Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale

10-Mar-2020
2390

Cand se prescriu debitele pentru anul 2014? Se mai pot calcula dobanzi si penalitati pentru un debit aferent impozitului pe profit aferent an 2014?

In cazul in care anul 2014 este prescris nu s-a primit nicio somatie de plata dar s-au primit 2 adrese in luna 07.2019 si 02.2020 prin care se consemneaza ca sunt neconcordante in declaratia 101 se considera intrerupta prescriptia fara a se consemna existenta vreunui debit neachitat?

Cand se prescrie anul 2015? 

Consultantul nostru fiscal - Irina Dumitrescu - ne arata ca potrivit art. 91 din Codul de procedura fiscala in vigoare in anul 2014:

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel. 
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel. 
(3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala. 
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva. 

La art. 92 sunt redate cazurile de intrerupere si suspendare a acestor termene.

Art. 23 din acelasi cod prevedea:
(1) Daca legea nu prevede altfel, dreptul de creanta fiscala si obligatia fiscala corelativa se nasc in momentul in care, potrivit legii, se constituie baza de impunere care le genereaza.
(2) Potrivit alin. (1) se naste dreptul organului fiscal de a stabili si a determina obligatia fiscala datorata.

Potrivi art. 82 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vigoare in anul 2014 in declaratia fiscala contribuabilul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale, daca acest lucru este prevazut de lege. Art. 86 alin. (4) prevede ca, declaratia fiscala intocmita potrivit art. 82 alin. (2) este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare, si produce efectele juridice ale instiintarii de plata de la data depunerii acesteia.

Astfel, baza de impunere se constituie la momentul la care societatea a depus declaratia privind impozitul pe profit (formular 101 pentru anul 2014), sau la momentul la care a expirat termenul in care aceasta avea obligatia de a depune declaratia. De la momentul la care a expirat termenul in care societatea avea obligatia de a plati depune declaratia 101 se naste dreptul organului fiscal de a cere plata acestuia.

Avand in vedere cele mai sus redate apreciez ca, pentru impozitul pe profit aferent anului 2014, pentru care termenul de depunere a declaratiei 101 este data de 25 martie 2015 (moment in care s-a constituit baza de impunere a obligatiei fiscale - s-a nascut creanta fiscala), termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale curge de la data de 1 ianuarie anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala, respectiv de la data de 01.01.2016 si se incheie la 31.12.2020.

Pentru impozitul pe profit aferent anului 2015, pentru care termenul de depunere a declaratiei 101 este data de 25 martie 2016 (moment in care s-a constituit baza de impunere a obligatiei fiscale - s-a nascut creanta fiscala), termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale curge de la data de 01.01.2017 si se incheie la 31.12.2021.

Exista insa si opinii conform carora prevederea ”se constituie baza de impunere” se refera la perioada in care s-a desfasurat activitatea care a generat impozitul pe profit si astfel termenul de prescriptie curge de la data de 1 ianuarie anului urmator celui in care s-a desfasurat activitatea, respectiv pentru anul 2014 curge de la data de 01.01.2015 si se incheie la 31.12.2019. 
In aceasta problema este recomandabil sa solicitati opinia unui unui avocat/jurist intrucat rezolvarea sa presupune si cunostinte juridice. 

Potrivit art. 131 din Codul de procedura fiscala in vigoare in anul 2014, dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.

La art. 132 sunt redate cazurile de intrerupere si suspendare a acestor termene.

In cadrul acestei perioade pentru datoriile neachitate se datoreaza obligatii accesorii pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor. Conform art. 218 din Codul de procedura fiscala aprobat prin Legea 207/2015, daca organul de executare silita constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor fiscale, acesta va proceda la incetarea masurilor de realizare si la scaderea acestora din evidenta creantelor fiscale. Sumele achitate de debitor in contul unor creante fiscale, dupa implinirea termenului de prescriptie, nu se restituie.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale":
Rating:

Nota: 2.75 din 4 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Modificari privind completarea formularelor D100 si D710. (OPANAF 51/2021)
    • Agentia Natioanal de Administrare Fiscala Vrancea reaminteste ca, in Monitorul Oficial nr. 59/19.01.2021, a fost publicat OPANAF nr. 51/18.01.2021 privind modificarea si completarea OPANAF 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. 1. Prezentul ordin modifica: -formular 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" se modifica si se...» citeste mai departe aici

  • Situatii in care o societate NU mai aplica impozitul pe veniturile microintreprinderii
    • Microintreprinderile aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderii numai daca nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti. Potrivit prevederilor art. 55 alin (3) din Codul fiscal, in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna martie 2021. Primul termen limita este data de 1 martie. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o...» citeste mai departe aici

  • Atentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara Romaniei
    • Legislatia privind achizitiile de servicii din afara tarii a suferit modificari importante! Vorbim aici, de exemplu, despre: -limitarile introduse de Legea nr. 296/2020 privind deductibilitatea cheltuielilor in cazul achizitiilor efectuate dupa 1 ianuarie 2021 din anumite tari -modificarile aduse de O.M.F.P. nr. 2.148/2020 instructiunilor de aplicare a scutirilor de TVA -efectele asupra TVA ale retragerii Marii Britanii din UE, incepand cu 1 ianuarie 2021 Sunt reglementari care complica si mai...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 1 martie, termen limita pentru depunerea formularului 205
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca 1 martie 2021 este termen pentru depunerea formularului 205 “Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si câstigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit”. Declaratia 205 se completeaza si se depune de catre platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului, conform...» citeste mai departe aici

  • Delegare si detasare angajati in tara. Tratament fiscal costuri
    • O societate (SRL) in Brasov detaseaza un angajat in Bucuresti la alta companie pe o perioada neterminata pentru a efectua lucrari in interesul acesteia sau, dupa caz, in interesul societatii la care se efectueaza detasarea. Intrebare: Poate societatea la care se efectueaza detasarea sa acorde persoanei detasate salariu costuri de detasare (diurna, cazare, transport) deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit? Sau aceste costuri sunt considerate venituri in natura pentru persona...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016