Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decizia de impunere in 2025 . Ce este, cum se contesta si studii de caz utile

08-Ian-2025
727
Decizia de impunere in 2025 . Ce este, cum se contesta si studii de caz utile
Cuprins
Decizia de impunere are un rol crucial in relatia dintre contribuabil si autoritatea fiscala deoarece reprezinta baza legala pentru colectarea obligatiilor fiscale, ofera contribuabilului dreptul de a cunoaste exact sumele datorate si stabileste termene clare pentru efectuarea platilor. In acest articol vom analiza in detaliu ce presupune o decizie de impunere, cum poate fi contestata in mod legal si vom oferi studii de caz utile pentru a ilustra situatiile frecvente intalnite in practica.

Ce este o decizie de impunere

Decizia de impunere este un document oficial emis de autoritatile fiscale care stabileste obligatiile fiscale ale unui contribuabil. Acest act administrativ fiscal determina cuantumul exact al impozitelor, taxelor sau contributiilor pe care persoana fizica sau juridica trebuie sa le plateasca catre bugetul de stat. 

Conform art. 95 din Codul de procedura fiscala, organul fiscal competent emite o decizie de impunere in urmatoarele situatii:
  • Dupa finalizarea unei verificari a documentelor fiscale 
  • In urma unei inspectii fiscale complete 
  • Ca rezultat al controlului situatiei fiscale personale a contribuabilului 

In toate aceste cazuri, cand se constata modificari ale bazei de impozitare sau cand se stabileste o noua baza de calcul, organul fiscal are obligatia de a emite aceasta decizie, respectand prevederile legale in vigoare.

Practic, orice schimbare a sumelor care trebuie impozitate, identificata in urma acestor controale, determina emiterea unei noi decizii de impunere care reflecta situatia actualizata.

IMPORTANT!
Organul fiscal central renunta la stabilirea creantei fiscale si nu emite decizie de impunere in situatia in care creanta fiscala principala este mai mica de 20 de lei.


Ce informatii trebuie sa contina decizia de impunere


Decizia de impunere poate fi emisa in forma scrisa sau electronica si trebuie sa contina urmatoarele informatii obligatorii:
  • denumirea organului fiscal emitent;
  • data la care a fost emisa si data de la care isi produce efectele;
  • datele de identificare a contribuabilului/platitorului si, daca este cazul, datele de identificare a persoanei imputernicite de contribuabil/platitor;
  • obiectul actului administrativ fiscal;
  • motivele de fapt;
  • temeiul de drept;
  • tipul creantei fiscale, baza de impozitare, precum si cuantumul acesteia, pentru fiecare perioada impozabila. 
  • numele si calitatea persoanelor imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii;
  • semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii, precum si stampila organului fiscal emitent (semnatura si stampila sunt necesare doar in cazul decizie de impunere in forma scrisa. Decizia in format electronic se semneaza cu semnatura electronica extinsa a Ministerului Finantelor Publice, bazata pe un certificat calificat)
  • posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia;
  • mentiuni privind audierea contribuabilului/platitorului.


Decizia de impunere pentru persoane juridice 


Decizia de impunere pentru persoane juridice include impozitele si taxele pe care aceasta le datoreaza catre stat (de exemplu cuantumul impozitului pe profit, TVA, impozite pe proprietati, contributii sociale, etc), dar si diverse alte informatii despre amortizari, provizioane si alte elemente specifice contabilitatii companiilor.

Documentul se poate emite in mai multe situatii, si anume:

1. In urma unei inspectii fiscale. Decizia de impunere este emisa dupa finalizarea controlului fiscal complet, cand se descopera venituri nedeclarate sau cand inspectorii identifica cheltuieli nedeductibile. De asemenea, aceasta se emite atunci cand se constata erori in calculul impozitelor si taxelor datorate de companie.

2. Din oficiu. Autoritatea fiscala emite decizie de impunere cand identifica neconcordante intre declaratiile depuse sau descopera erori in documentele contabile prezentate. De asemenea, decizia se emite si in cazul in care societatea nu depune declaratiile fiscale obligatorii sau situatiile financiare anuale in termenul legal. 

3. La solicitarea contribuabilului. Decizia de impunere se emite pentru corectarea unor erori din declaratiile anterioare sau pentru regularizarea situatiei fiscale. Aceasta mai poate fi emisa si cand compania isi modifica obiectul de activitate intr-un mod care afecteaza obligatiile fiscale.


Decizia de impunere pentru persoane fizice


Decizia de impunere pentru persoane fizice se concentreaza pe obligatii fiscale precum taxe si impozite pe salarii, chirii, investitii sau activitati independente. 

