
Raportul Special
realizat de specialisti
Cel mai recent numar al Revistei de Finante si Contabilitate, aparuta sub egida Ministerului de Finante, are ca tema Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului si obligatiile declarative aferente.
Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere.
Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc, in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale;
b) ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de sub 20%;
c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile);
d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In cazul societatilor nou-infiintate se are in vedere indeplinirea conditiei privind componenta capitalului social la data inregistrarii in registrul comertului, precum si faptul ca nu intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la lit. a).
Sistemul de impunere este optional numai in cazul persoanelor juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro.
Cotele de impozitare sunt diferentiate (1%, 2% sau 3%), in functie de numarul de salariati si se pot modifica in cursul anului, potrivit unor conditii specifice.
Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul unui an fiscal are loc in urmatoarele situatii:
1. microintreprinderea realizeaza in cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate in anul curent din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv;
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.
3. microintreprinderea incepe sa desfasoare in cursul anului activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc sau in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
Incepand cu trimestrul in care are loc oricare din situatiile de la pct. 1-3, microintreprinderea va datora impozit pe profit, avand obligatia de modificare a vectorului fiscal si de stabilire, plata si declarare a impozitului pe profit.
In termen de 15 zile de la producerea uneia din situatiile prevazute la pct. 1-3, persoana juridica depune la organul fiscal, in a carui evidenta este inregistrata fiscal, formularul 010 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".
Calculul impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-au depasit limitele fiscale de la pct. 1 si 2 sau au inceput sa fie desfasurate activitati de natura celor de la pct. 3.
Plata si declararea impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului respectiv (trim. I/II/III, dupa caz).
Declararea impozitului pe profit trimestrial se face prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", in care se completeaza pozitia nr. 2 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.
In cazul in care modificarea sistemului de impozitare are loc in trimestrul IV, nu se va depune formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Definitivarea si plata impozitului pe profit se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.
Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se depune pana la data de 25 martie a anului urmator celui de realizare a venitului si se va completa avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs una din situatiile de la pct. 1-3, iar la rubrica privind platile anticipate nu se va cuprinde impozitul pe veniturile microintreprinderilor
declarat in cursul anului.
In cazul in care depasirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanta a avut loc in cursul anului 2015, formularul 101 se completeaza avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la rubrica privind platile anticipate se cuprinde si impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.
In cazul in care in cursul anului 2015 au fost desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 se completeaza avand in vedere numai veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs situatia respectiva, iar la rubrica privind platile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microintrepriderilor declarat in cursul anului.
In formular se mentioneaza perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care au inceput sa fie desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, si sfarsitul anului de raportare.
Material intocmit de Cristina DOBRESCU – Consilier
Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
OUG 99/2020: Noi facilitati fiscale. Prorogare termene si amanarea dobanzilor si penalitatilor de intarziereStat, banci si bursaNoi conturi contabile, aplicabile incepand cu situatiile anului 2023 ( Ordinul 2649/2023)Mare contribuabil. Bonificatie 10% impozit pe profit pentru doua scadente (OUG 99/2020)Sponsorizare ce depaseste plafonul legal. Ce implicatii apar pentru aceasta suma?Ultimele articole
Ce greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataImpozit pe profit declarat eronat. Pe langa D101 trebuie sa depui si D100 in 2025?D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizariImpozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-TArticole similare
Cine nu are obligatia de aplicare a impozitului pe veniturile microintreprinderii?Zoom fiscal: Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anuluiImpozitare VENITURI MICROINTREPRINDERE. Ce conditii se impun si cine poate detine parti sociale?Achizitie si revanzare autoturisme second-hand. Ce tratament TVA se aplica?Zoom fiscal: Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor in anul 2016Ultimele articole
Erori contabile si fiscale datorate omisiunii de inregistrare si raportare a facturilor emise. Cum se corecteaza situatia?Cum sa reusesti la Examenul de ACCES la STAGIU CECCAR 2021Impozit pe veniturile microintreprinderilor: Bonificatie, plata la termenul scadentMicrointreprindere, decizie dizolvare cu lichidare. Depunere declaratie 100MFP explica pe scurt modificarile aduse Codului fiscalArticole similare
Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliuSponsorizarea: Deducere cheltuieli din impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Completare F100Contribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale pana pe 25 februarie 2022ANAF modifica modelul si continutul formularelor 100 si 710 pentru evidentierea costului de achizitie a aparatelor de marcat electronice fiscaleANAF propune noi instructiuni de completare pentru D100 si modifica Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statUltimele articole
Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Sfaturi de la experti
Intrebare: Societatea inregistreaza: - pierdere de 900.000 lei in anul 2023; - pierdere de 800.000 lei in anul 2024; - profit de 50.000 lei in trimestrul II din 2025. Este corect ca cei 50.000 lei sa se recupereze integral (nu 70%) din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Stabilirea locului prestarii si regimul TVA aplicabil serviciilor de depozitare prestate in Italia
Intrebare: Referitor la o factura de prestari servicii emisa de un furnizor extern, partener din Italia: acestia au facturat servicii de depozitare (marfa este a noastra ? le-am solicitat sa o depoziteze timp de o luna), prestatia avand loc...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA