Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Termen de prescriptie pentru TVA de recuperat

15-Apr-2019
9803

"In perioada 2012-2018 societatea a primit facturi de chirie de la un furnizor ce avea codul de TVA anulat. In iunie 2018 furnizorul a primit codul de TVA. Furnizorul a emis facturile de corectie pentru perioada 2013-2018, cu TVA. Mentionez ca furnizorul a depus lunar declaratia 311 si a platit TVA, iar clientul (societatea mea), nu a dedus acest TVA in D 300 depuse in perioada 2012-2018 (ambele societati au optiunea facuta pentru facturare chirie cu TVA).In luna iunie 2018, in urma corectiei prin facturile emise de catre furonizor, am ajuns la un TVA de recuperat.In anul 2019 intra la prescriptie anul 2013? EX. TVA de recuperat aferent 2013 ar fi 100.000 ron. TVA de plata in 2018 a fost de 30.000 RON. Mai am dreptul sa merg mai departe cu TVA de recuperat (cei 70.000 RON)? Daca nu, care este procedura de ''scoatere din evidenta''. Trec pe decont la TVA colectat suma cu minus si in contabilitate pe cheltuiala? Este deductibila aceasta cheltuiala?" - Aceasta este situatia de la care pleaca specialistul nostru in studiul de caz propus astazi.

Raspunsul specialistului

Pentru suma TVA de rambursat rezultata din decontul de TVA cod 300 completat in cadrul unei perioade fiscale de raportare, persoana impozabila are dreptul sa aleaga una din urmatoarele alternative:

1. sa compenseze suma TVA de plata rezultata din perioada fiscala anterioara sau curenta, fara avizul organului fiscal;
2. sa reporteze suma in decontul aferent perioadei fiscale urmatoare, cumuland suma negativa a taxei din perioada fiscala anterioara cu suma negativa din perioada fiscala curenta;
3. sa solicite rambursarea, prin bifarea casetei aferente din decontul de TVA, conform prevederilor art. 303 "Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316" "(7) Persoanele impozabile, inregistrate conform art. 316, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare. Daca persoana impozabila solicita rambursarea soldului sumei negative, acesta nu se reporteaza in perioada fiscala urmatoare. Nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 lei inclusiv, acesta fiind reportat obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare. ....... "

Conform prevederilor art.219 "Prescriptia dreptului de a cere restituirea" din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, se prescrie doar dreptul societatii de a solicita restituirea. "Dreptul contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire." In acest caz,dreptul de a solicita restituirea sumei TVA care provine din anul 2013 se implineste in anul 2019, perioada de prescriere de 5 ani fiind determinata de la data de 1 ianuarie 2014. 


In cazul solutionarii unei cereri de rambursare, organul de inspectie fiscala determina structura soldului debitor al contului 4424 pentru a:
• stabili perioada din care provine soldul sumei negative a TVA solicitat la rambursare;
• a determina suma pentru care dreptul de a solicita rambursarea este prescris.

In acest context, trebuie retinut faptul ca prescrierea de la art. 219 din Codul de procedura fiscala se refera la dreptul unui contribuabili de a solicita restituirea efectiva a creantelor fiscale,fara a se referi la prescrierea dreptului de a efectua compensarea prin decont conform prevederilor art. 301 "Dreptul de deducere exercitat prin decontul de taxa" alin. (1) "Orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 316, are dreptul sa scada din valoarea totala a taxei colectate, pentru o perioada fiscala, valoarea totala a taxei pentru care, in aceeasi perioada, a luat nastere si poate fi exercitat dreptul de deducere, conform art. 297 - 300. " coroborate cu prevederile art. 303 "Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316"

"(1) In situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 316, care este deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile, rezulta un excedent in perioada de raportare, denumit in continuare suma negativa a taxei.

(2) Dupa determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile prevazute in prezentul articol, prin decontul de taxa prevazut la art. 323.

(3) Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.

(6) Prin decontul de taxa prevazut la art. 323, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre sumele prevazute la alin. (3) si (4), care reprezinta regularizarile de taxa, si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare.

(7) Persoanele impozabile, inregistrate conform art. 316, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare."

