Ghid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscale
Daca planuiesti sa iti deschizi o afacere sau esti pe cale sa pornesti activitatea in domeniul comercial, probabil ai inceput sa te documentezi si despre partea fiscala, in special in ceea ce priveste aparatura necesara.
Spre deosebire de un soft de gestiune ERP sau de un CRM, o buna parte din aparatura fiscala e necesara inca de la inceputul activitatii, in special daca lucrezi in contact direct cu clientii, intr-o locatie fizica.
In continuare, iti vom prezenta care sunt cele mai comune echipamente fiscale si tot ce trebuie sa stii despre fiecare.
1. Casa de marcat si imprimanta fiscala
Orice afacere care se ocupa de comercializarea produselor sau a serviciilor trebuie sa emita bonuri fiscale. Pentru a putea face acest lucru, ai la dispozitie doua echipamente principale: casa de marcat si imprimanta fiscala.
Casa de marcat este una dintre cele mai comune alegeri in cazul afacerilor mici. Ea este un dispozitiv electronic, fix sau mobil, ce se utilizeaza pentru inregistrarea si insumarea tranzactiilor, pentru generarea bonurilor fiscale si pentru a tine evidenta stocurilor. Prin conectarea la internet, casa de marcat poate trimite si rapoarte sau date financiare catre autoritatile fiscale.
Imprimanta fiscala este un echipament care inlocuieste casa de marcat si ofera o flexibilitate mai mare in tiparirea si configurarea bonurilor fiscale si nefiscale. Acest echipament permite mai multe cote de TVA si utilizarea mai multor metode de plata. Ea este ideala pentru afacerile ce utilizeaza sisteme informatice mai complexe.
2. POS-ul de plata
POS-ul este un dispozitiv care a devenit indispensabil in ultimul timp. Acesta le permite clientilor sa achite pentru produse sau servicii cu ajutorul cardului bancar, indiferent ca vorbim de plasticul in sine sau de platile facute cu ajutorul dispozitivelor electronice.
Un aspect important in utilizarea acestui echipament este necesitatea stocului de
role POS-uri bancare, consumabile esentiale pentru imprimarea chitantelor. Asigura-te ca ai un stoc constant, pentru a-ti putea desfasura activitatea fara probleme.
Pe langa utilitatea pe care o are pentru realizarea platilor cu cardul, POS-ul iti ofera si mai multa transparenta financiara, fiind de ajutor in lamurirea eventualelor neclaritati contabile, dar si in evitarea erorilor la incasarile de numerar.
3. Cititorul de coduri de bare
Cititorul de coduri de bare este un alt echipament esential pentru gestionarea rapida a stocurilor si pentru emiterea bonurilor fiscale. Acest dispozitiv te ajuta sa scanezi informatiile unui produs direct din codul de bare, eliminand astfel erorile umane.
Cititoarele de coduri de bare sunt de mai multe tipuri. Ele pot fi fixe sau mobile, cu fir sau wireless, dar exista si cititoare care se pot conecta la telefoane, tablete, laptopuri sau computere.
4. Sertarul cu bani
Dispozitiv relativ simplu, sertarul cu bani joaca un rol important in orice proces de vanzare. De obicei, acesta este conectat la casa de marcat sau la imprimanta fiscala, deschizandu-se automat atunci cand este emis un bon fiscal.
Sertarele cu bani moderne sunt dotate cu sisteme de blocare avansate si au compartimente speciale pentru monede si bancnote, ce faciliteaza gestionarea rapida a numerarului.
5. Aparatele de etichetat
Daca ai un magazin si vinzi produse fizice, aparatele de etichetat iti vor fi de mare ajutor in acest proces. Acestea permit imprimarea etichetelor cu informatii esentiale despre produse, cum ar fi pretul produsului sau codul de bare.
