Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA

08-Mar-2011
8278

Intrebare:


1.Cu ce cota de TVA trebuie facturat un prejudiciu unui transportator roman (CIF RO)? Vrem sa recuperam contravaloarea unei marfi achizitionata din UE. Camionul cu marfa a fost rasturnat si marfa nu a mai ajuns in tara.

2. Un client ne-a facturat diferenta de marfa constatata minus la inventar, marfa fiind in custodie in depozitul nostru. Factura contine TVA 24% si este emisa in baza contractului, in care se mentioneaza facturarea costului de marfa in asemenea situatii.

Putem considera aceasta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit? Se poate deduce TVA din factura primita?

3. Am vandut paleti de lemn deteriorati (ambalaje) unei persoane fizice, la un pret mai mic decat cel de achizitie. Pentru diferenta de pret trebuie colectat TVA?
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii


Raspuns:

Referitor la prima intrebare, consider ca valoarea prejudiciului care urmeaza a se recupera de la transportatorul roman nu trebuie facturata cu TVA colectata chiar daca se exercita dreptul de deducere a TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa pentru achizitia intracomunitara de bunuri efectuate. In acest context, subliniez faptul ca, desi bunurile nu au ajuns in Romania, operatiunea reprezinta pentru firma dvs. o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care trebuie aplicat regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Practic, furnizorul intracomunitar considera expedierea bunurilor in Romania drept o livrare intracomunitara, motiv pentru care si firma dvs. trebuie sa considere operatiunea facturata de catre partenerul sau drept o livrare intracomunitara de bunuri.

Bunurile facturate de catre furnizorul intracomunitar trebuie inregistrate atat in evidenta contabila cat si in evidenta fiscala a firmei dvs. in calitate de cumparator.

In evidenta contabila, bunurile se inregistreaza:


  • fie prin formula 371 ,,Marfuri,, (analitic distinct bunuri pierdute) = 401 ,,Furnizori,,;
  • fie prin formula 473 Sume in curs de clarificare (analitic distinct) = 401 ,,Furnizori,,

D.p.d.v. fiscal, operatiunea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 si prin decontul de TVA cod 300.

Tratamentul fiscal al unei astfel de situatii prezentata de dvs., se regaseste in
Circulara nr. 50446/2008 emisa de catre M.F.P. Aceasta circulara este forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului. Aceasta circulara a fost elaborata ca urmare a intrarii in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2008 a O.U.G. nr. 106/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a Hotararii Guvernului nr. 1579/2007 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal.

La sectiunea II din cadrul acestei circulare se regaseste tratamentul fiscal aplicabil pentru bunurile constatate lipsa pe timpul transportului. Distrugerea bunurilor poate fi asimilata lipsei acestora. Din aceasta circulara rezulta faptul ca pentru bunurile constate lipsa pe timpul transportului, societatea de transport este obligata sa il despagubeasca pe beneficiarul transportului in situatia in care se prevede o astfel de clauza contractuala.

Suma respectiva este o ,,despagubire,, acordata pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale din contractului de transport. In baza prevederilor articolul 137 alineatul 2 litera b) din Codul fiscal, astfel de sume nu se cuprind in baza de impozitare a TVA

In calitate de proprietar al bunurilor, pentru firma dvs., marfurile pierdute pe parcursul transportului sunt considerate lipsa din gestiune, motiv pentru care trebuie sa colectati TVA deoarece operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata asa cum este reglementata prin articolul 128 alineatul 4 litera d) din Codul fiscal. In aceasta situatie, operatiunea se considera o autolivrare pentru care trebuie sa emiteti o factura in baza prevederilor punctului 70 alineatul 1 din normele de aplicare emise pentru aplicarea articolului 155 ,,Facturarea,, . La acest punct din norme se precizeaza faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri catre sine trebuie se emite pentru operatiuni taxabile, numai in scopul taxei. Autofactura astfel emisa trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii obligatorii: 

1. numarul autofacturii;
2. data emiterii;
3. la rubrica furnizor si la rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs.;
4. denumirea si descrierea bunurilor livrate;
5. valoarea bunurilor, exclusiv taxa;
6. cota de taxa si valoarea taxei colectate.

