Raportul Special
realizat de specialisti
In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru Irina Dumitrescu realizeaza o ampla analiza asupra aspectelor privind completarea Declaratiei 207 in cazul veniturilor realizate de nerezidenti, plecand de la urmatoarea situatie.
1. O firma primeste o factura de la un furnizor din Marea Britanie o factura pentru serviciul de verificare a functionalitatii unui uscator - cheltuielile unui specialist in Romania, la fata locului. Acum un an acelasi partener ne-a furnizat uscatorul. Am depus formularul 017 la ANAF, deoarece serviciul este prestat efectiv in Romania. Avem certificatul lui de rezidenta fiscala. Se calculeaza si se retine impozitul pe veniturile nerezidentilor? Se declara venitul in formularul 207?
2. Avem contract de consultanta pe implementarea productiei acordata de firma-mama din Polonia si facturi lunare Avem cerificatul de rezidenta fiscala, nu retinem impozit pe veniturile platite nerezidentului, cf. Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate cu Polonia. Am incadrat serviciul cf. art. 12, lit l)*. Se declara in D207?
*l) venituri din prestarea de servicii de management sau de consultan a din orice domeniu, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania;
3. Din perspectiva Declaratiei 207, se declara si veniturile scutite enumerate la Titlul VI, art. 223, alin (2) din Codul fiscal si cele stipulate in Conventiile de evitare a dublei impuneri sau mai sunt si alte venituri scutite (de ex, daca nu retinem impozit cf. Conventiei insemana ca venitul este scutit?)? La fel, daca nu retinem impozitul la sursa, ci suportam pe cheltuiala valoarea impozitului, se mai declara venitul in D207?
Specialistul Irina Dumitrescu realizeaza urmatoarea analiza:
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
1. Primim o factura de la un furnizor din Marea Britanie ofactura pentru serviciul de verificare a functionalitatii unui uscatorcheltuielile unui specialist in Romania, la fata locului. Acum un an acelasi partener ne-a furnizat uscatorul. Am depus formularul 017 la ANAF,deoarece serviciul este prestat efectiv in Romania. Avem certificatul luide rezidenta fiscala. Se calculeaza si se retine impozitul pe veniturile nerezidentilor? Se declara venitul in formularul 207?
Raspuns:
Fiind servicii prestate in Romania, veniturile sunt impozabile in Romania conform art. 223 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal. In baza certificatului de rezidenta fiscala se aplica prevederile art. 7 din conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Marea Britanie. Potrivit acestuia:
1. Beneficiile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat, in afara de cazul cand intreprinderea desfasoara activitatea sa in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent aflat in acel stat. Daca intreprinderea exercita activitatea sa in modul mai sus aratat, beneficiile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat, dar numai in masura in care aceste beneficii sunt atribuibile acelui sediu permanent.
Platitorul de venit nu retine impozit la sursa.
2. Avem contract de consultanta pe implementarea productiei acordata de firma-mama din Polonia si facturi lunare Avemcerificatul de rezidenta fiscala, nu retinem impozit pe veniturile platitenerezidentului, cf. Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate cuPolonia. Am incadrat serviciul cf. art. 12, lit l)
l) venituri din prestarea de servicii de managementsau de consultan a din orice domeniu, daca aceste venituri sunt ob inute dela un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania;
Se declara in D207?
Raspuns:
Indiferent unde sunt prestate (in Romania sau in afara Romaniei), veniturile sunt impozabile in Romania conform art. 223 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal. In baza certificatului de rezidenta fiscala se aplica prevederile art. 7 din conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia. Potrivit acestuia:
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand intreprinderea exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
Platitorul de venit nu retine impozit la sursa.
3. Din perspectiva Declaratiei 207, se declara si veniturile scutite enumerate laTitlul VI, art. 223, alin (2) din Codul fiscal si cele stipulate in Conventiile de evitare a dublei impuneri sau mai sunt si alte venituriscutite (de ex, daca nu retinem impozit cf. Conventiei insemana ca venitul este scutit?)? La fel, daca nu retinem impozitul la sursa, ci suportam pe cheltuiala valoarea impozitului, se mai declara venitul in D207?
