Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri nerezidenti - Ce trebuie sa stii despre completarea Declaratiei 207 ?

02-Mar-2020
7581

In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru Irina Dumitrescu realizeaza o ampla analiza asupra aspectelor privind completarea Declaratiei 207 in cazul veniturilor realizate de nerezidenti, plecand de la urmatoarea situatie.

1. O firma primeste o factura de la un furnizor din Marea Britanie o factura pentru serviciul de verificare a functionalitatii unui uscator - cheltuielile unui specialist in Romania, la fata locului. Acum un an acelasi partener ne-a furnizat uscatorul. Am depus formularul 017 la ANAF, deoarece serviciul este prestat efectiv in Romania. Avem certificatul lui de rezidenta fiscala. Se calculeaza si se retine impozitul pe veniturile nerezidentilor? Se declara venitul in formularul 207?

2. Avem contract de consultanta pe implementarea productiei acordata de firma-mama din Polonia si facturi lunare Avem cerificatul de rezidenta fiscala, nu retinem impozit pe veniturile platite nerezidentului, cf. Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate cu Polonia. Am incadrat serviciul cf. art. 12, lit l)*. Se declara in D207?

*l) venituri din prestarea de servicii de management sau de consultan a din orice domeniu, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania;

3. Din perspectiva Declaratiei 207, se declara si veniturile scutite enumerate la Titlul VI, art. 223, alin (2) din Codul fiscal si cele stipulate in Conventiile de evitare a dublei impuneri sau mai sunt si alte venituri scutite (de ex, daca nu retinem impozit cf. Conventiei insemana ca venitul este scutit?)? La fel, daca nu retinem impozitul la sursa, ci suportam pe cheltuiala valoarea impozitului, se mai declara venitul in D207? 

Specialistul Irina Dumitrescu realizeaza urmatoarea analiza:

1. Primim o factura de la un furnizor din Marea Britanie ofactura pentru serviciul de verificare a functionalitatii unui uscatorcheltuielile unui specialist in Romania, la fata locului. Acum un an acelasi partener ne-a furnizat uscatorul. Am depus formularul 017 la ANAF,deoarece serviciul este prestat efectiv in Romania. Avem certificatul luide rezidenta fiscala. Se calculeaza si se retine impozitul pe veniturile nerezidentilor? Se declara venitul in formularul 207?

Raspuns:

Fiind servicii prestate in Romania, veniturile sunt impozabile in Romania conform art. 223 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal. In baza certificatului de rezidenta fiscala se aplica prevederile art. 7 din conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Marea Britanie. Potrivit acestuia:

1. Beneficiile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat, in afara de cazul cand intreprinderea desfasoara activitatea sa in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent aflat in acel stat. Daca intreprinderea exercita activitatea sa in modul mai sus aratat, beneficiile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat, dar numai in masura in care aceste beneficii sunt atribuibile acelui sediu permanent.

Platitorul de venit nu retine impozit la sursa.


2. Avem contract de consultanta pe implementarea productiei acordata de firma-mama din Polonia si facturi lunare Avemcerificatul de rezidenta fiscala, nu retinem impozit pe veniturile platitenerezidentului, cf. Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate cuPolonia. Am incadrat serviciul cf. art. 12, lit l)

l) venituri din prestarea de servicii de managementsau de consultan a din orice domeniu, daca aceste venituri sunt ob inute dela un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania;


Se declara in D207?

Raspuns:

Indiferent unde sunt prestate (in Romania sau in afara Romaniei), veniturile sunt impozabile in Romania conform art. 223 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal. In baza certificatului de rezidenta fiscala se aplica prevederile art. 7 din conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia. Potrivit acestuia:

1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand intreprinderea exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.

Platitorul de venit nu retine impozit la sursa.

3. Din perspectiva Declaratiei 207, se declara si veniturile scutite enumerate laTitlul VI, art. 223, alin (2) din Codul fiscal si cele stipulate in Conventiile de evitare a dublei impuneri sau mai sunt si alte venituriscutite (de ex, daca nu retinem impozit cf. Conventiei insemana ca venitul este scutit?)? La fel, daca nu retinem impozitul la sursa, ci suportam pe cheltuiala valoarea impozitului, se mai declara venitul in D207?

Raspuns: 

1. Pentru cazurile de la pct. 1 si 2 si alte situatii pentru care se aplica prevederile art. 7 din acordul pentru evitarea dublei impuneri

Art. 7 din Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Polone pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital si a protocolului anexat stabileste:

ART. 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand intreprinderea exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3 al acestui articol, cand o intreprindere a unui stat contractant exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie in fiecare stat contractant, acelui sediu permanent, profiturile pe care le-ar fi putut realiza, daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata, exercitand activitati identice sau similare in conditii identice sau similare si tratand cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent vor fi admise la scadere cheltuielile efectuate pentru scopurile acestui sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul contractant in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte. Totusi aceste deduceri vor fi aplicabile conform prevederilor specifice ale legislatiei fiscale a statului contractant in care este situat sediul permanent.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profitul care se atribuie unui sediu permanent sa fie determinat prin repartizarea profitului total al intreprinderii in diversele sale parti componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu va impiedica acel stat contractant sa determine profitul impozabil in conformitate cu repartitia uzuala; metoda de repartizare adoptata va fi totusi aceea prin care rezultatul va fi in concordanta cu principiile enuntate in prezentul articol.
5. Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
6. In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente, profitul care se atribuie unui sediu permanent va fi determinat in fiecare an prin aceeasi metoda, in afara de cazul cand exista motive temeinice si suficiente de a proceda altfel.
7. Cand profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat in alte articole ale prezentului acord, atunci prevederile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.

