Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Vanzare teren si impozit pe profit. Ce inregistrari contabile facem si care va fi tratamentul fiscal?

18-Sep-2015
22759

In cazul de mai jos, o intreprindere cumpara, in 2007, un teren in valoare de 1.000.000 de lei. Acum se doreste vanzarea terenului cu suma de 200.000 de lei (20% din valoarea de intrare). Vom vedea care este monografia contabila completa pentru aceasta situatie si cum se gandeste impozitul pe profit tinand cont si de codul CAEN al firmei (6810-Vanzare-cumparare imobile).

De asemenea, stabilim daca diferenta de 800.000 de lei ramane o cheltuiala deductibila in viitor, la dispozitia firmei, banii platiti fiind, efectiv, cu 800.000 de lei in plus fata de cei 200.000 de lei rezultati din aceasta vanzare.

Conform Art.21 alin.(1) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Conform Art.24 alin.(15) din Codul fiscal, castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea sau scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala.

In aplicarea prevederilor Art.24 alin.(15) din Codul fiscal, potrivit pct. 3 din Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr.2/2004 privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si TVA, cheltuielile inregistrate ca urmare a cedarii unui mijloc fix amortizabil sau terenurilor, calculate ca diferenta intre valoarea fiscala de intrare a acestora si amortizarea fiscala sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

In cazul dvs. ,fiind vorba despre un teren, care nu se amortizeaza, neavand inregistrate in contabilitate cheltuieli cu amortizarea fiscala, rezulta ca intreaga valoarea fiscala de intrare este considerata cheltuiala deductibila la calculul profitului impozabil in cazul vanzarii terenului respectiv.

Modificarile ulterioare aduse Art. 24 ale Titlului II din Codul fiscal, aplicabile incepand cu anul 2005, recunosc de asemenea cheltuielile rezultate ca urmare a valorificarii unui teren sub pretul de achizitie, in situatia in care aceasta operatiune are loc prin unitati specializate. Unitatile specializate sunt definite ca fiind persoanele juridice care au ca obiect de activitate intermedierea proprietatilor imobiliare si a altor mijloace fixe, departamentele specializate organizate de societatile comerciale sau servicii, birouri care au activitati similare.

In ceea ce priveste TVA, ajustarea TVA prevazuta la Art.149 din Codul Fiscal nu se efectueaza de persoana impozabila in situatia in care a dedus TVA la obtinerea bunului de capital si acest bun de capital, indiferent ca este bun imobil sau alt bun de capital definit la Art.149, este vandut cu TVA, chiar daca valoarea de vanzare este mai mica decat valoarea bunului respectiv inregistrata in contabilitate.


Ajustarea reprezinta o procedura aplicabila atunci cand s-a dedus TVA pentru un bun si ulterior, in perioada de ajustare bunul este ori vandut in regim de scutire, ori este casat, ori isi inceteaza existenta in cadrul activitatii companiei respective din orice alt motiv decat vanzarea cu TVA.

MONOGRAFIE

1)Vanzare teren, la pret de vanzare 200.000 lei plus TVA

461 Debitori diversi = %
7583 Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital cu suma de 200.000 lei
4427 TVA colectata cu suma de 48.000 lei

2)Scaderea din gestiune a terenului vandut

6583 Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital = 2111 Terenuri 1.000.000 lei.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabriela Ilicea, economist si expert contabil

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016