Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Veniturile pentru nerezidenti. Tratament contabil si fiscal

22-Ian-2013
6284
Prin actul constitutiv al societatii se specifica faptul ca administratorul numit prin actul constitutiv - persoana fizica nerezidenta cu domiciliul in Italia - va putea fi retribuit in raport cu volumul si natura lucrarilor efectuale conform legislatiei in vigoare. incepand din anul 2006, administratorul primeste acest venit anual, in luna decembrie a fiecarui an. Vom stabili care este incadrarea din punct de vedere contabil si fiscal pentru acest venit. In plus, se va stabili ce obligatii fiscale, declarative are societatea in acest sens si ce obligatii are persoana fizica nerezidenta (in Romania).

Conform art. 55 alin. (2) lit. j), indemnizatia administratorilor, precum si suma din profitul net cuvenite administratorilor societatilor comerciale potrivit actului constitutiv sau stabilite de adunarea generala a actionarilor intra in categoria veniturilor asimilate salariilor.

Avand in vedere ca este specificat in actul constitutiv al societatii faptul ca administratorul va fi retribuit in raport cu volumul si natura lucrarilor efectuate, consideram acest venit ca indemnizatie de administrator, venit asimilat salariilor.

In temeiul art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate. Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul fiscal, fiind aplicata cota de 16%.

De asemenea, potrivit art. 2964 alin. (1) lit. e), remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie intra in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.


Prin urmare, potrivit reglementarilor actuale ale Codului fiscal asupra remuneratiei administratorilor nerezidenti se vor datora urmatoarele contributii:

- contributia de asigurari sociale - componenta individuala, potrivit art. 2964 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal si datorata de angajator - potrivit art. 2965 alin. (1) din Codul fiscal;
- contributia de asigurari sociale de sanatate individuala - potrivit art. 2964 alin. (1) lit. e) din Codul
fiscal si datorata de angajator - potrivit art. 2965 alin. (2) din Codul fiscal;
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 2965 alin. (21) din Codul fiscal.

In conditiile legislatiei europene existente, respectarea instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte impune si respectarea regulamentelor comunitare, respectiv a Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 si (CEE) nr. 574/72 si a Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 si (CE) nr. 987/2009. Potrivit acestora, persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Regula generala este ca persoanele carora li se aplica aceste regulamente sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, orice persoana sau entitate care este subiect
intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, codul de identificare fiscala este numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Astfel, administratorul trebuie sa obtina un numar de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.
Impozitul pe venitul din salarii si celelalte contributii sociale vor fi declarate de catre societate in "Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

Societatea comerciala va inregistra urmatoarele note contabile:

1. Cheltuieli cu veniturile colaboratorilor:

641 = 462 cu suma bruta
"Cheltuieli cu personalul" "Creditori diversi"


2. Retinerea impozitului si contributiile sociale ale salariatului:

462 = %
"Creditori diversi" 444
"Impozit pe venitul din salarii"
4312
"CAS datorat de angajat"
4314
"CASS datorat de angajat"

3. inregistrarea contributiilor datorate de societate:

6453 = 4313
"Contributia firmei pentru CASS" "CASS datorat de angajator"
6451 = 4311
"Contributia firmei pentru asigurari sociale" "CAS datorat de angajator"
6451 = 4315
"Contributia firmei pentru asigurari sociale" "Contributia pentru CCI datorata
de angajator"

Prevederile prezentate anterior privind incadrarea ca venit salarial a indemnizatiei de administrator se aplica intregii perioade mentionate, nu doar pentru anul 2012. Asadar, incepand cu 2006, suma primita de catre administrator trebuia considerata venit salarial.


Pana la 1 ianuarie 2011, societatea avea obligatia declararii impozitului in cota de 16% prin depunerea "Declaratiei 100 privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat", ulterior acestei date fiind declarat prin "Declaratia 112 privind obligatiile de plataa contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

In perioada 2006-2010, in cazul in care persoana fizica nerezidenta nu a fost prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, pentru a putea fi considerate ca persoana fizica rezidenta nu avea obligatia inscrierii in sistemele de asigurari de sanatate din Romania.

In concluzie, pentru aceasta perioada, societatea avea obligatia retinerii impozitului pe venituri asimilate salariilor de 16%, dar nu si a contributiilor sociale. Incepand cu anul 2011, potrivit prevederilor art. 2963 lit. b) din Codul fiscal, persoanele fizice nerezidente care realizeaza, pe teritoriul Romaniei, veniturile prevazute la art. 2963 lit. a) din Codul fiscal si care, potrivit
instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sunt obligate la plata contributiilor sociale prevazute in titlul IX2 din Codul fiscal sunt incluse in categoria contribuabililor la sistemele de asigurari sociale din Romania.

In anul 2011, pentru indemnizatia primita de administrator, societatea avea obligatia retinerii si declararii urmatoarelor contributii:

- contributia de asigurari sociale de sanatate (individuala - potrivit art. 2964 alin. (1) lit. j) din Codul
fiscal si datorata de angajator - potrivit art. 2965 alin. (1) din Codul fiscal);
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 29616 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016