Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Regimul de taxe si impozite aplicat in cazul contractului de mandat

16-Aug-2011
5993
Valabil la 17.08.2011

Se da ca exemplu o societate care a incheiat un contract de mandat cu o persoana nerezidenta, pe o durata nedeterminata, de la data inregistrarii la ONRC a numirii mandatarului in functia de administrator. Astfel, deoarece multe societati intampina aceasta situatie, se considera importanta mentiunea care sa ilustreze taxele si impozitele datorate statului. Se precizeaza ca persoana fizica nerezidenta nu are alt contract de munca si a obtinut in urma acestui contract de mandat permis de sedere temporara in alte scopuri pe o perioada de un an de zile.

Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala. Persoana juridica romana care efectueaza plata indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal .

Incepand cu 1 ianuarie 2011, potrivit art. 2963 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

Potrivit reglementarilor Codului fiscal se vor datora urmatoarele contributii:
- contributia de asigurari sociale de sanatate individuala - potrivit art. 2964 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal , si datorata de angajator ? potrivit art. art. 2965 alin. (1) din Codul fiscal;
- contributia pentru concedii si indemnizatii ? potrivit art. 29616 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal .

Calculul, retinerea si virarea contributiilor de asigurari sociale de sanatate si pentru concedii si indemnizatii sunt in sarcina societatii, potrivit art. 29618 alin. (1) din Codul fiscal, precum si completarea si depunerea formularului 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, indemnizatia obinuta nu va intra sub incidenta prevederilor din Codul fiscal potrivit 29616 alin. (5) lit. c), insa va intra sub incidenta Legii 263/2010. Astfel, potrivit art. 6 alin. (1) pct. IV din aceasta lege, administratorii care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat sunt obligati sa se asigure in sistemul public de pensii pe baza declaratiei individuale de asigurare. Venitul lunar asigurat pentru aceste persoane este cel stabilit prin declaratia individuala de asigurare si nu poate fi mai mic decat suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si mai mare decat valoarea corespunzatoare a de 5 ori castigul salarial mediu brut, potrivit art. 11 alin. (3). In consecinta, obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale este in sarcina administratorului si nu a persoanei juridice.

Instrumentele juridice cu caracter international la care Romania este parte sunt conventiile de reciprocitate in domeniul asigurarilor sociale, conventiile si acordurile bilaterale in domeniul asigurarilor sociale, acordurile si conventiile de securitate sociala, instrumentele bilaterale bazate pe respectarea principiilor coordonarii sistemelor de securitate sociala semnate de Romania cu alte state UE sau non-UE.

In ceea ce priveste contributiile privind protectia sociala, in prezent, reglementarile aplicabile lucratorilor migranti cu statele membre sunt:
- Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat de Regulamentul 988/2009;
- Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

Regula generala este ca persoanele carora li se aplica aceste regulamente sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, sub rezerva prevederilor art. 12-16 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004.

De referinta sunt articolele 12 si 13 din acest regulament care cuprind exceptii de la aceasta regula generala, persoana fizica putand ramane supusa legislatiei statului de trimitere daca este vorba de o detasare sau a statului de resedinta in situatia desfasurarii in mod obisnuit a activitatii in doua sau mai multe state, sub conditia respectarii dipozitiilor cuprinse de aceste articole.

Pentru justificare este necesara prezentarea unui document portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (A1). Astfel in situatia in care administratorul nu prezinta un asemenea document eliberat de autoritatea competenta a statului de rezidenta, prin care sa fie precizata legislatia aplicabila, societatea va calcula contributiile sociale obligatorii datorate pentru aceste venituri al caror calcul, retinere, virare si declarare cad in sarcina societatii (contributia la asigurarile sociale de sanatate - ambele componente - si contributia pentru concedii si indepmnizatii), conform celor de mai sus.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Studiu de caz: Regimul de taxe si impozite aplicat in cazul contractului de mandat":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • D300, modificata prin Ordinul 888/2024. Nou formular se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024

    • Un nou formular pentru Declaratia 300 a fost publicat de ANAF prin Ordinul 888/2024. Acesta se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024. OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifica OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024. Conform Referatului de aprobare, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023, publicata in...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililor

    • ANAF aduce, printr-un nou comunicat de presa, cateva precizari referitoare la informatiile aparute in articolele despre ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie”. Fiscul mentioneaza ca articolele de presa in care se mentioneaza ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie” dezinformeaza mediul de afaceri, fiind redactate tendentios prin prezentarea in mod personal a cadrului legal RO e-Transport, fara aprofundarea acestuia. Astfel: prin...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016