Astfel, in fapt, in perioada 2008 - 2016 societatea pe care o reprezentati a efectuat regularizarile necesare, impuse prin art. 303, alin. (6), fara a solicita compensarea sau rambursarea.In aceasta situatie consider ca nu sunt aplicabile prevederile art. 219 din Codul de procedura fiscala care se refera la prescrierea dreptului de a cere compensarea sau restituirea, fara a se referi la prescrierea dreptului de deducere exercitat prin decontul de taxa si de efectuare a regularizarilor aferente. In acest context, trebuie retinut faptul ca regularizarea sumei TVA de plata cu suma negativa a taxei la care se face referire prin alin. (2) al art. 303 este obligatorie,fara a fi optionala. Acesta este motivul pentru care consider ca regularizarea TVA nu este echivalenta cu solicitarea restituirii la care se face referire prin art. 219 din Codul de procedura fiscala.

Practic, in perioada 2012 - 2018, societatea pe care o reprezentati a renuntat la posibilitatea solicitarii rambursarii reglementata in mod expres prin alin. (7) al art. 303, optand, tacit, prin reportarea in decontul perioadei fiscale urmatoare a soldulului sumei negative, dupa efectuarea regularizarilor cu suma TVA de plata sau dupa cumularea cu suma negativa din perioada de raportare, posibilitate prevazuta prin alin. (6) al art. 303. 

Deci,din cele doua alternative posibile, societatea a ales sa reporteze soldul sumei negative a TVA in perioada fiscala urmatoare de raportare.

Astfel, prin titlul VII din Codul fiscal, nu se face referire la interdictia de reportare a soldului sumei negative in cadrul unei perioade de prescriere de 5 ani, indiferent de perioada in care au fost efectuate achizitiile din care rezulta soldul negativ. In acest sens, consider ca prevederile art. 303 alin. (6) nu pot fi coroborate cu prevederile art. 219 din Codul de procedura fiscala,daca legiuitorul nu a reglementat in mod expres, prin titlul VII din Legea nr. 227/2015 termenul de prescriere al reportarii sumei negative TVA.

In concluzie,consider ca termenul de prescriere de 5 ani a sumei deduse din achizitiile efectuate intr-o perioada fiscala se reinnoieste la fiecare termen de depunere a decontului de TVA datorita operatiunilor de "regularizare" a sumei TVA de plata sau de rambursat, conform prevederior art. 303 al. (6) din Codul fiscal deoarece nu rezulta interdictia de reportare a soldului sumei negative in cadrul unei perioade de prescriere de 5 ani, indiferent de perioada in care au fost efectuate achizitiile din care rezulta soldul negativ.Prevederile art. 303 alin. (6) se refera la regularizare spre deosebire de prevederile art. 307 alin. (7) care se refera la dreptul de a solicita rambursarea. Din acest motiv, aceste prevederi nu trebuie coroborate cu cele de la art. 219 din Codul de procedura fiscala, daca legiuitorul nu a reglementat in mod expres, prin titlul VII din Legea nr. 227/2015, termenul de prescriere al reportarii sumei negative TVA. Perioada de 5 ani este doar pentru dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale, nicidecum pentru persoana impozabila de a efectua regularizarea TVA in cadrul perioadei fiscale de raportare si aplicarea prevederilor art. 303 din Codul fiscal nu este conditionata de aplicarea prevederilor din Codul de procedura fiscala.

In opinia mea, prin reportarea lunara a sumei TVA de rambursat din luna in luna in fiecare decont de TVA completat pentru perioada 2013-2019, are loc doar "regularizarea" sumei TVA de plata sau de rambursat.

Altfel spus,reportarea prin decontul de TVA cod 300 a sumei negative a TVA din perioade precedente este o operatiune de regularizare a TVA, supusa legislatiei fiscale, fara a fi supusa legislatiei privind procedura fiscala.De asemenea, din acest motiv, consider ca regularizarea TVA in fiecare perioada fiscala de raportare nu este echivalenta cu solicitarea rambursarii TVA/compensarii sumei TVA de rambursat cu alte debite datorate bugetului de stat, astfel incat operatiunea sa se incadreze in prevederile Codului de procedura fiscala in vigoare la aceasta data, respectiv Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala, dupa cum urmeaza:
• art. 22 "Stingerea creantelor fiscale": "Creantele fiscale se sting prin plata, compensare, executare silita, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata si prin alte modalitati prevazute expres de lege."
• art. 110 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale":

" (1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel."
• art. 219 "Prescriptia dreptului de a cere restituirea": "Dreptul contribuabilului/ platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire."

