Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Facilitati fiscale la exportul de bunuri si livrarile intracomunitare (I) - apr. 2008

05-Iun-2008
2606

 

dir. ex. Iuliana Nicoleta Vaduva,
D.I.T.L. Sect. 1

Brief
Intra-Community export or delivery of goods operations enjoy a favourable tax treatment, the economic interest being obvious in this case. If the legislator has provided for a series of exemptions in the case of the ?protected? 
activities, for which the VAT should neither be paid, nor deducted, in the case of the intra-Community exporters or suppliers of goods, the VAT exemption is also accompanied by the possibility of exercising the right to deduction.

In accordance with the applicable legislation, only persons who are able to prove the actuality of the activities they carried out, by way of submitting the justifying documents, will enjoy the exemption with the right to deduction. In the absence of such ?evidence?, following controls over the deductions, the tax body will requalify such operations as taxable, and impose on the economic agent an obligation to collect the VAT.

Problemele aparute in practica cu privire la deductibilitatea TVA au ?fortat? modificarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA, aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.222/2006, astfel ca, in a doua parte a lunii octombrie 2007, M.E.F. a promovat o noua reglementare, prin Ordinul nr. 2.421/2007 (publicat in M.Of. nr. 887/2007) care modifica in buna parte procedura de justificare documentara a deductibilitatii TVA pentru astfel de
operatiuni.

Operatiunile avute in vedere

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Potrivit art. 126 alin. (9) lit. b) din Codul fiscal, sunt considerate operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii, operatiunile prevazute la art. 143 din Codul fiscal.

Tranzactiile vizate atat de Codul fiscal, cat si de Ordinul M.E.F. nr. 2.421/2007 sunt:

1. livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau;

2. livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, cu exceptia bunurilor transportate de cumparatorul insusi si care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcatiunilor si a avioanelor de agrement sau a oricarui alt mijloc de transport de uz privat.

Este scutita, de asemenea, si livrarea de bunuri care sunt transportate in bagajul personal al calatorilor care nu sunt stabiliti in Comunitate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

? calatorul nu este stabilit in Comunitate, respectiv adresa sau domiciliul permanent nu este in interiorul Comunitatii. Adresa sau domiciliul permanent inseamna locul specificat astfel in pasaport, carte de identitate sau in alt document recunoscut ca document de identitate de catre Ministerul Internelor si Reformei Administrative;

? bunurile sunt transportate in afara Comunitatii inainte de sfarsitul celei de-a treia luni ce urmeaza lunii in care are loc livrarea;

? valoarea totala a livrarii, plus TVA, este mai mare decat echivalentul in lei a 175 euro, stabilit anual prin aplicarea cursului de schimb obtinut in prima zi lucratoare din luna octombrie si valabil de la data de 1 ianuarie a anului urmator;

? dovada exportului se va face prin factura sau alt document care tine locul acesteia, purtand avizul biroului vamal la iesirea din Comunitate;

3. livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia:

? livrarilor efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi;

? livrarile intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522 din Codul fiscal;

? livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA;

? livrarile intracomunitare de produse accizabile catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) si (5) sau art. 16 din Directiva 92/12/CEE, cu exceptia celor efectuate de o intreprindere mica sau bunurilor supuse regimului special privind bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522;

? livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (10), care ar beneficia de scutirea prevazuta la lit.

a) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila, cu exceptia livrarilor intracomunitare supuse regimului special privind bunurile secondhand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522 din Codul fiscal.

Justificarea regimului fiscal de scutire cu drept de deducere

Noutatea introdusa de Ordinul M.E.F. nr. 2.421/2007 este aceea ca, pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul emiterii  facturii, este permisa prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a fost emisa factura.

Daca factura nu este emisa in termenul prevazut de lege, termenul de 90 de zile mentionat anterior va incepe sa curga din data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.

Agentii economici supusi unei actiuni de inspectie fiscala trebuie sa stie ca, in situatia in care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii, la data efectuarii controlului, organele de inspectie fiscala au dreptul de a suspenda inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora.

Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi termenul de 90 de zile calculat astfel cum am aratat in cele de mai sus si se va face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

Foarte important de retinut este faptul ca, in situatia in care inspectia fiscala a fost deja efectuata si ulterior expirarii termenului de 90 de zile, fara sa depaseasca termenul legal de prescriptie, persoana impozabila intra in posesia documentelor de justificare a scutirii de taxa, poate solicita organelor fiscale competente  reverificarea perioadei respective.

Documentele in baza carora se acorda regimul fiscal de scutire cu drept de deducere

Scutirea se aplica numai in situatia in care, potrivit prevederilor contractuale dintre furnizor si cumparator, transportul bunurilor in afara Comunitatii este in sarcina furnizorului, care poate face transportul cu mijloace proprii sau poate apela la un transportator ori la o casa de expeditie.

In acest caz, scutirea se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:

  • factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, sau, daca transportul bunurilor nu presupune o tranzactie, documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export;
  • unul dintre urmatoarele documente:

? declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, cu liberul de vama acordat de autoritatea vamala;

? documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, cu liberul de vama acordat de autoritatea vamala;

? confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de biroul vamal;

  • documentul de transport care atesta ca bunurile parasesc Comunitatea si, dupa caz, orice alt document care atesta realizarea efectiva a exportului, cum ar fi: comanda de cumparare/vanzare, contractul sau documentele de asigurare.

Daca exportul efectiv va fi realizat de catre cumparator (contracte prin care persoana obligata sa transporte bunurile in afara Comunitatii este cumparatorul nestabilit in Comunitate sau alta persoana in contul sau), furnizorul va justifica scutirea cu urmatoarele documente:

  • factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor nu presupune o tranzactie, documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export;

  • unul dintre urmatoarele documente: ? declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, cu liberul de vama acordat de autoritatea vamala;

? documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, cu liberul de vama acordat de autoritatea vamala;

? confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de biroul vamal.

In cazul in care livrarea de bunuri se refera la bunuri cumparate in Romania de calatori nestabiliti in Comunitate, care sunt transportate in bagajul personal al calatorului, scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica potrivit procedurilor si conditiilor stabilite prin ordin distinct al ministrului economiei si finantelor.

Pentru scutirea de taxa aferenta livrarilor intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, justificarea se realizeaza in baza urmatoarelor documente:

  • factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
  • orice alte documente, cum ar fi: contractul, comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

In cazul livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, prevazute la art. 143 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, scutirea de taxa se justifica prin:

  • factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificarile si  completa rile ulterioare, sau, daca furnizorul nu este o persoana impozabila, prin contractul de vanzare/ cumparare;

  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sau, dupa caz, prin dovada inmatricularii mijlocului de transport nou in statul membru de destinatie.


In cazul livrarilor intracomunitare de produse accizabile catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul
in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) si (5) ori art. 16 din Directiva Consiliului 92/12/CEE scutirea de taxa se justifica prin:

  • factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, mai putin codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului in alt stat membru;

  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;

  • orice alte documente, cum ar fi: contractul, comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

In cazul livrarilor intracomunitare asimilate de bunuri prevazute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, respectiv transferurile de bunuri, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se justifica, cu exceptiile prevazute la acelasi alineat, pe baza urmatoarelor documente:

  • autofactura prevazuta la art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit in alt stat membru persoanei care realizeaza transferul din Romania;

  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Facilitati fiscale la exportul de bunuri si livrarile intracomunitare (I) - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

  • Pozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului Social
    • Prin intermediul art. VII din OUG nr. 82/2017 pentru completarea si modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 902/16.112017, s-a introdus o serie de derogari de la Legea nr. 62/2011 a dialogului social, fara consultarea partenerilor sociali. OUG nr. 82/2017 a fost adoptata intr-un mod total netrasparent deoarece: Nu a existat dialog cu confederatiile patronale reprezentative, avand in vedere ca au fost stabilite obligatii noi pentru toti angajatorii din mediul privat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"