Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din drepturilor de proprietate intelectuala. Care sunt obligatiile fiscale?

15-Sep-2017
2995

In randurile urmatoare, vom vedea care sunt contributiile sociale si impozitele datorate in cazul contractelor de cesiune a drepturilor de autor, in conditiile in care beneficiarul nu este pensionar, nu realizeaza venituri din salarii si a optat pentru retinerea impozitului final. 

Totodata, stabilim daca pentru acordarea deducerii de 40% din venitul realizat beneficiarul venitului trebuie sa aduca documente justificative. De asemenea, in cazul in care firma care plateste nu are alti salariati, vom vedea daca trebuie sa depuna formularul 010 pentru luarea in evidenta a contributiilor sociale retinute la sursa din respectivul contract de drepturi de autor.

Iata raspunsul specialistului:

Veniturile din cesiunea drepturilor de autor platite persoanelor fizice sunt venituri incluse din punct de vedere fiscal in categoria veniturilor din activitati independente fiind venituri din drepturilor de proprietate intelectuala.

In ceea ce priveste impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, tratamentul fiscal este diferit in functie de optiunea persoanei fizice catre o impunere anticipata in cota de 10% urmata de declararea veniturilor si plata diferentei pana la cota de 16% sau finala stabilita in cota de 16% fara alte obligatii declarative.

Persoanele fizice pot opta, potrivit potrivit art. 73 din Legea 227/2015 pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli de 40%, dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii. Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.



Persoanele fizice nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile. In aceasta situatie, persoana fizica nu mai are alte obligatii declarative si de plata privind impozitul pe venit.

De asemenea, acordarea cotei forfetare de cheltuieli la determinare venitului impozabil nu este conditionata de prezentarea de documente justificative a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii venitului.

Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale in cota de 10,5%, dupa caz, si de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%, obligatiile privind calculul, retinerea si virarea acestora cazand in sarcina societatii platitoare, astfel:

a) Persoana fizica care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa datoreaza contributia individuala de asigurari sociale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorul de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si platii sumelor respective potrivit regulilor prevazute la art. 72 din Codul fiscal. Pentru persoana fizica care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta, conform art. 149 din Codul fiscal astfel cum a fost modificat prin OUG 3/2017, diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% prevazuta la art. 70 din Codul fiscal si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia.

Obligatiile reprezentand contributia individuala de asigurari sociale se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de contributie de 10,5% prevazute la art. 138 din Codul fiscal asupra bazei de calcul prevazute la art. 149 (diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% prevazuta la art. 70 din Codul fiscal), se retin si se platesc de catre platitorul de venit pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile, acestea fiind obligatii finale. Incadrarea in plafonul lunar reprezentand echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre platitorul de venituri, conform art. 151 alin. (11) din Codul fiscal.

b) In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, conform art. 171 alin. (1) din Codul fiscal, pentru persoana fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% prevazuta la art. 70 din Codul fiscal.

Asadar, pentru ambele contributii datorate baza de calcul este aceeasi.

Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, se pastreaza plafonarea bazei lunare de calcul care nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia (art. 171 alin. (3) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat de OUG 3/2017).

In raport cu obligatia de inregistrare fiscala, aceasta revine doar persoanei fizice, societatea in calitate de platitor de venituri avand obligatia completarii doar a formularului 112 - Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru impozitul pe venit si contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016