Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Un proiect nou modifica 3 acte normative si guvernana corporativa a intreprinderilor publice. Ce schimbari ne asteapta?

30-Mar-2017
510

Va prezentam un nou proiect publicat pe site-ul Ministerului de Finante. Noul proiect vizeaza acte normative in vigoare ce vor fi modificate sau abrogate, ca urmare a intrarii in vigoare a noului proiect:

 - se completeaza Legea nr.248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social;

 - se modifica O.G. nr.64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome;

 - se modifica O.U.G. nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice  

1.Descrierea situatiei actuale

A. Potrivit art. 23 din Legea nr. 248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, republicata, presedintele Consiliului Economic si Social este ordonator principal de credite, este ales la propunerea partilor prin votul plenului, dintre membrii acestuia, cu o majoritate de trei patrimi din numarul total al membrilor Consiliului Economic si Social, mandatul sau fiind de 4 ani.

De asemenea, potrivit aceluiasi articol mandatul presedintelui Consiliului Economic si Social in functie inceteaza la data constituirii noului plen si/sau in conditiile prevazute la art. 17 alin. (1) din Legea nr. 248/2013, republicata.

Potrivit prevederilor art. 16 din Legea nr. 248/2013, republicata, la data validarii a cel putin 24 de membri, cu conditia ca fiecare parte sa fie reprezentata de cel putin 8 persoane, plenul Consiliului Economic si Social se considera legal constituit.

in temeiul dispozitiilor mai sus invocate, prin Hotararea Plenului Consiliului Economic si Social nr. 1/2017 s-a constatat constituirea noului Plen.

Prin urmare, la data constituirii noului plen persoanei care a ocupat functia de presedinte al fostului plen i-a incetat mandatul de presedinte si, implicit, calitatea de ordonator principal al Consiliului Economic si Social.

In conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ordonatorii de credite raspund de angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor in limita creditelor de angajament si creditelor bugetare aprobate. De asemenea, potrivit art. 49 alin. (1) din aceeasi lege, creditele bugetare aprobate prin bugetul de stat pot fi folosite, la cererea ordonatorilor principali de credite, numai dupa deschiderea de credite, repartizarea creditelor bugetare si/sau alimentarea cu fonduri a conturilor deschise pe seama acestora.

Avand in vedere ca de la data constituirii si pana in prezent noul plen al Consiliului Economic si Social nu a ales presedintele, institutia se afla in imposibilitatatea de a mai executa bugetul aprobat pe anul 2017, respectiv de a efectua plati de salarii si facturi aferente contractelor aflate in derulare.

Prin urmare, pentru a se asigura plata salariilor personalului Consiliului Economic si Social si evitarea inregistrarii de penalizari/majorari la facturile de utilitati scadente se impune in regim de urgenta crearea temeiului legal care sa asigure desfasurarea in bune conditii din punct de vedere al executiei bugetare a activitatii Consiliului Economic si Social pe perioada in care presedintele nu este numit de noul plen al Consiliului Economic si Social.

B. Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome stabileste destinatiile si cuantumurile in care se va repartiza profitul net realizat de acestea, respectiv: rezerve legale, dividende, alte rezerve care constituie sursa proprie de finantare a acestora.

S-a constatat ca la o serie de societati/regii, rezervele care constituie o sursa proprie de finantare nu sunt utilizate de catre acestea, surplusul valoric regasindu-se in disponibilitatile banesti ale acestora.

De asemenea, societatile/regiile autonome pot dispune de disponibilitati banesti aferente rezultatului reportat din anii anteriori, reprezentand castig efectiv realizat din reevaluarea imobilizarilor corporale sau disponibilitati banesti aferente rezultatului reportat provenit din operatiuni, altele decat cele legate de reevaluarea imobilizarilor corporale (de exemplu, rezultatul reportat provenit din modificarile politicilor contabile, rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile).


Pentru aceste rezerve ramase la dispozitia societatilor/regiilor autonome nu exista o reglementare expresa prin care acestea sa poata fi redistribuite catre actionari sub forma de dividende sau varsamant net.


Repartizarea de dividende din rezervele societatilor, constituite din profiturile anilor anteriori, precum si din rezultatul reportat reprezentand castig efectiv realizat din reevaluare este o solutie practicata de companiile cu capital privat. in acest context este necesara armonizarea legislatiei privind repartizarea profiturilor inregistrate de companiile/regiile autonome cu capital integral/majoritar de stat cu cea care reglementeaza repartizarea pentru companiile cu capital privat.


Deoarece Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, obliga societatile/regiile autonome sa depuna un exemplar al situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar si intrucat in acest moment se afla in curs de derulare procedura de aprobare a situatiilor financiare incheiate pentru exercitiul financiar al anului 2016, neadoptarea masurilor in regim de urgenta face imposibila implementarea acestora.


C. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, prevede la art. 1 alin. (2) ca acest act normativ se aplica si la:

 a) institutiile de credit, institutiile financiare si societatile de servicii de investitii financiare si societatile de administrare a investitiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;

 b) societatile a caror activitate este reglementata de Legea nr. 32/2000 privind activitatea si supravegherea intermediarilor in asigurari si reasigurari, cu modificarile si completarile ulterioare. in aplicarea practica a prevederilor legale mentionate mai sus, au reiesit o serie de disfunctionalitati ca urmare a faptului ca dispozitiile O.U.G. nr. 109/2011 nu au fost corelate cu prevederile din legislatia specifica in vigoare aplicabila institutiilor de credit, respectiv O.U.G. nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, intrucat legislatia specifica, aplicabila institutiilor de credit, cuprinde norme si etape procedurale pe care O.U.G. nr.109/2011 nu le-a avut in vedere se creaza un conflict de legi cu consecinte in ceea ce priveste inclusiv respectarea normelor Bancii Nationale a Romaniei in baza carora functioneaza (cu titlu de exemplu semnalam prevederile art. 52 din O.U.G. nr. 109/2011, potrivit carora intreprinderile publice au obligatia publicarii elementelor esentiale ale tranzactiilor care ating anumite praguri de valoare, in timp ce art. 111 din O.U.G. nr. 99/2006 stipuleaza obligatia legala a institutiilor de credit de a pastra confidentialitatea in relatiile dintre aceasta si clientii sai)

In acest context, este necesar a se adopta masuri prin care institutiile de credit sa fie exceptate de la aplicarea dispozitiilor O.U.G. nr.109/2011.

De altfel, potrivit concluziilor misiunii de consultare a Fondului Monetar International din data de 17.03.2017, institutiile de credit trebuie excluse din sfera de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 deoarece acestea sunt deja supuse unei legislatii specifice.

 

Neadoptarea in regim de urgenta a masurii poate conduce la perturbari majore in activitatea institutiilor de credit.

2. Schimbari preconizate

A. Se propune completarea art. 23 din Legea nr.284/2013, republicata, in sensul prevederii ca in situatia in care la data constituirii unui nou plen nu se alege un presedinte, persoana care a ocupat functia de presedinte al fostului plen indeplineste calitatea de ordonator principal de credite pana la data alegerii unui nou presedinte.

B. Prin modificarile propuse se creeaza cadrul legal pentru redistribuirea ca dividende suplimentare sau, in cazul regiilor autonome, ca varsaminte la bugetul de stat sau local, a profitului repartizat la alte rezerve in anii anteriori, ca sursa proprie de finantare si care nu a fost utilizat conform destinatiilor initiale, precum si pentru repartizarea sumelor existente in soldul rezultatului reportat care au ramas nerepartizate.

C. Prin modificarile aduse Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.109/2011, se scot de sub incidenta acestui act normativ institutiile de credit, acestea urmand sa fie supuse in continuare legislatiei specifice care reglementeaza activitatea bancara.

Ca efect al incetarii de drept a contractelor de prestari servicii incheiate cu expertii independenti specializati in recrutarea resurselor umane, contractantii vor achita, cu respectarea prevederilor legale referitoare la angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, sumele aferente termenelor scadente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta din graficele de implementare a contractelor.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Un proiect nou modifica 3 acte normative si guvernana corporativa a intreprinderilor publice. Ce schimbari ne asteapta?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: A Fost Aprobat NOUL Model al Declaratiei Unice pe 2019! Vezi aici cum arata noul formular!
    • Update 18.01.2019 Modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" au fost aprobate prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019. Articolul initial, din 11.01.2019 Pe site-ul ANAF, a fost pus in dezbatere publica un nou proiect de ordin al OPANAF pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului “Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! MODIFICARI majore in Codul Fiscal si Codul de procedura! Schimbarile aduse de Legea 30/2019
    • Publicarea Legii nr. 30/2019 in M.Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 aduce modificari importante in domeniul fiscal, respectiv Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Asadar, cele mai importante modificari privind Cod de procedura fiscala sunt cele aduse: procedurii de administrare a contribuabililor in functie de riscul fiscal; procedurii de mediere intre debitor si organul fiscal. Iar modifcari/completari aduse Codului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata
    • Prin OANAF nr. 3200/2018 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" publicat in M.Of nr. 18 din 08 ianuarie 2019 a fost modificata declaratia 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" si instructiunile de completare a formularului. Conform modificarilor aduse in anul 2019, declaratia se...» citeste mai departe aici

  • Achizitionare case de marcat: Facilitati fiscale. Calcul profit reinvestit
    • In analiza de astazi se pleaca de la cazul unei societati care a achizitionat case de marcat cu valoarea de 2300/buc. Codul fiscal permite incadrarea in categoria mijloacelor fixe supuse amortizarii fiscale a activelor cu o valoare mai mica decat 2500 lei, astfel: In cazul unei imobilizari corporale care, la data intrarii in patrimoniu, are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de...» citeste mai departe aici

  • Peste 280.000 de persoane angajate prin intermediul ANOFM. Mai bine de o treime au peste 45 de ani
    • Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM) anunta ca, in anul 2018, prin intermediul Agentiei au fost incadrate in munca 282.921 de persoane, dintre care cele mai multe au avut varsta trecuta de 45 de ani. Urmare a implementarii Programului National de Ocupare a Fortei de Munca, prin intermediul ANOFM, pana la data de 31 decembrie 2018 au fost incadrate in munca: - 104.239 de persoane cu varsta peste 45 de ani, - 70.989 de someri cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani, - 59.321 de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016