Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Veniturile si cheltuielile inregistrate eronat si efectuarea controlului de fond

27-Iul-2011
5617
Ce poate face o societate in situatia in care se confrunta cu problema unor venituri sau cheltuieli inregistrate eronat sau omise fara a mai putea depune declaratii rectificative dat fiind faptul ca perioada fiscala la care se refera corectiile a fost supusa controlului de fond? Poate societatea in cauza sa considere contul in care au fost inscrise aceste corectii ca element asimilat veniturilor/cheltuielilor si sa il ia in calcul la determinarea profitului impozabil?

Intai de toate, trebuie stabilit ca erorile constatate pot face referire fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente, potrivit dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In plus, de retinut ca procedura de corectare a erorilor se efectueaza la data constatarii lor.

Erorile din perioadele anterioare sunt rezultatul unor omisiuni sau utilizarea gresita a unor informatii care fie erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise, fie ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.

Corectarea erorilor se reflecta in contul de profit si pierdere curent sau reportat in functie de perioada la care se refera daca sunt aferente exercitiului financiar curent, corectarea erorilor se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere sau daca se refera la exercitiile financiare precedente, corectarea erorilor aferente se efectueaza pe seama rezultatului reportat.

Dispozitiile OMFP 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu Directivele Europene, cu modificarile ulterioare, impart erorile in: semnificative si nesemnificative. Evaluarea erorilor se face in contextul activitatii fiecarei societati utilizandu-se rationamentul profesional al celui care administreaza evidenta. Astfel, erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale.
In cazul corectarii unor erori aferente perioadelor precedente, nu se modifica bilantul perioadei anterioare celei de raportare si nici situatiile financiare ale acelor exercitii.Corectarea erorilor contabile presupune prezentarea in notele la situatiile financiare a unor informatii suplimentare cu privire la erorile constatate.
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii


Inregistrarea sumelor rezultate din corectarea erorilor contabile se efectueaza cu ajutorul contului 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile", care permite o determinare clara a impactului asupra rezultatului reportat provenit din corectarea erorilor. Din punct de vedere fiscal, veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin. Declaratiile fiscale pot fi corectate de societate, din proprie initiativa prin depunerea declaratiilor rectificative.

Corectarea declaratiilor se poate face conform prevederilor art. 84 din Codul de procedura fiscala aprobat prin OUG 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Corectarea Formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" aprobat prin OPANAF 73/2011, reprezentand impozitul pe profit datorat trimestrial, se face prin depunerea formularului 710 "Declaratie rectificativa" aprobata prin OPANAF 1340/2009.

Pentru exercitiile anterioare, corectarea formularului 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se face prin completarea aceluias model de formular, inscriind "X" in spatiul special prevazut in acest scop si completand formularul cu toate informatiile corecte. Se poate face corectarea in cursul inspectiei fiscale numai in baza dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala.

Sumele inscrise in declaratia rectificativa nu cuprind diferentele de impozite, taxe si contributii sociale stabilite prin actele de control. Daca perioada fiscala pentru care se doreste efectuarea corectiilor a fost supusa controlului fiscal, societatea se poate inregistra numai cu diferentele de impozit si majorarile de intarziere stabilite de organul fiscal.

Pentru diferentele de impozit pe profit si accesoriile aferente stabilite de organul fiscal pentru anul 2011, inregistrarile contabile sunt:

691 = 4411
"Cheltuieli cu impozitul pe profit" "Impozit pe profit"
4411 = 5121
"Impozit pe profit" "Conturi la banci in lei"
6581 = 4481
"Despagubiri, amenzi si penalitati" "Alte datorii fata de bugetul statului"
4481 = 5121
"Alte datorii fata de bugetul statului" "Conturi la banci in lei"

Diferentele constatate de organele fiscale aferente anului 2009, inclusiv penalitatile de intarziere, se inregistreaza:
1174 = 4411
"Rezultatul reportat provenit din "Impozit pe profit"
corectarea erorilor contabile"

4411 = 5121
"Impozit pe profit" "Conturi la banci in lei"
1174 = 4481
"Rezultatul reportat provenit din "Alte datorii fata de bugetul statului"
corectarea erorilor contabile"
4481 = 5121
"Alte datorii fata de bugetul statului" "Conturi la banci in lei"

Diferentele stabilite in urma controlului fiscal se inregistreaza in luna in care s-a incheiat actul administrativ fiscal. Diferentele suplimentare de plata, inscrise in decizia de impunere ca act administrativ fiscal reprezinta cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal la determinarea profitului impozabil, indiferent de natura acestora. Acelasi regim fiscal il au si accesoriile aferente diferentelor de plata.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Veniturile si cheltuielile inregistrate eronat si efectuarea controlului de fond":
Rating:

Nota: 3.75 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"