
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul de mai jos, o intreprindere cumpara, in 2007, un teren in valoare de 1.000.000 de lei. Acum se doreste vanzarea terenului cu suma de 200.000 de lei (20% din valoarea de intrare). Vom vedea care este monografia contabila completa pentru aceasta situatie si cum se gandeste impozitul pe profit tinand cont si de codul CAEN al firmei (6810-Vanzare-cumparare imobile).
De asemenea, stabilim daca diferenta de 800.000 de lei ramane o cheltuiala deductibila in viitor, la dispozitia firmei, banii platiti fiind, efectiv, cu 800.000 de lei in plus fata de cei 200.000 de lei rezultati din aceasta vanzare.
Conform Art.21 alin.(1) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Conform Art.24 alin.(15) din Codul fiscal, castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea sau scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala.
In aplicarea prevederilor Art.24 alin.(15) din Codul fiscal, potrivit pct. 3 din Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr.2/2004 privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si TVA, cheltuielile inregistrate ca urmare a cedarii unui mijloc fix amortizabil sau terenurilor, calculate ca diferenta intre valoarea fiscala de intrare a acestora si amortizarea fiscala sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
In cazul dvs. ,fiind vorba despre un teren, care nu se amortizeaza, neavand inregistrate in contabilitate cheltuieli cu amortizarea fiscala, rezulta ca intreaga valoarea fiscala de intrare este considerata cheltuiala deductibila la calculul profitului impozabil in cazul vanzarii terenului respectiv.
Modificarile ulterioare aduse Art. 24 ale Titlului II din Codul fiscal, aplicabile incepand cu anul 2005, recunosc de asemenea cheltuielile rezultate ca urmare a valorificarii unui teren sub pretul de achizitie, in situatia in care aceasta operatiune are loc prin unitati specializate. Unitatile specializate sunt definite ca fiind persoanele juridice care au ca obiect de activitate intermedierea proprietatilor imobiliare si a altor mijloace fixe, departamentele specializate organizate de societatile comerciale sau servicii, birouri care au activitati similare.
In ceea ce priveste TVA, ajustarea TVA prevazuta la Art.149 din Codul Fiscal nu se efectueaza de persoana impozabila in situatia in care a dedus TVA la obtinerea bunului de capital si acest bun de capital, indiferent ca este bun imobil sau alt bun de capital definit la Art.149, este vandut cu TVA, chiar daca valoarea de vanzare este mai mica decat valoarea bunului respectiv inregistrata in contabilitate.
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
MONOGRAFIE
1)Vanzare teren, la pret de vanzare 200.000 lei plus TVA
461 Debitori diversi = %
7583 Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital cu suma de 200.000 lei
4427 TVA colectata cu suma de 48.000 lei
2)Scaderea din gestiune a terenului vandut
6583 Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital = 2111 Terenuri 1.000.000 lei.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabriela Ilicea, economist si expert contabil
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Amortizare autoturisme. Cheltuieli deductibileMicrointreprinderea in 2024. Ce modificari au fost aprobate prin OUG 115/2023Ce declaratii poti depune inclusiv pe 26 martieAtentie! S-a modificat Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscalDiferente din reevaluare. IMPOZIT PE PROFITUltimele articole
Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Firme care nu au depus la timp bilantul si au trecut la IMPOZIT PE PROFIT. Mai pot reveni la impozit micro?D107 in 2025. Va mai fi depus formularul de catre microintreprinderi in 2025?Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Impozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Articole similare
Creditare organizatie non-profit. Care sunt inregistrarile contabile si documentele obligatorii?Scoatere din evidenta client incert. Implicatii contabile si fiscaleCheltuieli de constituire: ce sunt, cum le inregistram si studii de cazBeneficii salariale pentru angajati. Aspecte fiscale si contabileAmenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?Ultimele articole
Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabilaDecontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileFirme care acorda cadouri de Craciun clientilor. Care este tratamentul contabilFuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileDeductibilitate cheltuieli cu combustibilul. MONOGRAFIE contabilaArticole similare
Studiu de caz: Deductibilitatea cheltuililor aferente combustibilului conform OUG nr. 34 din 2009E-Factura: Are ONRC obligatia de a trimite facturile catre firme prin SPV?Firme care au trecut la impozit pe profit din sem. II 2023. Cum se calculeaza impozitul in acest caz?Noutati microintreprinderi in 2022: plafonul pentru cifra de afaceri, sponsorizarile, depunerea formularului 107, CHELTUIELI si venituri in T4Plafonul de scutire pentru achizitiile intracomunitare de bunuri. Tratament fiscalUltimele articole
Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalScapa de mersul la banca! Iata cum iti poti deschide cont curent pentru afacerea ta chiar de la birouDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaArticole similare
Declaratia 101. Calcul impozit pe profitObligatii de plata si declarative in cazul in care arendatorul este nerezidentVanzare imobil cu 5 procente TVAInspectia Muncii si ANAF initiaza controale noi din luna ianuarie. Cine sunt cei vizati?Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, eveniment privind noutatile fiscale si contabileUltimele articole
SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025Noi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venitNOI obligatii pentru firmele mici incepand cu ianuarie 2025Ciolacu: Nu majoram taxe in 2025, iar impozitul pe proprietate va ramane acelasiMicrointreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorArticole similare
VANZARE TEREN persoana fizica. Modalitate de calcul impozit venitImpozit pe profit trimestrial si productie cereale. In ce conditii se trece la impozit trimestrial?Au fost publicate in Monitor cele mai noi modificari fiscale! Ce s-a schimbat (OG 8/2021 si OG 11/2021)Achizitie teren si incasare avans in anii trecuti. Cum colectam corect TVA in 2013?Impozit pe venitul microintreprinderilor si baza de calcul in 2015. Ce cota se aplica?Ultimele articole
VANZARE TEREN si constructie. Cum se procedeaza?VANZARE TEREN. Care este regimul fiscal?VANZARE TEREN si cladire. Care sunt implicatiile TVA?Editia 2015: Marea Carte a Monografiilor ContabileMonografiile pentru care unii contabili ar da ... TOTUL!Sfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA