Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Subventii si finantarea prin surse proprii. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?

12-Oct-2012
15286
Analizam cazul unei societati care trebuie sa deruleze un proiect de cercetare-dezvoltare castigat prin competitie din planul national de cercetare-dezvoltare. Valoarea proiectului este de 500.000 lei, din care 350.000 lei finantati de la bugetul statului prin ANCS, iar 1500.00 lei reprezinta cofinantare din surse proprii ale societatii. Vom stabili cum se vor face aceste inregistrari contabile, cu mentiunea ca finantarea din surse proprii trebuie sa se faca pe cheltuieli curente.


Raspuns:

Inregistrarea cheltuielilor privind contractul de cercetare - dezvoltare se face tinind cont de prevederile art. 73 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , respectiv se va face o clasificare a acestora pentru faza de cercetare si pentru faza de dezvoltare.
Astfel, la alin. (3) se prevede in mod expres ca "Nicio imobilizare necorporala care decurge din cercetare (sau din faza de cercetare a unui proiect intern) nu se recunoaste.

Cheltuielile cu cercetarea (sau cele din faza de cercetare a unui proiect intern) se recunosc drept cheltuiala atunci cind sunt generate, deoarece, in faza de cercetare a unui proiect intern, o entitate nu poate demonstra ca o imobilizare necorporala exista si ca aceasta va genera beneficii economice viitoare."


In concluzie, se considera ca cercetarea nu va produce beneficii economice viitoare, deci nu inceplineste conditia pentru a fi imobilizata si cheltuielile aferente vor fi tratate drept cheltuieli curente (ale perioadei).

Despre cheltuielile fazei de dezvoltare, aceste se capitalizeaza la imobilizari necorporale, conform art. 78 alin. (1) din Reglementarile contabile.

Insa la alin. (2) sunt enumerate citeva conditii care trebuie indeplinite pentru recunoastrea cheltuielilor de dezvoltare drept imobilizari necorporale.
Aceste conditii sint:
"a) fezabilitatea tehnica pentru finalizarea imobilizarii necorporale, astfel incat aceasta sa fie disponibila pentru utilizare sau vânzare;
b) intentia sa de a finaliza imobilizarea necorporala si de a o utiliza sau vinde;
c) capacitatea sa de a utiliza sau vinde imobilizarea necorporala;
d) modul in care imobilizarea necorporala va genera beneficii economice viitoare probabile. Printre altele, entitatea poate demonstra
existenta unei piete pentru productia generata de imobilizarea necorporala ori pentru imobilizarea necorporala in sine sau, daca se
prevede folosirea ei pe plan intern, utilitatea imobilizarii necorporale;
e) disponibilitatea unor resurse tehnice, financiare si de alta natura adecvate pentru a completa dezvoltarea si pentru a utiliza sau
vinde imobilizarea necorporala;
f) capacitatea sa de a evalua credibil cheltuielile atribuibile imobilizarii necorporale pe perioada dezvoltarii sale."

Daca sunt indeplinite aceste conditii, atunci cheltuielile de dezvolatre vor fi inregsitrate ca imobilizari necorporale (se vor capitaliza). La alin. (3) sunt exemplificate citeva activitati care indeplinesc conditiile pentru a fi tratate ca activitati de dezvoltare:

"a) proiectarea, constructia si testarea productiei intermediare sau folosirea intermediara a prototipurilor si modelelor;
b) proiectarea uneltelor si matritelor care implica tehnologie noua;
c) proiectarea, constructia si operarea unei uzine pilot care nu este fezabila din punct de vedere economic pentru productia pe scara
larga;
d) proiectarea, constructia si testarea unei alternative alese pentru aparatele, produsele, procesele, sistemele sau serviciile noi sau
imbunatatite."

Asadar, in conditiile stabilite mai sus, cheltuielile fazei de dezvoltare se vor capitaliza, prin inregistrare la imobilizari necorporale - cont 203 - si se vor amortiza pe perioada contractului sau pe durata de utilizare, dupa caz (art. 80 alin. (1) din Reglementari).

Ca urmare, inregistrarea sumelor cheltuite in cadrul proiectului de cercetare-dezvoltare se va face in conformitate cu prevederile Reglementarilor contabile specificate mai sus, independent de sursa de finantare a acestora (fonduri proprii sau finantare de la buget).