Raspuns:
1. Pentru cazurile de la pct. 1 si 2 si alte situatii pentru care se aplica prevederile art. 7 din acordul pentru evitarea dublei impuneri
Art. 7 din Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Polone pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital si a protocolului anexat stabileste:
ART. 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand intreprinderea exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3 al acestui articol, cand o intreprindere a unui stat contractant exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie in fiecare stat contractant, acelui sediu permanent, profiturile pe care le-ar fi putut realiza, daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata, exercitand activitati identice sau similare in conditii identice sau similare si tratand cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent vor fi admise la scadere cheltuielile efectuate pentru scopurile acestui sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul contractant in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte. Totusi aceste deduceri vor fi aplicabile conform prevederilor specifice ale legislatiei fiscale a statului contractant in care este situat sediul permanent.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profitul care se atribuie unui sediu permanent sa fie determinat prin repartizarea profitului total al intreprinderii in diversele sale parti componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu va impiedica acel stat contractant sa determine profitul impozabil in conformitate cu repartitia uzuala; metoda de repartizare adoptata va fi totusi aceea prin care rezultatul va fi in concordanta cu principiile enuntate in prezentul articol.
5. Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
6. In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente, profitul care se atribuie unui sediu permanent va fi determinat in fiecare an prin aceeasi metoda, in afara de cazul cand exista motive temeinice si suficiente de a proceda altfel.
7. Cand profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat in alte articole ale prezentului acord, atunci prevederile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
Dupa cum se poate observa, acest articol nu prevede o scutire ci stabileste ca profiturile intreprinderii sunt impozabile in statul de rezidenta al beneficiarului, cu exceptiile de la acest articol.
Cu privire la Formularul 207, instructiunile de completare aprobate prin OANAF 48/2019 stabilesc:
1. Declaratia se completeaza si se depune de catre platitorii de venituri prevazuti la art. 224 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv persoana desemnata din cadrul asocierii/entitatii transparente fiscal prevazuta la art. 224 alin. (2) din Codul fiscal, care au obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului conform titlului VI din Codul fiscal sau conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state.
Declaratia se completeaza si se depune si pentru veniturile scutite de impozit potrivit titlului VI din Codul fiscal sau conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state.
(….)
3. Declaratia se completeaza pentru urmatoarele categorii de venituri realizate de beneficiari de venit nerezidenti:
3.1. Venituri pentru care platitorul de venituri are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului conform titlului VI din Codul fiscal, respectiv a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state:
a) venituri din dividende, potrivit art. 223 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz;
b) venituri din dobanzi, potrivit art. 223 alin. (1) lit. b) si c) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz;
c) venituri din redevente, potrivit art. 223 alin. (1) lit. d) si e) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz;
d) venituri din comisioane, potrivit art. 223 alin. (1) lit. f) si g) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz;
e) venituri din activitati sportive si de divertisment, potrivit art. 223 alin. (1) lit. h) si art. 227 alin. (1) din Codul fiscal;
f) venituri reprezentand remuneratii primite de persoane juridice straine care actioneaza in calitate de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane, potrivit art. 223 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal;
g) venituri din servicii prestate de persoane nerezidente, potrivit art. 223 alin. (1) lit. i), k) si l) din Codul fiscal;
h) venituri obtinute de persoane fizice nerezidente din premii acordate la concursuri organizate in Romania, potrivit art. 223 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal;
i) venituri din lichidarea unei persoane juridice romane, realizate de persoane nerezidente, potrivit art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal;
j) venituri realizate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident, potrivit art. 223 alin. (1) lit. p) din Codul fiscal.
3.2. Venituri scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania, conform art. 229 din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state:
a) venituri din dobanzi potrivit art. 229 alin. (1) lit. a), b), g) si h) sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz;
b) venituri obtinute din tranzactiile cu instrumente financiare derivate utilizate pentru realizarea operatiunilor de administrare a riscurilor asociate obligatiilor de natura datoriei publice guvernamentale, venituri obtinute din tranzactionarea titlurilor de stat si a obligatiunilor emise de catre unitatile administrativ- teritoriale si venituri obtinute din tranzactionarea valorilor mobiliare emise de catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit art. 229 alin. (1) lit. a);
c) venituri din dividende potrivit art. 229 alin. (1) lit. c) si h) sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz;
d) venituri din premii potrivit art. 229 alin. (1) lit. d) si e);
e) venituri din redevente potrivit art. 229 alin. (1) lit. g) sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz;
f) venituri din activitati de consultanta potrivit art. 229 alin. (1) lit. f);
g) venituri realizate ca urmare a participarii in alt stat la un joc de noroc, ale carui fonduri de castiguri provin si din Romania, potrivit art. 229 alin. (1) lit. i).
