
Atentie contabili!
Codul Fiscal s-a modificat in 2021!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi
Ce contributii se datoreaza in cazul angajatilor straini, din afara UE, angajati in Romania in baza unui contract de munca? Se datoreaza contributii sociale, contributie de asigurari sociale de sanatate, impozit?
Despre aceste aspecte va vorbi expertul nostru, in studiul de caz propus astazi.
Pentru a determina tratamentul fiscal aplicabil veniturilor salariale realizate de persoanele fizice nerezidente, sunt aplicabile prevederile art. 127 din Codul fiscal si ale pct. 43 din Normele de aplicare a Codului fiscal coroborate cu prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri, daca Romania are incheiata o astfel de conventie cu statul in cauza:
Art. 127:Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente
Persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania sunt impozitate potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu.
Norme metodologice de aplicare a Codului fiscal:
43.(1) In sensul prevederilor art. 127 din Codul fiscal, veniturile obtinute de persoanele fizice nerezidente din Romania din activitati dependente se impoziteaza separat pe fiecare sursa/loc de realizare, impozitul lunar calculat fiind impozit final. Dupa incheierea anului fiscal, organul fiscal va elibera documentul care atesta venitul realizat si impozitul platit pentru anul fiscal respectiv, la cererea contribuabilului.
(i)salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia;
(ii)salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).
c) Veniturile din salarii se impoziteaza incepand cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedita cu viza de intrare in Romania de pe pasaport, dupa caz.
La determinarea impozitului se va avea in vedere principiul celor 183 de zile care sfarsesc in anul calendaristic in cauza. Modul de calcul al celor 183 de zile se va face aplicandu-se metoda zilelor de prezenta. Contribuabilul are posibilitatea sa furnizeze dovezi referitoare la prezenta sa, pe baza datelor din documentele de transport, pasaport si alte documente prin care se atesta intrarea in Romania. In calculul celor 183 de zile se includ: ziua de sosire, ziua de plecare si toate celelalte zile petrecute pe teritoriul Romaniei. Orice fractiune de zi in care contribuabilul este prezent in Romania conteaza drept zi de prezenta pentru calculul celor 183 de zile.
(5) abrogat
(6) Contribuabilii platiti din strainatate de un angajator nerezident care isi prelungesc perioada de sedere in Romania, precum si cei care, prin prezente repetate in Romania, depasesc 183 de zile sau perioada prevazuta in conventiile de evitare a dublei impuneri datoreaza impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in Romania.
(7) In situatia in care persoanele fizice care au desfasurat activitatea in Romania intr-o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza ori in perioada si conditiile mentionate in conventiile de evitare a dublei impuneri si au fost platite din strainatate isi prelungesc perioada de sedere in Romania peste 183 de zile sau peste perioada mentionata in conventie, impozitul pe veniturile clin salarii pentru activitatea desfasurata in Romania este datorat incepand cu prima zi de sosire in Romania. In acest caz, contribuabilul depune la organul fiscal competent declaratii lunare de impunere, care vor cuprinde veniturile lunare realizate in perioada anterioara prelungirii sederii in Romania, potrivit art. 82 alin. (3) din Codul fiscal.
In situatia in care beneficiarul venitului realizeaza salariul intr-o suma globala pe un interval de timp, dupa ce a expirat perioada de 183 de zile sau perioada mentionata in conventie, sumele inscrise in declaratii se pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma globala a salariului declarat impartita la numarul de luni din acea perioada.
In situatia in care beneficiarul venitului realizeaza salariul intr-o suma globala pe un interval de timp, dupa ce a expirat perioada de 183 de zile sau perioada mentionata in conventie, sumele inscrise in declaratii se pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma globala a salariului declarat impartita la numarul de luni din acea perioada.
(8) Sintagma activitati dependente desfasurate in Romania include si activitatile desfasurate de persoane fizice nerezidente in cadrul transportului international efectuat de intreprinderi cu locul conducerii efective sau rezidenta in Romania.
(9) Persoanele fizice care realizeaza venituri din Romania si care au rezidenta intr-un stat contractant cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri se impun in Romania conform titlului IV din Codul fiscal pentru venituri, altele decat cele supuse impunerii potrivit titlului VI din Codul fiscal, atunci cand nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau un alt document prin care se atesta rezidenta fiscala.
In aceleasi conditii si pentru aceleasi categorii de venituri se impun si persoanele fizice care realizeaza venituri din Romania si sunt rezidente ale unor state cu care Romania nu are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri.
(10) abrogat
(11) abrogat
(12) Cetatenii straini refugiati si care sunt prezenti in Romania, potrivit autorizarilor specifice acordate, se impoziteaza pentru veniturile realizate pe teritoriul Romaniei.
Asadar, regula generala este ca salariatii straini sunt impusi in Romania pentru veniturile din salarii la fel ca salariatii romani, in conditiile in care sunt respectate prevederile legale referitoare la durata sederii in Romania si Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata de tara noastra cu statul strain.
Referitor la contributiite sociale obligatorii cetatenii straini dobandesc calitatea de contribuabil in sistemul public de pensii si obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania, conform art. 136 lit. a) si art. 220 1 lit. b) din Codul fiscal.
In ceea ce priveste CASS, conform art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal:
Art. 153:Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Codul Fiscal s-a modificat in 2021!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi
Intrebare: Conform OMFP 1802/2014, avem obligatia evaluarii creantelor exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute. O societate factureaza chirie spatiu, negociata in euro (conform contract) si facturata in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Din punctul de vedere al legislatiei privind oligatia de a utiliza AMEF, care este tratamentul pentru servicii prestate catre persoane fizice neinregistrate fiscal (de ex. taxa participare eveniment), in urmatoarele situatii: 1....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<