Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Impozitarea veniturilor din dividende in anul 2016

20-Apr-2016
2559

In ceea ce priveste impozitarea veniturilor din dividende incepand cu anul 2016, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, retinem urmatoarele:

• persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat.Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 5% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane.Termenul de declarare si de plata a impozitului pe dividende este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.

Prin exceptie de la prevederile de mai sus, in cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator,respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, urmator anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale.

Mentiune! Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, daca in ultima zi a anului calendaristic sau in ultima zi a anului fiscal modificat, dupa caz, persoana juridica romana care primeste dividendele indeplineste conditiile prevazute la art. 43, alin. (4).din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal.

La art.43, alin.(4) din Legea nr.227/2015 se mentioneaza ca prevederile referitoare la re?inerea, declararea si plata impozitului pe dividende nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv.

Sunt neimpozabile la calculul impozitului pe profit dividendele primite de un contribuabil platitor de impozit pe profit de la o persoana juridica romana indiferent de cota de participare la capitalul social al societã?ii care distribuie dividende.

• Veniturile din investitii realizate de persoanele fizice cuprind si veniturile din dividende. Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata.


In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.

Cota de impozit de 5% se aplica asupra veniturilor din dividende distribuite incepand cu data de 1 ianuarie 2016.

Platitorii de venituri din dividende sunt obliga?i sa declare impozitul retinut la sursa, pana la termenul de plata a acestuia inclusiv.Totodata, platitorii de venituri din dividende au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului current pentru anul expirat.

Contributia de asigurari sociale de sanatate in cazul veniturilor din dividende se stabileste de organul fiscal in anul urmator celui in care au fost realizate veniturile, prin aplicarea cotei individuale de contributie de asigurãri sociale de sãnãtate de 5,5% asupra venitului brut. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar in decizia de impunere.

Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din dividende, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute din dividende, in bani sau in natura, distribuite de persoanele juridice, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.

Mentiune ! in anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din dividende nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri din salarii, din pensii, din activitati independente, din asocierea cu o persoana juridica -contribuabil potrivit Titlulul II sau III din Codul Fiscal rescris , din activitati agricole, silvicultura sipiscicultura, indemnizatii de somaj, pentru cresterea copilului, ajutor social acordat potrivit Legii nr.416/2001, indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale, asa cum sunt enumerate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g),i). - l). din Legea nr.227/2015, cu exceptia veniturilor din
drepturi de proprietate intelectuala.

Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din dividende si se datoreazã contributia de asigurari sociale de sanatate, aceasta se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz. Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca venitul din dividende pentru care se calculeaza contributia este singurul venit realizat.

Pentru veniturile din dividende realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul a CASS nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.

Contributia anuala de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal, prin aplicarea cotei individuale de 5,5 % asupra bazei anuale de calcul, determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, aferente veniturilor prevazute la art.179 alin. (1) din Legea nr.227/2015 (unde sunt cuprinse si veniturile din dividende) . Baza anuala de calcul a contributiei de asigurari de sanatate nu poate fi mai mica decat valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut
inmultita cu 12.

Sursa: A.J.F.P Olt - Biroul Asistenta contribuabili

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Impozitarea veniturilor din dividende in anul 2016":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Pensionarii nu vor mai putea acumula pensia cu salariul de stat (proiect MMPS)
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale este in plin proces de elaborare a unui proiect de act normativ care prevede interzicerea cumulului pensiei cu salariul de la stat, anunta ministrul Violeta Alexandru. "Se lucreaza la un proiect de lege in cadrul echipei mele la Ministerul Muncii, am facut o prima lectura a unei variante pe care echipa mi-a prezentat-o, urmeaza sa o finalizam pe masura ce colectam toate informatiile legate de persoanele carora li s-ar aplica o asemenea prevedere. In foarte...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii afla de la specialistii ANAF constatarile inspectiilor fiscale desfasurate pana acum
    • In luna decembrie a.c. si in ianuarie 2020, specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor prezenta contribuabililor constatarile Agentiei selectate ca urmare a inspectiilor fiscale desfasurate. “Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza, in perioada decembrie 2019 - ianuarie 2020, sesiuni de asistenta a contribuabililor si a reprezentantilor acestora, in cadrul carora vor fi prezentate constatari ANAF selectate ca urmare a inspectiilor fiscale...» citeste mai departe aici

  • Cand poate opta un PFA pentru schimbarea modului de impozitare?
    • "Un PFA infiintat in anul 2009 declara de la infiintare si pana in prezent veniturile in sistem real. Avand un cod caen care se regaseste la norma de venit, doreste sa schimbe modul de impozitare din sistem real la norma de venit. Cand poate face aceasta optiune? Se mai poate modifica declaratia unica depusa pentru anul 2018?" Raspunsul specialistului Potrivit art. 69 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul PFA care realizeaza venituri din activitati independente in mod individual, venitul net...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala
    • Prin O.A.N.A.F. nr. 3.008/2019 publicat in M.Of. nr. 945 din data de 26.11.2019 au fost aduse modificari si completari procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala, precum si modelului acestui formular si al cererii de eliberare. Noile prevederi vor intra in vigoare la data de 26 decembrie 2019 si se va aplica si cererilor de eliberare a certificatului de atestare fiscala, aflate in curs de solutionare la aceasta data. Principalele modificari si completari vizeaza: Modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Dubla finantare versus indicatori proiect
    • O societate X s-a obligat sa angajeze doua persoane, pentru a obtine baremul proiectului Start-up Nation. In acelasi timp unul dintre angajati beneficiaza de subventie de la AJOFM, conform art.85 din Legea nr.76/2002 (sau sunt firme care beneficiaza si de subventie conform art.80, Legea 76/2002). Se considera dubla finantare ca firma sa beneficieze de subventia de la AJOFM in conditiile in care beneficiaza si de proiect Start-up Nation? Salariul angajatului respectiv nu este platit din...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016