Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Posibilitatea unui PFA de a deduce cheltuieli in cazul unui contract de comodat

19-Iul-2011
10597

O persoana fizica autorizata dispune de un regim special in ceea ce priveste deductibilitatea, iar aceste situatii pot fi diverse, mai ales datorita gradului mare de variatie a activitatilor de care beneficiaza un PFA. Ca exemplu, se poate vedea in continuare daca un PFA poate deduce cheltuieli cu reparatiile auto in cazul in care exista un contract de comodat intre titular si PFA, precum si cheltuielile cu spatiul unde este sediul PFA-ului, tot in baza unui contract de comodat.



Legea reglementeaza contractul de comodat prin art. 1560 - art. 1575 din Codul civil, iar categoriile de cheltuieli care cad in sarcina (comodantului) proprietarului, respectiv a comodatarului sunt reglementate indeosebi de art. 1420,art. 1421, art. 1447, art. 1448, art. 1561, art. 1564 si art. 1569 din Codul civil.

Astfel, comodatarul (celui care primeste bunul spre utilizare gratuita) este responsabil numai de acele mici reparatii (denumite si reparatii locative), necesare acoperirii folosintei normale a lucrului si predarii lui in starea initiala (a se vedea indeosebi art. 1447 Cod civil). De asemenea, jurisprudenta in materie a stabilit ca si eventualele cheltuieli utile care sporesc valoarea lucrului nu sunt in sarcina comodatarului, de vreme ce proprietarul este dator sa le restituie celui care le-a facut.

Din punct de vedere fiscal, pct. 38 liniuta 21 din Normele metodologice date in aplicarea art. 48 din Codul fiscal prevede ca sunt deductibile la stabilirea venitului net impozabil cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii.

Prin urmare, cheltuielile de reparatii marunte si cheltuielile cu reparatiile auto efectuate pentru indepartarea urmarilor unui accident auto sau alt eveniment similar datorat utilizarii cad in sarcina persoanei care foloseste autovehiculul (PFA) si sunt deductibile si din punct de vedere fiscal deoarece aceste reparatii urmaresc readucerea autovehiculului in starea initiala. Trebuie mentionat ca nu sunt deductibile cheltuielile cu impozitele si taxele obligatorii, reparatiile capitale ori cheltuielile pentru imbunatatirea performantelor tehnice ale autoturismului intrucât acestea cad in sarcina proprietarului si nu reprezinta cheltuieli de functionare si intretinere.

In ceea ce priveste spatiul luat in comodat, cheltuielile deductibile sunt cele de intretinere si functionare uzuale (energie, apa, canal, salubrizare, telefon, internet, igienizare si zugraviri curente etc.). Nu sunt deductibile cheltuielile care au ca efect modernizarea spatiului locativ luat in comodat (inlocuire geamuri si usi, instalare centrala termica etc.) si alte cheltuieli specifice ce cad in sarcina proprietarilor (impozit pe cladire, asigurari etc.).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Studiu de caz: Posibilitatea unui PFA de a deduce cheltuieli in cazul unui contract de comodat":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016