Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Veniturile pentru nerezidenti. Tratament contabil si fiscal

22-Ian-2013
3573
Prin actul constitutiv al societatii se specifica faptul ca administratorul numit prin actul constitutiv - persoana fizica nerezidenta cu domiciliul in Italia - va putea fi retribuit in raport cu volumul si natura lucrarilor efectuale conform legislatiei in vigoare. incepand din anul 2006, administratorul primeste acest venit anual, in luna decembrie a fiecarui an. Vom stabili care este incadrarea din punct de vedere contabil si fiscal pentru acest venit. In plus, se va stabili ce obligatii fiscale, declarative are societatea in acest sens si ce obligatii are persoana fizica nerezidenta (in Romania).

Conform art. 55 alin. (2) lit. j), indemnizatia administratorilor, precum si suma din profitul net cuvenite administratorilor societatilor comerciale potrivit actului constitutiv sau stabilite de adunarea generala a actionarilor intra in categoria veniturilor asimilate salariilor.

Avand in vedere ca este specificat in actul constitutiv al societatii faptul ca administratorul va fi retribuit in raport cu volumul si natura lucrarilor efectuate, consideram acest venit ca indemnizatie de administrator, venit asimilat salariilor.

In temeiul art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate. Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul fiscal, fiind aplicata cota de 16%.

De asemenea, potrivit art. 2964 alin. (1) lit. e), remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie intra in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii


Prin urmare, potrivit reglementarilor actuale ale Codului fiscal asupra remuneratiei administratorilor nerezidenti se vor datora urmatoarele contributii:

- contributia de asigurari sociale - componenta individuala, potrivit art. 2964 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal si datorata de angajator - potrivit art. 2965 alin. (1) din Codul fiscal;
- contributia de asigurari sociale de sanatate individuala - potrivit art. 2964 alin. (1) lit. e) din Codul
fiscal si datorata de angajator - potrivit art. 2965 alin. (2) din Codul fiscal;
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 2965 alin. (21) din Codul fiscal.

In conditiile legislatiei europene existente, respectarea instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte impune si respectarea regulamentelor comunitare, respectiv a Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 si (CEE) nr. 574/72 si a Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 si (CE) nr. 987/2009. Potrivit acestora, persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Regula generala este ca persoanele carora li se aplica aceste regulamente sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, orice persoana sau entitate care este subiect
intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, codul de identificare fiscala este numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Astfel, administratorul trebuie sa obtina un numar de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.
Impozitul pe venitul din salarii si celelalte contributii sociale vor fi declarate de catre societate in "Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

Societatea comerciala va inregistra urmatoarele note contabile:

1. Cheltuieli cu veniturile colaboratorilor:

641 = 462 cu suma bruta
"Cheltuieli cu personalul" "Creditori diversi"


2. Retinerea impozitului si contributiile sociale ale salariatului:

462 = %
"Creditori diversi" 444
"Impozit pe venitul din salarii"
4312
"CAS datorat de angajat"
4314
"CASS datorat de angajat"

3. inregistrarea contributiilor datorate de societate:

6453 = 4313
"Contributia firmei pentru CASS" "CASS datorat de angajator"
6451 = 4311
"Contributia firmei pentru asigurari sociale" "CAS datorat de angajator"
6451 = 4315
"Contributia firmei pentru asigurari sociale" "Contributia pentru CCI datorata
de angajator"

Prevederile prezentate anterior privind incadrarea ca venit salarial a indemnizatiei de administrator se aplica intregii perioade mentionate, nu doar pentru anul 2012. Asadar, incepand cu 2006, suma primita de catre administrator trebuia considerata venit salarial.


Pana la 1 ianuarie 2011, societatea avea obligatia declararii impozitului in cota de 16% prin depunerea "Declaratiei 100 privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat", ulterior acestei date fiind declarat prin "Declaratia 112 privind obligatiile de plataa contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

In perioada 2006-2010, in cazul in care persoana fizica nerezidenta nu a fost prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, pentru a putea fi considerate ca persoana fizica rezidenta nu avea obligatia inscrierii in sistemele de asigurari de sanatate din Romania.

In concluzie, pentru aceasta perioada, societatea avea obligatia retinerii impozitului pe venituri asimilate salariilor de 16%, dar nu si a contributiilor sociale. Incepand cu anul 2011, potrivit prevederilor art. 2963 lit. b) din Codul fiscal, persoanele fizice nerezidente care realizeaza, pe teritoriul Romaniei, veniturile prevazute la art. 2963 lit. a) din Codul fiscal si care, potrivit
instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sunt obligate la plata contributiilor sociale prevazute in titlul IX2 din Codul fiscal sunt incluse in categoria contribuabililor la sistemele de asigurari sociale din Romania.

In anul 2011, pentru indemnizatia primita de administrator, societatea avea obligatia retinerii si declararii urmatoarelor contributii:

- contributia de asigurari sociale de sanatate (individuala - potrivit art. 2964 alin. (1) lit. j) din Codul
fiscal si datorata de angajator - potrivit art. 2965 alin. (1) din Codul fiscal);
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 29616 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Veniturile pentru nerezidenti. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"