Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Teorie fiscala si repercursiuni in practica

22-Mar-2011
1800

Art. 16 din Codul de procedura fiscala are un cuprins ce pare desprins dintr-un curs de facultate: "Raportul de drept procedural fiscal cuprinde drepturile si obligatiile ce revin partilor, potrivit legii, pentru indeplinirea modalitatilor prevazute pentru stabilirea, exercitarea si stingerea drepturilor si obligatiilor partilor din raportul de drept material fiscal".


Putea sa lipseasca, nu?
Pai...nu.
Pentru ca definitia ascunde consecinte la care, daca partile nu sunt atente, risca sa piarda.

Fiind un raport juridic stabilit intre doua persoane, in baza caruia una din ele - creditorul are dreptul sa ceara de la cealalta - debitorul, o anumita prestatie sau sa se abtina de la o anumita actiune, obligatia cuprinde ca orice raport juridic trei elemente esentiale:

a) subiectele intre care se leaga raportul juridic - subiectul activ-creditorul si subiectul pasiv - debitorul;
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii


b) un continut, reprezentand drepturile si obligatiile partilor;

c) obiectul obligatiei, constand intr-o prestatie sau abstentiune. Lipsa oricaruia din aceste elemente atrage inexistenta obligatiei.

Potrivit art. 17 din Codul de procedura fiscala, subiecte ale raportului juridic fiscal sunt statul, unitatile administrativ-teritoriale, contribuabilul, precum si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport.

Contribuabilul este orice persoana fizica ori juridica sau orice alta entitate fara personalitate juridica ce datoreaza impozite, taxe, contributii si alte sume bugetului general consolidat, in conditiile legii.

Cu subiectele e limpede.

In ce priveste obiectul raporturilor de drept procedural fiscal, acesta consta in conduita partilor acestui raport, adica in actiunile sau inactiunile la care sunt indrituite partile sau pe care sunt tinute sa le indeplineasca. Astfel, constituie obiect al raporturilor mentionate declararea veniturilor de catre contribuabili, plata impozitelor si taxelor, restituirea si rambursarea de sume etc.

Acest obiect trebuie sa existe, pentru a lua nastere raportul juridic fiscal. Pare un lucru de la sine inteles - in TEORIE - dar PRACTICA arata ca nu e chiar asa.

Reproducem, fara prea multe comentarii, o decizie atacata, dar care... nu producea niciun efect fiscal, ci fixa doar o obligatie de reconstituire a unor documente.

Iata esenta considerentelor din decizie:

"Din cercetarea actului mentionat se constata (...) ca problema obligatiilor fiscale ce reveneau angajatorului si angajatilor a fost abordata de organul de control la nivel pur conceptual, retinandu-se ca "pentru persoanele care in baza unui contract individual de munca cumuleaza mai multe functii, in afara de unitatea la care are functia de baza, se calculeaza si se vireaza lunar contributia C.A.S., C.A.S.S. si fond somaj, pentru toate functiile ocupate, la o baza lunara de calcul stabilita conform ort. 23 si 24 din Legea nr. 19/2000" (vechea lege a pensiilor, abrogata de la 1 ianuarie 2011).

Totusi, organul fiscal doar stabilise un principiu, fara a trece la calculul sumelor si penalitatilor, care urmau a fi calculate? vreodata. Sens in care Curtea de Apel citata a aratat limpede: "Lipsa actului de finalizare a controlului sau a oricarui act prin care obligatiile fiscale sa fi fost individualizate si determinate face ca abordarea de principiu a problemei obligatiilor persoanelor ce cumulau mai multe functii sa apara ca prematura, chiar daca s-a formulat o contestatie pe aceasta tema si chiar daca aceasta a fost solutionata, iar prima instanta s-a considerat legal investita cu solutionarea actiunii in anulare".

Teoria ca teoria, practica ne omoara. Asa incat citirea si aprofundarea unor articole de lege, chiar "teoretice", ne scuteste de multe gafe.
Care, in materie fiscala, s-ar putea sa coste.

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Teorie fiscala si repercursiuni in practica":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.