Orice finantare de la buget sau de la alt organism national sau international se incadreaza in categoria subventiilor, fiind tratate, din punct de vedere contabil, la sectiunea 8.8 "Subventii" din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.
In cadrul acestei sectiuni, subventiilor le sunt dedicate articolele 233 pana la 238.
Aici se specifica reflectarea distincta a subvetiilor pe surse de finantare:
- subventii guvernamentale;
- imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii;
- alte sume primite cu caracter de subventii.

Subventiile se impart in doua mari categorii:
- subventii aferente active lor - destinate achizitionarii / producerii de active imobilizate (inclusiv imobilizari necorporale)
- subventii aferente veniturilor - sunt toate celelalte subventii, altele decit pentru active.
In cadrul acestora din urma se cuprind subventiile primite care au drept scop acoperirea unor cheltuieli (cu personalul, cu materiile prime si materialele, cu asigurarile si protectia sociala, cu energia electrica si altele).

Principiul de baza al unei subventii este neutralitatea sa: acest lucru presupune ca o subventie se recunoaste la venit doar la momentul efectuarii cheltuielii, astfel incit rezultatul contabil (si fiscal) sa fie zero din operatiunile privind subventia, fiind afectat doar de rezultatul din activitatea proprie (fara subventie).

Tinind cont de cele doua tipuri de subventii (aferente activelor si aferente veniturilor) si de neutralitatea acestora, subventia va fi inregistrata la venit pe masura inregistrarii amortizarii imobilizarii achizitionate prin fonduri nerambursabile sau pe masura efectuarii unor cheltuieli eligibile care sunt acoperite prin subventia respectiva.

Inregistrarile in contabilitate sunt urmatoarele:

- Inregistrarea bugetului (proiectului) la aprobarea acestuia:
445 / ANCS = 475 350.000 lei - subventie (70%)

- efectuarea cheltuielilor aferente proiectului, presupinind ca sunt efectuate pentru cele doua faze - cercetare si dezvoltare -:
> inregistrate cheltuieli de cercetare pe cheltuieli curente (ale perioadei):
6xx = 4xx
6xx = 3xx
Total = 300.000 lei, din care 30% finantare proprie = 90.000 lei si 70% subventie = 210.000 lei.
> inregistrarea cheltuielilor pentru dezvoltare, prin capitalizare:
203 = 4xx
Total = 200.000 lei, din care 30% finantare proprie = 60.000 lei si 70% subventie = 140.000 lei.
Amortizare 3 ani, rezultind o amortizare lunara de 5.555,55 lei (200.000 lei / 3 ani / 12 luni).

- incasarea subventiei:
5121 = 445 / ANCS 350.000 lei.

- reluarea la venituri a subventiei aferenta veniturilor - pentru faza de cercetare:
475 = 741x 210.000 lei
- inregistrarea amortizarii cheltuielilor de dezvoltare concomitent cu reluarea la venituri, lunar, a cotei parti din subventia pentru active, aferente cotei parti din amortizarea lunara subventionata:
6811 = 2803 5.555,55 lei
475 = 7584 3.88888 lei (5.555,55 lei*70%)

Se observa ca din proiect nu rezulta nici profit, nici pierdere, respectindu-se, astfel, principiul de neutralitate al subventiei.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, cheltuielile sunt deductibile, iar veniturile din reluarea subventiei sunt impozabile.

In ceea ce priveste TVA, din punct de vedere fiscal, aceasta de deduce in conformitate cu prevederile codului fiscal , daca achizitiile efectuate sunt aferente unor activitati taxabile, care dau drept de deducere sau care sunt neimpozabile in Romania, asa cum este prevazut la art. 145 alin. (2).

Din punctul de vedere al proiectului (daca TVA este cheltuiala eligibila sau nu, adica daca se recupereaza de la ANCS sau nu), acest lucru este prevazut in HG 759 /2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 11^1 si art. 12 litera a).

Conform acestora, TVA este eligibila pentru proiect (se va recupera de la ANCS) daca, din punct de vedere fiscal, aceasta nu a fost dedusa prin decontul de taxa. Pe de alta parte, daca TVA a fost dedusa prin decontul de taxa, atunci pentru proiect TVA nu va fi o cheltuiala eligibila (nu se va recupera).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016