Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Operatiuni intracomunitare. TVA

14-Ian-2011
7167
Intrebare:

O societate comerciala Biotechnic SRL cu sediul in Romania ,in calitate de beneficiar, inregistrata in scopuri de TVA in Romania a incheiat cu o societate spaniola Surgival in calitate de furnizor, inregistrata in scopuri de TVA in Spania, un contract de furnizare de proteze ortopedice.

Cazul 1. Costul transportului se factureaza de furnizor pe acelasi Invoice cu marfa livrata.

Societatea Surgival din Spania a livrat protezele ortopedice cu un Invoice in care ultima pozitie mentionata in documentul respectiv reprezinta "Costuri de transport" aferente expedierii produselor prin curier rapid din Spania in Romania.

Avand in vedere ca protezele ortopedice sunt taxate cu cota de TVA de 9% ,societatea Biotechnic SRL din Romania, a aplicat taxarea inversa cu 9% pentru valoarea protezelor achizitionate din Spania ,inregistrand achizitia respectiva si in Declaratia 390.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Intrebarea noastra este urmatoarea: cu ce cota de TVA se aplica taxarea inversa pentru pozitia din Invoice reprezentand "Costuri de transport ", se aplica aceeasi cota de TVA de 9% ca si pentru protezele ortopedice sau trebuie sa se aplice cota de 19 % pentru ca sunt costuri de transport? (Am anexat copia scanata a Invoice-ului)

Cum este corect, sa se aplice taxarea inversa cu 9% la total valoare Invoice, inclusiv costurile de transport si sa se declare intreaga valoare in dec.390 achizitie intracomunitara de bunuri ,sau cota de TVA trebuie sa se aplice diferentiat, taxarea inversa sa se efectueze cu 9% pentru proteze si 19% pentru costurile de transport, declararea in 390 efectuandu-se tot diferentiat, protezele ca achizitie intracomunitara de bunuri si costurile de transport ca achizitie intracomunitara de servicii?

Cazul 2.Costul transportului se factureaza separat de marfa livrata, funrizorul emite o factura separata pentru serviciile (costurile) de transport.

Aceeasi intrebare se ridica si pentru cazul in care societatea Biotechnic SRL primeste marfa cu doua facturi separate, una cu valoarea protezelor livrate si a doua cu valoarea costurilor de transport aferente, cu ce cota se taxeaza cele doua facturi din punctual de vedere al TVA (9% sau 19%) si cum se declara in decembrie 390, separat achizitie de bunuri si separat servicii sau per total numai ca o achizitie intracomunitara de bunuri?

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca serviciul de transport este facturat in mod distinct pe factura emisa, consider ca obligatia de transport a bunurilor revine firmei dvs. in calitate de cumparator. Aceasta obligatie rezulta din conditia de livrare a bunurilor negociata prin contract. Astfel, daca pretul bunurilor este negociat in conditia de livrare ,,ex works,,. inseamna ca obligatia suportarii costului transportului este in sarcina firmei dvs. care a dispus furnizorului sa expedieze bunurile pe cheltuiala sa. Daca prin conditia de livrare negociata, transportul ar fi fost suportat de catre furnizor, valoarea transportului nu ar mai fi fost facturata separat deoarece ar fi fost inclusa in pretul de vanzare al bunurilor.

Deci, in situatia prezentata, furnizorul dvs. are doar calitatea de cumparator ? revanzator al unui serviciu de transport care primeste pe numele sau o factura din partea casei de expeditie si recupereaza valoarea transportului prin emiterea unei facturi pe numele firmei dvs. Practic, partenerul dvs. refactureaza costul expedierii bunurilor de pe teritoriul Spaniei pe teritoriul Romaniei. In acest caz, partenerul dvs. intracomunitar are o dubla calitate: de furnizor de bunuri si de prestator de servicii. Serviciul de transport este neimpozabil la prestatorul serviciilor din Spania, dar impozabil la beneficiarul serviciului din Romania.

In acest context, serviciul de expediere si transport a bunurilor este impozabil in Romania prin aplicarea regulii generale de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal. Prevederile articolului 133 alineatul 2 din Codul fiscal sunt armonizate cu prevederile articolului 44 din Directiva 8 a CEE din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112 din 2006 in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor conform caruia ,,Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana si-a stabilit sediul activitatii sale economice.? Practic, prin aceasta regula se prevede ca locul de taxare trebuie sa fie ,,locul in care are loc consumul? fiind respectat astfel principiul destinatiei serviciului.

Un exemplu aplicabil situatiei prezentate de dvs. este cel reglementat la punctul 19 alin. 4 din normele de aplicare ale art. 137 din Codul fiscal, dar care trebuie interpretat ,,in oglinda,, deoarece firma din Romania are calitatea de beneficiar iar firma din Spania are calitatea de furnizor si prestator:

,,Exemplul nr. 2: Un furnizor A din Romania realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri catre beneficiarul B din Ungaria. Conditia de livrare este ex-works, prin urmare transportul este in sarcina cumparatorului, a lui B. Totusi, B il mandateaza pe A sa angajeze o firma de transport, urmand sa ii achite costul transportului. Transportatorul C factureaza lui A serviciul de transport din Romania in Ungaria, iar A, aplicand structura de comisionar, va refactura serviciul lui B. Se considera ca A a primit si a prestat el insusi serviciul de transport. Acest serviciu de transport va fi facturat de catre C catre A cu TVA, locul prestarii fiind in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. A va refactura transportul catre B fara TVA, serviciul fiind neimpozabil in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.,,

Valoarea serviciilor de transport refacturata de catre partenerul din Spania trebuie impozitata in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa materializat prin formula contabila 4426 = 4427 cu aplicarea cotei standard de 24%. Acest serviciu reprezinta pentru firma dvs. o achizitie intracomunitara de servicii care trebuie raportata obligatoriu prin declaratia cod 390 cu simbolul S. Costul transportului ar fi fost taxat cu cota de 9% numai in situatia in care valoarea acestui serviciu ar fi fost inclusa in pretul de vanzare al produsului, in functie de conditia de livrare negociata prin contract, de exemplu C.I.F.

In ambele situatii prezentate, respectiv primirea unei facturi cu doua pozitii (valoare bunuri si valoare transport) si primirea a doua facturi distincte (una pentru bunuri si cealalta pentru transport), raportarea prin decontul de TVA si declaratia cod 390 trebuie efectuata distinct pe fiecare din cele doua operatiuni, prin aplicarea a doua cote diferentiate in functie de natura operatiunii efectuate:

- achizitie intracomunitara de bunuri, prin aplicarea regimului de taxare inversa utilizand cota redusa de 9%:
- prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul A;
- prin decontul de TVA la randul 5 si 17;
- achizitie intracomunitara de servicii, prin aplicarea regimului de taxare inversa utilizand cota standard de 24%:
- prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul A;
- prin decontul de TVA la randul 7 si 19;

In concluzie, modalitatea de taxare si raportare a operatiunilor intracomunitare efectuate este conditionata de prevederile contractuale (sau a comenzii), respectiv de conditia de livrare negociata din care rezulta responsabilitatea fiecarui partener al tranzactiei.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Operatiuni intracomunitare. TVA":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"