Raportul Special
realizat de specialisti
dr. Cristian Nicolae Stoina
I. Reglementarea aspectelor de fond
Avand in vedere faptul ca o parte insemnata a activitatilor privind economia nationala sunt desfasurate si in mod independent, este de interes abordarea impunerii veniturilor din activitati independente.
1. Sfera de aplicare
Potrivit Codului fiscal, veniturile din activitati independente cuprind:
a) veniturile comerciale;
Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele din profesii libere, precum si din practicarea unei meserii.
Pentru elucidarea sferei faptelor de comert trebuie facut apel la doctrina si jurisprudenta dreptului comercial, care se bucura de o anumita stabilitate incepand cu anul 1887, anul aparitiei Codului comercial roman.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Faptele de comert obiective sunt cele prevazute la art. 3 din Codul comercial si cuprind:
Lista activitatilor ce constituie fapte de comert trebuie extinsa pe masura dezvoltarii practicii afacerilor, chiar daca textele Codului comercial nu au fost adaptate. Spre exemplu, cumpararea de imobile spre revanzare poate fi inclusa in sfera veniturilor din fapte de comert.
b) veniturile din profesii libere;
Veniturile din profesii libere sunt veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
O parte dintre aceste profesii ?libere?, dar care sunt toate strict reglementate, au inceput a fi exercitate sub forma unor societati comerciale (ex. cele medicale) sau chiar pot fi si in prezent prestate sub forma societara (ex. auditul, expertiza contabila, fiscala etc.); in aceste cazuri, veniturile respective intra sub incidenta impozitului pe profit sau pe veniturile microintreprinderilor (Titlul II, respectiv Titlul IV din Codul fiscal), si nu sub incidenta Titlului III care constituie subiectul prezentei lucrari.
c) veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.
In explicarea notiunii de know-how, Codul fiscal ofera, la art. 7 alin. (1) pct. 15 urmatoarea definitie: ?know-how ? orice informatie cu privire la o experienta industriala, comerciala sau stiintifica care este necesara pentru fabricarea unui produs sau pentru aplicarea unui proces existent si a carei dezvaluire catre alte persoane nu este permisa fara autorizatia persoanei care a furnizat aceasta informatie; in masura in care provine din experienta, know-howul reprezinta ceea ce un producator nu poate sti din simpla examinare a produsului si din simpla cunoastere a progresului tehnicii.?
Prin exceptie, Codul fiscal dispune ca nu sunt venituri impozabile veniturile obtinute prin aplicarea efectiva in tara de catre titular sau, dupa caz, de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in Romania, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului (art. 47 din Codul fiscal).
De aceasta prevedere beneficiaza persoanele fizice care exploateaza inventia, respectiv titularul brevetului aplicat.
Aplicarea efectiva in orice domeniu tehnologic a unei inventii pentru care este acordat sau este validat in Romania un brevet de inventie care are ca obiect un produs si un procedeu inseamna oricare dintre actele prevazute la art. 33 alin. (2) din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, republicata cu modificarile ulterioare (pct. 27 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal).
Pentru stabilirea venitului net (impozabil) din activitati independente, Codul fiscal stabileste in principal doua metode distincte:
De asemenea, venitul net din drepturile de proprietate intelectuala cunoaste anumite particularitati in modul de determinare.
2. Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla (art. 48 din Codul fiscal).
Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia veniturilor din activitati independente pe baza normelor de venit si din drepturile de proprietate intelectuala.
2.1. Venitul brut cuprinde:
Nu sunt considerate venituri brute:
Trebuie sa retinem ca, spre deosebire de determinarea veniturilor la societatile comerciale, pentru persoanele fizice venitul este doar cel efectiv incasat in cursul anului pentru care se determina impozitul.
La societatile civile (de avocati, notari, medici etc.) care sunt transparente din punct de vedere fiscal, veniturile se calculeaza direct pe asociati, pe baza incasarilor societatii civile, chiar daca nu toate aceste venituri au fost distribuite efectiv asociatilor in cursul anului, ci au ramas in conturile societatii. Deci, din punct de vedere al impozitului pe venit, societatea civila nu exista, venitul impozabil calculandu-se direct pe fiecare asociat, pe cand din punctul de vedere al TVA, contribuabil este societatea civila insasi (chiar daca nu are personalitate juridica).
