Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Calcularea impozitului pe anul trecut (partea a II-a)

28-Feb-2011
5483
Click aici pentru a vedea intrebarile - Studiu de caz: Calcularea impozitului pe anul trecut (partea a I)

Raspuns:


Ref: Diferite spete de completare formularului 101


In conformitate cu prevederile art. 34 alin (16) din Codul fiscal, avand in vedere faptul ca, pentru perioada 1 ianuarie ? 30 septembrie 2010, ati datorat si platit impozit minim, pentru cele doua perioade ale anului 2010, respectiv perioada 1 ianuarie ? 30 septembrie 2010 si perioada 1 octombrie ? 31 decembrie 2010, declaratia privind impozitul pe profit (101) se depune astfel:

  • pentru perioada 1 ianuarie ? 30 septembrie 2010 declaratia privind impozitul pe profit (101) se depune pana la data de 25 februarie 2011;

  • pentru perioada 1 octombrie ? 31 decembrie 2010 declaratia privind impozitul pe profit (101) se depune pana la urmatoarele termene;

  • 25 februarie 2011, daca inchiderea perioadei 1 octombrie ? 31 decembrie 2010 se efectueaza pana la data de 25 februarie 2011, situatie in care in declaratia 100 pentru trimestrul IV nu se va declara impozit pe profit (nu se selecteaza randul referitor la impozit pe profit);

  • 25 aprilie 2011, daca inchiderea perioadei 1 octombrie ? 31 decembrie 2010 se efectueaza pana la data de 25 aprilie 2011, situatie in care in declaratia 100 pentru trimestrul IV se declara impozitul pe profit la nivelul celui calculat si evidentiat pentru trimestrul III.
In ceea ce priveste calculul si limitarea sumelor deductibile facem apel la prevederile art.34, alin. (17) introduse prin OUG nr. 87/2010, care dispun ca veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la stabilirea profitului impozabil sunt cele corespunzatoare fiecarei perioade fiscale din anul 2010.

Cazul I.


Pe baza datelor prezentate de d-voastra avem urmatoarele informatii:

  • trim. I = impozit profit - 2.490 lei
  • trim. II = impozit minim - 2.150 lei
  • trim. III = impozit minim - 2.150 lei

Sectiunea C ?Date privind definitivarea impozitului pe profit anual? se completeaza astfel:
Rd. 1, preluat de la rd. 44 = 0
Rd. 1,1 = -
Rd. 1,2 = 0
Rd. 2 = 6.450
Rd. 3 = 6.450
Rd. 5 = 6.790
Rd. 7 = 340
La finele trim. III societatea are deja inregistrata suma de 6.790 in conturile 691 ?Cheltuieli privind impozitul pe profit? si ct. 441 ?Impozit pe profit?.
Daca programul permite sa se modifice in urma atunci se poate storna inregistrarea astfel incat in debitul ct. 441 ?Impozit pe profit? sa ramana suma de recuperat (platita in plus) de 340 lei.

Cazul II

Intrucat nu ati prezentat cifre, consideram ipotetic:
  • trim. I = impoz minim 550
  • trim.II = impoz minim 550
  • trim. III = impoz minim 550
  • pierdere fiscala in perioada 1.01.2010 ? 30.09.2010
  • trim. IV = impoz profit 1.000

Sectiunea C ?Date privind definitivarea impozitului pe profit anual? se completeaza astfel:

Rd. 1, preluat de la rd. 44 = 0
Rd. 1,1 = -
Rd. 1,2 = 0
Rd. 2 = 1.650
Rd. 3 = 1.650
Rd. 5 = 1.650
Rd. 6 = 0
Rd. 7 = 0
Datorita faptului ca pentru prima perioada fiscala societatea a realizat un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim, declara si plateste impozitul minim aferent transei (in exemplul prezentat 1.650/ 3 trimestre).
Daca la rd. 36 s-ar fi inregistrat pierdere fiscala aceasta se recupereaza in trim. IV prin inscrierea la rd. 38.
La trim. IV, pe baza veniturilor si cheltuielilor perioadei s-a stabilit un impozit pe profit de 1.000 lei. Acest impozit este datorat si nu se recupereaza nimic din perioada anterioara deoarece plata impozitului minim a fost obligatorie. Daca a rezultat un impozit pe profit de 1.000 lei rezulta ca a fost recuperata pierderea fiscala (daca ar fi fost) din prima perioada.
Suma calculata pentru trim IV este datorata.
In sectiunea C ?Date privind definitivarea impozitului pe profit anual?, completarea randurilor se face astfel:


Rd. 1 prin preluare de la rd. 44 = 1.000

Rd. 1.1 = -
Rd. 1.2 = 1.000
Rd. 3 = 1.000
Rd. 5 = -
Rd. 6 = 1.000
Daca definitivarea impozitului s-ar face pana la 25 aprilie, in formularul 100 cu termen de depunere 25 ianuarie 2011 se trece impozitul minim declarat pentru trim. III.
In acest caz, la rd. 5 se trece suma de 550, iar la rd. 6 rezulta o suma de plata de 450 lei.

Cazul III

Din datele prezentate rezulta urmatoarea situatie:
Trim. I, impoz pe profit 480 lei, declara impoz minim = 550,
Trim. II, impoz pe profit 496 lei, declara impoz minim = 550,
Trim. III, pierdere, declara impoz minim = 550.

Rezulta ca pentru prima perioada s-a datorat, declarat si eventual platit impozit minim la nivel de 1.650 lei.
Daca pierderea este pe total an si la rd. 44 este valoarea 0, din completarea sectiunii C nu exista o diferenta de recuperat sau datorata.
Referitor la ipotezele prezentate pentru trim. IV reiteram urmatoarele:
  • calculul impozitului pe profit se face pentru fiecare perioada fiscala a anului 2010, luindu-se in calcul veniturile si cheltuielile perioadei,
  • limitarea cheltuielilor (sponsorizare, protocol, tva protocol, rezerva, provizioane etc.) se face pentru fiecare perioada in parte,
  • nu se insumeaza veniturile si cheltuielile intregului an din care sa se scada trim. IV,
  • pierderea fiscala rezultata din primul formular 101 se trece in al doilea formular (trim. IV) si se recupereaza in urmatorii ani, pana in anul 2016; Trim. IV este considerat an fiscal,
  • pierderea fiscala din trim. IV se recupereaza pana in anul 2017,
  • pierderea fiscala din anii anteriori anului 2010 se trece in formularul 101 din prima perioada, suma ramasa neacoperita se trece si in declaratia aferenta trim. IV si se recupereaza pe urmatorii 5-7 ani consecutivi, in functie de anul din care provine ( de ex: pierderea anului 2008 se poate acoperi pana in anul 2013, anul 2010 nefiind impartit in doua perioade din acest punct de vedere).

Pe viitor va rugam sa fiti mai concisi in prezentarea informatiilor (mai putine ipoteze care se repeta) fiindca aceasta conduce la o calitate scazuta a raspunsurilor. Apreciem ca prezentarea detaliata a datelor specifice societatii d-voastra v-ar fi de un mai mare ajutor in calcularea impozitului, recuperarea pierderii, completarea declaratiilor (100 si 101) si declararea sumelor privind impozitul pe profit.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016