Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: PFA. Angajare personal

07-Mar-2011
5292
Intrebare:

Un PFA cu activitate de frizerie - coafura doreste sa angajeze personal. Va rog sa imi spuneti cum treuie sa isi schimbe forma juridica si sa ma ajutati sa-i ofer cea ma eficienta solutie in privinta taxelor si impozitelor ulterioare angajarii de personal.

Raspuns:
Potrivit prevederilor din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, o diferentiere intre formele de organizare a activitatii desfasurate de persoanele fizice poate fi facuta si in funtie de posibilitatile de a angaja personal:

a) intreprindere individuala - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica; pentru organizarea si exploatarea intreprinderii sale, intreprinzatorul persoana fizica, in calitate de angajator persoana fizica, poate angaja terte persoane cu contract individual de munca.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

b) intreprindere familiala - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica impreuna cu familia sa, intreprinderea familiala neputand angaja terte persoane cu contract de munca.

c) persoana fizica autorizata - persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca, PFA neputand angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata.

Pentru a putea angaja personal, PFA va trebui sa isi modifice forma de organizare catre intreprinderea individuala, pastrand toate avantajele fiscale ale conducerii evidentei contabile in partida simpla. In functie de veniturile estimate a fi realizate trebuie studiata si posibilitatea optiunii, pentru activitatea cod CAEN 9602. "Coafura si alte activititi de infrumusetare", catre modul de determinare al venitului net anual in functie de norma de venit anuala.

Incepand cu veniturile realizate dupa data de 1 ianuarie 2011, modul de determinare a venitului net anual pe baza de norme de venit se extinde pentru toate persoanele care realizeaza venituri comerciale, criteriul desfasurarii activitatii singur fara salariati fiind eliminat, fiind posibila pe cale de consecinta optiunea catre acest sistem simplificat de determinare a venitului si pentru intreprinderile individuale sau pentru asocierile fara personalitate juridica.

Intrucat legislatia prevede un plafon minim al bazei de calcul a impozitului va trebui sa comparati venitul estimat cu norma de venit stabilita pentru activitatea independenta desfasurata de contribuabil, care genereaza venit comercial si nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12 si sa luati in calcul si criteriile de stabilire a coeficientilor de corectie. La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor.

Directiile generale ale finantelor publice teritoriale vor stabili ca si pana in prezent:

  • nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si nivelul normelor de venit si le vor publica anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica;
  • criteriile pentru stabilirea normelor anuale de venit.

Poate fi studiata si organizarea activitatii ca persoana juridica platitoare de impozit pe venit microintreprinderilor. In aceasta situatie, radierea PFA din registrul comertului va fi urmata de infiintarea unei societati comerciale. Ordonanta de urgenta nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale reglementeaza conditiile in care PFA isi inceteaza activitatea si este radiata din registrul comertului. Astfel in cuprinsul art. 21 din acest act normativ sunt enumerate urmatoarele modalitati:
a) prin deces;
b) prin vointa acesteia;
c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990 potrivit caruia orice persoana prejudiciata de inmatricularea unui comerciant poate cere radierea acestuia din Registrul comertului.

Acelasi articol stabileste ca cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional, de catre orice persoana interesata. Sunt astfel aplicabile si prevederile Legii privind registrul comertului nr. 26/1990 cu modificarile ulterioare.

Ulterior radierii PFA vor fi incidente prevederile art. 48 din Codul fiscal si Normele metodologice emise in aplicarea acestuia care reglementeaza modul de deeterminare a venitului net din activitati independente. Astfel, organul fiscal va solicita prezentarea evidentelor obligatorii cum sunt registru jurnal incasari si plati, registrul inventar, precum si orice alte documente care atesta veniturile realizate.

Potrivit pct.36 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 48 din Codul fiscal in cazul incetarii definitive a activitatii, sumele obtinute din valorificarea bunurilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloace fixe, obiecte de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri ramase nevalorificate sunt incluse in venitul brut. In situatia in care bunurile nu au fost valorificate si sunt transferate direct din patrimoniul afacerii in patrimoniul personal al contribuabilului, din punct de vedere fiscal se considera o instrainare, suma reprezentand contravaloarea acestora incluzandu-se in venitul brut al afacerii. Evaluarea bunurilor transferate se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.

O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu primul an fiscal, daca:

- conditia prevazuta la art. 112? lit.d) din Codul fiscal, respectiv, capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale, este indeplinita la data inregistrarii la registrul comertului si

- conditia prevazuta la art. 112? lit. b) din Codul fiscal, respectiv are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv, este indeplinita in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii.
Impozitul se stabileste prin aplicarea cotei de 3% asupra veniturilor realizate din toate sursele, cu exceptiile expres prevazute la art. 112 indice 6 si 7 din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: PFA. Angajare personal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.