Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Vanzare imobil si teren catre asociati. Ce tratament fiscal se aplica?

25-Oct-2016
8685

In analiza de mai jos, avem cazul unei societati care detine in patrimoniu un teren in valoare de 1.128.222 lei (cost istoric) pe care s-a construit o hala de productie executata in regie proprie, receptionata la data de 01.07.2011 la valoarea de 786.197 lei. Ulterior s-a executat si o extindere a halei de productie (anexa sociala), receptionata la data de 31.12.2012 la valoarea de 134.411 lei. La data de 31.12.2013 s-a facut o reevaluare a acestor active in urma careia s-au constatat deprecieri. Astfel la acel moment noile valori au fost: terenul 498.700 lei, hala de productie 433.770 lei iar extinderea halei de productie 76.548 lei.

Stabilim care este modalitatea cea mai avantajoasa din punct de vedere fiscal prin care aceste active sa treaca in proprietatea celor doi asociati pana la data de 31.12.2016, precum si in ce masura cladirea poate fi vanduta fara TVA.

In cazul in care, ulterior recunoasterii initiale ca activ, valoarea unui activ imobilizat este determinata pe baza reevaluarii activului respectiv, valoarea rezultata din reevaluare va fi atribuita activului, in locul costului de achizitie.

Potrivit ART. 11 alin. (4) din Codul fiscal, tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. La stabilirea valorii de piata a tranzactiilor desfasurate intre persoane afiliate se foloseste metoda cea mai adecvata dintre urmatoarele:
a) metoda compararii preturilor;
b) metoda cost plus;
c) metoda pretului de revanzare;


d) metoda marjei nete;
e) metoda impartirii profitului;
f) orice alta metoda recunoscuta in Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare.
Prin urmare, pentru livrarea imobilului catre asociati se va determina valoarea de piata printr-un raport de evaluare la data vanzarii.

Din punct de vedere al tva transmiterea dreptului de proprietate asupra unui imobil este considerata o livrare de bunuri.

Se pune problema vanzarii cu tva sau fara tva a cladirii sau a terenului cu imobil. Cand se livreaza doua corpuri funciare, identificate prin numere cadastrale diferite, vanzarea cladirii este scutita de tva conform art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal. Terenul se vinde cu tva, fiind un teren construibil.

Atunci cand se livreaza un corp funciar unic format din constructia si terenul pe care aceasta este edificata, identificat printr-un singur numar cadastral, potrivit punctului 55 alin. (1) din Normele metodologice ale Codului fiscal date in aplicarea art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal , pentru aplicarea scutirii de tva se aplica urmatoarele tratamente:

a) terenul pe care s-a edificat constructia urmeaza regimul constructiei, daca valoarea acestuia este mai mica decat valoarea constructiei asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare;

b) constructia va urma regimul terenului pe care este edificata, daca valoarea acesteia este mai mica decat valoarea terenului asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare;

c) daca terenul si constructia au valori egale, asa cum rezulta din raportul de expertiza/evaluare, regimul corpului funciar se stabileste in functie de bunul imobil cu suprafata cea mai mare. Se va avea in vedere suprafata construita desfasurata a constructiei.

Aceste tratamente nu se aplica in situatia in care se livreaza un teren pe care se afla o constructie a carei demolare a inceput inainte de livrare si a fost asumata de vanzator. In acest caz are loc livrarea unui teren, iar nu livrarea constructiei existente si a terenului pe care se afla aceasta, indiferent de stadiul lucrarilor de demolare a constructiei in momentul livrarii efective a terenului.

Operatiunea de vanzare a cladirilor vechi este scutita fara drept de deducere. Prin urmare, in cazul vanzarii unei cladiri in regim de scutire, se va ajusta tva dedus la achizitie/productie conform art. 305 din Codul fiscal pentru durata ramasa din perioada de ajustare.

Potrivit Art. 292 alin. (3) din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin normele metodologice.

Optiunea de taxare se notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 care face parte integranta din normele metodologice si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare se transmite clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu anuleaza dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare si nici dreptul de deducere exercitat de beneficiar in conditiile art. 297 - 301 din Codul fiscal. Dreptul de deducere la beneficiar ia nastere si poate fi exercitat la data la care intervine exigibilitatea taxei, si nu la data primirii copiei de pe notificarea transmisa de vanzator. In situatia in care optiunea se exercita numai pentru o parte din bunul imobil, aceasta parte din bunul imobil care se intentioneaza a fi utilizata pentru operatiuni taxabile se comunica in notificarea transmisa organului fiscal.

In concluzie, veti livra imobilul cu teren dupa ce stabiliti mai intai valoarea de piata. In ceea ce priveste taxarea operatiunii din punct de vedere al tva, chiar daca se incadreaza la operatiuni scutite, consider mai avantajos sa optati pentru vanzarea cu tva, avand in vedere ca la momentul constructiei ati dedus valoarea materialelor si serviciilor. In acest caz, TVA-ul dedus atunci nu se mai ajusteaza.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016