Un exemplu specific privind emiterea unei decizii de impunere din oficiu pentru persoanele fizice este atunci cand nu se depune declaratia unica pentru impozit pe veniturile din activitatile independente. Conform legii, acest document trebuie depus pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care persoanele fizice au realizat veniturile. 

Cand aceasta obligatie nu este indeplinita la termen, ANAF identifica si listeaza persoanele care nu au depus declaratia, trimite notificari acestor persoane si acorda un termen de conformare de 15 zile pentru declararea si plata obligatiilor fiscale. Daca nici dupa acest termen contribuabilul nu depune declaratia, ANAF stabileste din oficiu obligatiile fiscale si emite decizia de impunere. 

In plus, organul fiscal poate aplica sanctiuni contraventionale pentru nedepunerea declaratiei in termenul legal. Astfel, prin decizia de impunere din oficiu, se stabilesc atat sumele datorate cat si penalitatile aferente.

Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal - lucrarea contine cele mai importante modificari fiscal-contabile care va afecteaza activitatea in 2025, inclusiv modificari privind cota redusa de TVA, sistemul e-TVA si e-Factura!

Cum poate fi contestata o decizie de impunere

Contribuabilul are dreptul de a contesta o decizie de impunere emisa de autoritatea fiscala, in conformitate cu art. 268-271 din Codul de procedura fiscala. 

Contestatia se formuleaza in scris si trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente obligatorii:
  • datele de identificare a contestatorului;
  • obiectul contestatiei;
  • motivele de fapt si de drept;
  • dovezile pe care se intemeiaza;
  • semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia

Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii. 

Contestatia poate fi retrasa de catre contestator pana la solutionarea acesteia.


MODEL Contestatie decizie de impunere


Va prezentam in format PDF un model de contestatie impotriva unei decizii de impunere prin care au fost stabilite obligatii suplimentare de plata reprezentand TVA. Pentru a descarca documentul - click AICI>>>

Modelul de contestatie este preluat din Cartea Neagra a Controlului Fiscal - o lucrare exceptionala care pune pe tapet aspecte confidentiale ale unei inspectii fiscale si ofera solutii pentru depasirea cu bine a controlului ANAF!! Comanda AICI Cartea Neagra a Controlului Fiscal>>>


Termen solutionare contestatie decizie de impunere


Conform art. 276, coroborat cu art. 77 din Codul de procedura fiscala, termenul de solutionare a contestatiei deciziei de impunere este de 45 de zile de la inregistrare. 

In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, este necesara administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii probei si data obtinerii acesteia, dar nu mai mult de:
  • 2 luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/platitorul solicitant;
  • 3 luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la autoritati sau institutii publice ori de la terte persoane din Romania;
  • 6 luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la autoritati fiscale din alte state, potrivit legii.

Organul fiscal are obligatia sa instiinteze contribuabilul/platitorul cu privire la prelungirea termenului de solutionare a cererii.

In situatia in care, pe baza analizei de risc, solutionarea cererii necesita efectuarea inspectiei fiscale, termenul de solutionare a cererii este de cel mult 90 de zile de la inregistrarea cererii.

Anularea deciziei de impunere

Codul de procedura fiscala prevede faptul ca un act administrativ fiscal, inclusiv o decizie de impunere, poate fi anulat, desfiintat sau modificat de catre organul fiscal competent. In cazul anularii, autoritatea fiscala emite un alt act administrativ fiscal, cu exceptia cazului in care s-a implinit termenul de prescriptie prevazut de lege si viciile care au condus la anularea actului administrativ fiscal privesc fondul actului.

Anularea deciziei de impunere se poate efectua in urma unei contestatii solutionata in mod favorabil, in cazul reexaminarii deciziei de impunere sau atunci cand decizia de impunere nu respecta prevederile legale aplicabile sau a fost emisa fara respectarea procedurilor fiscale. 

