Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Teorie fiscala si repercursiuni in practica

22-Mar-2011
2422

Art. 16 din Codul de procedura fiscala are un cuprins ce pare desprins dintr-un curs de facultate: "Raportul de drept procedural fiscal cuprinde drepturile si obligatiile ce revin partilor, potrivit legii, pentru indeplinirea modalitatilor prevazute pentru stabilirea, exercitarea si stingerea drepturilor si obligatiilor partilor din raportul de drept material fiscal".


Putea sa lipseasca, nu?
Pai...nu.
Pentru ca definitia ascunde consecinte la care, daca partile nu sunt atente, risca sa piarda.

Fiind un raport juridic stabilit intre doua persoane, in baza caruia una din ele - creditorul are dreptul sa ceara de la cealalta - debitorul, o anumita prestatie sau sa se abtina de la o anumita actiune, obligatia cuprinde ca orice raport juridic trei elemente esentiale:

a) subiectele intre care se leaga raportul juridic - subiectul activ-creditorul si subiectul pasiv - debitorul;

b) un continut, reprezentand drepturile si obligatiile partilor;

c) obiectul obligatiei, constand intr-o prestatie sau abstentiune. Lipsa oricaruia din aceste elemente atrage inexistenta obligatiei.

Potrivit art. 17 din Codul de procedura fiscala, subiecte ale raportului juridic fiscal sunt statul, unitatile administrativ-teritoriale, contribuabilul, precum si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport.

Contribuabilul este orice persoana fizica ori juridica sau orice alta entitate fara personalitate juridica ce datoreaza impozite, taxe, contributii si alte sume bugetului general consolidat, in conditiile legii.

Cu subiectele e limpede.

In ce priveste obiectul raporturilor de drept procedural fiscal, acesta consta in conduita partilor acestui raport, adica in actiunile sau inactiunile la care sunt indrituite partile sau pe care sunt tinute sa le indeplineasca. Astfel, constituie obiect al raporturilor mentionate declararea veniturilor de catre contribuabili, plata impozitelor si taxelor, restituirea si rambursarea de sume etc.

Acest obiect trebuie sa existe, pentru a lua nastere raportul juridic fiscal. Pare un lucru de la sine inteles - in TEORIE - dar PRACTICA arata ca nu e chiar asa.

Reproducem, fara prea multe comentarii, o decizie atacata, dar care... nu producea niciun efect fiscal, ci fixa doar o obligatie de reconstituire a unor documente.

Iata esenta considerentelor din decizie:

"Din cercetarea actului mentionat se constata (...) ca problema obligatiilor fiscale ce reveneau angajatorului si angajatilor a fost abordata de organul de control la nivel pur conceptual, retinandu-se ca "pentru persoanele care in baza unui contract individual de munca cumuleaza mai multe functii, in afara de unitatea la care are functia de baza, se calculeaza si se vireaza lunar contributia C.A.S., C.A.S.S. si fond somaj, pentru toate functiile ocupate, la o baza lunara de calcul stabilita conform ort. 23 si 24 din Legea nr. 19/2000" (vechea lege a pensiilor, abrogata de la 1 ianuarie 2011).

Totusi, organul fiscal doar stabilise un principiu, fara a trece la calculul sumelor si penalitatilor, care urmau a fi calculate? vreodata. Sens in care Curtea de Apel citata a aratat limpede: "Lipsa actului de finalizare a controlului sau a oricarui act prin care obligatiile fiscale sa fi fost individualizate si determinate face ca abordarea de principiu a problemei obligatiilor persoanelor ce cumulau mai multe functii sa apara ca prematura, chiar daca s-a formulat o contestatie pe aceasta tema si chiar daca aceasta a fost solutionata, iar prima instanta s-a considerat legal investita cu solutionarea actiunii in anulare".

Teoria ca teoria, practica ne omoara. Asa incat citirea si aprofundarea unor articole de lege, chiar "teoretice", ne scuteste de multe gafe.
Care, in materie fiscala, s-ar putea sa coste.

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Teorie fiscala si repercursiuni in practica":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • 5 lucruri de care afacerea ta are nevoie ca sa sa poti face comert ambulant
    • Ascunse printre mari lanturi de magazine, supermarketuri, hipermarketuri si centre comerciale extinse pe suprafete largi, micile afaceri de comert ambulant s-au dezvoltat extrem de mult in ultimii ani in Romania. Le vedem la marile festivaluri, in pietele marilor orase in perioadele de sarbatori din timpul iernii si primavara si in zonele turistice. De la food-carturi, rulote cu produse artizanale, pana la rulote cu vin fiert sau cu inghetata si porumb fiert, toate acestea intra sub...» citeste mai departe aici

  • 5 metode eficiente pentru recuperarea datoriilor de la persoane juridice
    • Vi s-a intamplat ca in activitatea economica sa aveti cazuri de clienti care nu au platit la timp si astfel anumite facturi emise sa ramana restante? Nu sunteti singurul! Conform Raportului European al Platilor, realizat de Intrum, liderul in credit management si recuperare creante de la persoane fizice si juridice, peste 70% dintre companii s-au intalnit in activitatea lor cu acest gen de situatii neplacute. Insa cum le facem fata, astfel incat sa fim platiti la timp si sa nu inregistram...» citeste mai departe aici

  • Echipe mixte de control formate din reprezentanti ai institutiilor publice continua verificarile la agentii economici
    • In contextul starii de alerta si a masurilor sanitare dispuse in scopul reducerii infectarii cu noul coronavirus, sub coordonarea directa a Institutiei Prefectului Caras-Severin, s-au constituit echipe mixte de control formate din reprezentanti ai institutiilor publice cu atributii in domeniu, cu scopul de a efectua verificari la agentii economici unde raspandirea COVID – 19 reprezinta un risc major. Din aceste echipe mixte fac parte si inspectorii de munca din cadrul Inspectoratului...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni 27 iulie - termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca 27 iulie 2020 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: 1. formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; Categorii de contribuabili: - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi,...» citeste mai departe aici

  • Conditii pentru decontarea sumei reprezentand 41,5% din salariul de baza brut din bugetul asigurarilor pentru somaj
    • O persoana poate beneficia de prevederile OUG 92/2020, art. 1, alin. (3), respectiv de decontarea a 41,5% din salariul de baza brut de la bugetul asigurarilor pentru somaj in urmatoarele conditii: 1. a beneficiat de oug 30/2020 timp de 11 zile in luna aprilie 2020; 2. a fost in somaj tehnic suportat de angajator inca 5 zile, in luna iulie 2020(ulterior aparitiei oug 92/2020, dar in perioada in care inca mai era stare de alerta)? Daca da, poate solicita suma respectiva pentru salariul pe 3...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016