Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Un proiect nou modifica 3 acte normative si guvernana corporativa a intreprinderilor publice. Ce schimbari ne asteapta?

30-Mar-2017
437

Va prezentam un nou proiect publicat pe site-ul Ministerului de Finante. Noul proiect vizeaza acte normative in vigoare ce vor fi modificate sau abrogate, ca urmare a intrarii in vigoare a noului proiect:

 - se completeaza Legea nr.248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social;

 - se modifica O.G. nr.64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome;

 - se modifica O.U.G. nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice  

1.Descrierea situatiei actuale

A. Potrivit art. 23 din Legea nr. 248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, republicata, presedintele Consiliului Economic si Social este ordonator principal de credite, este ales la propunerea partilor prin votul plenului, dintre membrii acestuia, cu o majoritate de trei patrimi din numarul total al membrilor Consiliului Economic si Social, mandatul sau fiind de 4 ani.

De asemenea, potrivit aceluiasi articol mandatul presedintelui Consiliului Economic si Social in functie inceteaza la data constituirii noului plen si/sau in conditiile prevazute la art. 17 alin. (1) din Legea nr. 248/2013, republicata.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Potrivit prevederilor art. 16 din Legea nr. 248/2013, republicata, la data validarii a cel putin 24 de membri, cu conditia ca fiecare parte sa fie reprezentata de cel putin 8 persoane, plenul Consiliului Economic si Social se considera legal constituit.

in temeiul dispozitiilor mai sus invocate, prin Hotararea Plenului Consiliului Economic si Social nr. 1/2017 s-a constatat constituirea noului Plen.

Prin urmare, la data constituirii noului plen persoanei care a ocupat functia de presedinte al fostului plen i-a incetat mandatul de presedinte si, implicit, calitatea de ordonator principal al Consiliului Economic si Social.

In conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ordonatorii de credite raspund de angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor in limita creditelor de angajament si creditelor bugetare aprobate. De asemenea, potrivit art. 49 alin. (1) din aceeasi lege, creditele bugetare aprobate prin bugetul de stat pot fi folosite, la cererea ordonatorilor principali de credite, numai dupa deschiderea de credite, repartizarea creditelor bugetare si/sau alimentarea cu fonduri a conturilor deschise pe seama acestora.

Avand in vedere ca de la data constituirii si pana in prezent noul plen al Consiliului Economic si Social nu a ales presedintele, institutia se afla in imposibilitatatea de a mai executa bugetul aprobat pe anul 2017, respectiv de a efectua plati de salarii si facturi aferente contractelor aflate in derulare.

Prin urmare, pentru a se asigura plata salariilor personalului Consiliului Economic si Social si evitarea inregistrarii de penalizari/majorari la facturile de utilitati scadente se impune in regim de urgenta crearea temeiului legal care sa asigure desfasurarea in bune conditii din punct de vedere al executiei bugetare a activitatii Consiliului Economic si Social pe perioada in care presedintele nu este numit de noul plen al Consiliului Economic si Social.

B. Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome stabileste destinatiile si cuantumurile in care se va repartiza profitul net realizat de acestea, respectiv: rezerve legale, dividende, alte rezerve care constituie sursa proprie de finantare a acestora.

S-a constatat ca la o serie de societati/regii, rezervele care constituie o sursa proprie de finantare nu sunt utilizate de catre acestea, surplusul valoric regasindu-se in disponibilitatile banesti ale acestora.

De asemenea, societatile/regiile autonome pot dispune de disponibilitati banesti aferente rezultatului reportat din anii anteriori, reprezentand castig efectiv realizat din reevaluarea imobilizarilor corporale sau disponibilitati banesti aferente rezultatului reportat provenit din operatiuni, altele decat cele legate de reevaluarea imobilizarilor corporale (de exemplu, rezultatul reportat provenit din modificarile politicilor contabile, rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile).


Pentru aceste rezerve ramase la dispozitia societatilor/regiilor autonome nu exista o reglementare expresa prin care acestea sa poata fi redistribuite catre actionari sub forma de dividende sau varsamant net.


Repartizarea de dividende din rezervele societatilor, constituite din profiturile anilor anteriori, precum si din rezultatul reportat reprezentand castig efectiv realizat din reevaluare este o solutie practicata de companiile cu capital privat. in acest context este necesara armonizarea legislatiei privind repartizarea profiturilor inregistrate de companiile/regiile autonome cu capital integral/majoritar de stat cu cea care reglementeaza repartizarea pentru companiile cu capital privat.


Deoarece Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, obliga societatile/regiile autonome sa depuna un exemplar al situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar si intrucat in acest moment se afla in curs de derulare procedura de aprobare a situatiilor financiare incheiate pentru exercitiul financiar al anului 2016, neadoptarea masurilor in regim de urgenta face imposibila implementarea acestora.


C. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, prevede la art. 1 alin. (2) ca acest act normativ se aplica si la:

 a) institutiile de credit, institutiile financiare si societatile de servicii de investitii financiare si societatile de administrare a investitiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;

 b) societatile a caror activitate este reglementata de Legea nr. 32/2000 privind activitatea si supravegherea intermediarilor in asigurari si reasigurari, cu modificarile si completarile ulterioare. in aplicarea practica a prevederilor legale mentionate mai sus, au reiesit o serie de disfunctionalitati ca urmare a faptului ca dispozitiile O.U.G. nr. 109/2011 nu au fost corelate cu prevederile din legislatia specifica in vigoare aplicabila institutiilor de credit, respectiv O.U.G. nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, intrucat legislatia specifica, aplicabila institutiilor de credit, cuprinde norme si etape procedurale pe care O.U.G. nr.109/2011 nu le-a avut in vedere se creaza un conflict de legi cu consecinte in ceea ce priveste inclusiv respectarea normelor Bancii Nationale a Romaniei in baza carora functioneaza (cu titlu de exemplu semnalam prevederile art. 52 din O.U.G. nr. 109/2011, potrivit carora intreprinderile publice au obligatia publicarii elementelor esentiale ale tranzactiilor care ating anumite praguri de valoare, in timp ce art. 111 din O.U.G. nr. 99/2006 stipuleaza obligatia legala a institutiilor de credit de a pastra confidentialitatea in relatiile dintre aceasta si clientii sai)

In acest context, este necesar a se adopta masuri prin care institutiile de credit sa fie exceptate de la aplicarea dispozitiilor O.U.G. nr.109/2011.

De altfel, potrivit concluziilor misiunii de consultare a Fondului Monetar International din data de 17.03.2017, institutiile de credit trebuie excluse din sfera de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 deoarece acestea sunt deja supuse unei legislatii specifice.

 

Neadoptarea in regim de urgenta a masurii poate conduce la perturbari majore in activitatea institutiilor de credit.

2. Schimbari preconizate

A. Se propune completarea art. 23 din Legea nr.284/2013, republicata, in sensul prevederii ca in situatia in care la data constituirii unui nou plen nu se alege un presedinte, persoana care a ocupat functia de presedinte al fostului plen indeplineste calitatea de ordonator principal de credite pana la data alegerii unui nou presedinte.

B. Prin modificarile propuse se creeaza cadrul legal pentru redistribuirea ca dividende suplimentare sau, in cazul regiilor autonome, ca varsaminte la bugetul de stat sau local, a profitului repartizat la alte rezerve in anii anteriori, ca sursa proprie de finantare si care nu a fost utilizat conform destinatiilor initiale, precum si pentru repartizarea sumelor existente in soldul rezultatului reportat care au ramas nerepartizate.

C. Prin modificarile aduse Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.109/2011, se scot de sub incidenta acestui act normativ institutiile de credit, acestea urmand sa fie supuse in continuare legislatiei specifice care reglementeaza activitatea bancara.

Ca efect al incetarii de drept a contractelor de prestari servicii incheiate cu expertii independenti specializati in recrutarea resurselor umane, contractantii vor achita, cu respectarea prevederilor legale referitoare la angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, sumele aferente termenelor scadente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta din graficele de implementare a contractelor.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Un proiect nou modifica 3 acte normative si guvernana corporativa a intreprinderilor publice. Ce schimbari ne asteapta?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Vicepresedintele ASF: Curand vom avea calendarul privind adoptarea monedei euro de catre Romania
    • Calendarul privind adoptarea monedei unice de catre Romania ar putea fi stabilit in scurt timp de catre comitetul interministerial cu privire la adoptarea monedei euro, a declarat, luni, 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache. "Urmeaza ca in acel comitet interministerial cu privire la adoptarea monedei euro de catre Romania sa se stabileasca calendarul de trecere. Este vorba de planul national de adoptare a monedei euro. E o chestiune...» citeste mai departe aici

  • Noua lege a asociatiilor de proprietari: Ce obligatii au romanii care locuiesc la bloc
    • De vineri, 28 august, intra in vigoare noua lege a asociatiilor de proprietari, cu foarte multe schimbari pentru toata lumea. Legea prevede noi obligatii si indatoriri, dar si sanctiuni pentru cei care nu le respecta, astfel incat asociatiile de proprietari sa fie organizate si sa functioneze in parametri optimi. Asadar, de vineri, 28 septembrie 2018, intra in vigoare Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea...» citeste mai departe aici

  • Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei va fi finalizata in urmatoarele zile
    • Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei va fi finalizata pana la 1 octombrie, a anuntat, marti, 25 septembrie,consilierul de stat si coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabila, Laszlo Borbely, la conferinta "Strategia de dezvoltare a Romaniei". "Noi am avut o problema, am conceput multe lucruri intre 1996 si 2000 dar au ramas la nivelul hartiilor de multe ori pentru ca nu s-a tinut cont care sunt prioritatile. Toate sunt prioritati, dar daca le iei pe toate...» citeste mai departe aici

  • Termenul depunerii declaratiei informative 107, in cazul unei societati cu anul fiscal modificat
    • In cazul unei societati comerciala cu an fiscal modificat, aflata la incheirea celui de-al III an modificat, 01.07.2017-30.06.2018, ce declaratii trebuie depuse si pana cand? Se va depune Declaratia 107 pana astazi, 25.09.18, impreuna cu Declaratia 101 sau se va depune in anul 2019 pentru anul 01.07.2018-30.06.2019? Raspunsul specialistului Potrivit art. 42 alin. 3 din Codul fiscal si OPANAF 1825/2018, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016