Raportul Special
realizat de specialisti
Studiu de caz
Intrebare:
Societatea are incheiate contracte de inchirieri spatii comerciale, optand pentru taxare. TVA-ul la achizitii este dedus conform prorata. Conform contractelor chiriasilor li se refactureaza utilitatile. Cum se procedeaza dpdv al TVA? Ce informatii trebuie sa cuprinda factura?
Raspuns:
oferit de consultant Fiscalitatea, Tudor Constantinescu
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Inchirierea de bunuri imobile este scutita de taxa pe valoare adaugata, in conditiile prevazute la art. 141?alin. (2) lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Potrivit acestuia, sunt scutite de taxa arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri imobile, cu urmatoarele exceptii:
???1. operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
???2. inchirierea de spatii sau locatii pentru parcarea autovehiculelor;
???3. inchirierea utilajelor si a masinilor fixate definitiv in bunuri imobile;
???4. inchirierea seifurilor;
In acest sens, un bun imobil reprezinta orice structura fixata in sau pe pamant.
?Alin. (3) al articolului mentionat prevede ca, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea acestor operatiuni. In acest sens, punctul 38 alin. (3) ? din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca aceasta o ptiunese va notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 la aceste ? norme si se va exercita de la data inscrisa in notificare.
O copie de pe notificare va fi transmisa clientului.
In conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2) lit. a) din legea mentionata, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul unor operatiuni taxabile.
Potrivit art. 129 alin.?(2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, a tunci cand o persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, dar in contul altei persoane, ia parte la o prestare de servicii, se considera ca a primit si a prestat ea insasi serviciile respective
Punctul 19?alin. (4) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal prevede ca, in cazul in care se refactureaza cheltuieli efectuate pentru alta persoana, respectiv atunci cand o persoana impozabila primeste o factura sau alt document pe numele sau pentru livrari de bunuri/prestari de servicii/importuri efectuate in beneficiul altei persoane si refactureaza contravaloarea respectivelor livrari/prestari/importuri, se aplica structura de comisionar.
Persoana care refactureaza cheltuieli nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza.
Persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. ???
Prin urmare, daca prin contractele de inchiriere se stipuleaza ca plata utilitatilor nu este inclusa in pretul chiriei, societatea poate refactura aceste cheltuieli catre chiriasi aplicand structura de comisionar.
Societatea are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru aceste operatiuni.
Astfel, facturile se vor emite cu TVA colectata.
Factura se va emite in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal si va cuprinde informatiile obligatorii prevazute la alin. (5) al acestui articol.
In factura emisa se va mentiona si numarul contractului de inchiriere in baza caruia societatea refactureaza aceste utilitati.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Achizitii intracomunitare. Inregistrarea ANAF e obligatorie?Schimbare perioada fiscala. Ce obligatii declarative apar?Declaratia INTRASTATCNIPMMR solicita aplicarea noii taxe de impozitare a cladirilor incepand cu 1 ianuarie 2017Regimul fiscal al cheltuielilor aferente activitatii de telemuncaUltimele articole
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest anNOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importanteAjustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utileArticole similare
Atentie! Termen-limita 26 octombrie pentru plata impozitului pe venituri din activitati agricoleNormele de venit pentru inchirierea de camere in scop turisticReminder: 7 februarie este termenul limita de depunere a Formularului 092Dobanzile datorate nerezidentilor. Cum se impoziteaza?Noi produse ar putea fi vandute cu TVA 5%Ultimele articole
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieDiurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareDoua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalMicrointreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiFactura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri
Intrebare: In declaratia 390 ce fel de bunuri se declara? Am cumparat un acumulator de 150 lei. Il consideram bun cumparat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Am o sucursala a unei asociatii care, incepand cu 01.01.2025, nu va mai avea 5 angajati. Sucursala este in Brasov, iar societatea mama este in Bucuresti. In mod normal, ar trebui completata declaratia 010 (700) si ar trebui retras...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025
Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare
NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA