Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA

08-Mar-2011
8004

Intrebare:


1.Cu ce cota de TVA trebuie facturat un prejudiciu unui transportator roman (CIF RO)? Vrem sa recuperam contravaloarea unei marfi achizitionata din UE. Camionul cu marfa a fost rasturnat si marfa nu a mai ajuns in tara.

2. Un client ne-a facturat diferenta de marfa constatata minus la inventar, marfa fiind in custodie in depozitul nostru. Factura contine TVA 24% si este emisa in baza contractului, in care se mentioneaza facturarea costului de marfa in asemenea situatii.

Putem considera aceasta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit? Se poate deduce TVA din factura primita?

3. Am vandut paleti de lemn deteriorati (ambalaje) unei persoane fizice, la un pret mai mic decat cel de achizitie. Pentru diferenta de pret trebuie colectat TVA?
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii


Raspuns:

Referitor la prima intrebare, consider ca valoarea prejudiciului care urmeaza a se recupera de la transportatorul roman nu trebuie facturata cu TVA colectata chiar daca se exercita dreptul de deducere a TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa pentru achizitia intracomunitara de bunuri efectuate. In acest context, subliniez faptul ca, desi bunurile nu au ajuns in Romania, operatiunea reprezinta pentru firma dvs. o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care trebuie aplicat regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Practic, furnizorul intracomunitar considera expedierea bunurilor in Romania drept o livrare intracomunitara, motiv pentru care si firma dvs. trebuie sa considere operatiunea facturata de catre partenerul sau drept o livrare intracomunitara de bunuri.

Bunurile facturate de catre furnizorul intracomunitar trebuie inregistrate atat in evidenta contabila cat si in evidenta fiscala a firmei dvs. in calitate de cumparator.

In evidenta contabila, bunurile se inregistreaza:


  • fie prin formula 371 ,,Marfuri,, (analitic distinct bunuri pierdute) = 401 ,,Furnizori,,;
  • fie prin formula 473 Sume in curs de clarificare (analitic distinct) = 401 ,,Furnizori,,

D.p.d.v. fiscal, operatiunea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 si prin decontul de TVA cod 300.

Tratamentul fiscal al unei astfel de situatii prezentata de dvs., se regaseste in
Circulara nr. 50446/2008 emisa de catre M.F.P. Aceasta circulara este forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului. Aceasta circulara a fost elaborata ca urmare a intrarii in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2008 a O.U.G. nr. 106/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a Hotararii Guvernului nr. 1579/2007 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal.

La sectiunea II din cadrul acestei circulare se regaseste tratamentul fiscal aplicabil pentru bunurile constatate lipsa pe timpul transportului. Distrugerea bunurilor poate fi asimilata lipsei acestora. Din aceasta circulara rezulta faptul ca pentru bunurile constate lipsa pe timpul transportului, societatea de transport este obligata sa il despagubeasca pe beneficiarul transportului in situatia in care se prevede o astfel de clauza contractuala.

Suma respectiva este o ,,despagubire,, acordata pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale din contractului de transport. In baza prevederilor articolul 137 alineatul 2 litera b) din Codul fiscal, astfel de sume nu se cuprind in baza de impozitare a TVA

In calitate de proprietar al bunurilor, pentru firma dvs., marfurile pierdute pe parcursul transportului sunt considerate lipsa din gestiune, motiv pentru care trebuie sa colectati TVA deoarece operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata asa cum este reglementata prin articolul 128 alineatul 4 litera d) din Codul fiscal. In aceasta situatie, operatiunea se considera o autolivrare pentru care trebuie sa emiteti o factura in baza prevederilor punctului 70 alineatul 1 din normele de aplicare emise pentru aplicarea articolului 155 ,,Facturarea,, . La acest punct din norme se precizeaza faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri catre sine trebuie se emite pentru operatiuni taxabile, numai in scopul taxei. Autofactura astfel emisa trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii obligatorii: 

1. numarul autofacturii;
2. data emiterii;
3. la rubrica furnizor si la rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs.;
4. denumirea si descrierea bunurilor livrate;
5. valoarea bunurilor, exclusiv taxa;
6. cota de taxa si valoarea taxei colectate.

