Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
In cazul de mai jos, vom urmari situatia unei societati care are in creditul contului 105 valoarea de 31.217 lei provenita din reevaluarea de acum doi ani a apartamentului societatii (cont 212). Suma a ramas nemodificata de atunci. Vom vedea daca este corect sau daca trebuie efectuate anumite inregistrari contabile.
Conform Art. 460 alin. 5 din Legea nr.227/2015 privind Noul Cod fiscal, intrat in vigoare la data de 01.01.2016, in cazul persoanelor juridice care detin in proprietate cladiri, valoarea impozabila a acestora este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si poate fi:
- ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
- valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
- valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
- valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.
Potrivit Art. 460 alin. (6) si (8) din lege, valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, in caz contrar cota impozitului fiind de 5% din valoarea impozabila.
Dupa cum se poate observa valoarea impozabila a cladirilor detinute de persoanele juridice se va raporta la una din valorile enumerate la Art. 460 alin. 5 din Noul Cod fiscal.
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Astfel din punct de vedere fiscal, pentru determinarea impozitului local pe cladiri, nu este nevoie ca valoarea rezultata in urma evaluarii (in fapt, a reevaluarii) sa fie inregistrata in contabilitate, fiind suficienta depunerea declaratiei fiscale cu noua valoare impozabila a cladirii, la care se anexeaza raportul de evaluare intocmit de evaluatorul autorizat.
Din punct de vedere contabil, societatea trebuie sa aiba in vedere regulile referitoare la evaluarea alternativa la valoarea justa a imobilizarilor prevazute de Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014.
Daca diferenta dintre valoarea contabila si valoarea justa rezultata in urma reevaluarii nu depaseste pragul de semnificatie stabilit prin politicile contabile se poate aprecia ca nu este vorba de o diferenta substantiala, iar rezultatul reevaluarii poate sa nu fie inregistrat in contabilitate. In schimb, daca societatea detine mai multe cladiri, acestea trebuie reevaluate simultan si, daca in cazul uneia dintre ele, se poate vorbi de o diferenta substantiala intre valoarea contabila si valoarea justa reiesita in urma reevaluarii, atunci rezultatele reevaluarii trebuie inregistrate in contabilitate pentru toate cladirile, inclusiv pentru cladirile unde nu s-au determinat diferente substantiale (in caz contrar, s-ar ajunge la o combinatie de costuri si valori pentru cladirile raportate in situatiile financiare, situatie ce contravine prevederilor pct. 105 alin. 1 din OMFP nr.1802/2014).
Inregistrarile contabile in cazul reevaluarii apartamentului se vor efectua cu ajutorul conturilor 105 si 212, in functie de rezultatele reevaluarii.
Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro de Gabriela Ilicea - Economist si expert contabil
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Inspectii fiscale 2023: Au fost aprobate modelul Notificarii de conformare si procedura aferenta (Ordinul 420/2023)Top modificari bune din Codul fiscal in 4 aniReducere capital social in cazul microinteprinderilor. Inregistrari contabile si proceduri9 teme abordate de noul ministru al Finantelor si raspunsurile dateEvaluare factura in valutaUltimele articole
Neclaritati privind noutatile fiscale din 2024? Afla acum solutiile pentru firma taModificari fiscale 2024: Finantele propun noi modificari asupra impozitului pe profit, impozitului micro, TVA, dar si pentru taxele salarialeDe neratat! Cea mai mare colectie de proceduri contabile pentru ONG-uriMajorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileMinisterul Finantelor propune completarea unor reglementari contabile. Vor fi introduse noi conturi contabileArticole similare
Cladire si mobilier inchiriat. Cum procedam privind evidenta contabila si inventarierea?Inregistrare TVA, achizitie softAmortizarea fiscala a mijloacelor fixe cu valoare mai mica de 2.500 lei. Completare D 101Acordarea facilitatilor in domeniul constructiilor in 2020Reduceri comerciale primite de la furnizor. Facturare si includerea in baza impozituluiUltimele articole
Taxe 2024. Anumite persoane juridice vor plati impozit suplimentar in 2024 si 2025, conform Legii 296/2023Modificari aduse Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si consolidate prin Ordinul 2649/2023Modificari fiscale 2024. Ce se va schimba in privinta impozitului pe profit din ianuarieCare este termenul de pastrare a documentelor financiar-contabile in conditiile aprobarii Legii 36/2023?Guvenul introduce ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit. Ce trebuie sa stie firmeleArticole similare
Emitere bon fiscal si vanzare catre persoane fizice. Cand utilizam obligatoriu casa de marcat?Marfa primita pe baza de aviz. Cum intocmim factura cu discount si NIR?Leasing financiar in valuta, cu decontare in lei. Care este tratamentul contabil?Investitii intr-un spatiu inchiriat. Cum se poate deduce valoarea ramasa neamortizata?Corectarea erorilor contabile din anii precedentiUltimele articole
Cum se face incadrarea corecta a firmelor intr-o anumita categorie si cand trebuie depus bilantulBilant consolidat. 3 criterii in functie de care firmele au sau nu obligatia de a-l intocmiFirme incadrate ca entitati mijlocii. Au obligatia auditarii situatiilor financiare?3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZMijloacele fixe - ce intra in aceasta categorie, cum le diferentiezi de obiectele de inventar si studii de caz utileArticole similare
Impozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Cladire nerezidentiala. Cum se va calcula impozitul pe cladiri 2016?Toate modificarile importante din Proiectul Noului Cod fiscal adoptat pentru 2016Impozitul pe constructii in 2014. Ce obligatii avem?Calculul impozitului datorat de persoanele juridiceUltimele articole
Guvernul introduce un impozit suplimentar de 1% pentru proprietatile cumulate care depasesc 500.000 euroNoul mod de calcul al impozitelor pe cladiri pe baza grilei notariale ar putea fi aplicat de la 1 ianuarie 2025Schimbari fiscale pe care trebuie sa le ia in considerare firmele la final de an, cu aplicare din 1 ianuarie 2023IMPOZIT PE CLADIRI: Schimbarile aduse de OG 16/2022 pentru persoanele fizice si juridice, AMANATE pana in 2026Nou mod de calcul al impozitului/taxei pe cladiri incepand cu anul 2023, conform OG 16/2022Articole similare
Contabilitatea activitatilor agricole. Tot ce trebuie sa stii in 2015Studiu de caz: Interpretare fiscala a operatiunii de vanzareTransformarea unei creante in imprumut. Cum facem inregistrarile?Accident tehnic: Inregistrarea contabila a prejudiciilorRezerva legala si impozitul pe profit. Care sunt inregistrarile contabile corecte?Ultimele articole
Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiVenituri asimilate salariilor. Studii de caz utileMajorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileMONOGRAFIE contabila necesara firmelor care acorda servicii medicale angajatilor si copiilor acestoraMONOGRAFII contabile in 2023. Cum se elaboreaza corect o monografie contabila - exemple practiceSfaturi de la experti
Contracte incheiate cu persoane fizice
Intrebare: Se poate face contract de colaborare pe o perioada determinata intre o PFA si o persoana fizica? Ce declaratii ar trebui facute?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O microintreprindere cu activitate in IT cu un singur salariat are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma din SUA. Salariatul este asociat unic si administrator in SRL si este incadrat cu salariul minim. Faptul ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<