In aceasta situatie, taxa colectata reprezinta o cheltuiala pentru firma dvs. care urmeaza a fi recuperata de la firma de transport din Romania prin suma care se primeste drept despagubire. Pentru recuperarea despagubirii, firma dvs. poate, desi nu este obligata sa emita o factura cu o valoare totala care cuprinde costul bunurilor inclusiv TVA, fara sa colecteze TVA. La aceasta factura se poate anexa drept document justificativ pentru casa de expeditie autofactura emisa pentru autofacturarea bunurilor constatate lipsa pe parcursul transportului intracomunitar. Pe aceasta factura se poate inscrie mentiuni de genul: ,,despagubire conform contract nr. ,,nu intra in baza de impozitare cf. articol 137 alineatul 3 litera b,,.

Deci, o astfel de factura nu este obligatorie pentru firma dvs., dar nici nu este interzisa prin lege emiterea acesteia, motiv pentru care puteti emite acest document daca firma de expeditie va solicita in mod expres.

Recomandabil este sa furnizati un astfel de document casei de expeditie care urmeaza sa il anexeze ca document justificativ pentru plata despagubirii catre firma dvs. Incasarea despagubirii din partea transportatorului se inregistreaza doar in evidenta contabila prin formula 5121= 758 fara a se colecta TVA. Din acest motiv despagubirea un se evidentiaza fiscal prin jurnalul pentru cumparari si un se raporteaza prin decontul de TVA.

Referitor la cea de a doua intrebare, suma este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil numai intr-una din urmatoarele doua situatii posibile:

  • s-a efectuat asigurarea bunurilor din depozit, caz in care se incaseaza o despagubire din partea firmei de asigurare la momentul constatarii lipsei din gestiune;
  • valoarea bunurilor este recuperata prin facturare de la persoana vinovata, respectiv de la gestionarul depozitului. Recuperarea trebuie efectuata pe baza de factura prin care se colecteaza TVA.

Daca nu va aflati in niciuna din situatiile prezentate, cheltuiala privind costul marfurilor nu este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. De asemenea, deoarece marfa facturata un este destinata realizarii de operatiuni taxabile, pentru suma TVA inscrisa in factura emisa de catre proprietarul bunurilor se limiteaza dreptul de deducere a TVA, operatiune care se evidentiaza prin diminuarea sumei TVA deduse la randul 26 din decontul de TVA cod 300 denumit ,,SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145^1,, .

Referitor la cea de a treia intrebare, pentru paletii vanduti sub costul de achizitie nu trebuie sa ajustati suma TVA dedusa initial la momentul achizitiei acestora.

La articolul 138 din Codul fiscal, prin normele de aplicare la punctul 20 alineatul (2) se reglementeaza faptul ca ,,Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 148 lit. b) .. numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal.,,

Situatia prezentata de dvs. prin intrebarea formulata un se incadreaza in prevederile art. 138 lit. a) - c) si e), motiv pentru care nu trebuie nici sa ajustati suma TVA dedusa, dar nici sa colectati TVA la o baza de impozitare formata din diferenta negativa intre pretul de achizitie si pretul de vanzare. Aceasta diferenta de pret nu reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa aveti obligatia colectarii.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

03-Oct-2012

Buna ziua, avem rugamintea de a ne da un raspuns cu privire la legislatia fiscala aplicabila actelor de comert referitoare la ambalajele de lemn reutilizabile, respectiv paleti euro paleti. Exemplu In cazul in care societatea X platitor de TVA, achizitioneaza de la persoane fizice pe baza de borderou de achizitie ambalaje de lemn reutilizabilpaleti si ulterior le vinde la societatea Y platitor de TVA, in vederea desfasurarii aceluiasi scop pentru care ambalajul a fost produs initial, respectiv pentru manipulare, transport de marfuri, societatea X se incarca cu TVA sau se aplica procedura simplificata de deducere a TVA, operandu-se taxarea inversa intre societatile mai sus mentionate? Va multumesc,





Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"