Raportul Special
realizat de specialisti
TITLUL VII
Accize si alte taxe speciale
------------
Denumirea Titlului VII a fost modificata de pct. 142 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
CAP. I
Accize armonizate
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Sfera de aplicare
ART. 162
Accizele armonizate sunt taxe speciale de consum care se datoreaza bugetului de stat pentru urmatoarele produse provenite din productia interna sau din import:
a) bere;
b) vinuri;
c) bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri;
d) produse intermediare;
e) alcool etilic;
f) tutun prelucrat;
g) produse energetice;
h) energie electrica.
------------
Art. 162 a fost modificat de pct. 143 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Definitii
ART. 163
In intelesul prezentului titlu, se vor folosi urmatoarele definitii:
a) produsele accizabile sunt produsele prevazute la art. 162;
b) productia de produse accizabile reprezinta orice operatiune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice forma;
c) antrepozitul fiscal este locul aflat sub controlul autoritatii fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, primite sau expediate in regim suspensiv de catre antrepozitarul autorizat, in exercitiul activitatii, in anumite conditii prevazute de prezentul titlu si de norme;
d) antrepozitul vamal este locul aprobat de autoritatea vamala potrivit legislatiei vamale in vigoare;
--------------
Lit. d) a art. 163 a fost modificata de pct. 74 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
e) antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea fiscala competenta, in exercitarea activitatii acesteia, sa produca, sa transforme, sa detina, sa primeasca si sa expedieze produse accizabile intr-un antrepozit fiscal;
f) regimul suspensiv este regimul fiscal conform caruia plata accizelor este suspendata pe perioada producerii, transformarii, detinerii si deplasarii produselor;
g) documentul administrativ de insotire a marfii - DAI este documentul care trebuie folosit la miscarea produselor accizabile in regim suspensiv;
h) documentul de insotire simplificat - DIS este documentul care trebuie folosit la miscarea intracomunitara a produselor accizabile cu accize platite;
i) codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, asa cum este prevazuta/prevazut in Regulamentul CE nr. 2658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 cu privire la nomenclatura tarifara si statistica si la tariful vamal comun, in vigoare de la 19 octombrie 1992, iar in cazul produselor energetice, in vigoare de la 1 ianuarie 2002. Ori de cate ori intervin modificari in nomenclatura combinata a Tarifului vamal comun, corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul titlu cu noile coduri NC se va realiza potrivit prevederilor din norme;
--------------
Lit. i) a art. 163 a fost modificata de pct. 74 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
k) operatorul neinregistrat este persoana fizica sau juridica autorizata sa primeasca cu titlu ocazional, in exercitarea profesiei sale, produse supuse accizelor in regim suspensiv, provenite din alte state membre ale Uniunii Europene; acest operator nu poate detine sau expedia produse in regim suspensiv.
------------
Lit. k) a art. 163 a fost modificata de pct. 74 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
------------
Art. 163 a fost modificat de pct. 144 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Teritoriul comunitar
ART. 163^1
(1) Prevederile cap. I din prezentul titlu se aplica pe teritoriul Comunitatii, asa cum este definit pentru fiecare stat membru de Tratatul de infiintare a Comunitatii Economice Europene si in special la art. 227, cu exceptia urmatoarelor teritorii nationale:
a) pentru Republica Federala Germania: Insula Heligoland si teritoriul B?singen;
b) pentru Republica Italiana: Livigno, Campione d'Italia si apele italiene ale lacului Lugano;
c) pentru Regatul Spaniei: Ceuta, Melilla si Insulele Canare;
d) pentru Republica Franceza: teritoriile de peste mari.
(2) Operatiunile efectuate provenind din sau avand ca destinatie:
a) Principatul Monaco, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Franceza;
b) Jungholz si Mittelberg (Kleines Walsertal), vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Federala Germania;
c) Insula Man, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord;
d) San Marino, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Italiana.
