Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Veniturile si cheltuielile inregistrate eronat si efectuarea controlului de fond

27-Iul-2011
5426
Ce poate face o societate in situatia in care se confrunta cu problema unor venituri sau cheltuieli inregistrate eronat sau omise fara a mai putea depune declaratii rectificative dat fiind faptul ca perioada fiscala la care se refera corectiile a fost supusa controlului de fond? Poate societatea in cauza sa considere contul in care au fost inscrise aceste corectii ca element asimilat veniturilor/cheltuielilor si sa il ia in calcul la determinarea profitului impozabil?

Intai de toate, trebuie stabilit ca erorile constatate pot face referire fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente, potrivit dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In plus, de retinut ca procedura de corectare a erorilor se efectueaza la data constatarii lor.

Erorile din perioadele anterioare sunt rezultatul unor omisiuni sau utilizarea gresita a unor informatii care fie erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise, fie ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.

Corectarea erorilor se reflecta in contul de profit si pierdere curent sau reportat in functie de perioada la care se refera daca sunt aferente exercitiului financiar curent, corectarea erorilor se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere sau daca se refera la exercitiile financiare precedente, corectarea erorilor aferente se efectueaza pe seama rezultatului reportat.

Dispozitiile OMFP 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu Directivele Europene, cu modificarile ulterioare, impart erorile in: semnificative si nesemnificative. Evaluarea erorilor se face in contextul activitatii fiecarei societati utilizandu-se rationamentul profesional al celui care administreaza evidenta. Astfel, erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale.
In cazul corectarii unor erori aferente perioadelor precedente, nu se modifica bilantul perioadei anterioare celei de raportare si nici situatiile financiare ale acelor exercitii.Corectarea erorilor contabile presupune prezentarea in notele la situatiile financiare a unor informatii suplimentare cu privire la erorile constatate.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii


Inregistrarea sumelor rezultate din corectarea erorilor contabile se efectueaza cu ajutorul contului 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile", care permite o determinare clara a impactului asupra rezultatului reportat provenit din corectarea erorilor. Din punct de vedere fiscal, veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin. Declaratiile fiscale pot fi corectate de societate, din proprie initiativa prin depunerea declaratiilor rectificative.

Corectarea declaratiilor se poate face conform prevederilor art. 84 din Codul de procedura fiscala aprobat prin OUG 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Corectarea Formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" aprobat prin OPANAF 73/2011, reprezentand impozitul pe profit datorat trimestrial, se face prin depunerea formularului 710 "Declaratie rectificativa" aprobata prin OPANAF 1340/2009.

Pentru exercitiile anterioare, corectarea formularului 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se face prin completarea aceluias model de formular, inscriind "X" in spatiul special prevazut in acest scop si completand formularul cu toate informatiile corecte. Se poate face corectarea in cursul inspectiei fiscale numai in baza dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala.

Sumele inscrise in declaratia rectificativa nu cuprind diferentele de impozite, taxe si contributii sociale stabilite prin actele de control. Daca perioada fiscala pentru care se doreste efectuarea corectiilor a fost supusa controlului fiscal, societatea se poate inregistra numai cu diferentele de impozit si majorarile de intarziere stabilite de organul fiscal.

Pentru diferentele de impozit pe profit si accesoriile aferente stabilite de organul fiscal pentru anul 2011, inregistrarile contabile sunt:

691 = 4411
"Cheltuieli cu impozitul pe profit" "Impozit pe profit"
4411 = 5121
"Impozit pe profit" "Conturi la banci in lei"
6581 = 4481
"Despagubiri, amenzi si penalitati" "Alte datorii fata de bugetul statului"
4481 = 5121
"Alte datorii fata de bugetul statului" "Conturi la banci in lei"

Diferentele constatate de organele fiscale aferente anului 2009, inclusiv penalitatile de intarziere, se inregistreaza:
1174 = 4411
"Rezultatul reportat provenit din "Impozit pe profit"
corectarea erorilor contabile"

4411 = 5121
"Impozit pe profit" "Conturi la banci in lei"
1174 = 4481
"Rezultatul reportat provenit din "Alte datorii fata de bugetul statului"
corectarea erorilor contabile"
4481 = 5121
"Alte datorii fata de bugetul statului" "Conturi la banci in lei"

Diferentele stabilite in urma controlului fiscal se inregistreaza in luna in care s-a incheiat actul administrativ fiscal. Diferentele suplimentare de plata, inscrise in decizia de impunere ca act administrativ fiscal reprezinta cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal la determinarea profitului impozabil, indiferent de natura acestora. Acelasi regim fiscal il au si accesoriile aferente diferentelor de plata.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Veniturile si cheltuielile inregistrate eronat si efectuarea controlului de fond":
Rating:

Nota: 3.75 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.