Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?

24-Mar-2016
2703

In randurile de mai jos, avem ca exemplu o societate de alimentatie publica si care vinde vouchere cu valoare fixa folosite de clienti pentru plata comenzilor. La momentul vanzarii voucherelor nu se cunoaste valoarea comenzii si nici nu pot fi identificate (strict produsele respective se pot folosi pentru achizitionarea oricaror preparate alimentare din cadrul restaurantului).

Vom stabili daca vanzarea voucherelor se face fara TVA, iar TVA se colecteaza la livrare pe baza bonurilor fiscale emise clientilor. In plus, stabilim daca acest tip de voucher este voucher cu scop unic conform Codului fiscal sau cu scop multiplu. TVA se colecteaza la vanzare vouchere sau la livrarea marfii catre client. Stabilim daca voucherele pot fi vandute unei firme si daca respectivul client care cumpara produsele poate fi diferit, respectiv persoana fizica care a primit voucherul in scopuri motivationale.

Avand in vedere faptul ca societatea de alimentatie publica vinde vouchere doar pentru cumpararea de alimente, se considera ca voucherele respective sunt cu scop unic, fara a fi cu scop multiplu. Deci, singurul scop al voucherului vandut este cumpararea de alimente de catre posesorul voucherului, fara ca acel voucher sa poata fi utilizat si in alt scop, de exemplu pentru cumparare de produse de imbracaminte dintr-o anumita retea de magazine. Diferenta dintre cele doua tipuri de vouchere, unic si multiplu, este urmatoarea:

- in cazul voucherului unic, faptul generator si exigibilitatea TVA intervine la momentul vanzarii acestuia catre cumparator. Fiind pentru produse de alimentatie publica, exclusiv bauturi alcoolice, la vanzarea voucherului se colecteaza TVA prin aplicarea cotei de 9% deoarece vanzarea unui voucher este tratata ca o incasare in avans a contravalorii preparatelor culinare care urmeaza a fi cumparate de catre posesorul de voucher. In acest context, am in vedere prevederile pct. 25 alin. (5) din normele de aplicare ale art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" prin care se reglementeaza, in mod expres, faptul ca "Sumele incasate pentru vanzarea unui voucher cu scop unic reprezinta avansuri pentru care intervine exigibilitatea TVA conform art. 282 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Voucher in sensul TVA reprezinta un instrument prin care un furnizor de bunuri si/sau un prestator de servicii isi asuma obligatia de a-l accepta drept contrapartida sau parte a contrapartidei pentru o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii. Voucher cu scop unic inseamna un voucher pentru care toate informatiile relevante privind regimul TVA aplicabil operatiunii la care acesta se refera, respectiv livrarea de bunuri/prestarea de servicii ulterioara, trebuie sa fie cunoscute la momentul vanzarii acestuia si bunurile si serviciile trebuie sa fie identificate. In cazul bonurilor de valoare pentru carburanti auto, biletelor de calatorie, biletelor la spectacole si al altor vouchere cu scop unic similare, care acopera integral contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate, se aplica prevederile alin. (6).". Art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii ", alin. (2) lit. b) prevede ca exigibilitatea taxei intervine la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

Astfel, pentru colectarea corecta a sumei TVA la momentul vanzarii voucherului, vanzatorul trebuie sa stabileasca daca acel voucher pus in vanzare este pentru produse alimentare, caz in care colecteaza TVA cu 9% sau pentru bauturi si tigari, caz in care colecteaza TVA cu 20%. Deci, in situatia prezentata de dvs., este vorba de un voucher cu scop unic deoarece atat persoana impozabila care l-a pus in vanzare, cat si posesorul acestuia, cunoaste faptul ca voucherul poate fi utilizat numai pentru cumpararea de produse alimentare in limita valorii inscrise pe voucher, valoarea care include si TVA 9%. In acest caz, nu este corecta colectarea TVA la momentul vanzarii produselor alimentare conform bonurilor fiscale emise clientilor. La vanzarea produselor alimentare trebuie efectuata regularizarea sumei TVA incasate in avans la momentul vanzarii fiecarui voucher.

- in cazul voucherului multiplui, vanzatorul trebuie sa cunoasca faptul ca acesta este doar un instrument de plata pentru achizitia unor produse si servicii diverse, aspect reglementat la alin. (7) de la pct. 25 din normele de aplicare ale art. 282 din Codul fiscal. Acest tip de voucher intra sub incidenta prevederilor art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal cu privire la servicii de natura financiar-bancara de natura tranzactiilor, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele si monedele utilizate ca mijloc legal de plata.

Spre deosebire de un voucher cu scop unic, in cazul voucherului cu scop multiplu nu se cunoaste, la momentul vanzarii, fie informatiile necesare pentru stabilirea regimului TVA aplicabil operatiunii la care acesta se refera, fie bunurile si serviciile achizitionate pe baza acestuia. Astfel, d.p.d.v. al TVA, voucherul cu scop multiplu reprezinta un mijloc de plata, motiv pentru care sumele incasate pentru vanzarea acestora nu reprezinta avansuri astfel incat exigibilitatea TVA sa intervina la momentul incasarii contravalorii acestuia. Prin norme, la vouchere cu scop multiplu sunt enumerate tichetele de masa si cartele telefonice preplatite care pot fi utilizate pentru mai multe scopuri, respectiv pentru:
- servicii de telefonie;

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

- achizitionarea unor jocuri, melodii;
- donatii.

In concluzie, voucherul la care faceti referire este un voucher cu scop unic pentru care se colecteaza TVA la momentul vanzarii catre firma care le distribuie, ulterior salariatilor sau clientilor sai, in diverse scopuri.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.