------------
Art. 163^1 a fost introdus de pct. 145 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Faptul generator
ART. 164
Produsele prevazute la art. 162 sunt supuse accizelor in momentul producerii lor pe teritoriul comunitar sau la momentul importului lor in acest teritoriu.
------------
Art. 164 a fost modificat de pct. 146 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Exigibilitatea
ART. 165
Acciza este exigibila in momentul eliberarii pentru consum sau cand se constata pierderi sau lipsuri de produse accizabile.
Eliberarea pentru consum
ART. 166
(1) In intelesul prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezinta:
a) orice iesire, inclusiv ocazionala, a produselor accizabile din regimul suspensiv;
b) orice productie, inclusiv ocazionala, de produse accizabile in afara regimului suspensiv;
c) orice import, inclusiv ocazional, de produse accizabile - cu exceptia energiei electrice, gazului natural, carbunelui si cocsului -, daca produsele accizabile nu sunt plasate in regim suspensiv;
d) utilizarea de produse accizabile in interiorul antrepozitului fiscal altfel decat ca materie prima;
e) orice detinere in afara regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au fost introduse in sistemul de accizare, in conformitate cu prezentul titlu;
f) receptia, de catre un operator inregistrat sau neinregistrat, de produse accizabile, deplasate de la un antrepozit fiscal dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.
(2) Eliberare pentru consum se considera si detinerea in scopuri comerciale de catre un comerciant de produse accizabile, care au fost eliberate in consum in alt stat membru sau au fost importate in alt stat membru si pentru care acciza nu a fost platita in Romania.
(3) Nu se considera eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, in conditiile prevazute la sectiunea a 5-a din prezentul capitol si conform prevederilor din norme, catre:
a) un alt antrepozit fiscal in Romania sau in alt stat membru;
b) un operator inregistrat in alt stat membru;
------------
Lit. b) a alin. (3) al art. 166 a fost modificata de pct. 75 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
c) un operator neinregistrat in alt stat membru;
------------
Lit. c) a alin. (3) al art. 166 a fost modificata de pct. 75 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
d) o tara din afara teritoriului comunitar.
(4) Nu se considera eliberare pentru consum distrugerea de produse accizabile intr-un antrepozit fiscal, datorata unor cazuri fortuite sau de forta majora ori neindeplinirii conditiilor legale de comercializare, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice*).
------------
Art. 166 a fost modificat de pct. 147 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
-------------
*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:
Conform art. 2 din ORDINUL nr. 2.463 din 21 decembrie 2007, publicat in MONITORUL OFICIAL nr. 896 din 28 decembrie 2007, in intelesul prevederilor alin. (4) al art. 166 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se considera eliberare pentru consum pentru antrepozitul fiscal din Romania distrugerea de produse accizabile - realizate in sistem de prestari de servicii intr-un antrepozit fiscal dintr-un alt stat membru -, datorata unor cazuri fortuite sau de forta majora sau a neindeplinirii conditiilor legale de comercializare ce au avut loc in antrepozitul fiscal in care s-a realizat productia. Dovada in acest caz o reprezinta un document certificat de autoritatea competenta a statului membru in care se afla antrepozitul fiscal producator.
Importul
ART. 167
(1) In intelesul prezentului titlu, import reprezinta orice intrare de produse accizabile din afara teritoriului comunitar, cu exceptia:
a) plasarii produselor accizabile importate sub regim vamal suspensiv in Romania;
b) distrugerii sub supravegherea autoritatii vamale a produselor accizabile;
c) plasarii produselor accizabile in zone libere, antrepozite libere sau porturi libere, in conditiile prevazute de legislatia vamala in vigoare.
(2) Se considera, de asemenea, import:
a) scoaterea unui produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, in cazul in care produsul ramane in Romania;
b) utilizarea in scop personal in Romania a unor produse accizabile plasate in regim vamal suspensiv;
c) aparitia oricarui alt eveniment care genereaza obligatia platii accizelor la intrarea produselor accizabile din afara teritoriului comunitar.
