Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din activitati agricole. Care sunt obligatiile declarative?

23-Feb-2018
8459

In analiza de mai jos, vom vedea care sunt obligatiile declarative pentru o persoana fizica care realizeaza venituri din activitati agricole.

Iata raspunsul specialistului!

Agricultorul reprezinta persoana fizica, PFA, I.I sau I.F, cu sediul activitatii economice in Romania, care:
- realizeaza activitati de productie agricola, inclusiv activitatile de transformare a produselor agricole prin alte metode decat cele industriale;
- realizeaza servicii agricole, prestate de un agricultor care utilizeaza munca manuala proprie si/sau echipamentele specifice.

Aceste categorii de persoane pot opta incepand cu data de 1 Ianuarie 2017 pentru aplicarea unei regim special de TVA, in detrimentul celui normal, obligatoriu pentru cei inregistati in scop de TVA sau care au obligatia sa se inregistreze in scop de TVA. Prin urmare, micii agricultori pot alege incepand cu data de 1 Ianuarie 2017 intre regimul special pentru agricultori conform art. 315^1 alin. (1) din Codul fiscal si regimul normal de TVA de la art. 316 din Codul fiscal, in functie de care este mai avantajos, pentru agricultor.

Regimul special de TVA pentru agricultori consta intr-o cota forfetara aplicata gradual, timp de trei ani (perioada 2017-2019), astfel:
- procent de compensare in cota forfetara de 1% pentru anul 2017;


- procent de compensare in cota forfetara de 4% pentru 2018;
- procent de compensare in cota forfetara de 8% pentru 2019.

Compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului / tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor.

Aplicarea regimului simplificat de TVA poate fi aplicat de catre micii agricultori (PFA, I.I sau I.F ) inregistrati in scop de TVA, conform art.316 din Codul fiscal si/sau care se inregistreaza in scop de TVA, prin optiune sau ca urmare a depasirii plafonului de scutire.

Astfel, pentru livrarile de produse agricole/servicii agricole, aplicarea acestui regim, ii scuteste pe agricultori, printre altele, de inregistrarea in scopuri de TVA la momentul in care ating cifra de afaceri de 220.000 de lei, intr-un an fiscal, tinerea evidentelor in scopuri de TVA ori depunerea decontului de taxa (300), a declaratiei informative (394), obligatii ce reveneau anterior celor ce aplicau regimul obisnuit de TVA.

OUG nr. 84/2016 stabileste ca agricultorul care aplica sistemul special de TVA nu are obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatile si serviciile agricole.

Totodata, acesta nu are dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale in cadrul activitatii efectuate in regimul special.

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, carora agricultorul care aplica regimul special le livreaza produsele agricole sau le presteaza serviciile agricole, au dreptul la deducerea compensatiei in cota forfetara achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii specifice, aplicabile pentru deducerea TVA .Astfel, numai beneficiarii/ clientii agricultorilor, inregistrati in scop de TVA, vor raporta in deconturile lor de TVA (300) compensatiile in cota forfetara pentru achizitii de produse si servicii agricole, de la furnizori care aplica regimul special pentru agricultori.

Agricultorii care aplica regimul special vor fi inscrisi intr-un registru distinct, ce va fi publicat pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Pentru aceasta, contribuabilii trebuie sa depuna la organul fiscal competent a unei notificari privind aplicarea / incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori (formularul 087), inscrierea in Registrul agricultorilor urmand sa se faca pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa cererea.

Formularul de notificare (087) se completeaza de persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale sau intreprinderile familiale, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza activitati de productie agricola sau de servicii agricole si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire de 220.000 lei (echivalentul pentru 65.000 euro x 3, 3817 –cursul de schimb la data aderarii Romaniei la UE).

Formularul "Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori (087)" se depune la organul fiscal competent:

a) pentru aplicarea regimului special, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila;
b) pentru aplicarea regimului special, de catre alte persoane decat cele de mai sus, care opteaza pentru aplicarea acestui regim;
c) pentru incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori, de catre agricultorii care opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.

Prin completarea Sectiunii IV "Aplicarea regimului special pentru agricultori", persoana declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile pentru aplicarea regimului special pentru agricultori prevazute de art. 315^1 alin. (1) din Codul fiscal.

De asemenea, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA (PFA, I.I. I.F), completeaza aceasta sectiune in scopul anularii inregistrarii in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special pentru agricultori.

Agricultorul care aplica regimul special poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de TVA, in conditiile prevazute prin Normele metodologice,pentru aplicarea Codului fiscal, prin depunerea la organul fiscal competent a unei notificari in acest sens, caz in care organul fiscal competent opereaza radierea agricultorului din Registrul agricultorilor care aplica regimul special pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Dupa exercitarea optiunii de aplicare a regimului normal de TVA, agricultorul nu mai poate aplica din nou regimul special pentru o perioada de cel putin 2 ani de la data inregistrarii in scopuri de TVA.

Prin Sectiunea V "Incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori", din formularul 087, agricultorul notifica organul fiscal cu privire la incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori, in temeiul dispozitiilor art. 315 ^1 alin. (14) si (15) din Codul fiscal.

Asadar, in vederea aplicarii regimului de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal si a regimului special pentru agricultori prevazut la art. 315^1 din Codul fiscal", agricultorul PFA, I.I sau I.F trebuie sa iasa din evidenta platitorilor de TVA, daca este inregistrat prin bifarea Sectiunii IV din cadrul formularului 087 "Notificare privind aplicarea/ incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori"
Organul fiscal emite o Decizie privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, a agricultorilor inregistrati in scop de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal.

Prin Decizie se precizeaza ca la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA se anuleaza si Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA. De asemenea, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata Decizia, titularul are obligatia depunerii ultimului decont de TVA (formularul 300), indiferent de perioada fiscala aplicata ca persoana inregistrata in scopuri de TVA.

La data anularii inregistrarii in scopuri de TVA se radiaza si inscrierea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, daca agricultorul era inscris in acest registru.

Agricultorul PFA, I.I sau I.F, trebuie sa emita o factura cuprinzand toate informatiile necesare, conform prevederilor de la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, precum si o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si a procentului de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine, pentru:

- livrarile de produse agricole/prestarile de servicii;
- vanzarile la distanta;
- livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;
- prestarile de servicii care au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru.

Astfel, in anul 2018 un agricultor (PFA, I.I, I.F), va completa o factura privind prestarile de servicii agricole, conform exemplului de mai jos:

 

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016