Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tichete cadou acordate de sindicat membrilor sai si cheltuieli de protocol. Ce contributii platim?

29-Apr-2013
12908
Vom stabili mai jos daca pentru tichetele cadou oferite de un sindicat membrilor sai cotizanti se plateste si contributia la asigurarile sociale de sanatate, precum si care va fi modul de declarare la stat a impozitului pe tichete.

In plus, vom vedea daca si cheltuileile de protocol urmeaza acelasi regim fiscal ca si in cazul unei societati comerciale sau daca se pot face cheltuieli de protocol nelimitate (sindicatul nu este platitor de impozit pe profit).

Solutia consultantului:

1. Organizatiile sindicale pot acorda ajutoare sociale sau alte forme de sprijin cu destinatie speciala membrilor acestora, sume care din punct de vedere fiscal nu vor reprezenta venituri impozabile, potrivit art. 42 lit. a) din Codul fiscal in masura in care li se confera caracterul social. Potrivit art. 32 din Legea 62/2011, raporturile dintre organizatiile sindicale si membrii lor sunt reglementate prin statutele proprii si prin lege, sprijinirea materiala a membrilor sai fiind posibila in conditiile prevazute de statut.

In cazul in care sindicatul acorda tichete cadou membrilor sai, veniturile vor face obiectul impunerii in conformitate cu prevederile art. 78 alin. (1) din Codul fiscal, fiind incluse in categoria veniturilor din alte surse. Astfel, in cazul tichetelor cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii, cum este si cazul raporturilor dintre sindicat si membrii sai, sunt aplicabile prevederile pct. 152 liniuta a 7-a din Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal, veniturile fiind tratate drept venituri impozabile supuse impozitului final pe venit in cota de 16%.


Raportarea impozitului pe veniturile din alte surse se face prin intermediul formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat care se completeaza in conformitate cu OPANAF 195/2013.

Potrivit art. 93 din Codul fiscal, platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Astfel, formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit (OPANAF 1913/2012) se va depune pana la 25 februarie 2014 pentru impozitul pe veniturile din alte surse calculat si retinut in anul 2013.

Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, Capitolul III al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal obliga persoanele fizice la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor din alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal, daca nu realizeaza si venituri de natura celor mentionate la Capitolul I al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a) - d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b) - d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) din Codul fiscal.

Contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit pe care sindicatul va avea obligatia sa o depuna conform art. 93 din Codul fiscal.

2. Codul fiscal nu creeaza norme cu privire la utilizarea veniturilor organizatiei sindicale, acestea fiind reglementate de legea proprie de organizare, respectiv Legea 62/2011. Astfel, potrivit prevederilor art. 25 din Legea nr. 62/2011, organizatia sindicala poate, in conditiile prevazute de statut:

a) sa sprijine material membrii sai in exercitarea profesiunii;
b) sa constituie case de ajutor proprii;
c) sa editeze si sa tipareasca publicatii proprii;
d) sa infiinteze si sa administreze, in conditiile legii, in interesul membrilor sai, unitati sociale, de cultura, invatamant si cercetare in domeniul activitatii sindicale, societati comerciale, de asigurari, precum si banca proprie;
e) sa constituie fonduri proprii pentru ajutorarea membrilor sai;
f) sa organizeze si sa sprijine material si financiar activitati cultural-artistice;
g) sa organizeze si sa desfasoare cursuri de pregatire si calificare profesionala, in conditiile legii;
h) sa desfasoare si alte activitati prevazute prin statut, in conditiile legii.

Limitele de deductibilitate prevazute la art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal aferente cheltuielilor de protocol sunt utilizate in vederea determinarii impozitului pe profit, organizatiile sindicale fiind scutite de la plata impozitului pe profit pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, prevazute la alin. (2) al art. 15 din Codul fiscal.

Organizatiile sindicale datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite de la plata impozitului pe profit sau decat veniturile din activitati economice realizate in limitele de mai sus, impozit calculat prin aplicarea cotei de impozit pe profit.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [SANCTIUNI E-TVA din 1 iulie 2025] Ce risti daca nu raspunzi la notificarea de conformare si PROCEDURA de LUCRU

    • Incepand cu 1 iulie 2025, notificarile de conformare RO e-TVA devin obligatorii pentru toti contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA. Conform prevederilor OUG nr. 70/2024, lipsa unui raspuns complet si in termen poate atrage sanctiuni, inclusiv etichetarea contribuabilului ca avand risc fiscal ridicat. In acest articol detaliem ce presupune aceasta obligatie, ce consecinte pot aparea in caz de neconformare si care este procedura oficiala de lucru impusa de ANAF. » citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T

    • Daca ai decis sa inchizi o firma, este esential sa stii ca procesul de lichidare nu inseamna doar radierea din Registrul Comertului, ci presupune si indeplinirea unor obligatii fiscale clare fata de ANAF. Printre acestea, se numara depunerea Declaratiei 101 privind impozitul pe profit, precum si, dupa caz, fisierul SAF-T (D406) pentru perioada de lichidare. In acest articol explicam, pe scurt si cu trimitere la temeiul legal pana cand se depune Declaratia...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie

    • Notificarea de conformare E-TVA este documentul prin care ANAF solicita contribuabililor explicatii privind diferentele dintre decontul de TVA depus (D300) si decontul precompletat RO e-TVA generat automat de sistem. In termen de 20 de zile de la data primirii notificarii, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa transmita ca raspuns la aceasta, prin mijloace electronice, rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin Notificarea de conformare...» citeste mai departe aici

  • [E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la experti

    • Facturarea electronica a generat in practica probleme greu de anticipat. Firmele s-au confruntat brusc cu o schimbare radicala a modului lor de lucru, ceea ce a generat instantaneu o multime de situatii foarte dificil de gestionat. Ca urmare, intrebarile au inceput sa curga. Multe dintre aceste intrebari sunt foarte specifice, de genul: „Oare societatea mea, cu codul CAEN X, care comercializeaza produsele Y catre clientii Z, trebuie sa emita facturi electronice?”. Altele sunt...» citeste mai departe aici

  • [IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utile

    • Colaborarea cu platforme internationale precum Bolt atrage o serie de implicatii fiscale importante pentru contribuabilii din Romania. De aceea este esential sa intelegem corect tratamentul fiscal aplicabil veniturilor, comisioanelor si serviciilor achizitionate din strainatate. In acest articol abordam principalele obligatii declarative si de plata ce revin contribuabililor romani care colaboreaza cu Bolt, inclusiv aspecte legate de TVA, impozitul pe veniturile nerezidentilor si declaratiile...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016