Dupa cum se poate observa, acest articol nu prevede o scutire ci stabileste ca profiturile intreprinderii sunt impozabile in statul de rezidenta al beneficiarului, cu exceptiile de la acest articol.

Cu privire la Formularul 207, instructiunile de completare aprobate prin OANAF 48/2019 stabilesc:

1. Declaratia se completeaza si se depune de catre platitorii de venituri prevazuti la art. 224 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv persoana desemnata din cadrul asocierii/entitatii transparente fiscal prevazuta la art. 224 alin. (2) din Codul fiscal, care au obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului conform titlului VI din Codul fiscal sau conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state. 

Declaratia se completeaza si se depune si pentru veniturile scutite de impozit potrivit titlului VI din Codul fiscal sau conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state. 
(….)

3. Declaratia se completeaza pentru urmatoarele categorii de venituri realizate de beneficiari de venit nerezidenti: 

3.1. Venituri pentru care platitorul de venituri are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului conform titlului VI din Codul fiscal, respectiv a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state: 
a) venituri din dividende, potrivit art. 223 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz; 
b) venituri din dobanzi, potrivit art. 223 alin. (1) lit. b) si c) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz; 
c) venituri din redevente, potrivit art. 223 alin. (1) lit. d) si e) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz; 
d) venituri din comisioane, potrivit art. 223 alin. (1) lit. f) si g) din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz; 
e) venituri din activitati sportive si de divertisment, potrivit art. 223 alin. (1) lit. h) si art. 227 alin. (1) din Codul fiscal; 
f) venituri reprezentand remuneratii primite de persoane juridice straine care actioneaza in calitate de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane, potrivit art. 223 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal; 
g) venituri din servicii prestate de persoane nerezidente, potrivit art. 223 alin. (1) lit. i), k) si l) din Codul fiscal; 
h) venituri obtinute de persoane fizice nerezidente din premii acordate la concursuri organizate in Romania, potrivit art. 223 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal; 
i) venituri din lichidarea unei persoane juridice romane, realizate de persoane nerezidente, potrivit art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal; 
j) venituri realizate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident, potrivit art. 223 alin. (1) lit. p) din Codul fiscal. 

3.2. Venituri scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania, conform art. 229 din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state: 

a) venituri din dobanzi potrivit art. 229 alin. (1) lit. a), b), g) si h) sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz; 
b) venituri obtinute din tranzactiile cu instrumente financiare derivate utilizate pentru realizarea operatiunilor de administrare a riscurilor asociate obligatiilor de natura datoriei publice guvernamentale, venituri obtinute din tranzactionarea titlurilor de stat si a obligatiunilor emise de catre unitatile administrativ- teritoriale si venituri obtinute din tranzactionarea valorilor mobiliare emise de catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit art. 229 alin. (1) lit. a); 
c) venituri din dividende potrivit art. 229 alin. (1) lit. c) si h) sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz; 
d) venituri din premii potrivit art. 229 alin. (1) lit. d) si e); 
e) venituri din redevente potrivit art. 229 alin. (1) lit. g) sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, dupa caz; 
f) venituri din activitati de consultanta potrivit art. 229 alin. (1) lit. f); 
g) venituri realizate ca urmare a participarii in alt stat la un joc de noroc, ale carui fonduri de castiguri provin si din Romania, potrivit art. 229 alin. (1) lit. i). 

Desi exista si opinii conform carora serviciile pentru care nu s-a retinut impozit in Romania in baza prevederilor art. 7 – Beneficiile intreprinderilor din conventiile de evitare a dublei impuneri (servicii neimpozabile in Romania potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri) se declara in Formularul 207 eu consider ca acestea nu se declara in Formularul 207 intrucat:

acestea nu se regasesc la pct. 3.1. din instructiunile de completare a formularului 207 - nu sunt venituri pentru care platitorul de venituri are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului nici conform titlului VI din Codul fiscal, nici conform conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state;
acestea nu se regasesc la pct. 3.2. din instructiunile de completare a formularului 207 nu sunt venituri scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania, conform art. 229 din Codul fiscal sau potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state (sunt neimpozabile conform conventiei), nu se regasesc la lit. a) – g).

Daca nu retinem impozitul la sursa, ci suportam pe cheltuiala valoarea impozitului, se mai declara venitul in D207

Fiind vorba de servicii pentru care platitorul are obligatia de a calcula, retine si plati impozit pe veniturile nerezidentilor (chiar daca platitorul opteaza pentru suportarea acestuia) consider ca in declaratia 207 se includ si aceste venituri pentru care nerezidentii datoreaza impozit in Romania insa impozitul este suportat de platitorul de venit.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Hotarare AGA dividende si reglementari cheie

    • Distribuirea dividendelor se face pe baza Hotararii Adunarii Generale a Actionarilor (AGA). Aceasta hotarare se emite in conformitate cu reglementarile legale si statutul companiei, fiind un pas crucial in procesul de remunerare a actionarilor. In articolul de fata, vom prezenta modelul unei hotarari AGA pentru distribuirea dividendelor si vom oferi cateva aspecte cheie de luat in considerare in ceea ce priveste dividendele.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016