Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Desfiintarea impozitului pe profit: o varianta posibila?

27-Feb-2013
3003
Cosmin Marinescu, conferentiar universitar doctor la Academia de Studii Economice si consilier al ministrului finantelor publice pe probleme de analiza si politica economica, a dezbatut, intr-o analiza pentru Ziarul Financiar, modul in care impozitarea profitului a ajuns sa se ghideze dupa o politica fiscala care seamana mai degraba cu un aspirator.

Simplificarea fiscala nu pare sa fi ajutat foarte mult la o impozitare onesta a profitului si nici la reducerea evaziunii fiscale. Fenomen numit de Cosmin Marinescu drept un "ping-pong fiscal permanent, vicios si costisitor", principiul de maximizare a profitului pare sa fie un fel de leapsa intre institutiile care trebuie sa incaseze taxe si cei care sunt datori sa isi indeplineasca obligatiile de plata.

In aceeasi dezbatere, este amintit faptul ca, nu de putine ori, problema intre stat si mediul de afaceri e cauzata de un sistem defectuos de plata a impozitului si nu neaparat de numarul sau cuantumul taxelor. Este, asadar, o urmare fireasca (chiar daca nu una dezirabila) ca plata impozitului pe profit sa devina, pentru multi, o piatra de incercare.

Numarul de taxe s-a redus considerabil, aminteste Marinescu, de la "aproape 500 la 245 in prezent", precizand insa si ca "acolo unde si atunci cand s-a facut, simplificarea fiscala a fost doar una marginala".
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Problemele care ingreuneaza buna circulatie a sumelor, fie ca vorbim de investitii sau de plati datorate statului, au la baza, asadar, o structura organizatorica similara unei paduri in care apar numerosi arbusti pe care cineva uita sa ii mai taie. Cu greu isi mai face astazi un om de afaceri drum prin hatisul administrativ in aproape orice domeniu.

Sa nu uitam ca, la inceputul anului, se discuta deja de aparitia unui alt act normativ care sa clarifice modificarile intrate in vigoare de la 1 ianuarie a.c. si respectiv, 1 februarie 2013. Un fel de clarificari aduse clarificarilor, asa cum e nevoie, de multe ori, de dovada la dovada.

Revenind la analiza amintita mai sus, concluzia conferentiarului Cosmin Marinescu are in prim-plan o economie care nu va avea decat de suferit atata vreme cat sistemul fiscal si cel administrativ vor continua sa functioneze in baza unei structuri greoaie si costisitoare.

Acesta lanseaza astfel ideea ca desfiintarea impozitului pe profit ar putea fi "o solutie sistemica" odata cu trecerea la "un impozit elementar de 1-2% asupra cifrei de afaceri sau chiar in regim regresiv". Astfel, a explicat acesta, "la fiecare 100 de lei incasati, 1 leu intra in buzunarul statului. Usor de conceput, de calculat si de administrat, odata ce s-ar simplifica poate peste un sfert din Codul fiscal actual".

Multe dintre problemele actuale care tin de deductibilitatea cheltuielilor, de costurile datorate contabililor si expertilor, de amortizarea mijloacelor fixe, s-ar reduce considerabil, daca nu chiar ar disparea definitiv.

Chiar daca aceasta varianta pare una benefica mediului de afaceri, ramane de vazut in ce masura o idee aparent buna, aplicabila si cu sanse de reusita ar putea face efectiv lumina in acea "padure" fiscala in care, cel putin in prezent, se face din ce in ce mai intuneric.

Asteptam opiniile dumneavoastra in legatura cu ideea desfiintarii impozitului pe profit. Folositi formularul de mai jos pentru a ne impartasi parerile in legatura cu acest subiect.

Considerati ca o astfel de masura ar aduce rezultate favorabile mediului de afaceri?


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Desfiintarea impozitului pe profit: o varianta posibila?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (30)

07-Mar-2013

Cu siguranta eliminarea impozitului pe profit si aplicarea unui procent de 1-2 % din cifra de afaceri ar simplifica mult jobul contabililor. Sa nu uitam legislatia stufoasa si interpretabila . Tu faci niste calcule si vin inspectorii fiscali si au alta parere; procese verbale, contestatii, timp pierdut. O modalitate simpla de calcul ne-ar scuti pe toti de o munca neproductiva.

04-Mar-2013

da

03-Mar-2013

Sa se stsbileasca un procent de impozitare diferit in functie de CA a fiecarei societati.

02-Mar-2013

Desfiintarea impozitului pe profit ar fi o prostie imensa... Problema este ca deja aceasta idee a inceput a fi pusa in aplicare prin impozitul minim de 3% prefiguratul impozit forfetar pe restaurante, hoteluri etc.. Impozitul pe micro de 3% va inchide multe firme, iar repercursiunile in economie se vor vedea... Inca o prostie care se alatura modului prostesc in care se aplica TVA la incasare care ingreuneaza considerabil evidenta contribuabililor si care ii dezavantajeaza evident in cazul in care incaseaza dupa 90 de zile, neputand deduce TVA aferent ca urmare a neplatii furnizorilor aferenti.. In acelasi timp, pentru achiziitile de la o firma care nu este in sistemul TVA la incasare, nu poate deduce tVA daca nu a platit factura, chiar daca furnizorul care nu este in sistemul tVA la incasare a colectat si platit TVA aferent ca urmare a unor norme prostesti de aplicare..... Am fost sef de promotie la ASE Bucuresti, Finante Banci Contabilitate, dar nu am auzit de acest Marinescu...

02-Mar-2013

Intr-adevar , acest nou mod de a vedea lucrurile din punct de vedere al stabilirii nivelului de impozitare a castigului pe societate este mult mai sanatos si mai benefic pentru intreprinzatorii nostrii si implicit pentru economia romaneasca .Cota de 1 -2 % din CA este usor de suportat, pentru intrepinzatorii mici .Totusi marile companii ar putea sa contribuie la bugetul statului cu pana la 10 % pe cifra de afaceri .





Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.