Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Obligatiile de plata a impozitului in cazul achizitiei de produse agricole

22-Iul-2011
4071
Contextul urmator este des intalnit ca urmare a unui grad ridicat de utilitate. Astfel, se ia ca exemplu situatia in care o persoana juridica achizitioneaza direct de la producatorul persoana fizica, pe baza de borderou de achizitie, mai multe produse agricole in scopul prepararii mancarurilor. In consecinta, se va stabili care sunt obligatiile fiscale si declarative care ii revin persoanei care face achizitia.

In acest sens, conform dispozitiilor art. 42 lit. k) din Codul fiscal, in ceea ce priveste impozitul pe venit, se considera ca nu sunt impozabile veniturile din agricultura si silvicultura, cu exceptia celor prevazute la art.71.

Aceste exceptii inscrise la art. 71 includ veniturile obtinute din cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat, din cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor, exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea sau din valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, pentru utilizare ca atare.

Calculul impozitului in acest caz este reglementat prin art. 74 alin. (4) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, care prevede ca in cazul contribuabililor care realizeaza venituri banesti din agricultura, potrivit prevederilor art. 71 lit. d), prin valorificarea produselor vandute catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati pentru utilizare ca atare, impozitul se calculeaza prin retinere la sursa prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii produselor livrate, incepand cu data de 1 ianuarie 2009, impozitul fiind final.

Unitatile de colectare, unitatile de procesare industriala sau celelalte unitati mentionate la art. 74 alin. (4) din Legea 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, vor solicita contribuabililor respectivi, in vederea neimpozitarii veniturilor cu cota de 2% prevazuta mai sus, o copie a formularului 260 "Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit" - cod 14.13.02.13/3a, in cazul contribuabililor impusi in sistem real sau pe baza de norme de venit.
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii


Astfel, obligatia de a retine impozit pentru veniturile realizate din valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, revine acestor unitati.

Impozitul se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 2% asupra venitului brut. Termenul de virare a impozitului retinut potrivit prevederilor art. 74 alin. (4) din Legea 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Documentul contabil care sta la baza calcularii impozitului de 2% asupra valorii produselor livrate catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, pentru utilizare ca atare, este borderoul de achizitie cod 14-4-13/b, prevazut la pct. 39 din anexa nr. 2 la OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Mai trebuie mentionat si faptul ca impozitul retinut la sursa se declara pana la termenul de plata a acestuia inclusiv, in formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs, la pozitia "Impozitul pe veniturile din activitati agricole" din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat. Unitatile achizitoare au obligatia sa depuna Declaratia 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit", pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul fiscal anterior.

Deoarece in exemplul dat, produsele agricole nu sunt valorificate catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, asa cum sunt definite de lege, persoana juridica (cea care face achizitiea) nu are obligatii cu privire la impozitarea acestor venituri.

In schimb, potrivit Normei metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile cuprinsa in Anexa 1 la OMEF 3512/2008, documentele justificative provenite din tranzactii/operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderouri de achizitii, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Obligatiile de plata a impozitului in cazul achizitiei de produse agricole":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

  • Pozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului Social
    • Prin intermediul art. VII din OUG nr. 82/2017 pentru completarea si modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 902/16.112017, s-a introdus o serie de derogari de la Legea nr. 62/2011 a dialogului social, fara consultarea partenerilor sociali. OUG nr. 82/2017 a fost adoptata intr-un mod total netrasparent deoarece: Nu a existat dialog cu confederatiile patronale reprezentative, avand in vedere ca au fost stabilite obligatii noi pentru toti angajatorii din mediul privat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"