Raportul Special
realizat de specialisti
Intrebare: Un furnizor intracomunitar inregistrat in scopuri de TVA livreaza marfa unui client RO.
La receptie se constata ca o parte este necorespunzatoare calitativ si se retuneaza marfa cu acceptul funizorului care emite o factura de retur. Este livrare intracomunitara si ce documente trebuie intocmite?
Raspuns:
In primul rand, daca o astfel de situatie are loc in perioade fiscale diferite de raportare pentru achizitiile intracomunitare, in vederea evitarii neconcordantelor sau a unei declarari eronate, recomandabila este inregistrarea in evidenta contabila a receptiei tuturor bunurilor, indiferent de faptul ca acestea corespund sau nu corespund d.p.d.v. calitativ. Inregistrarea se efectueaza pe conturi analitice distincte.
De exemplu, daca factura de livrare este emisa de catre furnizor in luna iunie 2009, dar bunurile sosesc in luna iulie 2009, prin declaratia recapitulativa cod 390 aferenta trimestrului II trebuie declarata integral factura emisa in luna iunie 2008 chiar daca defectele de calitate au fost constatate in luna iulie si furnizorul emite o factura de retur in luna iulie 2009.
Daca livrarea are loc in luna mai 2009 conform facturii emise in luna mai 2009, iar factura de retur este emisa in luna iunie 2009, raportarea in declaratia recapitulativa cod 390 aferenta trimestrului II 2009 se face la valoarea neta (total bunuri ? bunuri defecte).
In alt doilea rand, trebuie sa stiti ca solutiile fiscale aplicabile returului de bunuri livrate intracomunitar, bunuri constatate la receptie ca fiind defecte, au fost reglementate prin O.M.E.F. nr. 1823/29.10.2007, publicat in M.Of. nr. 770 din 14/11/2007. Solutiile fiscale sunt oferite atat pentru bunurile aflate in perioada de garantie cat si pentru bunurile aflate in perioada postgarantie. Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic Registrul de Evidenta Fiscala PFA Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Prin acest ordin se face precizarea ca se pot aplica masuri de simplificare pentru retururi de bunuri in spatiul comunitar. In situatia in care astfel de masuri nu sunt aplicabile de catre unele state (de exemplu Germania) in anexele 1 si 2 din ordin este prezentat tratamentul fiscal aplicabil in situatia in care statele membre implicate nu aplica masuri de simplificare sau nu accepta aplicarea masurilor de simplificare.
Prin acest ordin sunt prezentate mai multe cazuri si exemple ?naucitoare? privind procedura care trebuie urmata de catre ambii parteneri participanti la tranzactie. Deoarece mi s-a parut mai usor de inteles si de respectat, din multitudinea situatiilor ipotetice prezentate, am selectat pentru dvs. cazul nr. 5 reglementat la articolul 14 si articolul 15 din ordinul mentionat. In acest caz avem doua parti participante la tranzactie, ambele inregistrate in scopuri de TVA:
- firma A in calitate de furnizor stabilit intr-un stat membru (de exemplu in Franta);
- firma B in calitate de cumparator stabilit in alt stat membru (de exemplu in Romania);
Astfel, la articolul 14 se reglementeaza urmatorul tratament fiscal din punctul de vedere al TVA in conditiile in care nu se aplica masurile de simplificare:
* cand B cumpara bunuri de la A si accepta bunurile la livrare, are loc un transfer al dreptului de a dispune de bunurile corporale in calitate de proprietar, caz in care:
- vanzatorul A realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri;
- cumparatorul B realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri;
* daca ulterior acceptarii bunurilor, cumparatorul B constata ca bunurile sunt deteriorate sau ca bunurile nu corespund cerintelor sale si stabileste cu vanzatorul asupra anularii contractului de vanzare-cumparare, pentru livrare de bunuri defecte, exista doua posibilitati:
i. bunurile nu se returneaza si furnizorul A reduce baza de impozitare. Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea intracomunitara nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie in urmatoarea declaratie recapitulativa si in decontul de TVA.
ii. bunurile se returneaza iar furnizorul A devine din nou proprietarul bunurilor. In acest caz returul bunurilor reprezinta un transfer realizat de A, respectiv o livrare intracomunitara asimilata, in Romania, stat comunitar din care incepe transportul bunurilor. Livrarea intracomunitara asimilata este urmata de o achizitie intracomunitara asimilata in Franta. Pentru o astfel de operatiune, firma A trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania. Si in acest caz firma A reduce firmei B baza de impozitare a bunurilor livrate.
La articolul 15 se reglementeaza urmatorul tratament fiscal din punctul de vedere al TVA in conditiile in care se aplica masurile de simplificare:
1. d.p.d.v. al TVA se considera ca livrarea intracomunitara efectuata de firma A din Franta catre B din Romania si achizitia intracomunitara efectuata de firma B nu a avut loc. Din acest motiv, se reduce baza de impozitare a bunurilor defecte. Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea intracomunitara nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie in urmatoarea declaratie recapitulativa si in decontul de TVA.
2. in cazul returului de bunuri, transportul sau expedierea de bunuri din Romania in Franta nu are implicatii din punctul de vedere al TVA, in sensul ca furnizorul A nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania iar firma B din Romania nu considera operatiunea drept o livrare intracomunitara care trebuie justificata in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 2222/2006, articolul 10 cu urmatoarele documente:
a. factura completata cu informatiile impuse de art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b. documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
c. orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.