Conform art. 49 din Codul de procedura fiscala, un act administrativ fiscal este nul in oricare din urmatoarele situatii:
  • este emis cu incalcarea prevederilor legale privind competenta;
  • nu cuprinde unul dintre elementele legale obligatorii;
  • este afectat de o grava si evidenta eroare.
  • organul fiscal nu respecta opinia prealabila a contribuabilului sau a solutiilor adoptate anterior de organul fiscal ori de instanta de judecata; 
  • organul fiscal nu respecta considerentele deciziei de solutionare a contestatiei anterioare
  • emiterea raportului de inspectie fiscala si a deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impunere de catre organul de inspectie fiscala dupa incetarea inspectiei fiscale potrivit art. 126 alin. (2), respectiv emiterea raportului de verificare si a deciziei de impunere de catre organul fiscal dupa incetarea verificarii situatiei fiscale personale potrivit art. 140 alin. (6) coroborat cu art. 147 si art. 126 alin. (2), fara ca acestea sa fie reluate, potrivit legii;
  • organul fiscal emite actul administrativ fiscal in situatia in care se constata fapte prevazute de legea penala

Studii de caz utile

Va prezentam mai jos doua spete utile cu situatii intalnite in practica cu privire la decizia de impunere


Persoana fizica. Decizie de impunere. Sume estimate


Intrebare:
O persoana fizica, ce detine un PFA, a avut un control documentar de la ANAF in care s-a constatat ca nu a depus declaratia unica cu impozitul pe venit realizat pe anul 2022 si CAS si CASS anticipat pe anul 2023. Persoana fizica a depus declaratie de venit estimat pe anul 2022 cu impozit de 5500 lei si declaratie cu venit net realizat pe 2023 de 121733 lei, CAS 18000 lei (24*3000 lei* 25%), CASS 7200 lei (24*3000 lei*10%). ANAF a emis decizie de impunere pentru impozit pe venit 2022 realizat, nedeclarat, de 5850 lei (cf. reg. de evidenta fiscala), CAS pentru anul 2023 de 9000 lei (baza impozitare suplimentara 36000 lei) si CASS pentru anul 2023 de 3600 lei (baza impozitare suplimentara 36000 lei). Este corect?

Avand in vedere ca la impozit pe venit am declarat estimat pe anul 2022 suma de 5500 lei, iar prin decizie de impunere s-a mai stabilit 5850 lei? Sau in fisa la ANAF o sa apara de plata diferenta de 350 lei? Asemenea si la CAS pe anul 2023 (18000 declarat la realizat - 9000 lei la estimat prin decizie de impunere)? La CASS 7200 declarat la realizat - 3600 la estimat prin decizie de impunere? Este corect sa se impoziteze de doua ori pentru aceeasi perioada? Sau trebuie modificata declaratia unica initiala depusa?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 23 Aug 2024 

Inteleg ca ati depus Declaratia unica 2021/2022 (realizat) si Declarati unica 2023 (realizat)/2024 si nu ati depus Declaratia unica 2022 (realizat)/2023(estimat)

Prin depunerea Declaratiei unice pentru venitul realizat nu se dubleaza venitul, ci se inlocuieste cu venitul efectiv realizat, respectiv cu impozitul pe venit, CAS si CASS.

Asadar, atat impozitul, cat si CAS si CASS estimate nu se dubleaza prin Decizie de impunere.


Inregistrare decizie de impunere


Intrebare: 
Societate comerciala, cu cod CAEN agentie imobiliara, a achizitionat in anii 2019-2021 trei apartamente de la dezvoltatori imobiliari pe care le inchiriaza tertilor (apartamentele sunt inregistrate in cont 215 si s-a aplicat taxarea inversa la achizitie). Inchirierea se face cu tva, societatea avand depusa notificare pentru aplicare tva la chirie. Societatea avea la luna decembrie 2023 de recuperat tva in valoare de 40.000 lei (perioada tva trimestriala).

n luna februarie, ca urmare a unei verificari documentare facuta de catre ANAF pentru perioada 2019-2024 s-a primit decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale stabilite ca urmare a acestui control, respectiv s-a impus ajustarea tva cu suma de 12.000 lei (apartamentele nu au fost inchiriate in anul 2020 si 2022).In fisa rol de la ANAF cei 12.000 lei apar scazuti din tva-ul de recuperat de 40.000 lei, practic in acest moment in fisa rol aparand de recuperat doar suma de 28.000 lei. Ce inregistrari contabile trebuie facute pentru aceasta ajustare de tva si unde trebuie trecuta suma in decontul 300 pentru a ajunge la aceeasi suma de recuperat ca la ANAF? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 20 Mar 2024 

Pentru inregistrarea deciziei de impunere, va recomand urmatoarele inregistrari contabile:

- ajustare TVA deductibila:
635=4426 12.000 lei

- si diminuare TVA de recuperate:
4424=4426 cu suma in rosu (-12.000)

In decontul de TVA se va inregistra cu semnul minus la rd. 43 , avand in vedere ca potrivit prevederilor din Instructiunile de completare a D300, la rd. 43 - se preia suma reprezentand diferenta negativa de TVA stabilita de organele de inspectie fiscala prin decizie comunicata persoanei impozabile pana la data depunerii decontului de TVA. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016