Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cine poate rezilia fara taxe contractele cu operatorii telecom?

22-Iul-2010
7895


Clientii care au cumparat telefoane mobile la pret redus nu pot scapa de penalitati.

Utilizatorii care au incheiat contracte cu furnizori de servicii asa cum sunt operatorii telecom pot renunta, in anumite conditii, la abonamente, fara a plati o taxa de reziliere chiar daca initial au fost de acord sa plateasca penalitati pentru intreruperea contractului inainte de termenul agreat, potrivit Legii 161 pe 2010 promulgate de presedintele Romaniei pe data de 9 iulie.

Actul normativ, initiat de senatorul PD-L Iulian Urban, modifica Legea 296/2004 (Codul consumului) si Legea 193/2000 (privind clauzele abuzive din contracte) si ii vizeaza pe toti comerciantii si furnizorii de servicii chiar daca senatorul Iulian Urban spune ca a initiat acest proiect in primul rand pentru a stopa un sistem "incorect de pretindere a taxelor de reziliere a contractelor incheiate de consumatorii romani in domeniul internet-telefonie".

Schimbarea introdusa in Codul consumului blocheaza eventuale tentative ale furnizorilor de a limita dreptul clientilor de a rezilia un contract, insa le lasa companiilor dreptul la "justa despagubire".

Practic, companiile vor avea astfel posibilitatea de a le cere astfel clientilor care denunta contractul inainte de termenul agreat initial eventuale reduceri aplicate la pretul unui telefon mobil, sau contravaloarea instalarii unui serviciu precum televiziunea prin satelit. In conditiile competitiei dure de pe piata telecom, majoritatea operatorilor au permanent in desfasurare promotii, astfel ca este posibil ca numarul clientilor care se afla in situatia de a nu fi obtinut o reducere sau un serviciu gratuit este limitata, potrivit estimarilor de pe piata telecom.

Spre exemplu, 70% din clientii retailerului ProGsm, prezent in Moldova, isi prelungesc abonamentele de telefonie cumparand un mobil la tarife mai mici in schimbul semnarii unui contract pe un an sau doi. In acest caz, chiar si in noile conditii, operatorii vor putea cere despagubiri, iar clientii nu vor putea rupe contractul mai repede fara a plati nimic.

Senatorul Iulian Urban, initiatorul legii, sustine ca odata cu intrarea in vigoare a documentului competitia intre furnizorii de servicii va creste. "Nu este adevarat ca nu vor mai exista promotii la telefoanele mobile.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

Dimpotriva, acestea vor fi mai mari pentru ca operatorii telecom vor intra pe o piata concurentiala si vor invata sa ofere servicii de calitate pentru clientii lor", a declarat Urban pentru ZF. Companiile vor oferi astfel un raport "corect" intre calitatea si pretul serviciilor prin dorinta de a-si mentine clientii, pe care pana la adoptarea legii "i-au tinut in frau in propria retea".

Legea 161 completeaza si lista clauzelor abuzive pe care comerciantii nu le pot include in contracte. Astfel, spre exemplu, clientii pot solicita rezilierea contractelor fara a plati penalitati daca furnizorii impun prin contract o taxa fixa de renuntare la contract. Insa operatorii pot gasi cai de a cere clientilor bani.

Orange, spre exemplu, solicita o taxa egala cu valoarea abonamentului inmultita cu numarul de luni ramase pana la expirarea contractului - prevedere care, conform operatorului, nu incalca legislatia actuala. Vodafone cere o taxa de 150 de euro de la clientii care "au beneficiat de o promotie" si reziliaza contractul inainte de perioada minima agreata.

Clientii Vodafone care nu au obtinut o reducere, dar cer rezilierea contractului inainte de termen trebuie sa achite o taxa egala cu valoarea abonamentului inmultita cu numarul de luni ramase pana la expirarea contractului. Orange si Vodafone au impreuna aproximativ 20 de milioane de clienti, dintre care cateva milioane au contracte de abonament.

Clientii pot cere, de asemenea, rezilierea contractului fara taxe daca furnizorul de servicii nu isi indeplineste conditiile contractuale - situatie care are potentialul de a genera numeroase dispute in ce priveste segmentul serviciilor de date. Teoretic, un client ar putea solicita rezilierea unui contract daca viteza de acces la net nu este cea din oferta, insa ultimii ani au aratat ca intre clientii romani si furnizori exista numeroase dispute pe aceasta tema.

Astfel, utilizatorii se asteapta ca viteza de acces la net sa fie cea maxima mentionata in oferte, in timp ce companiile precizeaza ca piata inca nu este educata sa inteleaga ca pe segmentul consumer viteza depinde de numarul de clienti conectati intr-o anumita zona la retea. Chirs Bataillard, fostul sef al Zapp, explica intr-un interviu acordat anterior ZF care este situatia: in teorie, in reteaua in tehnologie CDMA se vor putea atinge viteze de la 2,4 Mbps la 3,6 Mbps.

 Dar daca ai o retea cu o viteza de 6-7 Mbps cu un numar de trei ori mai mare de utilizatori activi, viteza medie va fi mai mica decat cea din reteaua CDMA.
In acest context, asemenea prevederi ar putea genera dispute intre clienti si furnizori, dar nu este clar cum se va putea dovedi ca un operator nu si-a respectat conditiile din contract.

Operatorii de telecom, care au criticat, in marea lor majoritate, Legea 161/2010, se asteapta ca sentinta in primul proces care va fi intentat pe baza actului normativ sa devina referinta in interpretarea noului cadru legislativ.

Ce s-a modificat in Codul consumului si in legea privind clauzele abuzive
"Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale", potrivit noii variante a articolului 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului.

Anexa la Legea nr. 193/2000 a fost completata cu noi clauze care sunt considerate abuzive in contractele incheiate intre comercianti si consumatori.

Astfel, sunt considerate abuzive clauzele care "restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile in care: comerciantul a modificat unilateral clauzele care ii permit sa modifice unilateral, fara acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu; comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale; comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale".

Sursa Ziarul Financiar 22/07/2010

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cine poate rezilia fara taxe contractele cu operatorii telecom?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.