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Impozit pe resursele naturale Suntem o companie cu cod CAEN 0811, si am achizitionat cu factura 45000 to dolerit - piatra sort 0 - 1000 cm in luna 09.2024 de la o companie care are licenta de exploatare si...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Impozit suplimentar pe cifra de afaceri Societate cu obiect principal de activitate cod CAEN 4730. Isi desfasoara activitatea in statia peco. Obtine venituri din vanzarea combustibil si din activitati secundare, de ex....citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Descresterea valorii contabile nete Clarificari: 1. Achizitie investitie imobiliara 215 = 404 3.000.000; 2. Investitia nu a fost amortizata; 3. Inregistrare reevaluare dupa 3 ani: 655 = 215 1.100.000. Societatea era...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Descresterea valorii contabile nete Societatea a achizitionat un teren, clasificat ca investitie imobiliara, la pretul 3.000.000 lei. Dupa 3 ani se face evaluarea terenului la valoarea de 1.900.000 lei, data la care...citeste mai mult
Aparatele de etichetat se pot utiliza si pentru etichetarea bibliorafturilor sau a fisetelor, fiind de ajutor in organizarea actelor contabile.
Echipamentele fiscale sunt mai mult decat simple instrumente auxiliare; ele reprezinta baza unei afaceri bine organizate si care respecta toate cerintele legale. De la casa de marcat si POS-ul de plata, pana la cititorul de coduri de bare, fiecare dispozitiv contribuie la eficienta si profesionalismul afacerii tale. Investitia in echipamente de calitate te va ajuta sa pui baza increderii clientilor tai, dar si sa eviti greselile fiscale. Sursa foto:
Pexels
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Acces e-Factura sindicat
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am incercat sa ma inregistrez ca reprezentant legal pe Ro e-Factura si imi solicita sa atasez o arhiva ZIP cu documentul semnat cu certificat electronic calificat sau documentul electronic care atesta calitatea de reprezentant legal. Precizez ca sunt posesorul unui...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie considerate aceste cheltuieli cu intretinerea beneficii salariale ale angajatului printr-un act aditional la contract? Ar trebui stabilita si o chirii ca beneficiu salarial pentru angajat sau este in regula sa fie oferit in mod gratuit? Sunt aceste cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectarea unei erori privind inregistrarea si amortizarea unui mijloc de transport
Intrebare: Cum as putea corecta/regla la acest moment (decembrie 2024) un mijloc de transport inregistrat eronat? In 2023 s-a achizitionat o autoutilitara, s-a facut inregistrarea 2133 = 401 si 4426 = 401, iar aceasta a fost luata in evidenta in Registrul imobilizarilor. Dupa cateva zile, s-a decis vanzarea acesteia si am corectat receptia 371 = 401 si 4426 = 401, insa nu am sters din Registrul imobilizarilor. Am constatat aceasta eroare, autoutilitara generand astfel cheltuieli de amortizare...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din cedarea folosintei bunurilor. Obligatii de declarare
Intrebare: O persoana fizica, sa zicem George, detine in proprietate o suprafata de 10 ha teren agricol pe care il da in arenda prietenului sau, sa zicem Vasile, tot persoana fizica. Pretul stabilit in contract este de 1.000 lei/ha. Avand in vedere ca arendasul (Vasile) este persoana fizica, poate face retinere la sursa pentru impozit? Cum il declara? (Nu cred ca poate depune Declaratia 112). Cine declara impozitul aferent venitului din arenda in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cabinet medical. OG 9/2025
Intrebare: O clinica are activitati medicale si de recuperare medicala si este constituita ca SRL cu codul CAEN 8622 si 8690. Are incheiate contracte de prestari servicii cu colaboratori medici (codul CAEN 8622) si cu terapeuti (codul CAEN 8690), tot SRL-uri, care presteaza la sediul acestei clinici. Avand in vedere Ordonanta 9/2025 privind activitatea cabinetelor medicale, va rog sa-mi spuneti daca se pot pastra aceste contracte intre SRL-uri, atat pentru medici, cat si pentru terapeuti. Mentionez ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<