Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?

24-Mar-2016
6309

In randurile de mai jos, avem ca exemplu o societate de alimentatie publica si care vinde vouchere cu valoare fixa folosite de clienti pentru plata comenzilor. La momentul vanzarii voucherelor nu se cunoaste valoarea comenzii si nici nu pot fi identificate (strict produsele respective se pot folosi pentru achizitionarea oricaror preparate alimentare din cadrul restaurantului).

Vom stabili daca vanzarea voucherelor se face fara TVA, iar TVA se colecteaza la livrare pe baza bonurilor fiscale emise clientilor. In plus, stabilim daca acest tip de voucher este voucher cu scop unic conform Codului fiscal sau cu scop multiplu. TVA se colecteaza la vanzare vouchere sau la livrarea marfii catre client. Stabilim daca voucherele pot fi vandute unei firme si daca respectivul client care cumpara produsele poate fi diferit, respectiv persoana fizica care a primit voucherul in scopuri motivationale.

Avand in vedere faptul ca societatea de alimentatie publica vinde vouchere doar pentru cumpararea de alimente, se considera ca voucherele respective sunt cu scop unic, fara a fi cu scop multiplu. Deci, singurul scop al voucherului vandut este cumpararea de alimente de catre posesorul voucherului, fara ca acel voucher sa poata fi utilizat si in alt scop, de exemplu pentru cumparare de produse de imbracaminte dintr-o anumita retea de magazine. Diferenta dintre cele doua tipuri de vouchere, unic si multiplu, este urmatoarea:

- in cazul voucherului unic, faptul generator si exigibilitatea TVA intervine la momentul vanzarii acestuia catre cumparator. Fiind pentru produse de alimentatie publica, exclusiv bauturi alcoolice, la vanzarea voucherului se colecteaza TVA prin aplicarea cotei de 9% deoarece vanzarea unui voucher este tratata ca o incasare in avans a contravalorii preparatelor culinare care urmeaza a fi cumparate de catre posesorul de voucher. In acest context, am in vedere prevederile pct. 25 alin. (5) din normele de aplicare ale art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" prin care se reglementeaza, in mod expres, faptul ca "Sumele incasate pentru vanzarea unui voucher cu scop unic reprezinta avansuri pentru care intervine exigibilitatea TVA conform art. 282 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Voucher in sensul TVA reprezinta un instrument prin care un furnizor de bunuri si/sau un prestator de servicii isi asuma obligatia de a-l accepta drept contrapartida sau parte a contrapartidei pentru o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii. Voucher cu scop unic inseamna un voucher pentru care toate informatiile relevante privind regimul TVA aplicabil operatiunii la care acesta se refera, respectiv livrarea de bunuri/prestarea de servicii ulterioara, trebuie sa fie cunoscute la momentul vanzarii acestuia si bunurile si serviciile trebuie sa fie identificate. In cazul bonurilor de valoare pentru carburanti auto, biletelor de calatorie, biletelor la spectacole si al altor vouchere cu scop unic similare, care acopera integral contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate, se aplica prevederile alin. (6).". Art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii ", alin. (2) lit. b) prevede ca exigibilitatea taxei intervine la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

Astfel, pentru colectarea corecta a sumei TVA la momentul vanzarii voucherului, vanzatorul trebuie sa stabileasca daca acel voucher pus in vanzare este pentru produse alimentare, caz in care colecteaza TVA cu 9% sau pentru bauturi si tigari, caz in care colecteaza TVA cu 20%. Deci, in situatia prezentata de dvs., este vorba de un voucher cu scop unic deoarece atat persoana impozabila care l-a pus in vanzare, cat si posesorul acestuia, cunoaste faptul ca voucherul poate fi utilizat numai pentru cumpararea de produse alimentare in limita valorii inscrise pe voucher, valoarea care include si TVA 9%. In acest caz, nu este corecta colectarea TVA la momentul vanzarii produselor alimentare conform bonurilor fiscale emise clientilor. La vanzarea produselor alimentare trebuie efectuata regularizarea sumei TVA incasate in avans la momentul vanzarii fiecarui voucher.

