Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul III, Capitolul 12

03-Sep-2008
3992

CAP. XII


Aspecte fiscale internationale

------------

Cap. XII din Titlul III a fost introdus de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati independente
ART. 87

(1) Persoanele fizice nerezidente, care desfasoara o activitate independenta, prin intermediul unui sediu permanent in Romania, sunt impozitate, potrivit prezentului titlu, la venitul net anual impozabil din activitatea independenta, ce este atribuibil sediului permanent.

(2) Venitul net dintr-o activitate independenta ce este atribuibil unui sediu permanent se determina conform art. 48, in urmatoarele conditii:

a) in veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent;
b) in cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente realizarii acestor venituri.

------------

Art. 87 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente
ART. 88

Persoanele fizice nerezidente, care desfasoara activitati dependente in Romania, sunt impozitate, potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu, numai daca se indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

a) persoana nerezidenta este prezenta in Romania timp de una sau mai multe perioade de timp care, in total, depasesc 183 de zile din oricare perioada de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic in cauza;
b) veniturile salariale sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident;
c) veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania.

------------

Art. 88 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

Alte venituri ale persoanelor fizice nerezidente
ART. 89

(1) Persoanele fizice nerezidente, care obtin alte venituri decat cele prevazute la art. 87, 88 si la titlul V, datoreaza impozit potrivit reglementarilor prezentului titlu.

(2) Veniturile supuse impunerii, din categoriile prevazute la alin. (1), se determina pe fiecare sursa, potrivit regulilor specifice fiecarei categorii de venit, impozitul fiind final.

(3) Cu exceptia platii impozitului pe venit prin retinere la sursa, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeaza venituri din Romania, potrivit prezentului titlu, au obligatia sa declare si sa plateasca impozitul corespunzator fiecarei surse de venit, direct sau printr-un imputernicit, conform Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

------------

Alin. (3) al art. 89 a fost modificat de pct. 63 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

------------

Art. 89 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

Venituri obtinute din strainatate

------------

Denumirea marginala a art. 90 a fost modificata de pct. 32 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.

ART. 90
(1) Persoanele fizice prevazute la art. 40 alin. (1) lit. a) si cele care indeplinesc conditia prevazuta la art. 40 alin. (2) datoreaza impozit pentru veniturile obtinute din strainatate.

------------

Alin. (1) al art. 90 a fost modificat de pct. 32 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.

(2) Veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.

(3) Contribuabilii care obtin venituri din strainatate conform alin. (1) au obligatia sa le declare, potrivit declaratiei specifice, pana la data de 15 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.

(4) Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, in intervalul si in forma stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.

(5) Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

------------

Art. 90 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

------------

*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:

Cap. XI anterior din Titlul III a fost eliminat, intrucat prin modificarea adusa de ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004 asupra acestui act normativ, a fost inlocuit in totalitate Titlul III, inclusiv a fost schimbata pozitionarea capitolelor din acest titlu.

Creditul fiscal extern
ART. 91

(1) Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelasi venit si in decursul aceleiasi perioade impozabile, sunt supusi impozitului pe venit atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate, denumit in continuare credit fiscal extern, in limitele prevazute in prezentul articol.

(2) Creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:

a) impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de:

1. autoritatea fiscala a statului strain respectiv;
2. angajator, in cazul veniturilor din salarii;
3. alt platitor de venit, pentru alte categorii de venituri;

b) venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 41.

(3) Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate, in situatia in care contribuabilul in cauza obtine venituri din strainatate din mai multe state, creditul fiscal extern admis a fi dedus din impozitul datorat in Romania se va calcula, potrivit procedurii de mai sus, pentru fiecare tara si pe fiecare natura de venit.

(31) Dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pentru veniturile din economii, definite la art. 124^5 , obtinute de persoanele fizice rezidente din acele state membre care au perioada de tranzitie specificata la art. 124^9 , se aplica metoda de eliminare a dublei impuneri, prevazuta la art. 124^14 alin. (2).

------------

Alin. (31) al art. 91 a fost introdus de pct. 64 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

------------

Alin. (4) al art. 91 a fost abrogat de pct. 33 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.