------------
Art. 167 a fost modificat de pct. 148 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Producerea si detinerea in regim suspensiv
ART. 168
(1) Este interzisa producerea de produse accizabile in afara antrepozitului fiscal.
(2) Este interzisa detinerea unui produs accizabil in afara antrepozitului fiscal, daca acciza pentru acel produs nu a fost platita.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica pentru berea, vinurile si bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, produse in gospodariile individuale pentru consumul propriu.
(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica pentru energie electrica, gaz natural, carbune si cocs.
------------
Art. 168 a fost modificat de pct. 149 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Raport anual al Consiliului fiscal. Eficienta colectarii impozitelorCalendarul obligatiilor fiscale pe luna IULIE a fost publicat de ANAFCodul fiscal 2011 - Titlul VII (partea I)Ce operatiuni sunt impozabile din punct de vedere al TVASinteza: modificarea procedurii de solicitare a regimului derogatoriuUltimele articole
10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaCe modificari adopta Finantele in domeniul ACCIZElor pentru combaterea evaziunii fiscaleNoua HG pentru modificarea Legii 227/2015. Ce schimbari apar in privinta impozitului pe profit si microCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Articole similare
Proiectul de hotarare pentru aplicarea normelor Legii nr. 571 din 2003 a fost publicatGuvernul modifica normele metodologice de aplicare a Codului FiscalNoutati Legislatie Fiscala 28 - 01 august 2008Aprobararea OUG 109 per 2009Codul fiscal 2011 - Titlul VII (partea I)Ultimele articole
Avem solutia simpla pentru a va reduce la ZERO factura la energie electricaE-Transport: Prin OUG 43/2024 fost extinsa lista contribuabililor obligati sa faca raportari in sistemOUG 43/2024. TOATE modificarile fiscale aduse Codului Fiscal, explicate intr-un tabel comparativRaportari E-Transport: Prin OUG 43/2024 a fost extinsa lista transporturilor rutiere EXCEPTATE de la obligatieANAF actualizeaza Declaratia 120 "Decont privind accizele". Cum arata noul formularArticole similare
Accize si alte taxe speciale - Capitolul I - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalStudiu de caz: Regimul accizelor in cazul plusurilor/minusurilor la inventar de produse accizabile27 decembrie: Ultimele formulare care trebuie depuse in 2010Calendar ANAF: Obligatii fiscale cu termen la 27 septembrie 2010Regimul accizelor armonizate in cazul importuluiUltimele articole
Noua procedura privind solicitarea certificatelor de atestare fiscalaStudiu de caz: Regimul accizelor in cazul plusurilor/minusurilor la inventar de produse accizabileModificari pe capitole in Noul Cod fiscal 2016Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2024Atentie la accize. Codul Fiscal s-a modificat din nou.Articole similare
Formularele 010, 091 si 098 se modifica. Ce schimbari aplica ANAF?Conditii de siguranta si sanatate pentru angajatii care se reintorc la munca dupa data de 15 mai (Informare ITM)OUG nr.48/2020: Noi masuri fiscal-bugetare. Bilanturi amanateAgricultorii nu mai vor soia modificata genetic IMPORTata la noi in taraAchizitii intracomunitare de catre o societate neinregistrata in scopuri de TVA. Ce obligatii fiscale apar?Ultimele articole
TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025Exemplu calcul recuperare pierdere fiscalaMEGA OFERTELE lunii decembrie de la R&S! Titluri de fiscalitate reduse cu pana la 75% si transport GRATUIT10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaCat poate costa serviciul de mentenanta pentru un sistem de detectie incendiu?Sfaturi de la experti
Intrebare: Din ce am inteles, SAF-T - raportarea periodica (lunar sau trimestrial) prevede declararea articolelor pe coduri NC achizitionate si vandute in facturile de vanzare si iesire. Este adevarat sau exista obligatia raportarii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Cabinetul are evidenta in partida simpla si plateste impozit pe venit. Emiterea facturii pentru trecerea auto din patrimoniul cabinetului in cel al persoanei fizice ar trebui cumva justificata prin faptul ca persoana fizica este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA