Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA

08-Mar-2011
12491

Intrebare:


1.Cu ce cota de TVA trebuie facturat un prejudiciu unui transportator roman (CIF RO)? Vrem sa recuperam contravaloarea unei marfi achizitionata din UE. Camionul cu marfa a fost rasturnat si marfa nu a mai ajuns in tara.

2. Un client ne-a facturat diferenta de marfa constatata minus la inventar, marfa fiind in custodie in depozitul nostru. Factura contine TVA 24% si este emisa in baza contractului, in care se mentioneaza facturarea costului de marfa in asemenea situatii.

Putem considera aceasta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit? Se poate deduce TVA din factura primita?

3. Am vandut paleti de lemn deteriorati (ambalaje) unei persoane fizice, la un pret mai mic decat cel de achizitie. Pentru diferenta de pret trebuie colectat TVA?

Raspuns:

Referitor la prima intrebare, consider ca valoarea prejudiciului care urmeaza a se recupera de la transportatorul roman nu trebuie facturata cu TVA colectata chiar daca se exercita dreptul de deducere a TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa pentru achizitia intracomunitara de bunuri efectuate. In acest context, subliniez faptul ca, desi bunurile nu au ajuns in Romania, operatiunea reprezinta pentru firma dvs. o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care trebuie aplicat regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Practic, furnizorul intracomunitar considera expedierea bunurilor in Romania drept o livrare intracomunitara, motiv pentru care si firma dvs. trebuie sa considere operatiunea facturata de catre partenerul sau drept o livrare intracomunitara de bunuri.

Bunurile facturate de catre furnizorul intracomunitar trebuie inregistrate atat in evidenta contabila cat si in evidenta fiscala a firmei dvs. in calitate de cumparator.

In evidenta contabila, bunurile se inregistreaza:


  • fie prin formula 371 ,,Marfuri,, (analitic distinct bunuri pierdute) = 401 ,,Furnizori,,;
  • fie prin formula 473 Sume in curs de clarificare (analitic distinct) = 401 ,,Furnizori,,

D.p.d.v. fiscal, operatiunea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 si prin decontul de TVA cod 300.

Tratamentul fiscal al unei astfel de situatii prezentata de dvs., se regaseste in
Circulara nr. 50446/2008 emisa de catre M.F.P. Aceasta circulara este forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului. Aceasta circulara a fost elaborata ca urmare a intrarii in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2008 a O.U.G. nr. 106/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a Hotararii Guvernului nr. 1579/2007 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal.

La sectiunea II din cadrul acestei circulare se regaseste tratamentul fiscal aplicabil pentru bunurile constatate lipsa pe timpul transportului. Distrugerea bunurilor poate fi asimilata lipsei acestora. Din aceasta circulara rezulta faptul ca pentru bunurile constate lipsa pe timpul transportului, societatea de transport este obligata sa il despagubeasca pe beneficiarul transportului in situatia in care se prevede o astfel de clauza contractuala.

Suma respectiva este o ,,despagubire,, acordata pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale din contractului de transport. In baza prevederilor articolul 137 alineatul 2 litera b) din Codul fiscal, astfel de sume nu se cuprind in baza de impozitare a TVA

In calitate de proprietar al bunurilor, pentru firma dvs., marfurile pierdute pe parcursul transportului sunt considerate lipsa din gestiune, motiv pentru care trebuie sa colectati TVA deoarece operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata asa cum este reglementata prin articolul 128 alineatul 4 litera d) din Codul fiscal. In aceasta situatie, operatiunea se considera o autolivrare pentru care trebuie sa emiteti o factura in baza prevederilor punctului 70 alineatul 1 din normele de aplicare emise pentru aplicarea articolului 155 ,,Facturarea,, . La acest punct din norme se precizeaza faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri catre sine trebuie se emite pentru operatiuni taxabile, numai in scopul taxei. Autofactura astfel emisa trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii obligatorii: 

1. numarul autofacturii;
2. data emiterii;
3. la rubrica furnizor si la rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs.;
4. denumirea si descrierea bunurilor livrate;
5. valoarea bunurilor, exclusiv taxa;
6. cota de taxa si valoarea taxei colectate.

In aceasta situatie, taxa colectata reprezinta o cheltuiala pentru firma dvs. care urmeaza a fi recuperata de la firma de transport din Romania prin suma care se primeste drept despagubire. Pentru recuperarea despagubirii, firma dvs. poate, desi nu este obligata sa emita o factura cu o valoare totala care cuprinde costul bunurilor inclusiv TVA, fara sa colecteze TVA. La aceasta factura se poate anexa drept document justificativ pentru casa de expeditie autofactura emisa pentru autofacturarea bunurilor constatate lipsa pe parcursul transportului intracomunitar. Pe aceasta factura se poate inscrie mentiuni de genul: ,,despagubire conform contract nr. ,,nu intra in baza de impozitare cf. articol 137 alineatul 3 litera b,,.

Deci, o astfel de factura nu este obligatorie pentru firma dvs., dar nici nu este interzisa prin lege emiterea acesteia, motiv pentru care puteti emite acest document daca firma de expeditie va solicita in mod expres.

Recomandabil este sa furnizati un astfel de document casei de expeditie care urmeaza sa il anexeze ca document justificativ pentru plata despagubirii catre firma dvs. Incasarea despagubirii din partea transportatorului se inregistreaza doar in evidenta contabila prin formula 5121= 758 fara a se colecta TVA. Din acest motiv despagubirea un se evidentiaza fiscal prin jurnalul pentru cumparari si un se raporteaza prin decontul de TVA.

Referitor la cea de a doua intrebare, suma este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil numai intr-una din urmatoarele doua situatii posibile:

  • s-a efectuat asigurarea bunurilor din depozit, caz in care se incaseaza o despagubire din partea firmei de asigurare la momentul constatarii lipsei din gestiune;
  • valoarea bunurilor este recuperata prin facturare de la persoana vinovata, respectiv de la gestionarul depozitului. Recuperarea trebuie efectuata pe baza de factura prin care se colecteaza TVA.

Daca nu va aflati in niciuna din situatiile prezentate, cheltuiala privind costul marfurilor nu este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. De asemenea, deoarece marfa facturata un este destinata realizarii de operatiuni taxabile, pentru suma TVA inscrisa in factura emisa de catre proprietarul bunurilor se limiteaza dreptul de deducere a TVA, operatiune care se evidentiaza prin diminuarea sumei TVA deduse la randul 26 din decontul de TVA cod 300 denumit ,,SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145^1,, .

Referitor la cea de a treia intrebare, pentru paletii vanduti sub costul de achizitie nu trebuie sa ajustati suma TVA dedusa initial la momentul achizitiei acestora.

La articolul 138 din Codul fiscal, prin normele de aplicare la punctul 20 alineatul (2) se reglementeaza faptul ca ,,Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 148 lit. b) .. numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal.,,

Situatia prezentata de dvs. prin intrebarea formulata un se incadreaza in prevederile art. 138 lit. a) - c) si e), motiv pentru care nu trebuie nici sa ajustati suma TVA dedusa, dar nici sa colectati TVA la o baza de impozitare formata din diferenta negativa intre pretul de achizitie si pretul de vanzare. Aceasta diferenta de pret nu reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa aveti obligatia colectarii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016