal in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 34/2024 ART. 154 Categorii de persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (1) Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024

    • In legatura cu pierderea fiscala de la 31.12.2023, aceasta se recupereaza incepand cu profiturile anului 2024 in limita a 70% din pierderea respectiva sau in limita a 70% din profitul inregistrat in 2024? Pentru a o recupera din profitul lunii martie 2024 trebuie sa am depusa declaratia 101 anticipat? Pentru pierderile fiscale inregistrate incepand cu anul 2024 se aplica acelasi principiu de recuperare ca si cele de la 31.12.2023 (exceptand numarul de ani in care se recupereaza)? Cum se...» citeste mai departe aici

  • Pana cand trebuie depuse Situatiile Financiare si Declaratia de trezorerie pentru anul 2023 de persoanele juridice

    • In virtutea rolului activ al organului fiscal, ANAF informeaza contribuabilii ca termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale intocmite la 31 decembrie 2023 de catre persoanele juridice fara scop patrimonial este de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar. Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale avand in vedere reglementarile contabile aplicabile acestora si prevederile generale cuprinse la art. 11 din O.M.F. nr. 5394/2023 privind...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016