(5) In vederea calculului creditului fiscal extern, sumele in valuta se transforma la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului. Veniturile din strainatate realizate de persoanele fizice rezidente, precum si impozitul aferent, exprimate in unitati monetare proprii statului respectiv, dar care nu sunt cotate de Banca Nationala a Romaniei, se vor transforma astfel:

a) din moneda statului de sursa intr-o valuta de circulatie internationala, cum ar fi dolari S.U.A. sau euro, folosindu-se cursul de schimb din tara de sursa;
b) din valuta de circulatie internationala in lei, folosindu-se cursul de schimb mediu anual al acesteia, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului respectiv.

------------

Art. 91 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

------------

Art. 92 a fost abrogat de pct. 34 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.

------------

*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:
Cap. XII anterior din Titlul III a fost eliminat, intrucat prin modificarea adusa de ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004 asupra acestui act normativ, a fost inlocuit in totalitate Titlul III, inclusiv a fost schimbata pozitionarea capitolelor din acest titlu.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Titlul III, Capitolul 12":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Firme care acorda cadouri de Paste angajatilor. Ce se intampla daca este depasita limita de deductibilitate de 5%

    • Societate platitoare de impozit pe profit acorda in luna martie cadouri in bani salariatilor (8 martie si sarbatori pascale catolice). Suma acordata se incadreaza in limita a 300 lei/ salariat pe fiecare eveniment/sarbatoare. Valoarea cheltuielilor sociale depaseste limita de 5% aplicabila asupra valorii cheltuielilor cu salariile. Va rog sa-mi spuneti daca diferenta nedeductibila a cheltuielilor sociale este considerata avantaj in bani. Se calculeaza la aceste sume contributii salariale?...» citeste mai departe aici

  • Firmele care NU depasesc plafonul de 500.000 euro pot face trecerea la impozit pe profit prin optiune?

    • Societate platitoare microintreprindere. Daca nu depaseste cifra de afaceri 500.000 euro, are 3 salariati, poate sa modifice vectorul fiscal prin optiune la platitor de impozit pe profit in cursul anului? Trecere de la micro la impozit pe profit – raspunsul spcialistului: Potrivit art. 48 alin. (21) Microintreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal, optiunea putand fi exercitata incepand cu anul fiscal urmator, cu exceptiile prevazute la...» citeste mai departe aici

  • Monografii contabile 2024. Cum se elaboreaza corect o monografie si un exemplu concret

    • In acest articol vom vedea cum se elaboreaza corect o monografie contabila, dar si un exemplu concret in acest sens. Cum se elaboreaza corect o monografie contabila. Structura unei monografii Se vor identifica toate operatiunile economice din domeniul pentru care se doreste elaborarea unei monografii contabile. Pentru fiecare operatiune in parte se va efectua inregistrarea contabila, potrivit principiului contabil: Contul care se DEBITEAZA = Contul care se CREDITEAZA Suma Exemplu: achizita de...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in luna MAI 2024

    • ANAF a publicat recent, pe site-ul oficial, un material care cuprinde toate declaratiile fiscale si termenele lor limita de depunere din luna mai 2024, util pentru contribuabilii care au aceste obligatii. Primul termen limita se implineste vineri, pe data de 10 mai. Declaratii fiscale cu scadenta in luna mai 2024 Termen de depunere Vineri 10 mai Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza...» citeste mai departe aici

  • Pana la 26 iunie 2024 trebuie sa depuneti declaratia D101 privind impozitul pe profit

    • Pana la 26 iunie 2024 trebuie sa depuneti declaratia D101 privind impozitul pe profit! Este o obligatie careia trebuie sa ii acordati atentie maxima, in contextul in care Codul fiscal a fost modificat, incepand cu 1 ianuarie, prin mai multe acte normative, cu impact direct asupra modului de completare a acestui formular: Legea 296/2023 (masuri privind impozitul minim, modificarea impozitului pe venitul microintreprinderilor, majorarea cotelor de TVA, modificari privind impozitarea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016