Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?

24-Mar-2016
11742

In randurile de mai jos, avem ca exemplu o societate de alimentatie publica si care vinde vouchere cu valoare fixa folosite de clienti pentru plata comenzilor. La momentul vanzarii voucherelor nu se cunoaste valoarea comenzii si nici nu pot fi identificate (strict produsele respective se pot folosi pentru achizitionarea oricaror preparate alimentare din cadrul restaurantului).

Vom stabili daca vanzarea voucherelor se face fara TVA, iar TVA se colecteaza la livrare pe baza bonurilor fiscale emise clientilor. In plus, stabilim daca acest tip de voucher este voucher cu scop unic conform Codului fiscal sau cu scop multiplu. TVA se colecteaza la vanzare vouchere sau la livrarea marfii catre client. Stabilim daca voucherele pot fi vandute unei firme si daca respectivul client care cumpara produsele poate fi diferit, respectiv persoana fizica care a primit voucherul in scopuri motivationale.

Avand in vedere faptul ca societatea de alimentatie publica vinde vouchere doar pentru cumpararea de alimente, se considera ca voucherele respective sunt cu scop unic, fara a fi cu scop multiplu. Deci, singurul scop al voucherului vandut este cumpararea de alimente de catre posesorul voucherului, fara ca acel voucher sa poata fi utilizat si in alt scop, de exemplu pentru cumparare de produse de imbracaminte dintr-o anumita retea de magazine. Diferenta dintre cele doua tipuri de vouchere, unic si multiplu, este urmatoarea:

- in cazul voucherului unic, faptul generator si exigibilitatea TVA intervine la momentul vanzarii acestuia catre cumparator. Fiind pentru produse de alimentatie publica, exclusiv bauturi alcoolice, la vanzarea voucherului se colecteaza TVA prin aplicarea cotei de 9% deoarece vanzarea unui voucher este tratata ca o incasare in avans a contravalorii preparatelor culinare care urmeaza a fi cumparate de catre posesorul de voucher. In acest context, am in vedere prevederile pct. 25 alin. (5) din normele de aplicare ale art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" prin care se reglementeaza, in mod expres, faptul ca "Sumele incasate pentru vanzarea unui voucher cu scop unic reprezinta avansuri pentru care intervine exigibilitatea TVA conform art. 282 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Voucher in sensul TVA reprezinta un instrument prin care un furnizor de bunuri si/sau un prestator de servicii isi asuma obligatia de a-l accepta drept contrapartida sau parte a contrapartidei pentru o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii. Voucher cu scop unic inseamna un voucher pentru care toate informatiile relevante privind regimul TVA aplicabil operatiunii la care acesta se refera, respectiv livrarea de bunuri/prestarea de servicii ulterioara, trebuie sa fie cunoscute la momentul vanzarii acestuia si bunurile si serviciile trebuie sa fie identificate. In cazul bonurilor de valoare pentru carburanti auto, biletelor de calatorie, biletelor la spectacole si al altor vouchere cu scop unic similare, care acopera integral contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate, se aplica prevederile alin. (6).". Art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii ", alin. (2) lit. b) prevede ca exigibilitatea taxei intervine la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

Astfel, pentru colectarea corecta a sumei TVA la momentul vanzarii voucherului, vanzatorul trebuie sa stabileasca daca acel voucher pus in vanzare este pentru produse alimentare, caz in care colecteaza TVA cu 9% sau pentru bauturi si tigari, caz in care colecteaza TVA cu 20%. Deci, in situatia prezentata de dvs., este vorba de un voucher cu scop unic deoarece atat persoana impozabila care l-a pus in vanzare, cat si posesorul acestuia, cunoaste faptul ca voucherul poate fi utilizat numai pentru cumpararea de produse alimentare in limita valorii inscrise pe voucher, valoarea care include si TVA 9%. In acest caz, nu este corecta colectarea TVA la momentul vanzarii produselor alimentare conform bonurilor fiscale emise clientilor. La vanzarea produselor alimentare trebuie efectuata regularizarea sumei TVA incasate in avans la momentul vanzarii fiecarui voucher.

- in cazul voucherului multiplui, vanzatorul trebuie sa cunoasca faptul ca acesta este doar un instrument de plata pentru achizitia unor produse si servicii diverse, aspect reglementat la alin. (7) de la pct. 25 din normele de aplicare ale art. 282 din Codul fiscal. Acest tip de voucher intra sub incidenta prevederilor art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal cu privire la servicii de natura financiar-bancara de natura tranzactiilor, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele si monedele utilizate ca mijloc legal de plata.

Spre deosebire de un voucher cu scop unic, in cazul voucherului cu scop multiplu nu se cunoaste, la momentul vanzarii, fie informatiile necesare pentru stabilirea regimului TVA aplicabil operatiunii la care acesta se refera, fie bunurile si serviciile achizitionate pe baza acestuia. Astfel, d.p.d.v. al TVA, voucherul cu scop multiplu reprezinta un mijloc de plata, motiv pentru care sumele incasate pentru vanzarea acestora nu reprezinta avansuri astfel incat exigibilitatea TVA sa intervina la momentul incasarii contravalorii acestuia. Prin norme, la vouchere cu scop multiplu sunt enumerate tichetele de masa si cartele telefonice preplatite care pot fi utilizate pentru mai multe scopuri, respectiv pentru:


- servicii de telefonie;
- achizitionarea unor jocuri, melodii;
- donatii.

In concluzie, voucherul la care faceti referire este un voucher cu scop unic pentru care se colecteaza TVA la momentul vanzarii catre firma care le distribuie, ulterior salariatilor sau clientilor sai, in diverse scopuri.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016