Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Regimul de deducere a cheltuielilor in cazul persoanelor detasate

18-Aug-2011
7483
Valabil la 19.08.2011

O societate din Romania are doua persoane detasate din Austria de catre firma-mama pentru o perioada de 3 ani. Asa cum este prins in contractul de detasare, firma din Romania prezinta obligatia de a suporta costurile cu chiria locuintei si taxele de inchiriere a doua autoturisme. Vor fi aceste costuri deductibile fiscal? In plus, firma-mama emite facturi pentru costurile cu salariile angajatilor in cauza catre firma din Romania. Sunt aceste costuri deductibile? In Declaratia 224 depusa lunar, pot fi incluse ca avantaje in natura, la calculul impozitului, costurile cu chiria pentru locuinta si masini, precum si indemnizatia de detasare primita de cei doi angajati?

O persoana fizica este considerata nerezidenta fiscal in Romania daca indeplineste cel putin una din urmatoarele conditii:
- nu are domiciliul in Romania,
- centrul intereselor vitale nu se afla in Romania,
- este prezenta in Romania timp de o perioada sau mai multe perioade care nu depasesc 183 de zile pe parcursul oricarei perioade de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic respectiv.

Persoanele fizice care sunt rezidente fiscal in tari cu care Romania are incheiate conventii de dubla impunere, pot beneficia de o cota redusa a impozitului sau de scutire in baza prevederilor conventiilor respective. Cu Austria este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, ratificata prin Decretul nr. 254/10 iulie 1978, cu modificarile ulterioare. In ceea ce priveste situatia detasarii salariatilor din Austria in Romania, operatiunea respectiva este reglementata de prevederile Legii 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale si ale HG 104/2007 pentru reglementarea procedurii specifice privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale pe teritoriul Romaniei.

Aceste acte normative prevad ca in cazul detasarii salariatului strain, intreprinderea care face detasarea si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfasoara activitatea in Romania trebuie sa faca dovada existentei raportului de colaborare dintre ei numai prin contract incheiat in forma scrisa.

In baza acestui contract sunt reglementate obligatiile intreprinderilor cu rezidenta intr-un stat membru in CE sau in Spatiului Economic European, care detaseaza in Romania salariati, in special cu privire la existenta unui raport de munca intre salariat si intreprinderea care face detasarea, pe perioada detasarii.

In unele cazuri, punerea la dispozitie a unui salariat poate fi facuta de catre o intreprindere de munca temporara sau de o agentie de plasare. si in acest caz existenta raportului de munca pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea de munca temporara sau agentia de plasare este obligatoriu. Drepturile cuvenite salariatului detasat sunt acordate de angajatorul care a dispus detasarea si cu care salariatul detasat are raporturi contractuale. Persoanele nerezidente care sunt detasate in Romania mai mult de 183 de zile in cursul a 12 luni consecutive au obligativitatea de a se declara in scopuri fiscale ca platitori de impozit pe venit din prima zi la autoritatea fiscala.

Potrivit dispozitiilor OMEF 2371/2007 persoanele fizice detasate in Romania au obligatia depunerii lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare pentru care s-a realizat venitul a Declaratiei 224? Declaratie privind veniturile sub forma de salarii din strainatate obtinute de catre persoane fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania?. Declaratia se completeaza de catre persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin venituri sub forma de salarii din strainatate sau de catre reprezentantul lor fiscal.

In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor inregistrate de societatea din Romania cu salariile refacturate de intreprinderea straina, mentionam ca acestea pot fi deduse numai daca prin contract se prevede diminuarea sumelor datorate de societatea romaneasca, conform contractului de prestari de servicii, in acelasi cuantum cu salariile.

Cheltuielile privind chiria automobilelor si locuintei nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil daca nu sunt impozitate la persoanele fizice. Ele sunt considerate avantaje deoarece nu sunt primite ca urmare a derularii unui raport de munca, persoanele fizice nerezidende nefiind salariate ale societatii din Romania. Nu trebuie uitat ca valoarea achizitiei respective trebuie raportata in luna iulie 2011 prin decontul de TVA cod 300 la randul 6 denumit "Regularizari privind achizitiile intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)".

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016