Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Venituri din contracte de antepriza. Ce impozite si declaratii sunt obligatorii?

04-Aug-2016
825

In randurile urmatoare, avem ca subiect o firma care doreste sa incheie contracte de antrepriza cu persoane fizice rezidente care au un alt loc de munca de baza. Vom vedea care sunt impozitele si taxele generate de un astfel de tip de contract de antrepriza pentru societate si pentru persoana fizica, precum si ce declaratii trebuie depuse de fiecare intre cele doua parti.

Conform art. 114 alin. ((2) lit. g) din Codul fiscal sunt venituri din alte surse, veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.

Normele metodologice de aplicare a acestui articol stabilesc ca in veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" si cap. VII "Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura" din titlul IV al Codului fiscal.

Astfel, daca activitatea nu are caracter de continuitate deci este o activitate ocazionala pur intamplatoare se poate incheia un contract pentru prestarea unui serviciu cu o persoana fizica neautorizata. In acest caz veniturile in cauza se incadreaza in categoria veniturilor din alte surse.

Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Impozitul pe venit se declara de platitor in formularul 100.

Conform art. 177 alin. (3) din Codul fiscal, in anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza urmatoarele venituri:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor;

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii

- venituri din pensii;
- venituri din activitati independente;
- venituri din asocierea cu o persoana juridica;
- venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- indemnizatii de somaj;
- indemnizatii pentru cresterea copilului;
- ajutorul social acordat potrivit Legii 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;

Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
Contributia de asigurari sociale de sanatate nu se retine la sursa de platitorul de venit.

In cazurile in care se datoreaza, contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (5,5%) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz. 

Sumele reprezentand obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilite prin decizia de impunere anuala, se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei.

Conform art. 178 alin. (4) din Codul fiscal din Codul fiscal, in cazul veniturilor din alte surse realizate in anul 2016, ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Aceasta prevedere a fost introdusa prin punctul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 incepand cu 02.06.2016. Anterior acestei date, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu putea fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca venitul pentru care se calculeaza contributia era singurul realizat.

Pentru veniturile ale caror baze lunare de calcul sunt mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, contributia datorata lunar se calculeaza asupra acestor baze de calcul.
Astfel, daca veniturile din alte surse se situeaza sub valoarea de 1250 lei, contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza.

Daca veniturile din alte surse sunt in suma de 1250 lei sau mai mari, contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza.

Incepand cu data de 01 ianuarie 2017, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza pentru veniturile din alte surse indiferent daca beneficiarul realizeaza sau nu si alte venituri.

Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul al contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.

Rapuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Rodica Mantescu, Consilier juridic

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Venituri din contracte de antepriza. Ce impozite si declaratii sunt obligatorii?":
Rating:

Nota: 3.5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"