Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul VII, Capitolul 1, Sectiunea 1

25-Sep-2008
3990

 TITLUL VII


Accize si alte taxe speciale

------------

Denumirea Titlului VII a fost modificata de pct. 142 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

CAP. I
Accize armonizate

SECTIUNEA 1
Dispozitii generale

Sfera de aplicare
ART. 162

Accizele armonizate sunt taxe speciale de consum care se datoreaza bugetului de stat pentru urmatoarele produse provenite din productia interna sau din import:

a) bere;
b) vinuri;
c) bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri;
d) produse intermediare;
e) alcool etilic;
f) tutun prelucrat;
g) produse energetice;
h) energie electrica.

------------

Art. 162 a fost modificat de pct. 143 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

Definitii
ART. 163

In intelesul prezentului titlu, se vor folosi urmatoarele definitii:

a) produsele accizabile sunt produsele prevazute la art. 162;

b) productia de produse accizabile reprezinta orice operatiune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice forma;

c) antrepozitul fiscal este locul aflat sub controlul autoritatii fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, primite sau expediate in regim suspensiv de catre antrepozitarul autorizat, in exercitiul activitatii, in anumite conditii prevazute de prezentul titlu si de norme;

d) antrepozitul vamal este locul aprobat de autoritatea vamala potrivit legislatiei vamale in vigoare;

--------------

Lit. d) a art. 163 a fost modificata de pct. 74 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.

e) antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea fiscala competenta, in exercitarea activitatii acesteia, sa produca, sa transforme, sa detina, sa primeasca si sa expedieze produse accizabile intr-un antrepozit fiscal;

f) regimul suspensiv este regimul fiscal conform caruia plata accizelor este suspendata pe perioada producerii, transformarii, detinerii si deplasarii produselor;

g) documentul administrativ de insotire a marfii - DAI este documentul care trebuie folosit la miscarea produselor accizabile in regim suspensiv;

h) documentul de insotire simplificat - DIS este documentul care trebuie folosit la miscarea intracomunitara a produselor accizabile cu accize platite;

i) codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, asa cum este prevazuta/prevazut in Regulamentul CE nr. 2658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 cu privire la nomenclatura tarifara si statistica si la tariful vamal comun, in vigoare de la 19 octombrie 1992, iar in cazul produselor energetice, in vigoare de la 1 ianuarie 2002. Ori de cate ori intervin modificari in nomenclatura combinata a Tarifului vamal comun, corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul titlu cu noile coduri NC se va realiza potrivit prevederilor din norme;

--------------

Lit. i) a art. 163 a fost modificata de pct. 74 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.

k) operatorul neinregistrat este persoana fizica sau juridica autorizata sa primeasca cu titlu ocazional, in exercitarea profesiei sale, produse supuse accizelor in regim suspensiv, provenite din alte state membre ale Uniunii Europene; acest operator nu poate detine sau expedia produse in regim suspensiv.

------------

Lit. k) a art. 163 a fost modificata de pct. 74 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.

------------

Art. 163 a fost modificat de pct. 144 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

Teritoriul comunitar
ART. 163^1

(1) Prevederile cap. I din prezentul titlu se aplica pe teritoriul Comunitatii, asa cum este definit pentru fiecare stat membru de Tratatul de infiintare a Comunitatii Economice Europene si in special la art. 227, cu exceptia urmatoarelor teritorii nationale:

a) pentru Republica Federala Germania: Insula Heligoland si teritoriul B?singen;
b) pentru Republica Italiana: Livigno, Campione d'Italia si apele italiene ale lacului Lugano;
c) pentru Regatul Spaniei: Ceuta, Melilla si Insulele Canare;
d) pentru Republica Franceza: teritoriile de peste mari.

(2) Operatiunile efectuate provenind din sau avand ca destinatie:

a) Principatul Monaco, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Franceza;

b) Jungholz si Mittelberg (Kleines Walsertal), vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Federala Germania;

c) Insula Man, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord;

d) San Marino, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Italiana.

------------

Art. 163^1 a fost introdus de pct. 145 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

Faptul generator
ART. 164

Produsele prevazute la art. 162 sunt supuse accizelor in momentul producerii lor pe teritoriul comunitar sau la momentul importului lor in acest teritoriu.

