Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Termen de prescriptie drepturi salariale si determinare dobanda legala. Cum procedam?

04-Iul-2017
1193

In analiza urmatoare, avem ca exemplu cazul in care institutia publica are de platit la salariati prin hotarare judecatoreasca dobanzi si penalitati pentru drepturi salariale neacordate in termen legal din anul 2009 pana in anul 2015. Vom vedea care este perioada de prescriptie si ce temei legal se aplica. In cazul aplicarii Ordinului13/2011 diminuarea cu 20% a dobanzii si penalitati este compusa din dobanda renumeratorie plus dobanda penalizatoare minus 20% din acestea adunate.

In ceea ce priveste termenul de prescriptive urmeaza a se realiza distinctia dintre termenul de prescriptive a dreptului la actiune si termenul de prescriptive a dreptului de a cere executarea silita a unui titlu executoriu.

Orice creanta este supusa termenului de prescriptie daca in intervalul stabilit de lege creditorul nu initiaza masurile de realizare a acesteia. In prezent atat stabilirea termenului de prescriptie cat si criteriile de determinare a legii aplicabile sunt stabilite in Codul civil. Astfel, potrivit art. 2.517 din Codul civil termenul general de prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.

In aceste conditii, in cazul analizat, vor fi incidente insa prevederile speciale cuprinse la art. 171 alin. (1) din Codul muncii aprobat prin Legea nr. 53/2003 potrivit carora dreptul la actiune cu privire la drepturile salariale, precum si cu privire la daunele rezultate din neexecutarea in totalitate sau in parte a obligatiilor privind plata salariilor se prescrie in termen de 3 ani de la data la care drepturile respective erau datorate.

Asadar, in cazul in care este implinit termenul de prescritie de 3 ani (termenul se implineste in ziua corespunzatoare celui de-al treilea an in care era stabilita data platii drepturilor salariale respective) atunci obligatia de plata ce revine angajatorului este stinsa. Cu toate acestea trebuie avut in vedere faptul ca pe perioada termenului de prescriptie pot interveni evenimente care pot intrerupe termenul de prescriptie cum ar fi cel in care angajatorul recunoste existenta obligatiei de plata a salariului sau a celorlalte sume datorate.

In ceea ce priveste executarea silita vor fi aplicabile dispozitiile art. 708 alin. (1) din Codul de procedura civila care precizeaza ca dreptul de a obtine executarea silita se prescrie in termen de 3 ani. Din perspectiva modului de calcul, ca si in situatia mentionata mai sus, prescriptia incepe sa curga de la data la care hotararea a devenit executorie si se implineste, conform art. 2552 din Codul civil in ziua corespunzatoare celui de al treilea an (30 iunie 2017 – 30 iunie 2020). Art. 708 – 710 din Codul de procedura civila contin circumstante care modifica data la care se implineste termenul de prescriptie cum sunt intreruperea si suspendarea. In conformitate cu dispozitiile art. 2554 din Codul civil, care se aplica in completarea dispozitiilor privind prescriptia din Codul de procedura civila, daca ultima zi a termenului este o zi nelucratoare, termenul se considera implinit la sfarsitul primei zile lucratoare care ii urmeaza.

In conformitate cu prevederile art. 80 alin. (1) din Codul muncii in cazul in care concedierea a fost efectuata in mod netemeinic sau nelegal, instanta va dispune anularea ei si va obliga angajatorul la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul.

Actualizarea drepturilor salariale cu indicele de inflatie si acordarea dobanzii legale au scopuri diferite, astfel in primul caz este necesara recuperarea prejudiciului creat de deprecierea banilor prin actualizarea la inflatie, iar cel de-al doilea caz dobanda legala urmeaza sa acopere lipsa folosintei sumei cuvenite.

In aceste conditii instanta va urma sa dispuna actualizarea la inflatie a drepturilor salariale si oblige angajatorul la plata acestei sume in cadrul dispozitivului hotararii judecatoresti. Consideram ca doar in cazul in care debitorul nu isi indeplineste de indata obligatia de plata la data ramanerii definitive a hotararii, salariatul creditor va putea pretinde pentru intarziere dobanda legala calculata la intreaga suma datorata.

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
Vezi detalii
Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

In acest sens urmeaza a fi avute in vedere si prevederile art. 628 alin. (3) din Codul de procedura civila potrivit careia daca prin titlul executoriu nu au fost acordate dobanzi, penalitati sau alte asemenea sume care sa poata fi stabilite, executorul judecatoresc, la cererea creditorului, poate actualiza valoarea obligatiei principale stabilite in bani, indiferent de izvorul ei.

Cu toate acestea solutiile pronuntate de instante nu sunt totodeauna unitare existand solutii in care a dispus atat actualizarea cu indicele de inflatie cat si acordarea dobanzii legale.

Trebuie avut in vedere faptul ca si in lipsa unei clauze privind nivelul dobanzii OG nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar reglementeaza nivelul acesteia. Asadar, dispozitiile legale nu obliga la un anumit nivel al dobanzii insa in lipsa unei clauze privind nivelul acestea OG nr. 13/2011 reglementeaza nivelul minim al acesteia.

