Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sume recuperate de la un salariat acordate anterior in mod eronat. Cum procedam si ce tratament fiscal se aplica?

25-Iul-2016
2193

In analiza de mai jos, avem cazul unui salariat angajat din luna septembrie 2013 si care a plecat din societate (prin incetarea contractului de munca) in luna iunie 2015. Controlul financiar de gestiune a constatat in 2016 ca respectivul salariat a beneficiat de drepturi necuvenite (tichete de masa si sporuri) in valoare de 1.152 lei si a dispus recuperarea acestor sume. Vom vedea cum se pot contabiliza sumele recuperate avand in vedere ca respectivul salariat nu mai figureaza in baza de date, nu se mai poate face o recalculare a drepturilor sale si nici nu se mai poate reveni cu Declaratia 112 rectificativa.


Din punct de vedere juridic, exista urmatoarele prevederi legale referitoare la restituirea, de catre un debitor, a unor sume incasate necuvenit de la un creditor.
Art. 1341 alin. (1) din Noul cod civil prevede:
"Art. 1341: Notiune
(1) Cel care plateste fara a datora are dreptul la restituire."
Art. 256 alin. (1) din Codul muncii prevede:
"Art. 256
(1) Salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie."
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Din ambele texte citate se observa ca nu exista o definitie clara si fara echivoc a notiunii de suma nedatorata.
Din punct de vedere contabil, speta prezentata de dvs se incadreaza in categoria erorilor contabile, care se corecteaza la data constatarii lor (adica in anul 2016), conform punctului 65 alin. (2) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. 
Conform punctului 66 din reglementarile contabile, erorile din perioadele anterioare sunt definite ca fiind omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare pentru una sau mai multe perioade anterioare, incluzand greseli matematice, greseli de aplicare a politicilor contabile, ignorarii sau interpretarii gresite a evenimentelor si fraudelor.
Din punctul de vedere al corectarii erorilor ce vizeaza cheltuieli sau venituri din perioade anterioare (corectarea cheltuielii cu salariile, cu tichetele de masa etc din anii 2013 - 2015), aceasta se realizeaza in perioada curenta (in luna iulie 2016, de exemplu) fie pe seama rezultatului reportat (cont 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile") - daca este vorba de o eroare semnificativa, conform pragului stabilit prin politicile contabile ale societatii -, fie pe seama contului de profit si pierdere curent, prin inregistrare pe cheltuieli dupa natura - daca este vorba de o eroare nesemnificativa, conform pragului stabilit de societate prin politicile contabile.

Totusi, pentru a se mentine anumite corelatii in balanta de verificare a anului curent, corectarea erorilor se poate face pe seama rezultatului reportat (cont 1174), chiar daca eroarea este considerata nesemnificativa sau se pot dezvolta analoitoce la conturile de cheltuieli si / sau de terti.

Din punct de vedere fiscal - al impozitului pe salarii - sunt aplicabile prevederile punctului 17 alin. (7) din normele de aplicare a art. 81 din Codul fiscal:
"7.
(7) In situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si asimilate salariilor si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul/platitorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii."
Din textul de lege rezulta ca modificarea (recalcularea) bazei de impozitare a veniturilor din salarii, in vederea corectarii impozitului pe salarii, se face pentru fiecare luna in parte din urma, in care au fost acordate eronat sumele respective.
Corectarea se face prin intocmirea unui stat de salarii rectificativ pentru lunile respetive, cu sumele corecte, determinandu-se diferentele de impozit pe salarii.
Diferentele de impozit pe salarii se scad sau se aduna (dupa cum au rezultat din recalculare) la impozitul pe salarii aferent lunii curente in care se inregistreaza.
In ceea ce priveste corectarea contributiilor sociale, individuale si ale angajatorului, aceasta se realizeaza similar cu impozitul pe salarii, pe baza aceluiasi stat de plata rectificativ, intocmit pentru fiecare luna in care venitul salarial a fost eronat determinat initial.
De asemenea, trebuie intocmnite si depuse declaratii rectificative pentru declaratia 112.
Conform punctului II Completarea declaratiei din Instructiunilor de completare a formularului 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", prevazute in Ordinul 1977/2013, se depune cate o declaratie rectificativa pentru fiecare luna in care trebuie corectate erori privind stabilirea impozitului pe venit si a contributiilor sociale, prin bifarea cu X a casetei "Declaratie rectificativa" - in situatia in care rectificarea declaratiei se realizeaza pentru corectarea unor erori de completare ale angajatorului sau entitatii asimilate angajatorului.

