Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament fiscal sprijin nerambursabil acordat prin masura 112

10-Ian-2013
6688
O intreprindere individuala a primit in anul 2010 fonduri nerambursabile - Masura 112, in suma de 25.000 de euro (conditia era ca din 70% din suma asta sa se achizitioneze teren). In anul 2010 nu s-a cumparat nimic. In anul 2011 s-a achizitionat teren in valoare de 20.000 de euro.

Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:

- In ce masura s-a procedat corect daca in 2010 nu a fost declarata la venituri impozabile suma e 25.000 euro, aceasta fiind reportata in 2011?

- In 2011 s-a cumparat teren in valoare de 20.000 de euro. S-a procedat corect daca a fost tratata drept cheltuiala nedeductibila contravaloarea acestor terenuri?

- In 2012 nu s-au cheltuit banii in suma de 5.000 euro si nu a fost declarat acest fapt deoarece in 2013 se va mai achizitiona teren in suma de 5.000 euro.


Solutia consultantului:

Contabilitatea in partida simpla este o contabilitate bazata pe evidentierea incasarilor si platilor, venitul net anual din activitati independente determinandu-se ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea. Prin urmare evidentierea in contabilitatea in partida simpla a cheltuielilor se face in functie de momentul platii, si nu al angajarii cheltuielii respective. Astfel, venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

In temeiul pct. 52 din OMFP 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Codului fiscal, venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel: din totalul sumelor incasate din Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad cheltuielile cu amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor, evidentiate in Fisa pentru operatiuni diverse, si totalul sumelor platite din Registrul-jurnal de incasari si plati, si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile, acest centralizator intocmindu-se cu ajutorul unui document cumulativ.

Totodata, prin exceptie de la regulile privind contabilitatea in partida simpla, paragraful 2 al aceluiasi pct. 52 prevede ca venitul net sau pierderea fiscala va fi influentata cu platile si/sau incasarile efectuate in avans, care se refera la alte exercitii fiscale. Prin urmare, in temeiul acestei dispozitii, se poate considera ca in masura in care scopul acordarii subventiei vizeaza inclusiv anul 2011, subventia neutilizata in 2010 poate fi considerata incasare in avans pentru 2010, urmand ca aceasta sa fie folosita in exercitiul fiscal urmator in scopul in care a fost acordata.

In prezent, urmare modificarilor aduse Normelor metodologice de aplicare a art. 48 din Codul fiscal de HG 50/2012 coroborat cu prevederile art. 4 lit. b) din Codul fiscal, veniturile si cheltuielile se includ in exercitiul in care sunt incasate, respectiv platite, chiar daca se refera la alte exercitii fiscale. Astel, potrivit pct. 36 - 37 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 48 din Codul fiscal, in venitul brut se includ inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale, iar cheltuielile trebuie sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite, inclusiv in cazul cheltuielilor reprezentand plati efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale.

In temeiul art. 42 lit. a) astfel cum a fost modificat prin OG 30/2011, in intelesul impozitului pe venit, nu sunt impozabile ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca.

In raport cu tratamentul fiscal aplicat sprijinului acordat in cadrul Masurii 112, de referinta sunt prevederile art. 42 lit. a) din Codul fiscal si pct. 4 indice 1 liniuta a 3-a din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, cuprinse in cadrul Capitolului I - Dispozitii generale al Titlului III - Impozit pe venit. Astfel, Codul fiscal trateaza sprijinul nerambursabil acordat potrivit Programului National pentru Dezvoltare Rurala, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.381 din 16 iulie 2008, prin axa 1 - Imbunatatirea competitivitatii sectoarelor agricol si forestier, prin masura 112 - Instalarea tinerilor fermieri drept venit neimpozabil.

Totodata, potrivit art. 48 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal, nu vor fi deductibile cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate.

Din pacate, anterior modificarilor aduse de OG 30/2011 si de HG 50/2012, nici prevederile Codului fiscal si nici cele ale Normelor metodologice nu au oferit o solutie clara cu privire la tratamentul fiscal aplicat la nivelul persoanei fizice pentru sumele sub forma de subventii primite din fonduri nerambursabile.

Prin urmare, intrucat dispozitiile referitoare la includerea printre veniturile neimpozabile reglementate cu titlu general in cadrul art. 42 din Codul fiscal a ajutoarelor cu destinatie speciala respective se poate aplica doar dupa intrarea in vigoare a OG 30/2011, respectiv HG 50/2012, administratia fiscala ar putea trata subventiile primite in perioadele anterioare drept venituri impozabile nefiind cuprinse in mod expres in categoria celor neimpozabile reglementate de Codul fiscal.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016