Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Certificatul de rezidenta fiscala in cazul achizitiilor intracomunitare

19-Iul-2011
8083
Impunerea veniturilor obtinute din Romania de nerezidenti este tratata in Codul fiscal, in principal, la Titlul V. Trebuie astfel stabilit ce rol are certificatul de rezidenta fiscala in cazul unor achizitii intracomunitare de utilaje cu montaj, in incercarea de a nu se plati impozitul cu retinere la sursa. In ceea ce priveste nerezidentul, punctul 17, Titlul I din Codul fiscal precizeaza ca acesta este orice persoana, juridica sau fizica, precum si orice alta entitate straina, inclusiv organisme de plasament colectiv in valori imobiliare, care nu sunt inregistrate in Romania, potrivit legislatiei romanesti.

Astfel, in vederea aplicarii unei conventii de evitare a dublei impuneri, "rezident al unui Stat Contractant" inseamna orice persoana care, conform legilor acelui stat, este supusa impozitarii datorita domiciliului, rezidentei, locului conducerii efective sau orice alt criteriu de natura similara. Cu privire la impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, acesta se aplica asupra veniturilor brute impozabile, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.

Potrivit dispozitiilor art. 115 din Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, sunt considerate venituri impozabile veniturile de natura dividendelor, comisioanelor, redeventelor, dobanzilor, prestarilor de servicii, pensii, premii etc. Venitul realizat din Romania de un nerezident ca urmare a vanzarii unui utilaj nu reprezinta un venit impozabil prin retinere la sursa. Se va stabili doar incadrarea procedurii de montaj a utilajului. Astfel, daca montarea presupune utilizarea unui drept de autor de natura unui brevet, inventie, inovatie, licenta, marca de fabrica, franciza, proiect, desen, model, plan, schita, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori software atunci venitul poate fi considerat ca fiind redeventa.

Conform Comentariilor la art. 12 privind impunerea redeventelor, din Conventia Model cu privire la impozitele pe venit si impozitele pe capital, paragraful 2, pct. 8), platile pentru utilizarea sau pentru concesionarea drepturilor de proprietate literara, artistica, tehnica etc. imbraca forma redeventelor, indiferent daca acestea sunt sau nu inregistrate intr-un registru public. In fiecare Conventie de evitare a dublei impuneri sunt prevazute dispozitii speciale referitoare la aplicarea acestui articol.

In continuare, tot redeventa se considera si suma platita in cadrul contractului de know-how, in baza caruia vanzatorul accepta sa impartaseasca cunostintele si experienta sa cumparatorului, astfel incat cumparatorul sa le poata folosi in interesul sau si sa nu le dezvaluie publicului. In acelasi timp vanzatorul nu joaca nici un rol in aplicarea cunostintelor puse la dispozitie cumparatorului si nu garanteaza rezultatele aplicarii acestora. In schimb, nu constituie redevente platile efectuate ca urmare a unui serviciu post-vanzare, acordarea unei garantii conform prevederilor contractuale, asistenta tehnica acordata (inclusiv opiniile unui tehnician).


Se retine astfel ca plata efectuata ca urmare a achizitionarii unui utilaj a carui valoare nu contine si o componenta de redeventa nu implica calculul si retinerea unui impozit. Pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri ratificata cu statul din care este achizitionat utilajul, se solicita certificatul de rezidenta fiscala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016