------------
Art. 164 a fost modificat de pct. 146 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

Exigibilitatea
ART. 165

Acciza este exigibila in momentul eliberarii pentru consum sau cand se constata pierderi sau lipsuri de produse accizabile.

Eliberarea pentru consum
ART. 166

(1) In intelesul prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezinta:

a) orice iesire, inclusiv ocazionala, a produselor accizabile din regimul suspensiv;

b) orice productie, inclusiv ocazionala, de produse accizabile in afara regimului suspensiv;

c) orice import, inclusiv ocazional, de produse accizabile - cu exceptia energiei electrice, gazului natural, carbunelui si cocsului -, daca produsele accizabile nu sunt plasate in regim suspensiv;

d) utilizarea de produse accizabile in interiorul antrepozitului fiscal altfel decat ca materie prima;

e) orice detinere in afara regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au fost introduse in sistemul de accizare, in conformitate cu prezentul titlu;

f) receptia, de catre un operator inregistrat sau neinregistrat, de produse accizabile, deplasate de la un antrepozit fiscal dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.

(2) Eliberare pentru consum se considera si detinerea in scopuri comerciale de catre un comerciant de produse accizabile, care au fost eliberate in consum in alt stat membru sau au fost importate in alt stat membru si pentru care acciza nu a fost platita in Romania.

(3) Nu se considera eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, in conditiile prevazute la sectiunea a 5-a din prezentul capitol si conform prevederilor din norme, catre:

a) un alt antrepozit fiscal in Romania sau in alt stat membru;

b) un operator inregistrat in alt stat membru;

------------

Lit. b) a alin. (3) al art. 166 a fost modificata de pct. 75 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.

c) un operator neinregistrat in alt stat membru;

------------

Lit. c) a alin. (3) al art. 166 a fost modificata de pct. 75 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.

d) o tara din afara teritoriului comunitar.

(4) Nu se considera eliberare pentru consum distrugerea de produse accizabile intr-un antrepozit fiscal, datorata unor cazuri fortuite sau de forta majora ori neindeplinirii conditiilor legale de comercializare, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice*).

------------

Art. 166 a fost modificat de pct. 147 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
-------------

*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:
Conform art. 2 din ORDINUL nr. 2.463 din 21 decembrie 2007, publicat in MONITORUL OFICIAL nr. 896 din 28 decembrie 2007, in intelesul prevederilor alin. (4) al art. 166 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se considera eliberare pentru consum pentru antrepozitul fiscal din Romania distrugerea de produse accizabile - realizate in sistem de prestari de servicii intr-un antrepozit fiscal dintr-un alt stat membru -, datorata unor cazuri fortuite sau de forta majora sau a neindeplinirii conditiilor legale de comercializare ce au avut loc in antrepozitul fiscal in care s-a realizat productia. Dovada in acest caz o reprezinta un document certificat de autoritatea competenta a statului membru in care se afla antrepozitul fiscal producator.

Importul
ART. 167

(1) In intelesul prezentului titlu, import reprezinta orice intrare de produse accizabile din afara teritoriului comunitar, cu exceptia:

a) plasarii produselor accizabile importate sub regim vamal suspensiv in Romania;

b) distrugerii sub supravegherea autoritatii vamale a produselor accizabile;

c) plasarii produselor accizabile in zone libere, antrepozite libere sau porturi libere, in conditiile prevazute de legislatia vamala in vigoare.

(2) Se considera, de asemenea, import:

a) scoaterea unui produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, in cazul in care produsul ramane in Romania;

b) utilizarea in scop personal in Romania a unor produse accizabile plasate in regim vamal suspensiv;

c) aparitia oricarui alt eveniment care genereaza obligatia platii accizelor la intrarea produselor accizabile din afara teritoriului comunitar.

------------

Art. 167 a fost modificat de pct. 148 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

Producerea si detinerea in regim suspensiv
ART. 168

(1) Este interzisa producerea de produse accizabile in afara antrepozitului fiscal.

(2) Este interzisa detinerea unui produs accizabil in afara antrepozitului fiscal, daca acciza pentru acel produs nu a fost platita.

(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica pentru berea, vinurile si bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, produse in gospodariile individuale pentru consumul propriu.

(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica pentru energie electrica, gaz natural, carbune si cocs.

------------

Art. 168 a fost modificat de pct. 149 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016