Desi exista si opinii conform carora serviciile pentru care nu s-a retinut impozit in Romania in baza prevederilor art. 7 – Beneficiile intreprinderilor din conventiile de evitare a dublei impuneri (servicii neimpozabile in Romania potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri) se declara in Formularul 207 eu consider ca acestea nu se declara in Formularul 207 intrucat:
acestea nu se regasesc la pct. 3.1. din instructiunile de completare a formularului 207 - nu sunt venituri pentru care platitorul de venituri are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului nici conform titlului VI din Codul fiscal, nici conform conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state;
acestea nu se regasesc la pct. 3.2. din instructiunile de completare a formularului 207 nu sunt venituri scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania, conform art. 229 din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state (sunt neimpozabile conform conventiei), nu se regasesc la lit. a) – g).
Daca nu retinem impozitul la sursa, ci suportam pe cheltuiala valoarea impozitului, se mai declara venitul in D207
Fiind vorba de servicii pentru care platitorul are obligatia de a calcula, retine si plati impozit pe veniturile nerezidentilor (chiar daca platitorul opteaza pentru suportarea acestuia) consider ca in declaratia 207 se includ si aceste venituri pentru care nerezidentii datoreaza impozit in Romania insa impozitul este suportat de platitorul de venit.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Taxe nerezidenti si certificatul fiscal de nerezidenta. Ce documente sunt necesare?Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?Reglementarile stabilite prin OUG nr. 30 din 2011 care intra in vigoare la 1 ianuarie 2012Servicii care fac obiectul impunerii in Romania. Cum impozitam venitul obtinut din Romania?Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe VENITURI NEREZIDENTI?Ultimele articole
Neconcordanta in Declaratii: Completare corecta a formularelorVENITURI NEREZIDENTI. Contracte de arenda. Se declara in Declaratia 112?Achizitii intracomunitare si din afara comunitatii. Cum procedam cu Declaratia 301 si impozitul pe VENITURI NEREZIDENTI?VENITURI NEREZIDENTI si regim special de scutire. Cateva posibile erori in contabilitateHG 77/2014 a modificat normele privind impozitul pe veniturile obtinute de nerezidentiArticole similare
Declaratiile 205 si 207 vor fi modificate in 2022 de ANAF. Instructiuni de completareIn atentia contribuabililor! Care este termenul limita de depunere pentru Declaratiile 205 si 207 in 2021?Declaratiile D205 si D207 in 2022. Au fost publicate noile modele de formulare, iar ANAF a actualizat PDF-ul inteligentReminder ANAF! Pana pe 28 februarie 2023 contribuabilii trebuie sa depuna doua declaratii importanteDeclaratia 207 pentru anul 2016 si PDF inteligent publicat de ANAF la 1 februrarie 2017Ultimele articole
D205 si D207 in 2024. ANAF schimba, din nou, modelul si continutul formularelorDeclaratia 207 in 2022. Pana cand trebuie depusa si cine are obligatia completarii formularuluiImpozit pe dividende instituit prin control fiscal. In acest caz trebuie depusa Declaratia 205?Servicii declarate in formularul 207ANAF a publicat NOILE modele de Formulare 205, 207 si 230Articole similare
Cum s-a modificat impozitul pe veniturile microintreprinderilor in 2014?Regimul fiscal al societatilor civile profesionale cu raspundere limitata (S.P.R.L.) ? forme de organizare ale practicienilor in insolventa - apr. 2008Microintreprinderi in 2022: plafonul de incadrare pentru firme ar putea fi redus la 500.000 euroCAEN 5629. Cum se poate trece la IMPOZIT PE VENITurile microintreprinderilor de la cel specific?Recuperarea pierderilor contabile in cazul microintreprinderilorUltimele articole
Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiIMPOZIT PE VENIT in 2025. Ce modificari importante au aparutBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Sfaturi de la experti
Declaratia 205 venituri din chirii
Intrebare: 1. O persoana fizica cu dubla cetatenie - romana si israeliana - cu NIF si rezident in Israel, obtine venituri din chirii in Romania. Persoana juridica careia i-a inchiriat spatiul a platit impozitul pe chirie prin retinere la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Preluare parti sociale societate noua
Intrebare: Societatea A, cu patru actionari persoane fizice (2 actionari detin cate 44% parti sociale din capitalul de 51.000.000 lei, iar ceilalti doi cate 6%), a achizitionat actuala firma de la o multinacionala la pretul de 255.000 euro,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata
Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende
Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante
Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA