
Raportul Special
realizat de specialisti
Promisiunile de vanzare cumparare de imobile - nefinalizate inca, se declara la Oficiul National de prevenire si combatere a spalarii banilor? Multumim!
Entitatile raportoare prevazute de Legea nr. 129/2019, reprezinta o varietate larga de profesionisti si organizatii care pot fi implicate in tranzactii financiare, inclusiv in cele legate de imobile, care ar putea fi supuse obligatiilor de raportare pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.
Conform articolului 5 din Legea nr. 129/2019, entitatile raportoare includ, dar nu se limiteaza la:
Obligatia de raportare pentru entitatile raportoare, inclusiv in contextul promisiunilor de vanzare-cumparare de imobile, depinde de circumstantele specifice ale tranzactiei, precum si de natura si scopul implicarii lor in tranzactie. Aceasta include raportarea tranzactiilor suspecte care ar putea avea legatura cu savarsirea de infractiuni sau finantarea terorismului, conform articolului 6, si raportarea tranzactiilor care depasesc pragurile valorice stabilite, conform articolului 7.
Raportarea Tranzactiilor Suspecte (Articolul 6)
Articolul 6 prevede obligatia entitatilor raportoare de a semnala Oficiului orice tranzactii despre care cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Toate rapoartele pentru tranzactiile care indeplinesc aceste criterii trebuie transmise Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la efectuarea tranzactiei.
Prin impunerea unei supravegheri atente si a unor masuri de raportare stricte, legea isi propune sa descurajeze si sa reduca activitatile ilegale, protejand in acelasi timp integritatea si stabilitatea sistemului financiar.
Asadar, analizand cerintele legale specificate in Legea nr. 129/2019, putem concluziona urmatoarele in contextul promisiunilor de vanzare-cumparare de imobile nefinalizate:
1. Raportarea tranzactiilor suspecte: Daca o entitate raportoare, cum ar fi notarii, avocatii, institutiile financiare, agentii imobiliari, etc., cunoaste, suspecteaza sau are motive rezonabile sa suspecteze ca o tranzactie (inclusiv o promisiune de vanzare-cumparare a unui imobil - nefinalizata) este legata de savarsirea de infractiuni sau finantarea terorismului, aceasta trebuie raportata. Acest lucru se aplica indiferent de valoarea tranzactiei.
2. Raportarea tranzactiilor care depasesc pragurile valorice stabilite la articolul 7: Tranzactiile cu sume in numerar sau echivalentul acestora, care ating sau depasesc limita minima de echivalentul in lei a 10.000 euro, trebuie raportate. Totusi, in contextul promisiunilor de vanzare-cumparare de immobile - nefinalizate, raportarea in baza acestui criteriu se aplica doar daca tranzactia se executa printr-o plata in numerar sau echivalentul acesteia care atinge pragul mentionat.
In concluzie, promisiunile de vanzare-cumparare de imobile nefinalizate nu sunt subiectul unei raportari obligatorii specifice doar pe baza naturii lor ca atare la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.
Raportarea este necesara doar daca sunt indeplinite conditiile specifice de raportare: implicarea in tranzactii suspecte de savarsirea de infractiuni sau finantarea terorismului, sau realizarea tranzactiilor care implica sume care ating sau depasesc pragurile valorice stabilite de lege. Astfel, contextul si detaliile specifice ale fiecarei promisiuni de vanzare-cumparare vor determina necesitatea raportarii.
Temei legal:
Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Entitati raportoare
Art. 5. -
(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
g1) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
g2) furnizorii de portofele digitale.
h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.
(2) Institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata din alte state membre care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei prin agenti sau distribuitori asigura respectarea obligatiilor legale incidente in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului pentru activitatile astfel prestate.
(3) In aplicarea dispozitiilor alin. (2), institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata le impun contractual agentilor si distribuitorilor prin care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei cadrul de conformare la prevederile incidente din prezenta lege si din reglementarile emise in aplicarea acesteia si se asigura ca sunt implementate procedurile si sistemele necesare si sunt respectate obligatiile ce le revin agentilor si distribuitorilor, inclusiv prin verificari.
Raportul pentru tranzactii suspecteArt. 6. -(1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi.
Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune
Art. 7. -
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
(2) In situatia in care tranzactiile prevazute la alin. (1) sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform alin. (5).
(3) Institutiile de credit si institutiile financiare transmit rapoarte privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
(5) Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.
(7) Raportul pentru tranzactiile prevazute la alin. (1), (3) si (5) se transmite Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.
Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Registrul Beneficiarilor Reali si inscrierea/radierea mentiunilor provizorii. Procedura a fost pusa in dezbatere publica286 de persoane au realizat transferuri cu PanamaONPCSB si spalarea banilor. Cum se inregistreaza o entitate raportoare in evidentele ONPCSBRepublicarea Legii nr. 656 din 2002 pentru combaterea spalarii banilor a schimbat regulile pentru operatorii economiciS-a lansat un nou proiect de combatere a coruptiei in administratia publicaUltimele articole
ONPCSB si spalarea banilor. 10 etape pentru raportarea eficienta a tranzactiilor suspecteONPCSB si spalarea banilor. Ce trebuie sa stie firmele despre procedura de controlONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025Spalarea banilor. Cum trebuie raportate catre ONPCSB tranzactiile in numerar de minim 10.000 euroSfaturi de la experti
Intrebare: Compania a depasit in anul 2024 cifra de afaceri de 50 milioane euro, iar in anul 2025 nu va depasi acest prag. Va fi obligata, la calculul impozitului pe profit pentru trimestrul IV din 2025, sa aplice tot cota de 1% pe cifra de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Microintreprindere. Activitati agricole
Intrebare: Firma are doar activitati agricole: cultivare de grau, porumb, rapita si orz. Are 3 salariati si a realizat, in anul 2024, o cifra de afaceri de 472.000 lei. Este incadrata ca microintreprindere. Ce cota de impozit trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025
Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi
Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA