Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Contributii sociale aferente indemnizatiei administratorului

30-Sep-2010
3583

Intrebare:



SC X SRL este inregistrata in Romania din anul 2005. Administratorul societatii este cetatean italian, prezent in Romania din 2005. Indemnizatia lunara primita de la societate in baza hotararii AGA este impozitata cu 16% lunar.

Intrebarea noastra este daca pentru aceste sume se datoreaza CAS, CASS, somaj si cine le declara si achita? Societatea sau administratorul? La ce titlu din Codul fiscal il incadrati si care este baza legala?

Raspuns:

In temeiul art. 115 din Codul fiscal, veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate. Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul fiscal.

Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii

Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal.

Asadar, veniturile reprezentand remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane au fost si sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.

In acest domeniu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 nu a produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in sensul ca sumele primite in consiliul de administratie, precum si indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de administrare, sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Veniturile realizate in calitate de membru in consiliul de administratie, respectiv indemnizatia administratorului, desi sunt considerate venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, intra, incepand cu data de 1 iulie 2010, sub incidenta art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 in ceea ce priveste contributiile individuale datorate, administratorul datorand contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate si de asigurari pentru somaj. Din definitia data veniturilor de natura profesionala de art. 1 din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010, rezulta ca veniturile asimilate salariilor care nu sunt generate de o relatie de angajare sunt incluse in aceasta categorie. Prin sintagma ?venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale? se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Codul fiscal, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare.

Intrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 nu precizeaza natura persoanelor asigurate obligatoriu pentru care se datoreaza contributiile individuale, consideram, prin similitudine cu legislatia speciala in materie de contributii sociale (Legea nr. 19/2000, Legea, nr. 95/2006 si Legea nr. 76/2002) ca cetatenii straini vor fi considerati asigurati pe perioada in care au domiciliul sau resedinta in Romania. Pe cale de consecinta, daca administratorul societatii ? cetatean italian - nu are domiciliul sau resedinta in Romania, acesta nu va dobandi calitatea de asigurat, conform legislatiei de asigurari sociale, nedatorand contributiile sociale in Romania.

Pentru veniturile cu caracter repetitiv realizate in calitate de administrator considerate venituri de natura profesionala, administratorul va datora pe langa contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5% si contributia la asigurarile sociale in cota de 10,5% si contributia la asigurarile pentru somaj in cota de 0,5% la nivelul venitului net lunar realizat limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
Asadar, rezulta din Hotararea Guvernului nr. 791/2010 ca pentru veniturile de natura profesionala, persoana fizica va depune declaratii privind asigurarea in sistemul asigurarilor public de pensii si in sistemul asigurarilor pentru somaj (OPANOFM nr. 599/2010), plata acestora efectuandu-se de catre insasi persoana fizica si nu de catre platitorul de venituri. Desi prin art. III alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, aceste obligatii cadeau in sarcina platitorului de venit, prin normele de aplicare s-a dispus transferarea acestor obligatii pe seama persoanei fizice, platitorul de venit neavand obligatii privind declararea si plata contributiilor sociale individuale datorate de persoana fizica.

In ceea ce priveste declararea si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, intrucat art. 6 alin. (4) din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 face trimitere la procedura reglementata de Legea nr. 95/20006 si de OPCNAS nr. 617/2007, consideram ca obligatia virarii ambelor contributii de asigurari sociale de sanatate, atat cea individuala in cota de 5,5%, cat si cea datorata de societate in cota de 5,2%, ii va reveni societatii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS nr. 617/2007.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Contributii sociale aferente indemnizatiei administratorului":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Atentie la HG 804/2017: Normele privind casele de marcat au fost modificate
    • In M.Of. nr. 907 din 20.11.2017 a fost publicata HG 804/2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003. Noile prevederi coreleaza modificarile aduse incepand cu anul 2014 ordonantei de urgenta 28/1999 (ultima modificare a normelor metodologice fiind adusa de HG 73/2014) si aduce...» citeste mai departe aici

  • Un nou regulament se aplica din 2018 si introduce o adevarata revolutie. Iata ce ne asteapta
    • Uniunea Europeana a introdus noutati legislative foarte stricte. Mai exact, la 25 mai 2018 vor incepe sa se aplice prevederile Regulamentului UE nr. 679/2016, cunoscut drept Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale (GDPR). Specialistii spun ca acest Regulament introduce o adevarata revolutie in domeniu, prin prisma impactului pe care il va avea asupra bunului mers al oricarei afaceri, mici sau mari, din Europa si nu numai. Conceptul de "date personale" devine atat de larg...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 noiembrie 2017
    • ANAF a transmis un nou buletin informativ prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili privind noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 13-19 noiembrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.81/2017 privind modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale (M.Of. nr.895 din 15 noiembrie 2017); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.82/2017...» citeste mai departe aici

  • Cadouri oferite angajatilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • Tinem cont, prin cele de mai jos, ca potrivit Codului fiscal, sunt neimpozabile cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in...» citeste mai departe aici

  • BNS: Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociere
    • Intr-un mod complet lipsit de transparenta Guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta prin care reglementeaza un mecanism care sa permita disiparea responsabilitatii pentru efectul de reducere a veniturilor nete, ca urmare a implementarii OUG 79/2017, respectiv transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat. Conform informatiilor existente pe site-ul Guvernului, proiectul de ordonanta ce ulterior a primit numarul 82/2017, a intrat in sedinta de Guvern intr-o foma ce nu continea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"