In sustinerea acestei opinii, am in vedere si prevederile O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate cu privire la monografia contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" din care rezulta ca acest cont , fie se debiteaza cu contul 4426 sau 4427, fie se crediteaza cu contul 512 sau 4423, fara a se stinge printr-o cheltuiala dupa implinirea perioadei de prescriere a dreptului de a solicita rambursarea/compensarea: "Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta taxei pe valoarea adaugata de recuperat de la bugetul statului.

Contul 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" este un cont de activ.
In debitul contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" se inregistreaza:
- diferentele rezultate la sfarsitul perioadei intre taxa pe valoarea adaugata deductibila mai mare (4426) si taxa pe valoarea adaugata colectata (4427).

In creditul contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" se inregistreaza:
- taxa pe valoarea adaugata incasata de la bugetul statului (512);
- taxa pe valoarea adaugata de recuperat compensata in perioadele urmatoare cu taxa pe valoarea adaugata de plata (4423) sau cu alte taxe si impozite, potrivit legii.

Soldul contului reprezinta taxa pe valoarea adaugata de recuperat de la bugetul statului."

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Termen de prescriptie pentru TVA de recuperat":
Rating:

Nota: 4.9 din 5 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • REMINDER ANAF: Cand trebuie depusa Declaratia 101 si care sunt exceptiile de la termen
    • Data de 25 martie 2021 inclusiv reprezinta termenul limita pentru completarea si depunerea impozitului pe profit pentru anul 2020, potrivit informatiilor publicate de Administratia Nationala de Administrare Fiscala. Impozitul datorat se va declara in Declaratia privind impozitul pe profit - formular 101. Platitorii de impozit pe profit mai au la dispozitie mai mult de doua luni pentru a completa formularul 101. Pentru mai multe informatii referitoare la conditiile declaratiei 101 pentru...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna FEBRUARIE 2021
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna februarie 2021. Primul termen limita este luni, 1 februarie, cand contribuabilii trebuie sa depuna doua formulare: 394 si 012. Declaratii fiscale pentru luna februarie 2021: TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in...» citeste mai departe aici

  • Depunerea declaratiei 100. Pentru impozitul pe venitul microintreprinderii trim. IV 2020 se completeaza formularul?
    • Intrebare: Pentru trimestrul IV 2020, in cazul microintreprinderilor, se depune declaratia 100? Daca da, se mai aplica bonificatia de 10%? Raspunsul specialistului: Termenul de declarare si plata pentru trimestrul IV 2020 - impozit pe venit microintreprindere este data de 25.01.2021. Nu se mai acorda bonificatie, pentru trimestrul IV an 2020. »»In atentia contribuabililor! Depunerea formularului 094 pentru anul 2021 se face pana pe data de 25 ianuarie«« Raspuns oferit de...» citeste mai departe aici

  • Normele anuale de venit in 2021 pentru activitati independente. Vezi lista publicata de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent, pe site-ul oficial, lista cu normele anuale de venit in anul 2021 pentru activitati independente. Lista cu normele anuale de venit pentru activitati independente in 2021: Alba Caras-Severin Harghita Salaj Arad Calarasi Hunedoara Satu Mare Arges Cluj Ialomita Sibiu Bacau Constanta Iasi Suceava Bihor Covasna Maramures Teleorman Bistrita-Nasaud Dambovita Mehedinti Timis Botosani Dolj Mures Tulcea Braila Galati Neamt Vaslui Sursa: ANAF» citeste mai departe aici

  • Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?
    • Grupul de Editura si Consultanta in Afaceri Rentrop & Straton isi extinde divizia Informatii Specializate pentru Institutii Publice. Sunteti profesionist cu experienta intr-unul dintre domeniile: Contabilitate Bugetara, Taxe si Impozite Locale, Audit Intern, Achizitii Publice, Control Intern Managerial? Daca vreti sa va alaturati echipei noastre de specialisti, asteptam cu mult interes sa ne trimiteti un scurt mesaj pe adresa institutiipublice@rs.ro. Rentrop & Straton - 25 de ani de excelenta in...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune o noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (Proiect de Ordin)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, in data de 25 ianuarie 2021, un nou Proiect de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin Hotararea Guvernului nr.864/2020, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.956...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016