- in cazul voucherului multiplui, vanzatorul trebuie sa cunoasca faptul ca acesta este doar un instrument de plata pentru achizitia unor produse si servicii diverse, aspect reglementat la alin. (7) de la pct. 25 din normele de aplicare ale art. 282 din Codul fiscal. Acest tip de voucher intra sub incidenta prevederilor art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal cu privire la servicii de natura financiar-bancara de natura tranzactiilor, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele si monedele utilizate ca mijloc legal de plata.

Spre deosebire de un voucher cu scop unic, in cazul voucherului cu scop multiplu nu se cunoaste, la momentul vanzarii, fie informatiile necesare pentru stabilirea regimului TVA aplicabil operatiunii la care acesta se refera, fie bunurile si serviciile achizitionate pe baza acestuia. Astfel, d.p.d.v. al TVA, voucherul cu scop multiplu reprezinta un mijloc de plata, motiv pentru care sumele incasate pentru vanzarea acestora nu reprezinta avansuri astfel incat exigibilitatea TVA sa intervina la momentul incasarii contravalorii acestuia. Prin norme, la vouchere cu scop multiplu sunt enumerate tichetele de masa si cartele telefonice preplatite care pot fi utilizate pentru mai multe scopuri, respectiv pentru:


- servicii de telefonie;
- achizitionarea unor jocuri, melodii;
- donatii.

In concluzie, voucherul la care faceti referire este un voucher cu scop unic pentru care se colecteaza TVA la momentul vanzarii catre firma care le distribuie, ulterior salariatilor sau clientilor sai, in diverse scopuri.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Procedura de stabilire din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice (proiect de OPANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica, marti – 20 august, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea "Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare”. In prezent, potrivit art.155 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii la sistemul de...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Reglementari
    • Daca inca mai aveti intrebari privind reglementarile in privinta calcularii cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, cel mai probabil va va fi de folos cea mai recenta informare transmisa de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov. Asadar, pentru a veni in ajutorul contribuabililor inca nedumeriti in privinta reglementarilor privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor,...» citeste mai departe aici

  • ANAF raspunde: Ce declaratii se depun in cazul in care se defecteaza casa de marcat?
    • In cadrul celei mai recente sesiuni de asistenta online oferita de specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, unul dintre contribuabili a adresat o intrebare care, probabil, ii va interesa pe foarte multi agenti economici la un moment dat: Ce declaratii se depun in cazul in care casa de marcat se strica? Asadar, intrebarea completa adresata de contribuabil suna in felul urmator: “In situatia in care intr-o luna nu exista date de la casa de marcat (memoria...» citeste mai departe aici

  • Precizari DGRFP: Modificarile aduse "Decontului de TVA". NOUL Formular 300
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Ploiesti a remis, joi- 22 august, un comunicat de presa in care vine in ajutorul contribuabililor cu precizari privind modificarile aduse Formularului 300 - "Decont de taxa pe valoarea adaugata" . Asadar, iata care sunt principalele modificari amintite de sursa citata: Prin noul Formular 300 adoptat prin OPANAF 2227/2019 s-a introdus posibilitatea depunerii D300 de catre succesori. Acest lucru este posibil in conditiile in care codul de...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Energiei: Numai Parlamentul mai poate modifica OUG 114
    • Prezent la conferinta Focus Energetic, ministrul Energiei - Anton Anton a declarat, joi – 22 august, ca modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 sta acum in mainile Parlamentului. Acesta a precizat ca la nivelul Guvernului nu exista niciun fel de intentie de a face acest lucru. "(OUG, n.r.) 114 este in Parlament, in comisie, si toate amendamentele pe care si noi, si altii am fi dorit sa le aducem la 114, respectiv OUG 19, sunt acolo. Deci este in puterea Parlamentului sa o modifice",...» citeste mai departe aici

  • Scutire impozit pe profit reinvestit. Monografie contabila
    • In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru va raspunde intrebarilor formulate in urmatoarea situatie: O companie a achizitionat 2 autobetoniere noi cu cod clasificatie 2.1.20.3.1. Compania a ales amortizarea liniara cu durata de amortizare 6 ani, in nomenclator este intre 4 - 8 ani. Este toata valoarea amortizarii lunare fiscale egala cu cea contabila? Este corect sa se faca diminuarea impozitului pe profit cu 16/100? Care sunt inregistrarile contabile? Raspunsul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016