Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Posibilitatea unui PFA de a deduce cheltuieli in cazul unui contract de comodat

19-Iul-2011
10736

O persoana fizica autorizata dispune de un regim special in ceea ce priveste deductibilitatea, iar aceste situatii pot fi diverse, mai ales datorita gradului mare de variatie a activitatilor de care beneficiaza un PFA. Ca exemplu, se poate vedea in continuare daca un PFA poate deduce cheltuieli cu reparatiile auto in cazul in care exista un contract de comodat intre titular si PFA, precum si cheltuielile cu spatiul unde este sediul PFA-ului, tot in baza unui contract de comodat.



Legea reglementeaza contractul de comodat prin art. 1560 - art. 1575 din Codul civil, iar categoriile de cheltuieli care cad in sarcina (comodantului) proprietarului, respectiv a comodatarului sunt reglementate indeosebi de art. 1420,art. 1421, art. 1447, art. 1448, art. 1561, art. 1564 si art. 1569 din Codul civil.

Astfel, comodatarul (celui care primeste bunul spre utilizare gratuita) este responsabil numai de acele mici reparatii (denumite si reparatii locative), necesare acoperirii folosintei normale a lucrului si predarii lui in starea initiala (a se vedea indeosebi art. 1447 Cod civil). De asemenea, jurisprudenta in materie a stabilit ca si eventualele cheltuieli utile care sporesc valoarea lucrului nu sunt in sarcina comodatarului, de vreme ce proprietarul este dator sa le restituie celui care le-a facut.

Din punct de vedere fiscal, pct. 38 liniuta 21 din Normele metodologice date in aplicarea art. 48 din Codul fiscal prevede ca sunt deductibile la stabilirea venitului net impozabil cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii.

Prin urmare, cheltuielile de reparatii marunte si cheltuielile cu reparatiile auto efectuate pentru indepartarea urmarilor unui accident auto sau alt eveniment similar datorat utilizarii cad in sarcina persoanei care foloseste autovehiculul (PFA) si sunt deductibile si din punct de vedere fiscal deoarece aceste reparatii urmaresc readucerea autovehiculului in starea initiala. Trebuie mentionat ca nu sunt deductibile cheltuielile cu impozitele si taxele obligatorii, reparatiile capitale ori cheltuielile pentru imbunatatirea performantelor tehnice ale autoturismului intrucât acestea cad in sarcina proprietarului si nu reprezinta cheltuieli de functionare si intretinere.

In ceea ce priveste spatiul luat in comodat, cheltuielile deductibile sunt cele de intretinere si functionare uzuale (energie, apa, canal, salubrizare, telefon, internet, igienizare si zugraviri curente etc.). Nu sunt deductibile cheltuielile care au ca efect modernizarea spatiului locativ luat in comodat (inlocuire geamuri si usi, instalare centrala termica etc.) si alte cheltuieli specifice ce cad in sarcina proprietarilor (impozit pe cladire, asigurari etc.).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta PFA. Cine are obligatia intocmirii si pana cand trebuie completat documentul

    • Daca obtineti venituri din activitati independente sunteti obligat sa completati si sa pastrati permanent la sediul dvs. Registrul de Evidenta Fiscala (REF). Acesta este un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate. REF vizeaza toti contribuabilii pentru care...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare interimare. Termen legal de depunere

    • Situatiile financiare interimare sunt situatii financiare cu scop special, fiind destinate repartizarii de dividende in cursul exercitiului financiar. Situatiile financiare interimare se intocmesc pe baza balantei de verificare in care sunt cuprinse rezultatele inventarierii si sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand: - numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar; - calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridice

    • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna noiembrie 2024 a fost publicat de ANAF. Acesta este de mare ajutor atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele jurdice. Primul termen limita este data de 7, cand trebuie depusa declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale. Calendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024 In continuare redam cele mai importante termene limita si declaratiile aferente, pentru luna noiembrie 2024. Termen limita Joi 7 noiembrie Obligatia Depunerea declaratiei...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016