In aceasta situatie, taxa colectata reprezinta o cheltuiala pentru firma dvs. care urmeaza a fi recuperata de la firma de transport din Romania prin suma care se primeste drept despagubire. Pentru recuperarea despagubirii, firma dvs. poate, desi nu este obligata sa emita o factura cu o valoare totala care cuprinde costul bunurilor inclusiv TVA, fara sa colecteze TVA. La aceasta factura se poate anexa drept document justificativ pentru casa de expeditie autofactura emisa pentru autofacturarea bunurilor constatate lipsa pe parcursul transportului intracomunitar. Pe aceasta factura se poate inscrie mentiuni de genul: ,,despagubire conform contract nr. ,,nu intra in baza de impozitare cf. articol 137 alineatul 3 litera b,,.

Deci, o astfel de factura nu este obligatorie pentru firma dvs., dar nici nu este interzisa prin lege emiterea acesteia, motiv pentru care puteti emite acest document daca firma de expeditie va solicita in mod expres.

Recomandabil este sa furnizati un astfel de document casei de expeditie care urmeaza sa il anexeze ca document justificativ pentru plata despagubirii catre firma dvs. Incasarea despagubirii din partea transportatorului se inregistreaza doar in evidenta contabila prin formula 5121= 758 fara a se colecta TVA. Din acest motiv despagubirea un se evidentiaza fiscal prin jurnalul pentru cumparari si un se raporteaza prin decontul de TVA.

Referitor la cea de a doua intrebare, suma este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil numai intr-una din urmatoarele doua situatii posibile:

  • s-a efectuat asigurarea bunurilor din depozit, caz in care se incaseaza o despagubire din partea firmei de asigurare la momentul constatarii lipsei din gestiune;
  • valoarea bunurilor este recuperata prin facturare de la persoana vinovata, respectiv de la gestionarul depozitului. Recuperarea trebuie efectuata pe baza de factura prin care se colecteaza TVA.

Daca nu va aflati in niciuna din situatiile prezentate, cheltuiala privind costul marfurilor nu este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. De asemenea, deoarece marfa facturata un este destinata realizarii de operatiuni taxabile, pentru suma TVA inscrisa in factura emisa de catre proprietarul bunurilor se limiteaza dreptul de deducere a TVA, operatiune care se evidentiaza prin diminuarea sumei TVA deduse la randul 26 din decontul de TVA cod 300 denumit ,,SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145^1,, .

Referitor la cea de a treia intrebare, pentru paletii vanduti sub costul de achizitie nu trebuie sa ajustati suma TVA dedusa initial la momentul achizitiei acestora.

La articolul 138 din Codul fiscal, prin normele de aplicare la punctul 20 alineatul (2) se reglementeaza faptul ca ,,Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 148 lit. b) .. numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal.,,

Situatia prezentata de dvs. prin intrebarea formulata un se incadreaza in prevederile art. 138 lit. a) - c) si e), motiv pentru care nu trebuie nici sa ajustati suma TVA dedusa, dar nici sa colectati TVA la o baza de impozitare formata din diferenta negativa intre pretul de achizitie si pretul de vanzare. Aceasta diferenta de pret nu reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa aveti obligatia colectarii.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

03-Oct-2012

Buna ziua, avem rugamintea de a ne da un raspuns cu privire la legislatia fiscala aplicabila actelor de comert referitoare la ambalajele de lemn reutilizabile, respectiv paleti euro paleti. Exemplu In cazul in care societatea X platitor de TVA, achizitioneaza de la persoane fizice pe baza de borderou de achizitie ambalaje de lemn reutilizabilpaleti si ulterior le vinde la societatea Y platitor de TVA, in vederea desfasurarii aceluiasi scop pentru care ambalajul a fost produs initial, respectiv pentru manipulare, transport de marfuri, societatea X se incarca cu TVA sau se aplica procedura simplificata de deducere a TVA, operandu-se taxarea inversa intre societatile mai sus mentionate? Va multumesc,





Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.