Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale

10-Mar-2020
1325

Cand se prescriu debitele pentru anul 2014? Se mai pot calcula dobanzi si penalitati pentru un debit aferent impozitului pe profit aferent an 2014?

In cazul in care anul 2014 este prescris nu s-a primit nicio somatie de plata dar s-au primit 2 adrese in luna 07.2019 si 02.2020 prin care se consemneaza ca sunt neconcordante in declaratia 101 se considera intrerupta prescriptia fara a se consemna existenta vreunui debit neachitat?

Cand se prescrie anul 2015? 

Consultantul nostru fiscal - Irina Dumitrescu - ne arata ca potrivit art. 91 din Codul de procedura fiscala in vigoare in anul 2014:

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel. 
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel. 
(3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala. 
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva. 

La art. 92 sunt redate cazurile de intrerupere si suspendare a acestor termene.

Art. 23 din acelasi cod prevedea:
(1) Daca legea nu prevede altfel, dreptul de creanta fiscala si obligatia fiscala corelativa se nasc in momentul in care, potrivit legii, se constituie baza de impunere care le genereaza.
(2) Potrivit alin. (1) se naste dreptul organului fiscal de a stabili si a determina obligatia fiscala datorata.

Potrivi art. 82 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vigoare in anul 2014 in declaratia fiscala contribuabilul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale, daca acest lucru este prevazut de lege. Art. 86 alin. (4) prevede ca, declaratia fiscala intocmita potrivit art. 82 alin. (2) este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare, si produce efectele juridice ale instiintarii de plata de la data depunerii acesteia.

Astfel, baza de impunere se constituie la momentul la care societatea a depus declaratia privind impozitul pe profit (formular 101 pentru anul 2014), sau la momentul la care a expirat termenul in care aceasta avea obligatia de a depune declaratia. De la momentul la care a expirat termenul in care societatea avea obligatia de a plati depune declaratia 101 se naste dreptul organului fiscal de a cere plata acestuia.

Avand in vedere cele mai sus redate apreciez ca, pentru impozitul pe profit aferent anului 2014, pentru care termenul de depunere a declaratiei 101 este data de 25 martie 2015 (moment in care s-a constituit baza de impunere a obligatiei fiscale - s-a nascut creanta fiscala), termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale curge de la data de 1 ianuarie anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala, respectiv de la data de 01.01.2016 si se incheie la 31.12.2020.

Pentru impozitul pe profit aferent anului 2015, pentru care termenul de depunere a declaratiei 101 este data de 25 martie 2016 (moment in care s-a constituit baza de impunere a obligatiei fiscale - s-a nascut creanta fiscala), termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale curge de la data de 01.01.2017 si se incheie la 31.12.2021.

Exista insa si opinii conform carora prevederea ”se constituie baza de impunere” se refera la perioada in care s-a desfasurat activitatea care a generat impozitul pe profit si astfel termenul de prescriptie curge de la data de 1 ianuarie anului urmator celui in care s-a desfasurat activitatea, respectiv pentru anul 2014 curge de la data de 01.01.2015 si se incheie la 31.12.2019. 
In aceasta problema este recomandabil sa solicitati opinia unui unui avocat/jurist intrucat rezolvarea sa presupune si cunostinte juridice. 

Potrivit art. 131 din Codul de procedura fiscala in vigoare in anul 2014, dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.

La art. 132 sunt redate cazurile de intrerupere si suspendare a acestor termene.

In cadrul acestei perioade pentru datoriile neachitate se datoreaza obligatii accesorii pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor. Conform art. 218 din Codul de procedura fiscala aprobat prin Legea 207/2015, daca organul de executare silita constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor fiscale, acesta va proceda la incetarea masurilor de realizare si la scaderea acestora din evidenta creantelor fiscale. Sumele achitate de debitor in contul unor creante fiscale, dupa implinirea termenului de prescriptie, nu se restituie.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale":
Rating:

Nota: 3.67 din 3 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Au fost publicate actele necesare acordarii somajului tehnic (pentru PFA-uri, II-uri, IF-uri, Drepturi de autor)
    • Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, prin Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, informeaza ca actele necesare in vederea obtinerii fondurilor pentru plata somajului tehnic pot fi depuse online, incepand cu 1 APRILIE. Actele normative prin care sunt reglementate documentele necesare acordarii somajului tehnic au fost publicate in Monitorul Oficial nr. 269 din data de 31 martie 2020. Transmiterea documentelor se va face in 4 pasi, iar documentele trebuie depuse online, la adresa...» citeste mai departe aici

  • MFP: Schemele de ajutor de stat pentru stimularea anumitor investitii, SIMPLIFICATE (proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un Proiect de Hotarare care vizeaza modificarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 807/2014 - pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie – astfel incat sa se elimine o etapa din cadrul solutionarii cererilor de plata. In nota de fundamentare se arata ca este necesara aceasta modificare, dat fiind contextul actual al Romaniei, dar si nevoia urgentarii...» citeste mai departe aici

  • NU mai este nevoie de certificate de urgenta pentru solicitarea somajului tehnic ( Informare MEEMA)
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri informeaza ca in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, Guvernul a adoptat noi masuri economice in domeniul protectiei sociale destinate mediului de afaceri din Romania si ca nu mai este nevoie de certificate de urgenta pentru solicitarea somajului tehnic. Actele normative adoptate de Executiv reglementeaza si unele aspecte legate de Certificatele de Situatie de Urgenta (CSU). Astfel,...» citeste mai departe aici

  • Agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca vor prelua solicitarile pentru obtinerea somajului tehnic
    • Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a anuntat ca, incepand de miercuri, 1 aprilie, pot fi depuse cererile si declaratiile pe propria raspundere in vederea obtinerii sprijinului oferit de Guvern, pe perioada starii de urgenta, sub forma somajului tehnic. Demnitarul a dat asigurari ca toate agentiile judetene sunt pregatite sa preia si sa proceseze rapid aceste solicitari si ca se vor face eforturi in vederea achitarii sumelor solicitate de angajatori intr-un termen mai...» citeste mai departe aici

  • PFA. Dreptul la concediul pentru cresterea copilului
    • Ce contributii trebuie sa plateasca un PFA care are venitul net anual sub plafonul minim obligatoriu pentru plata CAS si CASS, pentru ca titulara PFA-ului sa beneficieze de indemnizatia crestere copil de pana la 2 ani? Consilierul juridic Gabriela Dita arata ca, potrivit art. 2 alin.(1) din OUG 111/2010 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din...» citeste mai departe aici

  • Aplicarea noii legislatiei fiscale, in contextul COVID-19. Solutii pentru contabili
    • Contabilii se afla in dificultate, dat fiind numeroaselor modificari legislative aparute in contextul creat de coronavirus. De aceea au inceput sa apara tot mai des solicitari privind lamurirea diferitelor spete, la care expertii nostri au raspuns prompt si la obiect. Ordonantele de urgenta emise de Guvern in luna martie, in contextul creat de coronavirus, au generat in practica probleme greu de anticipat. Firmele s-au confruntat brusc cu un cadru legislativ complet nou, bine intentionat in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016