In continuare, la punctele 2.1 - 2.5 se arata:
"2.1.Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate poate fi corectata de contribuabili din propria initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative.
2.2.Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de angajatori si entitati asimilate angajatorilor si retinute de catre acestia de la asigurati;
- modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza carora se determina stagiile de cotizare si punctajul asiguratului in sistemul public de pensii, pentru situatia cand a fost omisa inscrierea unui/unor asigurat/asigurati sau in cazul in care asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este necesara anularea respectivei inregistrari;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.
2.3.Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia care se corecteaza, bifandu-se cu X casuta aflata pe prima pagina a formularului.
2.4.Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala.
2.5.In cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza si se retine in conformitate cu dispozitiile Codului fiscal si normelor de aplicare a acestuia."
Chiar daca salariatul nu mai are contract de munca cu angajatorul, acesta trebuia mentinut in baza dvs de date.
De asemenea, chiar daca raportuluile de munca sunt incetate, la data constatarii erorilor trebuie procedat cum am stabilit mai sus:
- intocmirea unor state de salarii rectificative pentru fiecare luna in care salariatului respectiv i s-au acordat drepturi necuvenite;
- in baza acestor state de salarii rectificative, se determina diferentele de salariu brut, impozit si contributii - individuale si ale societatii - care se inregistreaza in contabilitate in luna curenta, recomandata in contul de rezultat reportat 1174, astfel:
1174 = 421 cu diferenta de venit brut, in plus sau minus
421 = 444 / 43x cu diferenta de impozit pe salarii si contributii individuale, cu plus sau minus
1174 = 43x cu diferenta pricind contributiile angajatorului, cu plus sau minus.

Aceste inregistrari privind diferentele constatate intre statele de salarii initiale si cele rectificative se realizeaza in luna curenta fie per total diferente, fie pentru fiecare luna in parte pentru care au fost efectuate corectii.
- se vor intocmi declaratii rectificative pentru D112 pentru fiecare luna in parte pentru care s-au efectuat state de salarii rectificative, care vor fi depuse online, in luna curenta;
- odata depuse, aceste declaratii rectificative ar putea genera accesorii de plata, daca in urma efectuarii coerctiilor apar diferente de plata la impozitul pe salarii si contributii;
- diferentele de impozit pe salarii si contributii - care rezulta de plata - se achita fie prin cumulare cu taxele lunii curente, fie prin ordine de plata distincte fata de ordinele de plata curente, pentru o gestionare mai clarea a platii acestora;
- daca diferentele sunt in minus, atunci acestea se vor scadea din taxele curente.

Insa, daca salariatul nu mai figureaza in programul de salarii, cum se pot stabili diferentele de salarii si taxe aferente lunilor in care acestuia i s-au acordat eronat anumite sume?
Depunerea rectificativelor la declaratia 112 presupune, totodata, si corectarea sumelor aferente bazelor de calcul pentru asigurari sociale (pensii).
Daca reusiti sa stabiliti diferentele de taxe, atunci puteti intra pe fiecare declaratie 112 depusa initial, s-o redenumiti, sa bifati cu X casura referitoare la declaratie rectificativa si sa modificati valorile doar la salariatul respectiv, mentinand celelalte date inscrie initial.
Astfel, depuneti declaratii rectificative pentru perioadele respective.
Daca sumele acordate eronat salariatului au fost recuperate, totusi, de la acesta si chiar nu mai exista posibilitatea efectuarii unor corectii din perioadele anterioare, inclusiv depunerea declaratiilor rectificative, atunci puteti contabiliza suma recuperata cu ajutorul contului de venit 7588 (nu as merge pe contul 7581, deoarece nu este o despagubire, o amenda sau o penalitate), astfel:
- fie in contrapartida cu contul de trezorerie prin care s-a incasat suma:
5121 / 5311 = 7588 1152 lei
- fie in contrapartida cu un cont de debitor, incasarea facandu-se cu ajutorul acestui cont:
461 / analitic salariat = 7588 1152 lei
5121 / 5311 = 461 / analitic salariat 1152 lei.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sume recuperate de la un salariat acordate anterior in mod eronat. Cum procedam si ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.