Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Tratament mijloace fixe la lichidare. Care sunt implicatiile fiscale?

06-Ian-2017
6290

In analiza urmatoare, firma nu mai are activitate de 3 ani, are cod TVA anulat si este platitoare de impozit pe microintreprindere.


Detine urmatoarele mijloace fixe:
- teren arabil + livada = 25.429 lei
- drum = 16.266 lei
- curti cosntructii = 34.210 lei
- curti constructii + teren arabil = 106.821 lei
- cladire + anexe = 242.100 lei
Acestea au fost achizitionate pana in anul 2000. Asociatul unic a decis dizolvarea societatii si trecerea activelor in patrimoniul personal.

Stabilim ce impozite si taxe se platesc si daca trebuie emisa factura catre administrator cu mijloace fixe mentionate. De asemenea, vom vedea daca administratorul poate intra in posesia bunurilor in baza rezolutiei privind lichidarea emisa de Registrul Comertului.

 

Daca alegeti sa vindeti mijloacele fixe asociatului, se va plati de catre firma impozitul pe venitul micro de 3% pe venitul facturat realizat din vanzare.

Daca alegeti sa nu le vindeti asociatului, atunci acesta va inregistra un castig personal din lichidarea societatii pentru care va plati un impozit de 16%.

Art. 94, alin. (11) din Codul fiscal:

"(11) Venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare."

Normele metodologice precizeaza:

"(2) In sensul art. 94 alin. (11) In cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare."

Conform Normelor metodologice , daca se transmit fara vanzare mijloacele fixe, ele trebuie evaluate la pretul de piata.

Daca le vindeti inainte de lichidare o puteti face la ce suma se negociaza intre cumparator si vanzator, suma ce poate fi mai mica decat valoarea contabila.

Sa presupunem ca alegeti mijloacele fixe la o valoare mica si platiti 3% impozit.

La incheirea lichidarii, daca se obtine un castig din lichidare - adica asociatul va primi mai mult decat capitalul social depus - pentru acest castig va datora un impozit de 16% conform art. 97, alin. (5) din Codul fiscal:

"(5) Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice (…) se impun cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social."

La momentul prezentarii la ANAF pentru obtinerea certificatului fiscal si depunerea Bilantului de lichidare veti depune si declaratia 010 in care veti completa cartusul VI mentionand inceperea operatiunii de lichidare.

La Registrul comertului aveti de urmat 2 etape : mai intai depunerea cererii de dizolvare si lichidare voluntara, apoi depunerea cererii de radiere.

Actele sunt in principiu :
Etapa 1 - dizolvarea si lichidarea voluntara
• Cerere de inregistrare a mentiunii
• Hotararea AGA sau decizia asociatului unic
• Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul
• Dovada achitarii taxelor.

Etapa 2 – de radiere (voluntara)
• Cerere de radiere
• Certificatul de inregistrare si anexele
• Situatia financiara de lichidare
• Hotararea de repartizare a activelor
• Certificat de la Administratia Financiara din care rezulta ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale
• Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul
• Dovada achitarii taxelor.

Pe site-ul ONRC gasiti formulerele de care aveti nevoie si taxele de platit.
Dupa radierea societatii depuneti 010 la ANAF completand data radierii in cartusul VI pentru a va asigura ca incetati sa mai fiti subiect de drept fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tratament mijloace fixe la lichidare. Care sunt implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica 2020. Instructiuni de completare, conform OPANAF 139/2020
    • ANAF a publicat, luni- 27 ianuarie, noua Declaratie Unica vabila in anul 2020, conform OPANAF 139/2020, dar si instructiunile de completare a a formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice". Declaratia se completeaza si se depune de persoanele fizice care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii,...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 139/2020: Declaratia Unica valabila in 2020
    • UPDATE, 28 ianuarie 2020 In Monitorul Oficial, partea I, nr. 47, din 23.01.2020, a fost publicat Ordinul 139/2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a Declaratiei Unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice. ORDINUL 139/2020 a intrat in vigoare in data de 23 ianuarie 2020. Descarca de AICI, GRATUIT!, noua Declaratie Unica, valabila in 2020 >> ANAF publicase , joi – 9 ianuarie 2020, un...» citeste mai departe aici

  • Declaratiile informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii. Cine are obligatia depunerii?
    • Atentie! Sunt vizati si neplatitorii de TVA Codul fiscal instituie obligatiile persoanelor impozabile din punct de vedere al TVA de a depune anual declaratii informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul precedent, pentru indeplinirea obligatiei Romaniei de a calcula baza TVA pentru resursele proprii ale bugetului Uniunii Europene. Aceste obligatii sunt prevazute la art. 324 alin. (4), (5) si (6) din Codul fiscal. Este vorba de formularele 392A, 392B si 393:...» citeste mai departe aici

  • REMINDER: Obligatii fiscale cu termen limita 30 si 31 ianuarie
    • Potrivit calendarului fiscal pentru luna ianuarie 2020, pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, finalul de luna vine cu noi termene pentru depunerea anumitor obligatii fiscale. Asadar, joi - 30 ianuarie si vineri - 31 ianuarie sunt zile importante pentru mai multe categorii de contribuabili, din punct de vedere al obligatiilor fiscale. Asadar, contribuablii mai au la dispozitie foarte putin timp pentru depunerea urmatoarelor obligatii fiscale: 30 ianuarie, joi...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor: Popririle vor fi ridicate in maximum o ora de la plata datoriei
    • Contribuabilii vor avea conturile deblocate de ANAF aproape instant dupa ce isi platesc datoriile. Ministrul Finantelor a declarat ca ridicarea popririlor trebuie sa se faca in maximum o ora. Ministrul Finantelor, Florin Citu, a anuntat miercuri ca softul care ridica automat popririle de pe conturi este gata in ANAF. Demersul de retragere a banilor va fi mai avantajos pentru angajatori, pentru ca nu vor mai avea blocate toate conturile simultan. “Avem deja pregatita documentatia, este o...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial
    • Administratia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili, a facut public buletinul informativ nr.4 din 27 ianuarie 2020, cu toate noutatile legislative cu incidenta fiscala, care au aparut in Monitorul Oficial in perioada 20-23 ianuarie. Actele normative cu incidenta in materie fiscala, asa cum apar in buletinul informativ, sunt urmatoarele: 1.Decizia Curtii Constitutionale nr. 581/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016