Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament contabil aplicabil veniturilor din fondurile externe nerambursabile acordate in baza OUG 130/2020

29-Apr-2021
2668

Ministerul Finantelor a publicat recent un material informativ cu privire la tratamentul contabil aplicabil veniturilor din fonduri externe nerambursabile acordate in baza Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.130/2020.

Prevederi cuprinse in OUG nr. 130/2020:

 
In baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014 - 2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene, cu modificarile si completarile ulterioare,entitatile prevazute de actul normativ mentionat beneficiaza de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, in conditiile prevazute de acesta.
 
Conform art. 2 din OuG nr. 130/2020, beneficiarii finali primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru/grantului pentru investitii productive, prin incheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat.
 
Astfel, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din OuG nr. 130/2020, formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute de ordonanta de urgenta se refera la urmatoarele categorii:
 
a) microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara;
b) granturi pentru capital de lucru acordate sub forma de suma forfetara si in procent din cifra de afaceri;
c) granturi pentru investitii productive acordate din fonduri externe nerambursabile in baza evaluarii proiectului de investitii depus.
 
 
1. Cu privire la categoriile de cheltuieli finantate din fonduri externe nerambursabile
 
-referitor la microgranturi:
 
Conform art. 7 alin. (1) din OuG nr. 130/2020, beneficiarii de microgranturi pot utiliza alocarile din fonduri externe nerambursabile pentru sustinerea unor cheltuieli de tipul:
 
a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati potrivit contractelor incheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;
d) cheltuieli privind achizitia de servicii si reparatii necesare activitatii curente de baza, cu exceptia serviciilor de consultanta, studii si alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curenta;
 
e) cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV-2;
f) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activitatii curente;
g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare pentru reluarea activitatii;
h) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.
 
 
- referitor la granturile pentru capital de lucru:
 
Potrivit art. 14 alin. (1) din OuG nr. 130/2020, beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub forma de suma forfetara, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinantate din bugetul de stat, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat in format electronic, pentru sustinerea unor cheltuieli de tipul:
 
a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati, potrivit contractelor incheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;
d) cheltuieli privind achizitia de servicii necesare activitatii curente, cu exceptia serviciilor de consultanta, studiilor si altor categorii de servicii indirecte;
e) cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV-2;
f) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluarii activitatii curente;
g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare reluarii activitatii;
h) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.
 
 
- referitor la granturile pentru investitii acordate IMM-urilor:
 
Conform art. 17 alin. (1) din OuG nr. 130/2020, prin granturi pentru investitii se intelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementeaza investitii in domeniul curent de activitate sau intr-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:
 
a) extinderea capacitatilor de productie existente, precum si pentru extinderea capacitatilor de prestari servicii;
b) realizarea de unitati noi ale capacitatilor de productie existente, precum si pentru realizarea unor unitati noi de prestare servicii;
c) reabilitarea/modernizarea unitatilor de productie existente, precum si pentru reabilitarea/modernizarea unor unitati noi de prestare servicii.
 
 
2. Cu privire la documentatia asociata acordarii fondurilor externe nerambursabile
 
- referitor la microgranturi:
 
Potrivit art. 5 din OuG nr. 130/2020, microgranturile se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat.
 
Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri/agentiile pentru intreprinderi mici si mijlocii, atragere de investitii si promovare a exportului (MEEMA/AIMMAIPE) dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare, cu exceptia PFA si CMI.
 
De asemenea, conform art. 9 alin. (1) din acela?i act normativ, printreetapele pe care le presupune mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor sunt urmatoarele:
 
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari si pe seama carora se deruleaza mecanismul de acordare a prefinantarilor sau cererilor de rambursare;
- beneficiarul final al ajutorului de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca in termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de microgrant, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;
- bancile efectueaza platile catre beneficiari in temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat si incarca in aplicatia electronica extrasele de cont.
 
 
- referitor la granturile pentru capital de lucru:
 
Potrivit art. 10 alin. (3) ?i art. 12 alin. (2) din OuG nr. 130/2020, verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare.
 
Granturile pentru capital de lucru se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat.
 
De asemenea, conform art. 16 alin. (1) din acelasi act normativ, printre etapele pe care le presupune mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor sunt urmatoarele:
 
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari si pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor sau cererilor de rambursare;
- beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca in termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM POC/MEEMA/AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de grant pentru capital de lucru; sumele ramase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;
- bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat si transmit lunar prin aplicatia electronica ordinele de plata catre MEEMA.
 
 
- referitor la granturile pentru investitii acordate IMM-urilor:
 
Potrivit art. 17 alin. (2) din OUG nr.130/2020,verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE pe perioada implementarii proiectelor, dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare.
 
Conform art. 20 si art. 22 alin. (4)din acelasi act normative, granturile pentru investitii se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat.
 
In urma evaluarii cererilor de finantare depuse, MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati.
 
De asemenea, pentru granturile destinate investitiilor, potrivit art. 26 alin. (1), printre etapele pe care le presupune mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor sunt urmatoarele:
 
-MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari, pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor, cererii de plata sau cererilor de rambursare;
- bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat, a cererilor de rambursare si a cererilor de plata avizate de MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, si transmit lunar prin aplicatia electronica cererile de prefinantare/plata/rambursare impreuna cu ordinele de plata operate de catre banci catre MEEMA, impreuna cu raportul de progres al beneficiarului.
 
Prezinta, de asemenea, relevanta prevederile referitoare la prefinantare, solicitata in conditiile actului normativ. Astfel, conform art. 26 alin. (4), bancile asigura platile catre beneficiari din prefinantare numai pe baza de documente justificative si numai in conditiile prevazute de contractele de acordare a ajutoarelor de stat pentru investitii.

Prevederi contabile aplicabile in cazul in care beneficiarii fondurilor externe nerambursabile sunt operatori economici care aplica reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014:

Aspectele de natura contabila prezentate in continuare se bazeaza pe prevederile cuprinse in Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit pct. 392 din reglementarile contabile mentionate, in categoria subventiilor se cuprind subventiile aferente activelor si subventiile aferente veniturilor. Acestea pot fi primite de la: guvernul propriu-zis, agentii guvernamentale si alte institutii similare nationale si internationale.

Subventiile guvernamentale sunt uneori denumite in alte moduri, cum ar fi: subsidii, alocatii, prime sau transferuri.

Subventiile guvernamentale reprezinta asistenta acordata de guvern sub forma unor transferuri de resurse catre o entitate in schimbul conformarii, in trecut sau in viitor, cu anumite conditii referitoare la activitatea de exploatare a entitatii. 

Ca urmare, consideram ca la contabilizarea sprijinului financiar acordat in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile se aplica prevederile referitoare la recunoasterea in contabilitate a subventiilor, cuprinse la Sectiunea 4.11 „Subventii” din reglementarile contabile.

 

Pentru a vedea intregul document, click AICI»»

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016