Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Modificare sistem de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative

29-Apr-2016
2048

Cel mai recent numar al Revistei de Finante si Contabilitate, aparuta sub egida Ministerului de Finante, are ca tema Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului si obligatiile declarative aferente.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere.

Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc, in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale;

b) ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de sub 20%;

c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile);

d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;


e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

In cazul societatilor nou-infiintate se are in vedere indeplinirea conditiei privind componenta capitalului social la data inregistrarii in registrul comertului, precum si faptul ca nu intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la lit. a).

Sistemul de impunere este optional numai in cazul persoanelor juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro.

Cotele de impozitare sunt diferentiate (1%, 2% sau 3%), in functie de numarul de salariati si se pot modifica in cursul anului, potrivit unor conditii specifice.

Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul unui an fiscal are loc in urmatoarele situatii:

1. microintreprinderea realizeaza in cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate in anul curent din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv;
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.

3. microintreprinderea incepe sa desfasoare in cursul anului activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc sau in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale.

Incepand cu trimestrul in care are loc oricare din situatiile de la pct. 1-3, microintreprinderea va datora impozit pe profit, avand obligatia de modificare a vectorului fiscal si de stabilire, plata si declarare a impozitului pe profit.

In termen de 15 zile de la producerea uneia din situatiile prevazute la pct. 1-3, persoana juridica depune la organul fiscal, in a carui evidenta este inregistrata fiscal, formularul 010 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".

Calculul impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-au depasit limitele fiscale de la pct. 1 si 2 sau au inceput sa fie desfasurate activitati de natura celor de la pct. 3.

Plata si declararea impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului respectiv (trim. I/II/III, dupa caz).

Declararea impozitului pe profit trimestrial se face prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", in care se completeaza pozitia nr. 2 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.

In cazul in care modificarea sistemului de impozitare are loc in trimestrul IV, nu se va depune formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Definitivarea si plata impozitului pe profit se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.

Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se depune pana la data de 25 martie a anului urmator celui de realizare a venitului si se va completa avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs una din situatiile de la pct. 1-3, iar la rubrica privind platile anticipate nu se va cuprinde impozitul pe veniturile microintreprinderilor
declarat in cursul anului.

In cazul in care depasirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanta a avut loc in cursul anului 2015, formularul 101 se completeaza avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la rubrica privind platile anticipate se cuprinde si impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.

In cazul in care in cursul anului 2015 au fost desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 se completeaza avand in vedere numai veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs situatia respectiva, iar la rubrica privind platile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microintrepriderilor declarat in cursul anului.

In formular se mentioneaza perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care au inceput sa fie desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, si sfarsitul anului de raportare.

Material intocmit de Cristina DOBRESCU – Consilier
Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Modificare sistem de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Aprobarea plafoanelor pentru bugetul pe 2020: Inghetarea salariilor bugetarilor si a indemnizatiei de hrana si majorarea accizei la tigari
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, miercuri, 11 decembrie 2019, proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. Intre masurile avute in vedere se numara majorarea accizei la tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, inghetarea salariilor demnitarilor si interzicerea cumulului pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice. In...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite in anul 2019. Obligatii declarative si de plata
    • O persoana fizica este asociat si administrator al unei societati cu raspundere limitata. In anul 2019 nu a avut calitatea de salariat la societatea pe care o administreaza. In noiembrie 2019 i s-au distribuit dividende de 50.000 lei. Ce impozite se platesc ca persoana fizica? Ce obligatii declarative are persoana fizica si ce termen de plata au eventualele contributii si impozite datorate? Referitor la impozitul pe veniturile din dividende, specialistul nostru, Ionut Jinga, arata ca:...» citeste mai departe aici

  • Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili: Norme impotriva evitarii platii obligatiilor fiscale
    • Prevederile O.U.G. nr. 79/2016 au avut in vedere transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2016 /1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 (ATAD), publicata in Jumalul Oficial al Uniunii Europene din 19 iulie 2016. Aceasta are drept scop imbunatatirea normelor fiscale nationale destinate combaterii practicilor de evitare a obligatiilor dispozitiilor fiscale corespunzatoare impozitului pe profit, norme care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2018. In prezent, prevederile...» citeste mai departe aici

  • Parintii pot cere bani de la stat pentru bone - proiect adoptat tacit de Senat
    • In functie de venitul pe membru de familie, dar si de alti factori, parintii care au copii mai mici de 3 ani ar putea cere bani de la stat pentru angajarea unei bone, potrivit unui proiect de Lege care a fost adoptat tacit de Senat. Propunerea legislativa, care trebuia dezbatuta si votata la Senat pana miercuri, este considerata adoptata tacit si va fi trimis curand Camerei Deputatilor, pentru votul decisiv. Asadar, potrivit propunerii legislative, cei care se intorc mai curand la serviciu ar...» citeste mai departe aici

  • ANOFM, ANPIS si Casa Nationala de Pensii primesc acces direct in Revisal, de la 1 ianuarie 2020
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS), precum si Casa Nationala de Pensii vor avea acces direct in REVISAL, incepand cu 1 ianuarie 2020, potrivit informatiilor furnizate de ministrul Muncii, Violeta Alexandru. "Astazi (miercuri – 11 decembrie, n.r.) am cerut redactarea si am si semnat un Ordin pentru ca ANOFM, ANPIS, Casa Nationala de Pensii sa aiba, de la 1 ianuarie 2020, acces direct in REVISAL, baza de date...» citeste mai departe aici

  • Implicatiile fiscale ale cedarii dreptului aferent antecontractului de vanzare-cumparare ale unui teren
    • "O societate platitoare de impozit microintreprinderi si TVA a incheiat, in urma cu un an, un antecontract de vanzare cumparare pentru un teren extravilan, la un pret de 500 lei. Aceasta a primit banii integral insa nu a finalizat transferul activului din motive de imposibilitate a obtinerii tuturor avizelor specifice regimului in care se afla terenul. La acest moment, societatea cumparatoare instraineaza drepturile ce ii revin in baza antecontractului mai sus amintit, catre o terta persoana...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016