Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament fiscal si contabil al sumelor platite colaboratorilor

27-Feb-2020
19640

O societate neplatitoare de TVA doreste sa colaboreze cu o persoana fizica in vederea predarii unor cursuri de engleza. Societatea solicita contract de colaborare.

1. Cum se poate efectua plata, avand in vedere ca prestatorul este persoana fizica?

2. Cine are obligatia depunerii declaratiilor privind veniturile din aceasta colaborare si impozitele aferente?

3. Trebuie ca societatea sa retina impozitele sau persoana sa se inregistreze la ANAF?

Specialistul nostru va raspunde la aceste intrebari aratand care sunt aspectele legale, cotele de impozitare, declaratiile necesare si monografia contabila.

Raspuns:

1. Avand in vedere sfera larga a contractelor civile reglementate de Codul civil, tratamentul fiscal al veniturilor realizate urmare incheierii de astfel de contracte civile va depinde de modul de exercitare a activitatii, cu caracter de regularitate sau fara carater de continuitate.

In vederea incadrarii fiscale a veniturilor, precizam ca veniturile din activitati independente includ pe langa venturile din profesii liberale, din activitati de productie, comert si veniturile din activitati de prestari de servicii, conform art. 67 din Cod fiscal. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art. 7 punctul 3 din Codul fiscal, fiind necesara reglementarea activitatii desfasurate prin indeplinirea formalitatilor de autorizare si de inregistrare fiscala.

Persoanele fizice care desfasoara activitati independente, ale caror venituri sunt determinate in sistem real si care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla intocmesc Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1 -2/b), reglementate prin OMFP nr. 170/2015. Alaturi de factura, persoana fizica utilizeaza registrele si formularele financiar-contabile enumerate de reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla.

In aceasta situatie, obligatiile declarative privind impozitul pe venit, contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) revin exclusiv persoanei fizice prin completarea Declaratiei unice. Persoana fizica este supusa impozitului pe venit in cota de 10% aplicata la venitul net din activitati independente, iar cotele CAS si CASS datorate de aceasta sunt la nivelul de 25% si respectiv 10%, insa baza lunara de calcul al acestora este venitul ales dar nu mai putin de salariul minim corespunzator lunii pentru care se datoreaza in cazul CAS si salariul minim corespunzator lunii pentru care se datoreaza in cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate.

2. Desfasurarea fara continuitate a unor astfel de activitati poate conduce la aplicarea prevederilor art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal. Astfel, Codul fiscal permite calificarea drept venituri din alte surse, a veniturilor din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente, fiind supuse prin retinere la sursa impozitului pe venit final in cota de 10% aplicata la venitul brut. Includerea unor astfel de venituri in aceasta categorie se poate realiza doar pentru veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara astfel de activitati, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II „Venituri din activitati independente” din Titlul IV al Codului fiscal. Asadar doar in situatia indeplinirii conditiilor impuse de art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal si pct. 34. alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile din activitati independente pot fi calificate drept venituri din alte surse supuse impozitului pe venit in cota de 10% aplicat la venitul brut, conform art. 115 alin. (1) din Codul fiscal.

De altfel, in situatia in care persoana face dovada inregistrarii fiscale pentru activitatea respectiva, potrivit legislatiei in materie, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere, la platitorii de venituri, la momentul platii veniturilor, nu poate fi aplicat acest regim fiscal.

In ceea ce priveste declararea impozitului pe venitul din alte surse, calculat si retinut la sursa de catre platitor, aceasta se realizeaza prin intermediul formularului 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” si cade tot in sarcina societatii.

De asemenea, trebuie avute in vedere si prevederile art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, potrivit carora platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate. In aceste conditii platitorii de venituri din alte surse vor avea obligatia completarii si a fomularului 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit.

In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, persoana fizica poate fi supusa CASS daca veniturile anuale cumulate, altele decat cele salariale ca regula, depasesc plafonul a 12 salarii minime brute pe tara, revenindu-i in aceasta situatie obligatia completarii Declaratiei unice.

3. Raportand natura prestatiei la dispozitiile art. 7 pct. 13 din Codul fiscal ce contin definitia notiunii de drepturi de autor si trimiterea la Legea 8/1996 care cuprinde la art. 7 lit. a) ca si obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, rezulta ca in situatia prezentata ne putem afla in prezenta platii catre persoana fizica a unui drept de autor. Astfel, avand in vedere prevederile Legii 8/1996, va trebui analizat daca activitatea desfasurata de aceasta persoana fizica poate fi incadrata in definitia drepturilor de autor, urmand ca in aceasta situatie sa fie incheiat un contract de cesiune a drepturilor de autor, in calitate de lector putand fi recunoscuta si protejata pentru prestatiile in cadrul conferintelor si prelegerilor, ca titulari de drepturi de autor.

In ceea ce priveste obligatiile de plata si declarative privind impozitul pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, acestea cad in sarcina platitorului de venituri, impozitul pe venit facand obiectul retinerii la sursa, impozitul fiind final. Temeiul il reprezinta art. 72 din Codul fiscal.

Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se determina de catre platitorul venitului (persoana juridica sau alta entitate care are obligatia de a conduce evidenta contabila), prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei forfetare de 40% asupra venitului brut. Impozitul se calculeaza de catre platitorul venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net si se retine la sursa, la momentul platii veniturilor, fiind necesara si inregistrarea fiscala a persoanei fizice. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut, platitorului de venit revinindu-i sarcina completarii si depunerii Declaratiei 112.

Astfel, in raport cu declararea impozitului pe venit calculat, retinut la sursa si platit este important a se mentiona faptul ca prevederile art. 132 alin. (2) din Codul fiscal reglementeaza obligativitatea completarii si depunerii formularului 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, pentru platitorii de astfel de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului pe venit. In concluzie, societatea in calitate de platitor de venituri are obligatia de a calcula, retine si plati impozitul pe venit in cota de 10% si de a-l declara prin intermediul Declaratiei 112.

Din punct de vedere al obligatiilor privind contributiile sociale, veniturile din drepturi de autor intra in baza de calcul al CAS potrivit art. 137 alin. (1) lit. b 1) si in baza de calcul al CASS potrivit art. 155 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal. Important in stabilirea regimului fiscal aplicabil sunt o serie de informatii precum calitatea persoanei fizice de salariat sau pensionar, nivelul celorlalte venituri extra salariale realizate, realizarea de venituri din drepturi de autor in raport cu mai multi platitori de venituri, momentul inceperii realizarii de venituri. Astfel, in raport cu stabilirea obligatiilor privind CAS si CASS pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala urmeaza a fi analizate prevederile referitoare la stabilirea calitatii de contribuabil si a conditiilor in care obligatiile de calcul retinere si plata revin societatii. Societatii ii vor reveni obligatii privind calculul, retinerea, plata si declararea prin intermediul Declaratiei 112 a contributiilor daca persoana fizica estimeaza venituri obtinute in raport cu societatea de cel putin 12 salarii minime brute pe tara raportate la numarul de luni de activitate si numai daca este desemnata societatea sa efectueze astfel de operatiuni. In situatia in care nu sunt estimate potrivit contractului de cesiune a drepturilor de autor venituri care sa depaseasca acest plafon, persoanei fizice ii vor reveni obligatiile privind declararea contributiilor prin intermediul Declaratiei unice si plata contributiilor in functie de nivelul veniturilor cumulate realizate in timpul anului.

4. Din punct de vedere contabil va propunem urmatoarele inregistrari contrabile care urmeaza a se adapta in functie de incadrarea fiscala a venitului platit:

621 = 401/analitic colaborator – cu venitul brut cuvenit

401 = % – dupa caz

444 – cu impozitul pe venit retinut

4315 – cu CAS retinut

4316 – cu CASS retinut

401=5311/5121 – cu suma de plata catre colaborator

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016