Desigur este de asemenea posibil ca determinarea de catre instanta sau de catre parti a dobanzilor sa se faca trimitand in mod expres la nivelurile stabilite de OG nr. 13/2011 insa este necesar a fi analizate elementele de calcul ale dobanzilor si penalitatilor astfel cum sunt mentionate in titlul executoriu (de exemplu in hotararea judecatoreasca)

Conform art. 1 alin. (2) din acest act normativ dobanda datorata de debitorul obligatiei de a da o suma de bani la un anumit termen, calculata pentru perioada anterioara implinirii termenului scadentei obligatiei, este denumita dobanda remuneratorie in timp ce alin. (3) al aceluiasi articol defineste dobanda penalizatoare ca dobanda datorata de debitorul obligatiei banesti pentru neindeplinirea obligatiei respective la scadenta este denumita.

In aceste conditii, in ipoteza existentei unor obligatii de plata stabilite de catre instanta pe care anagjatorul nu si le indeplineste salariatuleste indreptatit sa primeasca o dobanda legala penalizatoare dupa ce eventual instanta a dispus aplicarea dobanzii legale remuneratorii pentru determinarea sumei cuvenite persoanei pana la momentul pronutarii hotararii.

In cazul concret analizat al unor entitati dn Romania, art. 3 alin. (1) din OG nr. 13/2011 statueaza faptul ca rata dobanzii legale remuneratorii se stabileste la nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, care este rata dobanzii de politica monetara stabilita prin hotarare a Consiliului de administratie al BNR si care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Conform alin. (2) al aceluiasi articol rata dobanzii legale penalizatoare este mai mare decat in cazul celei remuneratorii fiind stabilita la nivelul ratei dobanzii de referinta plus 4 puncte procentuale.

Alin. (3) al art. 3 stabileste un nivel diferit al ambelor rate ale dobanzii legale ca derogare de la regula generala. Astfel, in raporturile juridice care nu decurg din exploatarea unei intreprinderi cu scop lucrativ (cum este cazul raporturilor dintre o institutie publica si o persoana fizica), rata dobanzii legale se stabileste potrivit regulilor de mai sus insa diminuat cu 20%.

Concret, rata dobanzii de referinta este in luna iunie 2017 la nivelul de 1,75% pe an, determinarea ratei dobanzii legale penalizatoare se va determina prin adaugarea celor 4 puncte procentuale rezultand un nivel al acesteia de 5,75% pe an. In succesiune, in cazul particular mentionat mai sus la nivelul rezultat se aplica dimunuarea de 20% (1,15) rezultand un nivel de 4,6% pe an.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Termen de prescriptie drepturi salariale si determinare dobanda legala. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Lucratorii sezonieri din turism ar putea primi indemnizatie de somaj dupa doar 6 luni lucrate
    • Un nou proiect de modificare si completare a legii asigurarilor de somaj a fost initiat de parlamentarii. Acest proiect vizeaza categoriile de personal sezonier din domeniul turismului si din cel hotelier, si prevede ca lucratorii sa beneficieze de indemnizatie de somaj daca au un stagiu de cotizare de minimum sase luni in ultimul an dinaintea inregistrarii cererii. In prezent, legea prevede ca somajul sa fie acordat la un stagiu de cotizare de 12 luni din ultimele 24 de luni premergatoare datei...» citeste mai departe aici

  • Conditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societati
    • Despre prescrierea obligatiilor fiscale ale unei societati vorbeste Otilia Roman, consultant fiscal portalcodulfiscal.ro, care ofera toate lamuririle de care aveti nevoie pentru a intelege cand si in ce conditii sunt perimate datoriile unei companii, dupa trecerea termenului de cinci ani. Accesoriile datorate de contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de procedura fiscala, atat de cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si de cel...» citeste mai departe aici

  • S-a dat start accesarii fondurilor europene pentru formare profesionala
    • S-a dat start depunerii proiectelor pentru formarea profesionala a persoanelor defavorizate din zona Delta Dunarii, program ce dispune de un buget de 3,5 milioane de euro. Angajatorii, organizatiile patronale, asociatiile si fundatiile, intreprinderile sociale de insertie, dar si furnizorii de formare profesionala, toti pot adera la fondurile Uniunii Europene, daca indeplinesc conditiile din Ghidul solicitantului. Autoritatea de Management pentru Programul Operational Capital Uman (POCU), din...» citeste mai departe aici

  • BRI: Fondurile care ofera credite ar putea avea criterii mai stricte
    • Banca Reglementelor Internationale (BRI), din care face parte si BNR, cere ca regulile de acordare a fondurilor care ofera credite sa fie inasprite. Aceasta solicita ca reglementarile destinate asigurarii sectorului bancar, care au fost introduse dupa criza financiara mondiala din 2008, sa fie extinse si catre fondurile pentru credite, asa-zisele banci din umbra, si firmelor de tip fintech. Desi intoducerea politicilor “macroprudentiale” a fost considerata o inovatie majora dupa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016