Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

TVA neacceptata la rambursare. Consecinte

03-Mar-2009
18135

Problema fiscala


In urma unei inspectii fiscale, organele de control nu au acceptat la rambursare taxa pe valoarea adaugata aferenta unor facturi, intrucat pentru acele operatiuni se aplicau masurile de simplificare. Cum procedam in acest caz? Cum se inregistreaza in contabilitate taxa neacceptata la rambursare? Care este tratamentul fiscal? Cum se intocmesc declaratiile?

1. Din punct de vedere fiscal
Dupa finalizarea controlului fiscal, organele de control intocmesc raportul de inspectie fiscala.

Daca in urma inspectiei fiscale se stabilesc diferente care afecteaza suma solicitata la rambursare, organele de control emit decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, care are si rol de decizie de rambursare a TVA.

Aceasta decizie este operata in fisa pe platitor de catre organul fiscal de administrare a obligatiilor de plata datorate bugetului general consolidat.

Decontul de TVA

Intrucat decizia emisa de organele fiscale este operata in fisa pe platitor, diferentele suplimentare de plata stabilite cu ocazia inspectiei fiscale nu se raporteaza prin decontul de TVA.

Diferentele constatate de organele de control nu se inregistreaza in contul 4427 ?TVA colectata? deoarece nu sunt considerate sume de plata ale lunii in curs. Furnizorul ce nu a aplicat corect masurile de simplificare trebuie sa storneze facturile emise eronat. Atat factura de stornare cat si factura corect intocmita trebuie inregistrate in jurnalul de cumparari  si in decontul de TVA intocmit pentru luna in care au fost emise.

  • Formularul (394) ?Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national?

Pentru facturile eronat intocmite de furnizor si raportate prin formularul (394) ?Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national? nu trebuie sa depunem declaratie rectificativa. In schimb, facturile de stornare intocmite de furnizor le vom declara in mod corespunzator in acest formular.

Facturile corect intocmite prin aplicarea regimului de taxare inversa nu se raporteaza cu ajutorul acestui formular deoarece aceasta declaratie nu se depune in cazul operatiunilor pentru care se aplica taxarea inversa.

2. Din punct de vedere contabil

In contabilitate, vom efectua urmatoarele inregistrari:

  • inregistrarea sumei neacceptate la rambursare de catre organele de control pe baza deciziei de impunere:

6581 = 4481
?Despagubiri, amenzi si de bugetul ?Alte datorii fata statului?
penalitati?

  • inregistrarea diminuarii sumei solicitate pentru a fi rambursata:

4481 = 4424
?Alte datorii fata ?TVA de recuperat?
de bugetul statului? 

  • inregistrarea facturii de stornare in rosu:

4426 = 401
?TVA deductibila? ?Furnizori?

  • inregistrarea facturii corect intocmite prin aplicarea regimului de taxare inversa:

4426 = 4427
?TVA deductibila? ?TVA colectata

In urma aplicarii eronate a sistemului de taxare va rezulta un sold debitor al contului 401 ?Furnizori?, suma ce va trebui recuperata:

5121 = 401
?Conturi la banci in lei? ?Furnizori?

Concluzie
Nu se revine asupra inregistrarii contabile efectuate in baza facturilor emise eronat.

Remedierea situatiei se efectueaza prin stornarea acestor facturi si emiterea altor facturi corect intocmite prin aplicarea regimului de taxare inversa.

Acte normative aplicabile:
Art. 109 alin. (1) din Codul de procedura fiscala
Cap. II lit. C pct. 2 si 3 din Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa
pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.857/2007 privind aprobarea Metodologiei de solutionare a
deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare
Anexa nr. 2 la Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 94/2008 pentru
aprobarea modelului si continutului formularului (300) ?Decont de taxa pe valoarea adaugata?
Anexa nr. 2 la Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 702/ 2007 privind
declararea livrarilor/ prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele
inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei
informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Articol adaugat in 02 martie 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016