Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cine poate rezilia fara taxe contractele cu operatorii telecom?

22-Iul-2010
8198


Clientii care au cumparat telefoane mobile la pret redus nu pot scapa de penalitati.

Utilizatorii care au incheiat contracte cu furnizori de servicii asa cum sunt operatorii telecom pot renunta, in anumite conditii, la abonamente, fara a plati o taxa de reziliere chiar daca initial au fost de acord sa plateasca penalitati pentru intreruperea contractului inainte de termenul agreat, potrivit Legii 161 pe 2010 promulgate de presedintele Romaniei pe data de 9 iulie.

Actul normativ, initiat de senatorul PD-L Iulian Urban, modifica Legea 296/2004 (Codul consumului) si Legea 193/2000 (privind clauzele abuzive din contracte) si ii vizeaza pe toti comerciantii si furnizorii de servicii chiar daca senatorul Iulian Urban spune ca a initiat acest proiect in primul rand pentru a stopa un sistem "incorect de pretindere a taxelor de reziliere a contractelor incheiate de consumatorii romani in domeniul internet-telefonie".

Schimbarea introdusa in Codul consumului blocheaza eventuale tentative ale furnizorilor de a limita dreptul clientilor de a rezilia un contract, insa le lasa companiilor dreptul la "justa despagubire".

Practic, companiile vor avea astfel posibilitatea de a le cere astfel clientilor care denunta contractul inainte de termenul agreat initial eventuale reduceri aplicate la pretul unui telefon mobil, sau contravaloarea instalarii unui serviciu precum televiziunea prin satelit. In conditiile competitiei dure de pe piata telecom, majoritatea operatorilor au permanent in desfasurare promotii, astfel ca este posibil ca numarul clientilor care se afla in situatia de a nu fi obtinut o reducere sau un serviciu gratuit este limitata, potrivit estimarilor de pe piata telecom.

Spre exemplu, 70% din clientii retailerului ProGsm, prezent in Moldova, isi prelungesc abonamentele de telefonie cumparand un mobil la tarife mai mici in schimbul semnarii unui contract pe un an sau doi. In acest caz, chiar si in noile conditii, operatorii vor putea cere despagubiri, iar clientii nu vor putea rupe contractul mai repede fara a plati nimic.

Senatorul Iulian Urban, initiatorul legii, sustine ca odata cu intrarea in vigoare a documentului competitia intre furnizorii de servicii va creste. "Nu este adevarat ca nu vor mai exista promotii la telefoanele mobile.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Dimpotriva, acestea vor fi mai mari pentru ca operatorii telecom vor intra pe o piata concurentiala si vor invata sa ofere servicii de calitate pentru clientii lor", a declarat Urban pentru ZF. Companiile vor oferi astfel un raport "corect" intre calitatea si pretul serviciilor prin dorinta de a-si mentine clientii, pe care pana la adoptarea legii "i-au tinut in frau in propria retea".

Legea 161 completeaza si lista clauzelor abuzive pe care comerciantii nu le pot include in contracte. Astfel, spre exemplu, clientii pot solicita rezilierea contractelor fara a plati penalitati daca furnizorii impun prin contract o taxa fixa de renuntare la contract. Insa operatorii pot gasi cai de a cere clientilor bani.

Orange, spre exemplu, solicita o taxa egala cu valoarea abonamentului inmultita cu numarul de luni ramase pana la expirarea contractului - prevedere care, conform operatorului, nu incalca legislatia actuala. Vodafone cere o taxa de 150 de euro de la clientii care "au beneficiat de o promotie" si reziliaza contractul inainte de perioada minima agreata.

Clientii Vodafone care nu au obtinut o reducere, dar cer rezilierea contractului inainte de termen trebuie sa achite o taxa egala cu valoarea abonamentului inmultita cu numarul de luni ramase pana la expirarea contractului. Orange si Vodafone au impreuna aproximativ 20 de milioane de clienti, dintre care cateva milioane au contracte de abonament.

Clientii pot cere, de asemenea, rezilierea contractului fara taxe daca furnizorul de servicii nu isi indeplineste conditiile contractuale - situatie care are potentialul de a genera numeroase dispute in ce priveste segmentul serviciilor de date. Teoretic, un client ar putea solicita rezilierea unui contract daca viteza de acces la net nu este cea din oferta, insa ultimii ani au aratat ca intre clientii romani si furnizori exista numeroase dispute pe aceasta tema.

Astfel, utilizatorii se asteapta ca viteza de acces la net sa fie cea maxima mentionata in oferte, in timp ce companiile precizeaza ca piata inca nu este educata sa inteleaga ca pe segmentul consumer viteza depinde de numarul de clienti conectati intr-o anumita zona la retea. Chirs Bataillard, fostul sef al Zapp, explica intr-un interviu acordat anterior ZF care este situatia: in teorie, in reteaua in tehnologie CDMA se vor putea atinge viteze de la 2,4 Mbps la 3,6 Mbps.

 Dar daca ai o retea cu o viteza de 6-7 Mbps cu un numar de trei ori mai mare de utilizatori activi, viteza medie va fi mai mica decat cea din reteaua CDMA.
In acest context, asemenea prevederi ar putea genera dispute intre clienti si furnizori, dar nu este clar cum se va putea dovedi ca un operator nu si-a respectat conditiile din contract.

Operatorii de telecom, care au criticat, in marea lor majoritate, Legea 161/2010, se asteapta ca sentinta in primul proces care va fi intentat pe baza actului normativ sa devina referinta in interpretarea noului cadru legislativ.

Ce s-a modificat in Codul consumului si in legea privind clauzele abuzive
"Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale", potrivit noii variante a articolului 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului.

Anexa la Legea nr. 193/2000 a fost completata cu noi clauze care sunt considerate abuzive in contractele incheiate intre comercianti si consumatori.

Astfel, sunt considerate abuzive clauzele care "restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile in care: comerciantul a modificat unilateral clauzele care ii permit sa modifice unilateral, fara acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu; comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale; comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale".

Sursa Ziarul Financiar 22/07/2010

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cine poate rezilia fara taxe contractele cu operatorii telecom?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"