2.2. Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt urmatoarele:
2.3. Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
2.4. Nu sunt cheltuieli deductibile:
3. Obligatii privind evidenta contabila Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie.
In Registrul-inventar se trec toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii.
Prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.040/2004 au fost aprobate Normele metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Aceste norme metodologice reglementeaza:
4. Stabilirea venitului net anual din activitati independente pe baza normelor de venit (art. 49 din Codul fiscal )
Ministerul Finantelor Publice elaboreaza normele care contin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se stabileste pe baza de norme de venit si precizeaza regulile care se utilizeaza pentru stabilirea acestor norme de venit.
Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea individual potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, a fost aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.847/2003.
Normele de venit, care reprezinta estimari oficiale ale veniturilor pentru anumite categorii de contribuabili, sunt stabilite la nivel local de catre directiile generale ale finantelor publice si sunt diferentiate in functie de criterii, precum:
In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.
Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati desemnate, venitul net din aceste activitati se stabileste pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activitati.
Daca un contribuabil desfasoara activitate de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi si desfasoara si o alta activitate independenta, atunci venitul net din activitatile independente desfasurate de contribuabil se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, conform art. 48. In acest caz, venitul net din aceste activitati nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice si de bunuri in regim de taxi.
Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.
5. Stabilirea venitului net anual din drepturile de proprietate intelectuala (art. 50 din Codul fiscal)
Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste prin scaderea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:
a) o cheltuiala deductibila egala cu 40% din venitul brut;
b) contributiile sociale obligatorii platite.
In cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrari de arta monumentala, venitul net se stabileste prin deducerea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:
a) o cheltuiala deductibila egala cu 50% din venitul brut;
b) contributiile sociale obligatorii platite.
In cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita3 si al remuneratiei compensatorii pentru copia privata, venitul net se determina prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de asemenea venituri, potrivit legii, fara aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prezentate mai sus la alin. (1) si (2), deoarece aceste cheltuieli au fost deja efectuate de catre creatorul operei respective si deci se presupune ca au fost odata deduse.
Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, contribuabilii completeaza numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari. Aceasta reglementare este optionala pentru cei care considera ca isi pot indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit.
Potrivit art. 51 din Codul fiscal, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real.
Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca nu se depune o cerere de renuntare de catre contribuabil.
Contribuabilii pot face aceasta optiune in situatiile in care cheltuielile cu crearea operelor se ridica la valori semnificativ mai mari de 40-50% din venitul brut si detin documente justificative adecvate; de asemenea, in cazul in care crearea unei opere de arta dureaza mai mult de un an fiscal, perioada in care cheltuielile pot fi semnificative, iar veniturile foarte scazute, la nivelul acoperirii furniturilor cu materialele.
Cererea de optiune pentru stabilirea venitului net in sistem real se depune la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate si in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.
II. Aspecte procedurale
1. Stabilirea venitului net anual impozabil
Venitul net anual impozabil se stabileste prin deducerea din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate.
Pierderea fiscala anuala inregistrata din activitati independente se reporteaza si se completeaza cu venituri obtinute din aceeasi sursa de venit din urmatorii 5 ani fiscali.
Pierderile provenind din strainatate se reporteaza si se compenseaza cu veniturile de aceeasi natura si sursa, realizate in strainatate, pe fiecare tara, inregistrate in urmatorii 5 ani fiscali.
Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:
a) reportul se efectueaza cronologic, in functie de vechimea pierderii, in urmatorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal si netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului.
2. Stabilirea platilor anticipate de impozit (art. 82 din Codul fiscal)
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent astfel:
3. Declaratia privind venitul realizat (art. 83 din Codul fiscal)
Contribuabilii care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri din activitati independente au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Nedepunerea declaratiei la termen constituie contraventie si se sanctioneaza conform legislatiei in vigoare.
Pentru veniturile din activitati independente, obligatiile declarative sunt:
Declaratiile au fost aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 2.371/2007.
4. Stabilirea si plata impozitului pe venitul net anual impozabil (art. 84 din Codul fiscal)
Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual datorat este calculat de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil/castigul net anual din anul fiscal respectiv, cu exceptia prevederilor art. 67 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.
Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume, reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil, castigul net anual din transferul titlurilor de valoare, castigul net anual din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Organul fiscal competent are obligatia calcularii, retinerii si virarii sumei reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe:
a) venitul net anual impozabil;
b) castigul net anual din transferul titlurilor de valoare;
c) castigul net anual din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen.
Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, in intervalul si in forma stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuala se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.
NOTE:
1 Publicata in M.Of. nr. 522 din 10 iunie 2004.
2 Potrivit Circularei BNR nr. 30 din 1 octombrie 2008, publicata in M.Of. nr. 685 din 7 octombrie 2008.
3 Dreptul de suita este definit la art. 21 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, in urmatoarea formulare: ?Autorul unei opere originale de arta grafica sau plastica ori al unei opere fotografice beneficiaza de un drept de suita, reprezentad dreptul de a incasa o cota din pretul net de vanzare obtinut la orice revanzare a operei, ulterioara primei instrainari de catre autor, precum si dreptul de a fi informat cu privire la locul unde se afla opera sa?.
Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din noiembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 9 martie 2009
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
PFA in 2024. Cat CASS datoreaza cei care obtin VENITURI DIN ACTIVITATI INDEPENDENTE si care sunt EXCEPTIILEUltima versiune pentru Declaratia 223 e disponibilaAcordarea BONIFICATIILOR pentru impozitul pe venit si contributiile sociale aferente anului 2019 declarate de persoanele fiziceBirou notarial. Contributii socialeGhid ANAF de completare si depunere a Declaratiei 230. Categorii de contribuabiliUltimele articole
D212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularDeclaratia Unica, modificata prin OUG 128/2024. In anumite situatii, formularul NU trebuie depus obligatoriu in anul curentPFA in 2024. Sunt EXCEPTATE de la plata CASS daca sunt si angajate cu CIM intreg?Obtii venituri din mediul ONLINE? Iata ce obligatii fiscale ai catre ANAFArticole similare
ANAF modifica modelul documentelor necesare in activitatea de verificare a situatiei fiscale personaleScutirea de la plata impozitului pe norma de VENIT pentru productia valorificata de membrii cooperativelor agricole prin/catre cooperativaProgramul Prima Casa se modifica. Scade limita de VENITuri pentru cei care face creditObligatia depunerii Declaratiei privind beneficiarul real, ELIMINATA pentru unele firme (Legea 108/2020)Ministrul de Finante: Declaratia unica va putea fi depusa online din 16 maiUltimele articole
NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiPlafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Impozit pe VENIT in 2025. Ce modificari importante au aparutMicrointreprindere in 2025. Ponderea VENITurilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Articole similare
Noul Cod de Procedura Fiscala: Ordonanta 29 din 2011 (Partea III.2)O noua amnistie fiscala: datoriile cu termen la 30 iunie 2017 vor fi scutite de penalitatiAchizitie servicii. Cum procedam in ce priveste impozitul pe nerezidenti?Ce declaratii se depun obligatoriu pana la 25 noiembrieIndreptarea erorilor din documentele de plata. Documentar fiscalUltimele articole
NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabiliiDoua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaArticole similare
Declararea veniturilor obtinute in Romania. Cine are aceasta obligatie?Cum se reflecta in Declaratia 101 recuperarea pierderii fiscaleDeclararea impozitului specific unor activitatiNormele actuale privind controlului financiar de gestiuneSocietate platitoare de impozit specific. Cum se aplica NORMA privind limitele de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare?Ultimele articole
Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriDeclaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularNoi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venitDecontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileSfaturi de la experti
Declaratia 205 venituri din chirii
Intrebare: 1. O persoana fizica cu dubla cetatenie - romana si israeliana - cu NIF si rezident in Israel, obtine venituri din chirii in Romania. Persoana juridica careia i-a inchiriat spatiul a platit impozitul pe chirie prin retinere la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Preluare parti sociale societate noua
Intrebare: Societatea A, cu patru actionari persoane fizice (2 actionari detin cate 44% parti sociale din capitalul de 51.000.000 lei, iar ceilalti doi cate 6%), a achizitionat actuala firma de la o multinacionala la pretul de 255.000 euro,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata
Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende
Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante
Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii
Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA