Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Inregistrare ONG platitor de impozit pe profit. Ce documente intocmiti?

31-Aug-2015
8716

Cand devine platitor de impozit un ONG si care este documentatia pe care trebuie sa o intocmeasca si sa depuna la DGFP?

Conform dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15, alin. (2), organizatiile nonprofit, sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru venituri de natura cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor membrilor, donatiilor sau bunurilor primite prin sponsorizare, sumelor realizate din actiuni ocazionale de strangere de fonduri, veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10 % din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit etc. Organizatiile nonprofit, datoreaza impozit pe profit numai pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite.

Organizatiile nonprofit au nevoie de cod fiscal pentru a putea desfasura activitate si de aceea, potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala depun formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" la organul fiscal in raza caruia sunt inregistrate, inca de la infiintare. Prin aceasta declaratie sunt inregistrate si ca platitoare de impozit pe profit.

Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica, au obligatia sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente activitatilor desfasurate in scopul obtinerii de profit, conform reglementarilor contabile aprobate prin Omef nr. 1969/2007, privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial.

Pentru activitatea economica se folosesc aceleasi grupe de venituri si cheltuieli utilizate de societatile comerciale.

Organizarea contabilitatii de gestiune este obligatorie atunci cand se desfasoara si activitati economice deoarece este necesara colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie etc. si calcularea costului de fabricatie a produselor, serviciilor, precum si a productiei si serviciilor in curs de executie. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii.

Repartizarea cheltuielilor comune se face utilizandu-se ct. 489 "Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice".

Din punct de vedere fiscal, conform dispozitiilor art. 34, alin. (5) din Codul fiscal, toate organizatiile nonprofit, indiferent ca desfasoara sau nu activitati economice, ca realizeaza sau nu profit impozabil, au obligatia de a completa si depune formularul 101 privind impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, deoarece, conform prevederilor art. 13 din Codul fiscal si pct. 1 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea sunt considerate "contribuabili".

Completarea si depunerea formularului 101 aprobat prin Ordin ANAF se face chiar daca organizatia nu inregistreaza profit impozabil. Pentru inscrierea informatiilor in Declaratia 101organizatia nonprofit trebuie sa completeze registrul de evidenta fiscala asa cum se prevede la art. 19, alin. (6) din Codul fiscal.

In timpul anului nu se completeaza si nu se depune formularul 100 pentru impozitul pe profit trimestrial.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu, expert contabil si auditor


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016