Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Vanzare cladire. Care va fi tratamentul fiscal?

26-Sep-2014
4748
In analiza de mai jos, o societate a achizitionat in noiembrie 2001 parterul unei cladiri in valoare de 45.070 lei .In momentul achizitiei, nu s-a dedus TVA deoarece achizitia a avut loc ca urmare a unei licitatii organizate de DGFP (bunurile unei societati scoase la licitatie). In martie 2003, achizitioneaza tot prin licitatie si etajul 1 al cladirii, in suma de 35.644 lei. (nu s-a dedus TVA). In decembrie 2010, societatea modernizeaza cladirea efectuind cheltuieli in suma de 16.780 lei fara TVA 24%.

In aprilie 2012 efectueaza activitati de modernizare (timplarie pvc) in suma de 8419 lei fara TVA, instaleaza un sistem de supraveghere video in suma de 4428 lei fara TVA.

In septembrie 2014 administratorul societatii intentioneaza sa vanda cladirea unei persoane juritice. In vederea vanzarii cladirea a fost reevaluata la suma de 298.000 lei. Avand in vedere aceasta operatiune de vanzare, vom vedea care sunt implicatiile privind TVA si calculul impozitului pe profit.

De asemenea, vom vedea daca operatiunea de vanzare este o operatiune scutita de TVA si daca trebuie efectuata regularizarea TVA avand in vedere modernizarile efectuate. In plus, vom vedea cum se face aceasta regularizare.

Avand in vedere ca cladirea a fost reevaluata, diferenta dintre valoarea reevaluata si costul de achizitie se impoziteaza.


Avand in vedere ca nu mai este considerata constructie noua, cladirea respectiva poate fi vanduta fie prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere reglementat prin art. 141 alin. (2) lit. f), fie prin aplicarea regimului normal de taxare prin colectarea TVA . Daca se doreste aplicarea regimului normal de taxare la vanzare, proprietarul trebuie sa depuna notificarea aplicarii acestui regim organului fiscal competent conform formularului reglementat prin anexa nr. 3 din normele de aplicare ale art. 141 alin. (2) lit. f) din Codului fiscal.

Daca se doreste aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere, consider ca nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse pentru fiecare lucrare de modernizare receptionata deoarece niciuna dintre lucrarile efectuate nu depaseste 20% din valoarea bunului imobil astfel modernizat. In acest sens, am in vedere prevederile art. 149 alin. (2) lit. b) din care rezulta ca " Taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d):….. b) pe o perioada de 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil astfel transformat sau modernizat".

Avand in vedere faptul ca reevaluarea s-a efectuat in cursul anului, inainte de vanzarea bunului imobil, se considera ca valoarea astfel reevaluata este valoarea de piata a bunului imobil. Aceasta valoare trebuie avuta in vedere in situatia in care cumparatorul este persoana afiliata furnizorului. In acest sens, am in vedere prevederile art. 137 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal

"Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:…..
e) pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru care beneficiarul este o persoana afiliata furnizorului/prestatorului potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 21, baza de impozitare este considerata valoarea de piata in urmatoarele situatii:

1. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar beneficiarul livrarii sau al prestarii nu are drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 145, 145^1 si 147;

2. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 145 si 147 si livrarea sau prestarea este scutita conform art. 141;


3. atunci cand contrapartida este mai mare decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 145 si 147.".

In situatia in care cumparatorul nu este persoana afiliata vanzatorului, valoarea de vanzare este reprezentata de suma care poate fi obtinuta din partea cumparatorului, caz in care cladirea se poate vinde fara a tine cont de valoarea reevaluata. Suma obtinuta din partea cumparatorului reprezinta baza de impozitare a TVA conform prevederilor art. 137 alin. (1) lit. a) daca vanzatorul opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxare.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro






Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025

    • Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 156/2024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8%, la 10%. Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs, NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarie. Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025 Sa luam cazul urmator. O societate are dividende nedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024. Ar mai avea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare

    • ANAF a pus in dezbatere un nou Proiect de Ordin prin care va modifica declaratiile D101 pentru impozit pe profit si D101 Grup fiscal, conform noutatilor din anul 2024. Vor fi actualizate si instructiunile de completare a formularelor. Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101"Declaratie privind impozitul pe profit" si 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de...» citeste mai departe aici

  • Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

    • Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri

    • Modelul, continutul si modalitatea de depunere a Declaratiei Unice in 2025 au fost reglementate prin Ordinul 7015/2024. Formularul poate fi depus online de PFA-uri pana pe data de 26 mai 2025. Iar in acest context ANAF a actualizat PDF-ul inteligent. Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri Noul formular 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" se utilizeaza de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016