Pentru operatiunea de retur in situatia aplicarii masurilor de simplificare, firma dvs. trebuie sa completeze doar avizul de insotire a marfurilor ca document financiar-contabil reglementat prin doua acte normative in vigoare, ambele emise in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata:
* O.M.E.F. nr. 2226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, publicat in M.Of. nr. 1056 din 30 decembrie 2006
* O.M.E.F. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile, publicat in M.Of. nr. 870 bis din 23 decembrie 2008.
Prin O.M.E.F. nr. 3512/2008, avizul de insotire a marfii este recunoscut prin codul 14-3-6A si este incadrat drept formular cu regim special intern de tiparire si numerotare.
Asa cum este reglementat, avizul este utilizat nu numai pentru insotirea marfurilor in cadrul unei operatiuni de vanzare, ci pentru insotirea pe timpul transportului a diverselor categorii bunurilor expediate in diverse situatii.
Deoarece prin O.M.E.F. nr. 3512/2008, avizul este reglementat drept un document cu regim special intern de tiparire si numerotare, fiecare firma trebuie sa stabileasca o procedura interna privind stabilirea regimului intern de numerotare a avizelor de insotire. Obligativitatea stabilirii unei astfel de proceduri interne rezulta din prevederile O.M.F.P. nr. 2226/2006. Procedura interna se stabileste in baza unei decizii, in forma scrisa, prin care conducatorul firmei desemneaza una sau mai multe persoane responsabile cu alocarea si gestionarea numerelor aferente avizelor.
Fiecare aviz de insotire emis trebuie sa aiba un numar de ordine, secvential, in baza uneia sau mai multor serii. Numarul de la care se emite primul aviz de insotire se stabileste anual, prin decizie emisa pentru fiecare exercitiu financiar.
Continutul minimal obligatoriu de informatii al avizului este reglementat prin ambele acte normative mentionate anterior.
Pentru intocmirea unui aviz corect, recomand respectarea continutului reglementat prin O.M.E.F. nr. 3512/2008 care are in vederea asigurarea urmatoarelor informatii minimale:
* seria si numarul intern de identificare a avizului;
* data emiterii;
* datele de identificare ale furnizorului: denumire, adresa, cod de identificare fiscala;
* datele de identificare ale cumparatorului: denumire, adresa, cod de identificare fiscala;
* denumirea si cantitatea bunurilor livrate;
* pretul si valoarea, daca este cazul;
* date privind expeditia: numele delegatului, buletin/carte identitate (serie, numar), numarul mijlocului de transport, ora livrarii, semnatura delegatului;
* semnatura expeditorului;
Avizul de insotire a marfurilor este doar un document financiar-contabil de inregistrare a operatiunii doar in evidenta contabila, fara a fi utilizat pentru efectuarea inregistrarilor in evidenta fiscala (jurnalul pentru vanzari sau jurnalul pentru cumparari) .
Pentru identificarea operatiunii de retur, va recomandam ca pe aviz sa inscrieti mentiunea ?retur bunuri defecte livrate cu factura nr. factura nr. ???.
D.p.d.v. contabil, operatiunea de retur trebuie evidentiata prin urmatoarele inregistrari contabile efectuate ?in rosu? la cursul valutar din data inregistrarii receptiei bunurilor:
* returul bunurilor: 371 = 401 sau 213=404
* taxarea operatiunii: 4426 = 4427
Operatiunea trebuie:
- evidentiata in jurnalele de TVA;
- declarata prin decontul de TVA;
- raportata prin declaratia recapitulativa trimestriala
- declaratia Intrastat (daca ati depasit pragul statistic reglementat).
Solutie acordata in luna iunie 2009
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Achizitie bunuri pe teritoriul altui stat membru decat Romania. Ce obligatii declarative avem?FMI: Romania trebuie sa se asigure ca are bani pentru 2012 inainte sa reduca CASPropunere legislativa in Senat pentru modificarea Codului FiscalRecuperarea partiala a ratei de leasing operational de la salariati, conform politicii firmeiLivrari intracomunitare | Caz practic privind regimul TVA si accizeleUltimele articole
SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaActe necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiFacturi simplificate emise in baza bonului fiscal. Cand se transmit in E-FacturaReminder ANAF! Pana pe 30 decembrie 2024 trebuie depus formularul 394Articole similare
Declaratia 390: Cine si cand trebuie sa depuna D390Prelucrare materii prime intr-un stat non-UE: Obligatiile fiscale ale unei persoane impozabile romaneOperatiune cu patru firme. Care e regimul fiscal? Sunt operatiunile scutite de TVA?Studiu de caz: OPERATIUNE TRIUNGHIULARA aferenta unei achizitii intracomunitareIncadrare OPERATIUNE TRIUNGHIULARA. Ce tratament fiscal se aplica?Ultimele articole
Operatiuni triunghiulare. Conditii pentru aplicarea masurilor de simplificareCum declaram prestarile de servicii agricole pe teritoriul unui stat tert pentru beneficiar din stat UE?Achizitie intracomunitara neimpozabila urmata de o livrare neimpozabila. Ce regim fiscal se aplica?Probabil cel mai bun Consilier de Contabilitate...Cumparator revanzator din Romania. Vanzare bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Cum se declara in D300 si D390?Sfaturi de la experti
Sediu fix.Sediu permanent in Bulgaria
Intrebare: Daca se folosesc resursele societatii din Romania (codul de TVA RO), adica: - programul de gestiune; - programul de facturare; - angajatii care vor emite NIR-urile pentru achizitia din Spania catre depozitul din BG (folosindu-se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Va rog sa imi spuneti cum procedez in situatia in care: Eu - firma ABC am contract cu aceasta persoana, pictorita, iar valoarea contractului este mai mica de 12 salarii. In luna in care s-a executat lucrarea (lucrarea se intinde...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA